Λεξικό για αρχάριους
Η τεχνολογία προχωράει και οι μοτοσυκλέτες είναι ένας τομέας, που εξελίσσεται διαρκώς και εμπλουτίζεται με νέες λέξεις. Παρακάτω θα δούμε τι σημαίνουν άγνωστες λέξεις, που σίγουρα έχεις διαβάσει ή ακούσει, ειδικά αν ξεκίνησες τώρα την ενασχόληση σου με τη μοτοσυκλέτα.
Θάλαμος καύσης
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »
Φίλτρο αέρα
Ξύστρες ή γλύστρες
Βαριατόρ: Είναι το σύστημα συνεχούς μεταβαλλόμενης μετάδοσης, που συναντάμε στα scooter. Αποτελείται από 2 τροχαλίες, που συνδέονται μεταξύ τους με έναν ιμάντα και η λειτουργία του μοιάζει αρκετά με τον τρόπο, που αλλάζουν οι ταχύτητες στα ποδήλατα, αλλά χωρίς γρανάζια. Η μεταβολή του πλάτους της τροχαλίας που κινείται ο ιμάντας γίνεται ανάλογα με τις στροφές του κινητήρα από τα ράουλα μέσω της φυγόκεντρου δύναμης. Όσο αυξομειώνονται οι στροφές αλλάζει το πλάτος τόσο της μπροστινής όσο και της πίσω τροχαλίας, ώστε να υπάρχει διαρκώς επαρκή επιτάχυνση.
Κύλινδρος
Βεντιλατέρ: Ανεμιστήρας που τοποθετείται πίσω από το ψυγείο νερού. Αποτελείται από μία φτερωτή η οποία κινείται ηλεκτρικά. Ενεργοποιείται από θερμοστάτη και μπαίνει σε λειτουργία προκειμένου να αυξήσει την ταχύτητα του αέρα, που φτάνει στο ψυγείο, βοηθώντας έτσι στην καλύτερη ψύξη του κινητήρα. Μόλις, η θερμοκρασία επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα η λειτουργία του σταματά.
Στροφαλοφόρος άξονας
Γ
Δισκόφρενο
Δ
Δισκόφρενο: Ο πιο διαδεδομένος τύπος φρένου μαζί με το ταμπούρο. Αποτελείται από μία δισκόπλακα και μία δαγκάνα, που φέρει δύο τακάκια, τα οποία όταν φρενάρουμε πιέζoυν τη δισκόπλακα για να επιβραδύνουν τη μοτοσυκλέτα.
Ε
Εγκέφαλος: Πρόκειται για έναν μικροϋπολογιστή ο οποίος αναγνωρίζει όλες τις μεταβλητές του κινητήρα και του ηλεκτρικού κυκλώματος και είναι υπεύθυνος για τη σωστή λειτουργία αυτών.
Ενεργητικές αναρτήσεις: Η βασική λειτουργία και η εμφάνιση τους δεν διαφέρει ιδιαίτερα από τις κλασσικές αναρτήσεις. Συλλέγουν, όμως, δεδομένα από αισθητήρες πάνω στη μοτοσυκλέτα και τα επεξεργάζονται μέσω ενός εγκεφάλου, ώστε να μεταβάλλουν αυτόματα τα χαρακτηριστικά των αναρτήσεων, ανάλογα τον τρόπο και τις συνθήκες οδήγησης.
Ζ
Ζιγκλέρ: Είναι το αντίστοιχο μπεκ των συστημάτων ψεκασμού, στο καρμπυρατέρ. Το κύριο ζιγκλέρ μοιάζει με μπρούντζινο σωληνάκι και βρίσκεται μέσα στο καρμπυρατέρ. Ελέγχει την ποσότητα βενζίνης, που περνάει μέσα από μια μικρή οπή, ώστε να ρυθμίζεται κατάλληλα το μείγμα αέρα βενζίνης, για τη σωστή καύση και λειτουργία του κινητήρα.
Η
Ηλεκτρονική ανάφλεξη: Το όλο σύστημα ανάφλεξης έχει σαν σκοπό τη δημιουργία σπινθήρα στην ακίδα του μπουζί. Η ηλεκτρονική ανάφλεξη αναγνωρίζει τη θέση του στροφαλοφόρου με επαγωγικό τρόπο. Ένας μαγνήτης περιστρέφεται μαζί με το στροφαλοφόρο, δημιουργώντας σε κάθε περιστροφή επαγωγική τάση σε ένα πηνίο. Το πηνίο αυτό είναι συνδεδεμένο με την ηλεκτρονική ανάφλεξη, η οποία με αυτόν τον τρόπο αναγνωρίζει την ακριβή θέση του στροφαλοφόρου και, κατ΄ επέκταση, τη θέση των εμβόλων. Έτσι, την κατάλληλη στιγμή, διακόπτει το κύκλωμα στο πηνίο του πολλαπλασιαστή, δημιουργώντας σπινθήρα στο μπουζί.
