Χτες έλαβα ένα περίεργο SMS. Πώς να σας το εξηγήσω. Φιλικό μεν στην πρώτη ανάγνωση, έτοιμο όμως να εξελιχθεί σε απειλή για ξυλοδαρμό άνευ προηγουμένου, αν προκαλούσα τον αποστολέα. Η υπογραφή είχε 630 κυβικά και ήθελα απεγνωσμένα να μάθω περισσότερα.
Όταν είχα οδηγήσει για πρώτη φορά το προγενέστερο SM 610ie, θυμάμαι ότι έφτασα στον προορισμό μου, έσβησα τη μοτοσικλέτα και κάθισα στο πεζοδρόμιο, προσπαθώντας να συνέλθω από το σοκ. Τι μοτοσικλετάρα, ρε σεις! Τι απίστευτη μοτοσικλέτα! Κράτημα από άλλον πλανήτη, βεντούζα στην ελληνική άσφαλτο, φρένα από το μέλλον και συνολική οδική συμπεριφορά να αγαλλιάζει την ψυχή κάθε ενθουσιώδους αναβάτη! Λες το 630 να ήταν ακόμα καλύτερο;
Το χτίσιμο του νέου μύθου
Όταν χαλβάδιαζα το 630 στην έκθεση του Μιλάνου, το ανακοινωθέν της Husqvarna (που τρέχει πλέον κάτω από τη γερμανική διεύθυνση της μαμάς BMW) ήταν διθυραμβικό. Τι σας έλειπε με το 610; Πολιτισμός; Πάρτε πολιτισμό. Λιγότεροι κραδασμοί, ανθρώπινη σέλα, προδιαγραφές Euro3, μαλακός συμπλέκτης… πω, πω, ωραία τα έλεγαν. Αλλά είχε και συνέχεια ο λόγος τους. Θέλετε κι άλλο γκάζι; Θέλετε ακόμα καλύτερη συμπεριφορά (γίνεται;) στο δρόμο; Ορίστε, ένα νέο πλαίσιο και βελτιωμένος κινητήρας με 20% περισσότερη ιπποδύναμη. Ω-λα-λα! Θέλετε και βελτιωμένη ποιότητα και αξιοπιστία; Πείτε το κι έγινε. Πάρτε κι ένα έξτρα τελικό, για δώρο. Καλά, το μόνο που ήθελα μετά από αυτό το ανακοινωθέν, ήταν να μου δώσουν ένα νούμερο λογαριασμού και να βάλω μέσα το αντίτιμο για ένα φρέσκο SMS 630.
Όταν, όμως, ο Κολέφας γύρισε από την αποστολή στην Ιταλία και δεν δήλωσε ενθουσιασμένος από την απόδοση του κινητήρα του 630, παραξενεύτηκα και απογοητεύτηκα λιγάκι. Και μετά, ψάχνοντας τα fora στο Internet διάβασα κι άλλα παραπονάκια από νέους ιδιοκτήτες, για τον «πνιγμένο» από τις Euro3 κινητήρα. Βρε λες;
Οι πρώτες εντυπώσεις
Έχω μπροστά μου το SMS 630. Πανέμορφο απΆ όπου και να το κοιτάξεις, μυρίζει αγώνες, επίθεση, βάθρα και κύπελλα, ντριφτ και σούζες. Αέρας αυθεντικός Husqvarna, υπό νέα… βαυαρική διεύθυνση. Είναι το λευκό μοντέλο και ο μεσημεριανός ήλιος πέφτει ανελέητος πάνω του, λούζοντάς το στο φως. Αν είναι να φανούν ατέλειες, θα φανούν. Ωστόσο, μετά από μια λεπτομερή εξέταση, δεν μπορώ παρά να δώσω νοητά συγχαρητήρια στους Γερμανούς. Πολύ καλή ποιότητα κατασκευής, σαφώς ανώτερη από του 610. Προσοχή στη λεπτομέρεια, παντού. Ας δούμε όμως σε τι βελτιώσεις προχώρησαν οι Γερμανοί, πού τα κατάφεραν καλά και πού όχι.
