Πολύ περισσότερα είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε, αν έχουμε στη διάθεσή μας τα διαγράμματα με τη μεταβολή των τιμών τους, σε σχέση με τις στροφές του κινητήρα. Έστω, λοιπόν, ότι τα έχουμε κι αυτά. Πώς τα… διαβάζουμε;
Η ισχύς, σύμφωνα με το μετρικό σύστημα, μετριέται σε Watt (W) ή για μεγάλες μονάδες σε κιλοβάτ (kW) = 1000 Watt. Όταν, όμως, αναφερόμαστε σε οχήματα, συνήθως χρησιμοποιείται μια άλλη μονάδα: ο ίππος (PS ή hp).
Ο ίππος, σαν μονάδα ισχύος δίνεται από την εξής σχέση: 1 ίππος = 75 kgm/sec.
Με πιο απλά λόγια, μια μηχανή έχει ισχύ 1 ίππου όταν είναι σε θέση να σηκώσει από το έδαφος 75 κιλά, σε ύψος ενός μέτρου σε ένα δευτερόλεπτο. Μεγαλύτερη ιπποδύναμη σημαίνει ότι, η κίνηση αυτή μπορεί να γίνει πιο γρήγορα. Γι’ αυτό και μια δυνατή μοτοσικλέτα είναι και γρήγορη. Μπορεί να επιταχύνει τη μάζα της γρηγορότερα από μια αδύναμη.
Η ροπή είναι άμεσο παράγωγο της ισχύος: Μ = 73 P/n
Όπου Μ, η ροπή σε Nm (9,81 Nm = 1 Kgm), Ρ η ισχύς σε PS και n οι στροφές του κινητήρα. Όπως βλέπουμε, η ροπή εξαρτάται άμεσα από την ισχύ που αποδίδει ο κινητήρας σε κάποιες στροφές. Στην ουσία, δείχνει τον τρόπο που αποδίδει ο κινητήρας την ισχύ του. Αν σε κάποιες στροφές υπάρχει μείωση του ρυθμού αύξησης της ιπποδύναμης (τρύπα ισχύος), αντίστοιχη «τρύπα» σε αυτές τις στροφές θα παρουσιάζει και η ροπή.
Το γνωστότερο και πιο εύχρηστο διάγραμμα ισχύος και ροπής είναι το διάγραμμα roll-on ή, αλλιώς, διάγραμμα ισχύος/σ.α.λ. και ροπής/σ.α.λ.. Καταρτίζεται σε δυναμόμετρο, στο οποίο τοποθετείται η μοτοσικλέτα. Ο χειριστής ανοίγει τέρμα το γκάζι με μεγάλη σχέση στο κιβώτιο και αφήνει τον κινητήρα να ανεβάσει στροφές μέχρι το κόκκινο, καθώς ο πίσω τροχός περιστρέφει ένα τύμπανο μεγάλης και γνωστής μάζας. Ανάλογα με τον ρυθμό με τον οποίο επιταχύνει ο κινητήρας το τύμπανο αυτό, ο υπολογιστής υπολογίζει την τιμή ισχύος και ροπής, σε σχέση πάντα με τις στροφές του κινητήρα.
Ένα τέτοιο διάγραμμα μπορεί να δείξει πολλά πράγματα για τη σχεδίαση, την κατάσταση και τη ρύθμιση ενός κινητήρα, αρκεί, βέβαια, να ξέρει κάποιος να το διαβάσει. Ένας έμπειρος τεχνικός, εξοπλισμένος με ένα καλό δυναμόμετρο, είναι σε θέση να επιτύχει την τέλεια ρύθμιση ενός κινητήρα.
Διαβάζοντας ένα διάγραμμα
Ένα διάγραμμα, λοιπόν, είναι αποκαλυπτικό για τον κινητήρα μιας μοτοσικλέτας. Ένας κινητήρας μπορεί να έχει υψηλή τιμή μέγιστης ισχύος, αλλά στο υπόλοιπο φάσμα των στροφών λειτουργίας του να είναι απογοητευτικός. Αντίστοιχα, μπορεί να υπάρχει μια τεράστια «τρύπα» ισχύος, η οποία επίσης δε φαίνεται απλώς από τη μέγιστη τιμή. Μια αφύσικη μείωση της τιμής ισχύος ψηλά, φανερώνει πρόβλημα στην τροφοδοσία, ειδικά όταν δεν επαληθεύεται από αντίστοιχα διαγράμματα όμοιων μοντέλων. Μια μοτοσικλέτα με μεγαλύτερο εμβαδόν κάτω από την καμπύλη είναι πιο γρήγορη, στις περισσότερες περιπτώσεις, από μια άλλη με μικρότερο, ακόμη κι αν η δεύτερη έχει μεγαλύτερη ιπποδύναμη.
ΚΤΜ 990 Duke R: Ακόμη ισχυρότερη για το 2025
Test Pilot Alpha SV: Με δεύτερη ζελατίνα «καθρέπτη»
Voge 300DS: Τα σημεία που το έχουν κάνει Best Seller
Πρώτη Μέτρηση: Πιο γρήγορο το αυτόματο σασμάν της Yamaha από το χειροκίνητο
Mr. KTEO: Μην ρισκάρεις το πρόστιμο για τον έλεγχο του δικύκλου σου
Moto Service Καραγεώργος: Αξιόπιστο service για τη Honda σου
Νέος κινητήρας V2 από τη Ducati
Αγοράζεις από το εξωτερικό; Μην ψάχνεις εγγυήσεις στην Ελλάδα
Κουστούμι Kit Fortune/ Cheetah-110
Αρχική Σελίδα | Sitemap | Επικοινωνία |
Copyright © 2024 - mototriti.gr
Η Μηχανική δεν είναι στείρα κείμενα. Αν πραγματικά σας ενδιαφέρει να καταλάβει ο αναγνώστης, και αν πραγματικά γνωρίζετε τι γράφετε και τι περιγράφετε, τότε συνοδέψτε τα κείμενα με τα αντίστοιχα διαγράμματα και τις σχέσεις που οδηγούν στα συμπεράσματα που παραθέτετε. Διαφορετικά για όσους είναι γνώστες τα κείμενα είναι άχρηστα ως τετριμμένα, και για όσους δεν γνωρίζουν, τα κείμενα είναι επίσης άχρηστα ως μη κατανοητά.