Θ
Θάλαμος καύσης: Είναι ο χώρος που πραγματοποιείται η καύση του μίγματος καυσίμου και ορίζεται από τον χώρο του κυλίνδρου, που μένει κενός όταν το έμβολο βρίσκεται στο ανώτερο σημείο της διαδρομής του. Ο σχεδιασμός του επηρεάζει την απόδοση του κινητήρα.
I
Ιπποδύναμη: Eίναι μονάδα που χρησιμοποιείται για τη μέτρηση της ισχύος των κινητήρων και συμβολίζεται με τα γράμματα hp (horsepower). Αυτή η μονάδα μέτρησης είναι αρκετά παλιά και πρωτοχρησιμοποιήθηκε από τον Τζέιμς Βατ στα τέλη του 18ου αιώνα, προκειμένου να μετρηθεί η ισχύς των ατμομηχανών, που εκείνη την εποχή αντικαθιστούσαν παραδοσιακούς τρόπους παραγωγής έργου, όπως μέσω της μυϊκής δύναμης ή των υποζυγίων. Εκεί ακριβώς οφείλει η μονάδα και το όνομά της, καθώς συνέκρινε την ισχύ των μηχανών με αυτή που μπορεί να προσφέρει ένα άλογο. Υπάρχουν διάφοροι ορισμοί για τον ίππο, όμως, σήμερα χρησιμοποιείται περισσότερο αυτός κατά τον οποίο ο ίππος ορίζεται ως το ισοδύναμο 745.7 Watt.
Κ
Κύλινδρος: Είναι το μέρος του κινητήρα, όπου μέσα σε ένα κυλινδρικό χώρο κινείται το πιστόνι. Ο κύλινδρος δέχεται το μείγμα αέρα-καυσίμου και το μπουζί το αναφλέγει, πυροδοτώντας μία μικρή στιγμιαία έκρηξη που είναι υπεύθυνη για την παλινδρομική κίνηση του πιστονιού.
Quick shifter: Ηλεκτρονικό βοήθημα που επιτρέπει την αλλαγή ταχυτήτων, με ανοικτό γκάζι χωρίς τη χρήση συμπλέκτη, διακόπτοντας στιγμιαία την ανάφλεξη ή την παροχή καυσίμου.
Λ
Λ Αισθητήρας: Ο αισθητήρας αυτός βρίσκεται στο τμήμα της εξάτμισης, ελέγχει διαρκώς τη σύσταση των καυσαερίων και στέλνει τα δεδομένα, που παρουσιάζουν διαφοροποίηση από το ιδανικό μείγμα στον εγκέφαλο, ώστε να επαναριθμήσει την αναλογία αέρα καυσίμου.
Launch Control: Ηλεκτρονικό βοήθημα που κρατά τις στροφές του κινητήρα στο ιδανικό σημείο, ενώ ο αναβάτης έχει το γκάζι τέρμα ανοιχτό, ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή εκκίνηση σε συνθήκες αγώνα.
Μ
Μίζα: Η μίζα είναι βασικό εξάρτημα του ηλεκτρικού συστήματος της μοτοσυκλέτας. Ενεργοποιείται παίρνοντας ρεύμα από την μπαταρία και είναι υπεύθυνη για να τεθεί ο κινητήρας σε λειτουργία.
Ν
Νέο ρετρό: Είναι μια κατηγορία μοτοσυκλετών, που κερδίζει αρκετούς αναβάτες τα τελευταία χρόνια, αφού συνδυάζουν εμφάνιση από το παρελθόν με σύγχρονη τεχνολογία.
Ξ
Ξύστρες ή γλύστρες: Τοποθετούνται στις αγωνιστικές φόρμες των αναβατών, κάτω από το γόνατο και χρησιμεύουν (συνήθως στην πίστα), ώστε να προστατεύουν αυτό το σημείο όταν ακουμπά στην άσφαλτο, αλλά και ως σημείο αναφοράς στις μεγάλες κλίσεις.
Ο
Οκτάνια: Ο αριθμός οκτανίου είναι ένα μέτρο για την ποιότητα της βενζίνης. Όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός οκτανίου ενός καυσίμου τόσο μεγαλύτερη είναι και η επιτρεπόμενη σχέση συμπιέσεως, άρα και η ενεργειακή απόδοση του κινητήρα. Για να μπορέσουν, λοιπόν, να βαθμολογηθούν και να συγκριθούν οι διάφοροι τύποι βενζίνης καθιερώθηκε η λεγόμενη “κλίμακα οκτανίου”.
Π
Πειράκια: Η βενζίνη μπαίνει στους κυλίνδρους σε μια μηχανή εσωτερικής καύσης μαζί με αέρα. Μέσα στους κυλίνδρους το μείγμα καυσίμου – αέρα βρίσκεται υπό πίεση και αναφλέγεται με τη βοήθεια των σπινθηριστών (μπουζί). Όταν όμως η πίεση ξεπεράσει κάποιο όριο, το οποίο εξαρτάται από την ποιότητα του καυσίμου, τότε η ανάφλεξη δεν γίνεται κανονικά, αλλά αντίθετα προκαλείται αυτανάφλεξη του καυσίμου. Τότε ακούγεται ένας χαρακτηριστικός ήχος, σαν “κτύπημα”, ο οποίος δημιουργείται από την επίδραση του κρουστικού κύματος της πρόωρης έκρηξης του καυσίμου στα τοιχώματα του κυλίνδρου. Αποτέλεσμα του φαινομένου αυτού είναι η μείωση της ενεργειακής απόδοσης του κινητήρα, αλλά και η φθορά των εμβόλων και άλλων μερών του κινητήρα.