Μπορείτε να ξεχάσετε το παλιό κακομοίρικο κλειδάκι του 610, κατάλοιπο των παλαιών Husqvarna. Το νέο κλειδί είναι τόσο όμορφο όσο και λειτουργικό, ενώ εκτός από τον κεντρικό διακόπτη, ανοίγει και τη σέλα. Επιπλέον, μας άφησε χρόνους η παλιά, δύσχρηστη κλειδαριά τιμονιού στο πλάι του λαιμού. Τώρα, το τιμόνι κλειδώνει όπως σε όλες τις σύγχρονες μοτοσικλέτες, δηλαδή από τον κεντρικό διακόπτη. Ένα μεγάλο «ναι» από εμάς, στην πρώτη αυτή βελτίωση.
Συνεχίζουμε με το νέο ψηφιακό όργανο. Διαθέτει μεγάλη, ευκρινή οθόνη, με δεκάδες λειτουργίες. Έχει στροφόμετρο, τόσο με ένδειξη μπάρας όσο και με αριθμούς, έχει ρολόι, δύο μερικούς χιλιομετρητές, ένδειξη της μεγαλύτερης τελικής ταχύτητας που έχει επιτευχθεί, ένδειξη μέσης ωριαίας, χρονόμετρο… και όρεξη να έχεις να το ψάξεις. Α ναι, κάτι του λείπει. Ο δείκτης βενζίνης! Δυστυχώς, έχει μόνο λυχνία για τη ρεζέρβα. Παρά την τελευταία αυτή έλλειψη, και εδώ ένα μεγάλο «ναι, τα καταφέρατε» και για αυτή τη βελτίωση.
Το τιμόνι της Tommaselli, τώρα, είναι γυριστό προς τα μέσα και αρκετά πίσω. Αν έχετε άγριες διαθέσεις και το μάτι σας γυαλίζει, θα το αλλάξετε με άλλο, πιο ανοικτό, και θα το τοποθετήσετε λίγο ψηλότερα, για καλύτερο έλεγχο και πιο επιθετική στάση οδήγησης.
Αν θέλετε λίγη βόλτα, λίγο γκάζι και το αγόρι σας, κανένα πρόβλημα. Χμ, παρόλο που έχει ολοκαίνουργιο ψεκασμό της Mikuni, εντοπίσαμε… τσοκ στο αριστερό γκριπ. Χάθηκε ένα αυτόματο; Επιπλέον, παρά το TPS και τους αισθητήρες που διαθέτει ο ψεκασμός, όταν βάλετε μπροστά θα διαπιστώσετε ότι το 630 θέλει το ζεσταματάκι του, ώστε να μην σας κάνει κάποιο απότομο «τσαφ» και σβήσει, κατά τα πρώτα-πρώτα λεπτά της λειτουργίας του. Τέλος, ο ψεκασμός είναι λίγο απότομος στο άνοιξε-κλείσε και θέλει συνήθεια. Καλός, λοιπόν, αλλά όχι τέλειος.
Το πλαϊνό σταντ είναι λίγο κολπατζίδικο και θέλει και αυτό λίγη συνήθεια. Βλέπετε, διαθέτει δυνατό ελατήριο, ενώ το στέλεχος του σταντ «κρύβεται» πίσω από το μαρσπιέ συνεπιβάτη. Έτσι, όταν το κατεβάζετε, το πόδι σας στην αρχή το πιάνει από τη μέση και στη συνέχεια πρέπει να… γλιστρήσει προς τα κάτω, ώστε να καταφέρετε έτσι να το ανοίξετε εντελώς, με ασφάλεια. Επιπλέον, το σταντ δεν σου γεμίζει το μάτι όπως στηρίζει τη μοτοσικλέτα, και θα το θέλαμε αρκετά ισχυρότερο.
Φτάνουμε και στην ψηλή σέλα. Από εκεί που ήταν λεπτή και σκληρή, έγινε φαρδιά και μαλακιά. Έγινε καλύτερη; Όχι. Το αντίθετο. Ενώ στην αρχή σου δίνει την εντύπωση ότι θα είναι άνετη, αμέσως μετά ανακαλύπτεις ότι σε καθηλώνει σε μια θέση, «απορροφώντας» σε μέσα της. Πολύ κουραστική, τόσο για αναβάτη όσο και για συνεπιβάτη -ο τελευταίος όμως κουράζεται όχι από το λάθος αφρώδες, αλλά από την έλλειψή του. Όχι, λοιπόν, στη σέλα δεν τα κατάφεραν καλά. Τουλάχιστον, ο συνεπιβάτης έχει δύο χειρολαβές για να στηρίζεται, χειρολαβές που βοηθούν και τον αναβάτη να μετακινήσει τη μοτοσικλέτα σταματημένη.
