Λύστε μια και έξω μία από τις πιο θεμελιώδεις απορίες στο χώρο της μοτοσυκλέτας!

Αλογα ή ροπή;- Η στιγμή της αλήθειας

Απαντάμε σε ένα από τα μεγαλύτερα ερωτήματα όλων των εποχών! Επιτέλους, ποιο από τα δύο αυτά μεγέθη είναι πιο σημαντικό;

Σε μία συζήτηση για την απόδοση των κινητήρων των μοτοσυκλετών, αναπόφευκτα η συζήτηση θα φτάσει στην αιώνια απορία: Αλογα ή ροπή; Τα δύο αυτά μεγέθη μπερδεύουν πολύ συχνά τους μοτοσυκλετιστές σχετικά με την σημασία τους και δεν βγαίνει πάντα άκρη. Όλοι ξέρουμε ότι το βασικό «εμπορικό» μέγεθος που εντυπωσιάζει με το καλημέρα είναι η ιπποδύναμη, αλλά πολλοί αναβάτες κάνουν λόγο για την ροπή. Τι γίνεται εντέλει;

Η ροπή εξαρτάται από την κατασκευή του κινητήρα

Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι στην αρχή: Οι κινητήρες παράγουν ροπή κατά πρώτον, και κατά δεύτερον ισχύ. Η δύναμη η οποία κάνει τον στροφαλοφόρο άξονα του κινητήρα να γυρίζει, είναι μια ροπή. Η ισχύς, όπως θα δούμε αργότερα, έρχεται με άλλο τρόπο. Σε κάθε κινητήρα μοτοσυκλετών και όχι μόνο, η αποδιδόμενη ροπή εξαρτάται από την δύναμη που η καύση ασκεί στα πιστόνια. Αυτή η δύναμη, με την σειρά της, εξαρτάται από την γεωμετρία των κινούμενων μερών του κινητήρα, τον κυβισμό του και την ρύθμιση του χρονισμού του και, όπως ξέρουμε όλοι εμπειρικά, διαφοροποιείται σε όλο το φάσμα στροφών του κινητήρα. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε, ότι ο κυβισμός επηρεάζει την ροπή σε πολύ σημαντικό βαθμό, για αυτό και είναι αποδεδειγμένο ότι οι μοτοσυκλέτες με περισσότερα κυβικά βγάζουν και περισσότερη μέγιστη ροπή.

Η ισχύς προκύπτει από την ροπή και τις στροφές του κινητήρα

Το μέγεθος της ισχύος ενός κινητήρα εξαρτάται άμεσα από τον ρυθμό περιστροφής του. Με μία δεδομένη ροπή, ένας κινητήρας που περιστρέφεται γρηγορότερα θα αποδίδει περισσότερους ίππους από έναν άλλο, βραδύτερο (Συγκεκριμένα, για όσους αγαπούν τη θεωρία των μηχανών, ο μαθηματικός τύπος είναι ότι Ισχύς: Ροπή επί στροφές, δια 5252.) Αφού λοιπόν τα άλογα, σε απλή γλώσσα, είναι ένα μέγεθος που προκύπτει, είναι τόσο σημαντικά; Απλό. Η ισχύς εκφράζει το πόσο γρήγορα παράγεται έργο. Προκειμένου μια μοτοσυκλέτα να επιταχύνει, ο κινητήρας της παράγει έργο. Μια μοτοσυκλέτα, λοιπόν, με περισσότερους ίππους, θα επιταχύνει πάντα πιο γρήγορα διότι θα παράξει το ίδιο έργο, σε μικρότερο χρόνο!

Το «τράβηγμα» της ροπής έχει να κάνει πάλι με την ισχύ!

Είναι σε όλους γνωστό εμπειρικά, ότι οχήματα με μεγάλη ροπή «τραβάνε καλύτερα» εν κινήσει. Αυτό πως προκύπτει όμως; Η απάντηση είναι τόσο απλή, που θα τρίβετε τα μάτια σας. Έστω ότι έχουμε έναν 4κύλινδρο κινητήρα 600 κυβικών –οι οποίοι γενικά έχουν χαμηλή ροπή στις μεσαίες στροφές- και έναν boxer 1.200 κυβικών –οι οποίοι έχουν μεγάλη ροπή, αλλά δεν ανεβάζουν τόσες στροφές όσο ένας μικρού κυβισμού 4κύλινδρος. Αν για τις ίδιες στροφές, π.χ. 4.000 σαλ, η ροπή του ενός μοτέρ είναι μικρότερη από του άλλου, το μοτέρ που επικρατεί απλά αποδίδει περισσότερα άλογα, εκείνη την στιγμή. Και επειδή τα άλογα συνδέονται άμεσα με την επιτάχυνση, το αποτέλεσμα είναι το καλύτερο τράβηγμα που αισθάνεται ο αναβάτης!

Και τι ρόλο παίζει το κιβώτιο ταχυτήτων;

Να μια καλή ερώτηση λοιπόν. Ξέρουμε ότι το κιβώτιο ταχυτήτων γενικά πολλαπλασιάζει την ροπή που φτάνει στον πίσω τροχό, άρα μπορεί να πει κανείς ότι η ροπή τελικά παίζει μεγαλύτερο ρόλο. Η αλήθεια όμως είναι λίγο διαφορετική. Πράγματι, το κιβώτιο ταχυτήτων διαχειρίζεται την ροπή, αλλά η ισχύς που περνά από αυτό, είναι πάντα η ίδια. Το κιβώτιο και οι ταχύτητες, μεταφέρουν απλά την ισχύ αυτή σε όλο το φάσμα περιστροφής των τροχών. Για αυτό, είναι ευκολότερο να επιταχύνεις από μια μικρή σχέση: Η ροπή αυξάνεται για μικρότερες στροφές, άρα όλη η ισχύς του κινητήρα κατεβαίνει στο δρόμο ακόμα και από στάση. Παράλληλα, με μεγάλη σχέση και υψηλές ταχύτητες, οι απαιτήσεις σε ισχύ δεν είναι τόσο μεγάλες, παρά μόνο για συντήρηση της ταχύτητας.