Πολύ περισσότερα είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε, αν έχουμε στη διάθεσή μας τα διαγράμματα με τη μεταβολή των τιμών τους, σε σχέση με τις στροφές του κινητήρα. Έστω, λοιπόν, ότι τα έχουμε κι αυτά. Πώς τα… διαβάζουμε;
Η ισχύς, σύμφωνα με το μετρικό σύστημα, μετριέται σε Watt (W) ή για μεγάλες μονάδες σε κιλοβάτ (kW) = 1000 Watt. Όταν, όμως, αναφερόμαστε σε οχήματα, συνήθως χρησιμοποιείται μια άλλη μονάδα: ο ίππος (PS ή hp).
Ο ίππος, σαν μονάδα ισχύος δίνεται από την εξής σχέση: 1 ίππος = 75 kgm/sec.
Με πιο απλά λόγια, μια μηχανή έχει ισχύ 1 ίππου όταν είναι σε θέση να σηκώσει από το έδαφος 75 κιλά, σε ύψος ενός μέτρου σε ένα δευτερόλεπτο. Μεγαλύτερη ιπποδύναμη σημαίνει ότι, η κίνηση αυτή μπορεί να γίνει πιο γρήγορα. Γι’ αυτό και μια δυνατή μοτοσικλέτα είναι και γρήγορη. Μπορεί να επιταχύνει τη μάζα της γρηγορότερα από μια αδύναμη.
Η ροπή είναι άμεσο παράγωγο της ισχύος: Μ = 73 P/n
Όπου Μ, η ροπή σε Nm (9,81 Nm = 1 Kgm), Ρ η ισχύς σε PS και n οι στροφές του κινητήρα. Όπως βλέπουμε, η ροπή εξαρτάται άμεσα από την ισχύ που αποδίδει ο κινητήρας σε κάποιες στροφές. Στην ουσία, δείχνει τον τρόπο που αποδίδει ο κινητήρας την ισχύ του. Αν σε κάποιες στροφές υπάρχει μείωση του ρυθμού αύξησης της ιπποδύναμης (τρύπα ισχύος), αντίστοιχη «τρύπα» σε αυτές τις στροφές θα παρουσιάζει και η ροπή.
Το γνωστότερο και πιο εύχρηστο διάγραμμα ισχύος και ροπής είναι το διάγραμμα roll-on ή, αλλιώς, διάγραμμα ισχύος/σ.α.λ. και ροπής/σ.α.λ.. Καταρτίζεται σε δυναμόμετρο, στο οποίο τοποθετείται η μοτοσικλέτα. Ο χειριστής ανοίγει τέρμα το γκάζι με μεγάλη σχέση στο κιβώτιο και αφήνει τον κινητήρα να ανεβάσει στροφές μέχρι το κόκκινο, καθώς ο πίσω τροχός περιστρέφει ένα τύμπανο μεγάλης και γνωστής μάζας. Ανάλογα με τον ρυθμό με τον οποίο επιταχύνει ο κινητήρας το τύμπανο αυτό, ο υπολογιστής υπολογίζει την τιμή ισχύος και ροπής, σε σχέση πάντα με τις στροφές του κινητήρα.
Ένα τέτοιο διάγραμμα μπορεί να δείξει πολλά πράγματα για τη σχεδίαση, την κατάσταση και τη ρύθμιση ενός κινητήρα, αρκεί, βέβαια, να ξέρει κάποιος να το διαβάσει. Ένας έμπειρος τεχνικός, εξοπλισμένος με ένα καλό δυναμόμετρο, είναι σε θέση να επιτύχει την τέλεια ρύθμιση ενός κινητήρα.
Διαβάζοντας ένα διάγραμμα
Ένα διάγραμμα, λοιπόν, είναι αποκαλυπτικό για τον κινητήρα μιας μοτοσικλέτας. Ένας κινητήρας μπορεί να έχει υψηλή τιμή μέγιστης ισχύος, αλλά στο υπόλοιπο φάσμα των στροφών λειτουργίας του να είναι απογοητευτικός. Αντίστοιχα, μπορεί να υπάρχει μια τεράστια «τρύπα» ισχύος, η οποία επίσης δε φαίνεται απλώς από τη μέγιστη τιμή. Μια αφύσικη μείωση της τιμής ισχύος ψηλά, φανερώνει πρόβλημα στην τροφοδοσία, ειδικά όταν δεν επαληθεύεται από αντίστοιχα διαγράμματα όμοιων μοντέλων. Μια μοτοσικλέτα με μεγαλύτερο εμβαδόν κάτω από την καμπύλη είναι πιο γρήγορη, στις περισσότερες περιπτώσεις, από μια άλλη με μικρότερο, ακόμη κι αν η δεύτερη έχει μεγαλύτερη ιπποδύναμη.
Μπορούν οι Κινέζοι να πετύχουν ό,τι οι Ιάπωνες πριν δεκαετίες;
Voge SR16 200 ACC: Ανακοινώθηκε μόλις η τιμή στα 2.995 ευρώ
Yamaha WR250F & WR450F 2026: «Κλειδώνουν» με νέο αντικλεπτικό ECU lock
ΕΣΚΑΣΕ ΤΩΡΑ: Κατασκοπευτικές φωτογραφίες από μια νέα μικρή Yamaha adventure on-off
Triumph: Δυό νέες ειδικές εκδόσεις για το 2026 Street Triple 765 RX και Moto2 Edition
Royal Enfield Himalayan electric: Κατασκοπευτικές φωτογραφίες της νέας Adventure
Test καλοκαιρινό μπουφάν GMS Fiftysix 7: Κλάσης Α με κορυφαίο VfM
Πρεμιέρα για το νέο DS800X Rally στο Λαύριο και Test Ride με όλα τα Adventure της Voge
Ταξινομήσεις οκταμήνου 2025 ανά όμιλο: Ποιοι κυριαρχούν στην αγορά
Ταξινομήσεις οκταμήνου 2025 ανά μάρκα (Αναλυτικός πίνακας)
mototriti.gr | Ταυτότητα
Επωνυμία Επιχείρησης: AUTO ΤΡΙΤΗ ΑΕ
Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Αμαρουσίου 14 - Νέο Ηράκλειο, Τ.Κ. 141 22
Νομική Μορφή: ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Α.Φ.Μ.: 998384177
Δ.Ο.Υ.: ΚΕΦΟΔΕ
Στοιχεία Επικοινωνίας:
E-mail: [email protected]
Τηλέφωνο: 211 1085500
Ιστοσελίδα: www.mototriti.gr
Διοικητικά Στελέχη
Ιδιοκτήτες & Κύριοι Μέτοχοι: Δανάη Τριανταφύλλη Δάφνη Τριανταφύλλη
Νόμιμος εκπρόσωπος - Διευθυντής: Νίκος Καρανάσιος
Διευθυντής σύνταξης: Παναγιώτης Σιώπης
Διαχειριστής ονόματος τομέα: ΑUTO ΤΡΙΤΗ Α.Ε.
Η Μηχανική δεν είναι στείρα κείμενα. Αν πραγματικά σας ενδιαφέρει να καταλάβει ο αναγνώστης, και αν πραγματικά γνωρίζετε τι γράφετε και τι περιγράφετε, τότε συνοδέψτε τα κείμενα με τα αντίστοιχα διαγράμματα και τις σχέσεις που οδηγούν στα συμπεράσματα που παραθέτετε. Διαφορετικά για όσους είναι γνώστες τα κείμενα είναι άχρηστα ως τετριμμένα, και για όσους δεν γνωρίζουν, τα κείμενα είναι επίσης άχρηστα ως μη κατανοητά.