Το δελτίο Τύπου μιλάει για ένα δυνατότερο προβολέα. Δεν θυμάμαι την ένταση του προηγούμενου για να μιλήσω για τυχόν βελτίωση, όμως δεν μας εντυπωσίασε. Η δέσμη του δεν είναι όσο συγκεντρωμένη θα την θέλαμε, ενώ και η έντασή του είναι μέτρια. Όχι, λοιπόν, κι εδώ.
Το νέο πλαίσιο, αλλά και το ψαλίδι είναι πλέον μαύρα, για να κάνουν κοντράστ με τους νέους χρωματισμούς. Νέο είναι και το πίσω φως, με λαμπτήρες LED, για μεγαλύτερη αξιοπιστία, μικρότερη κατανάλωση και μικρότερο βάρος. Ο υδραυλικός συμπλέκτης είναι πλέον μαλακός και ακριβής, οπότε ένα μεγάλο μπράβο στη Husqvarna για την έξτρα διευκόλυνση στον αναβάτη.
Στον κινητήρα, τώρα, έχει γίνει αρκετή δουλειά. Η διάμετρος αυξήθηκε από τα 98 στα 100 χιλιοστά, αυξάνοντας τα κυβικά στα 600 πραγματικά (ναι, είναι λίγο παραπλανητικό το 630, τι να κάνουμε). Επιπλέον, το 630 έχει δεχθεί νέα κυλινδροκεφαλή, με το κόκκινο κάλυμμα να προέρχεται από τον αγωνιστικό κινητήρα των 450/510 RR, και σύμφωνα με τη Husqvarna προσφέρει 20% αυξημένη απόδοση από τον προηγούμενο κινητήρα των 570 κ.εκ. Είναι αλήθεια αυτό; Ο προηγούμενος κινητήρας είχε μετρηθεί στους 47 ίππους στον τροχό. Από δυναμομετρήσεις που είδαμε, ο κινητήρας του 630 υπολείπεται αυτού του νούμερου κατά 3-4 άλογα. Οπότε… όχι. 20% αύξηση δεν υπάρχει, το αντίθετο μάλιστα. Υπεύθυνα φυσικά είναι οι προδιαγραφές Euro 3 και τα νέα δύο… κανόνια με τους δύο καταλύτες, που στην εξαγωγή τους διαθέτουν τον πανέμορφο θυρεό της Husqvarna. Νέο είναι το 12λιτρο πλαστικό ρεζερβουάρ, ενώ ως έξτρα η Husqvarna διαθέτει και διπλό σταντ.
Τα φρένα ήταν απίθανα, αλλά η εταιρεία αποφάσισε να τα βελτιώσει λίγο ακόμα. Έτσι, μπροστά βρίσκουμε μια ακτινική δαγκάνα της Brembo κατευθείαν από το περιβάλλον των αγώνων με δίσκο 320 χιλ., ενώ πίσω για την πέδηση φροντίζει ένας ακόμη δίσκος των 220 χιλ. Η ανάρτηση παρέμεινε ως είχε (Marzocchi ανάποδο πιρούνι μπροστά και αμορτισέρ της Sachs πίσω). Η μόνη διαφορά είναι ότι το πάνω μέρος του πιρουνιού έγινε μαύρο, όπως στα 450 και 510. Το βάρος του SMS 630 κενό ανακοινώνεται επίσημα στα 158 κιλά.
Φιλικό στην καθημερινή οδήγηση
Κατά τις πρώτες μέρες της δοκιμής, δεν πίεσα καταστάσεις και πράγματα. Το SMS 630 είναι, αν εξαιρέσεις την ψηλή σέλα και τον ψεκασμό που είναι λιγουλάκι απότομος, αρκετά φιλικό, χωρίς να σε προδιαθέτει για τις ικανότητές του. Εξηγούμαι. Ο κινητήρας του δεν εντυπωσίαζε με τη δύναμη του, ούτε και στην πιο ανοικτή έκδοση του 610. Μπροστά στον αντίπαλο 690 της ΚΤΜ, είναι σχετικά άχρωμος και ηλεκτρικός στην απόδοση. Από την άλλη, αυτό είναι καλό, μιας και δεν θα τρομάξει κανέναν αναβάτη, όποιο και να είναι το οδηγικό του επίπεδο. Όπως και στο 610, το 630 δεν επιδίδεται σε σούζες ισχύος και δεν χαζοσπινάρει. Απλώς, επιταχύνει θετικά. Μετά τις 5.000 σ.α.λ., οι κραδασμοί αρχίζουν να γίνονται έντονοι και να γαργαλάνε πόδια και χέρια. Η τελική ταχύτητα του 630 φτάνει τα 165 χλμ./ώρα, με τα 150 να έρχονται άμεσα σε όλες τις συνθήκες.
Οι καθρέφτες είναι λίγο ασχημούληδες, ενώ μετά τις 5.000 σ.α.λ. ξεχάστε τους, μιας και οι κραδασμοί κάνουν το είδωλο που βλέπετε μέσα τους να θυμίζει πίνακα του Νταλί. Το τιμόνι του κόβει αρκετά, για να μην σε πιάνει αδιάβαστο, και μέσα στην κίνηση η ευελιξία του 630 είναι υποδειγματική. Τώρα, η διαδρομή της εξάτμισης ζεσταίνει τα αριστερά πόδια αναβάτη και συνεπιβάτη, αφήνοντας δροσερή τη δεξιά μεριά. Η κόρνα είναι αστεία σε ένταση και χροιά, καθώς θυμίζει παπί. Έτσι, αρκετές φορές πιάνεις τον εαυτό σου να κάνει ξερογκαζιές για να δώσεις το στίγμα σου.
Ο ήχος του κινητήρα είναι απολαυστικός. Γεμάτος, βροντερός, αλλά όχι ενοχλητικός -αν δεν ανοίγεις τέρμα το γκάζι στα στενά δηλαδή. Το μπροστινό φρένο αποδεικνύεται πολύ δυνατό και ευτυχώς που είναι τόσο προοδευτικό. Στην κακή ελληνική άσφαλτο απαιτεί προσοχή και μέτρο στη χρήση του. Σε καλή άσφαλτο, όμως, είναι το κάτι άλλο. Τρομερά απολαυστικό, ιδανικό για ακαριαία φρεναρίσματα ή, αν προτιμάτε, για rolling-endo τεράστιας διάρκειας.
Τα ελαστικά είναι Dunlop Sportmax αντί για Pirelli Diablo που φόραγε το προηγούμενο μοντέλο. Γλιστράνε αρκετά όταν είναι κρύα και θέλουν να ανεβάσεις ρυθμό για να ζεσταθούν. Μόλις ζεσταθούν κρατάνε άψογα. Ευτυχώς που ο συμπλέκτης είναι τόσο μαλακός, καθώς στις πολύ χαμηλές ταχύτητες, θα χρειαστεί να τον πατινάρετε, ώστε να κινηθείτε γλυκά, χωρίς σκορτσάρισμα -λίγο άγριος ψεκασμός και μακρύ γρανάζωμα οι αιτίες.
Το κιβώτιο είναι θετικό και ακριβές, αν και υπάρχει -μικρή μόνο- δυσκολία στην εύρεση νεκράς. Το φρένο κινητήρα είναι αρκετά έντονο και όταν κλείσεις το γκάζι με ψηλές στροφές στον κινητήρα, η μοτοσικλέτα γονατίζει, φρενάροντας. Οι αναρτήσεις τώρα έρχονται ρυθμισμένες για άνεση και θέλουν ρύθμιση για να αποδώσουν καλύτερα σε γρήγορες συνθήκες. Μπροστά βρίσκουμε ρύθμιση μόνο για την απόσβεση επαναφοράς, ενώ πίσω έχουμε πλήρεις ρυθμίσεις. Για να ρυθμίσεις όμως το πίσω αμορτισέρ της Sachs πρέπει να αφαιρέσεις τη σέλα με το κλειδί και μετά το πλαϊνό πλαστικό καπάκι. Το τελευταίο βγαίνει με το χέρι, χωρίς εργαλεία.
Αποκάλυψη στη γρήγορη οδήγηση
Το νέο SMS 630 μού θύμισε λίγο το Honda CB1000R στο χαρακτήρα του. Φιλικό όσο δεν το ζορίζεις, δεν σου γεμίζει το μάτι. Για να σας το δώσω να το καταλάβετε καλύτερα, όλοι οι συντάκτες του Moto Τρίτη οδήγησαν λίγο το 630 και κανείς δεν ενθουσιάστηκε -με τέτοια επιθετική εμφάνιση περίμεναν κάτι το εξαγριωμένο, το απότομο, το ανελέητο και στις πρώτες βόλτες, φυσικά δεν το βρήκαν. Όταν όμως πήγα με το 630 για φωτογράφηση και άρχισα να ανοίγω το γκάζι, να πιέζω φρένα και αναρτήσεις και να δοκιμάζω τις ακροβατικές ικανότητες της μοτοσικλέτας, έμεινα… άφωνος, για να μην πω κάποια άλλη λέξη. Ετοιμαστείτε για υπερθετικές εκφράσεις. Εκπληκτικά ικανό, ανεπανάληπτα ζυγισμένο, φοβερό και τρομερό σε όλους τους τομείς. Το φανταστικό του ζύγισμα, μαζί με την τέλεια αίσθηση από το πεντάλ του πίσω φρένου, κάνουν το SMS τον καλύτερο δάσκαλο για εκμάθηση φρενάτης σούζας. Μόνο το Yamaha WR 250X φτάνει κοντά στο SMS σε αυτή την ικανότητα, χωρίς όμως να είναι το ίδιο καλό! Καλώς όρισες βασιλιά της σούζας! Φανταστείτε ότι κόλλησα και έκανα «φρενάτες» σούζες για πάνω από μισή ώρα, κατά τη φωτογράφηση, χωρίς να υπάρχει ανάγκη, μόνο και μόνο για τη διασκέδαση. Το SMS 630 ερχόταν άμεσα στο σημείο ισορροπίας και έμενε εκεί χωρίς την παραμικρή προσπάθεια. Η γενικότερη εικόνα; Αυτή του απόλυτου ελέγχου! Ποτέ δεν βρήκε νεκρά όταν άλλαζα ταχύτητες από πρώτη σε δευτέρα ή σε τρίτη στον αέρα, ποτέ δεν με τρόμαξε, ποτέ δεν βγήκε εκτός ελέγχου. Εκπληκτική συμπεριφορά. Πραγματικό εργαλείο για stuntmen. Δάσκαλος, βελτιωτής, όπλο, διασκεδαστής, πείτε το όπως θέλετε. Κι όποτε τελείωνε η σούζα, άρχιζαν τα endo. Ατελείωτα, χορταστικά, στριφτά. Θέλετε και στροφές; Έχουμε κι από αυτές. Παρόλο που οι αναρτήσεις θέλουν ρύθμιση, την οποία δεν κατάφερα να βρω ώστε να αποκτήσουν ιδανική συμπεριφορά, το 630 στρίβει όπως έρχεται, εμπνέοντος σιγουριά και εμπιστοσύνη. Μικρά μόνο κουνήματα στα πολλά ή κοντά στην τελική του, αλλά μέχρι εκεί.
Τέτοιο χαμόγελο, όταν τελείωσα τη δοκιμή, τέτοια αίσθηση οδηγικής ολοκλήρωσης, σπάνια παίρνω από κάποια μοτοσικλέτα. Τι να πω, αδύναμος προβολέας και κόρνα που θυμίζει παπί; Ποιος νοιάζεται; Ε; Ποιος νοιάζεται όταν η μοτοσικλέτα μπορεί να σε μετατρέψει στο πι και φι στον επόμενο Chris Pfeiffer;
Πακέτο για φίλημα
Η BMW βελτίωσε στα σημεία το 610 και στις περισσότερες λεπτομέρειες πέτυχε διάνα. Εντάξει, δεν τα κατάφερε παντού, ώστε να κάνει το 630 την τελειότερη και πιο φιλική μοτοσικλέτα για καθημερινή χρήση, αλλά ανέβηκε πολλά σκαλιά από το προηγούμενο μοντέλο. Και ευτυχώς, ευτυχώς(!), το 630 όχι μόνο δεν πέταξε στην άκρη το χαρακτήρα-βόμβα του 610, αλλά τον εμπλούτισε και τον παραδίδει ατόφιο σε όποιον αναβάτη θελήσει να τον ανακαλύψει. Ναι, λοιπόν. Το νέο SMS 630 θυμίζει τον Δόκτωρ Τζέκιλ στην αστική οδήγηση, ήρεμο και με all-round περιτύλιγμα, είναι όμως έτοιμο να σκίσει τα ρούχα του και να βγάλει τον κύριο Χάιντ στην επιφάνεια, όποτε και όπου του ζητηθεί. Κλείνω με μια εξομολόγηση: «Αγαπώ SMS 630. Αγαπώ με όλη την καρδιά μου».