Pit limiter: Αποτελεί μέρος των ηλεκτρονικών βοηθημάτων, που συναντάμε σε superbike μοτοσυκλέτες και καθορίζει με το πάτημα ενός κουμπιού την ταχύτητα που πρέπει να έχει η μοτοσυκλέτα όταν κινείται στον χώρο των pits μιας πίστας.
Ρ
Ροπή: Η μέγιστη ροπή στρέψης εκφράζει το σημείο όπου έχουμε την αποδοτικότερη λειτουργία του κινητήρα. Σε διαφορετικές στροφές λειτουργίας, ο κινητήρας δίνει στην έξοδό του διαφορετική ροπή: η πλήρης γνώση της απόδοσης ενός κινητήρα, όσον αφορά τη ροπή που αποδίδει, απαιτεί να έχουμε τις τιμές της ροπής για όλο το φάσμα λειτουργίας του κινητήρα: με άλλα λόγια, το διάγραμμα κατανομής της ροπής σε συνάρτηση με τις στροφές. Οι επιταχύνσεις εν κινήσει είναι ένα πρώτης τάξεως δείγμα για την ροπή μιας μοτοσυκλέτας.
Σ
Στροφαλοφόρος άξονας: Ο στροφαλοφόρος άξονας αποτελεί το συνδετικό στοιχείο μεταξύ του κιβωτίου και των εμβόλων και μετατρέπει την παλινδρομική κίνηση των τελευταίων σε περιστροφική. Η σωστή λειτουργία του εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, οι περισσότεροι από τους οποίους έχουν σχέση με τη σχεδίαση και την κατασκευή του. Ένας κατεστραμμένος στροφαλοφόρος άξονας γίνεται εύκολα αντιληπτός και η αστοχία του έχει δυσάρεστα αποτελέσματα για την τσέπη του ιδιοκτήτη.
Τ
Traction Control: Ηλεκτρονικό βοήθημα που αποτρέπει την ολίσθηση του πίσω τροχού κατά την επιτάχυνση της μοτοσυκλέτας.
Ταμπούρο: Όπως και το δισκόφρενο το ταμπούρο μπορεί να αποτελεί μέρος του συστήματος πέδησης μιας μοτοσυκλέτας. Αποτελείται από το τύμπανο, τις σιαγόνες και τα ελατήρια επαναφοράς. Το τύμπανο αποτελεί το κάλυμμα του συστήματος, οι σιαγόνες αναλαμβάνουν την επιβράδυνση του τροχού μέσω της τριβής, που ασκούν στο εσωτερικό του τυμπάνου και τα ελατήρια επαναφοράς ελέγχουν τις σιαγόνες προς τον άξονα περιστροφής του τροχού.
Υ
Ypvs (ή παρόμοιο σύστημα): Είναι μια βαλβίδα στην εξαγωγή των 2χρονων κινητήρων με σκοπό την μέγιστη απόδοση και τη γραμμική λειτουργία σε όλο το φάσμα των στροφών. Όσο οι στροφές του κινητήρα μεταβάλλονται, αλλάζει και το μέγεθος της θύρας εξαγωγής, λόγω της βαλβίδας που υπάρχει εκεί με τη μορφή δίσκου ή πλάκας και ελέγχεται μέσω ενός σέρβο.
Φ
Φίλτρο αέρα: Τα φίλτρα αέρα είναι υπεύθυνα, ώστε να σταματήσουν την σκόνη ή διάφορα θραύσματα που τυχόν να υπάρχουν στον αέρα, από το να εισέλθουν στον κινητήρα και να προκαλέσουν κάποια βλάβη. Υπάρχουν διάφορες κατηγορίες όπως χάρτινα, τύπου γάζας (από βαμβάκι), συρμάτινα και φίλτρα από σφουγγάρι.
Χ
Χωρητικότητα (κυβισμός) κινητήρα: Ο κυβισμός του κινητήρα είναι ο όγκος του κυλίνδρου, που σαρώνει το έμβολο κατά την διαδρομή του. Εξαρτάται από την διάμετρο του κυλίνδρου και την διαδρομή του εμβόλου από το Α.Ν.Σ (άνω νεκρό σημείο) στο Κ.Ν.Σ (κάτω νεκρό σημείο). Η καθιερωμένη μονάδα μέτρησης είναι τα κυβικά εκατοστά.
Ψ
Ψεκασμός: Το σύστημα ηλεκτρονικού ψεκασμού (electronic fuel injection) είναι το σύγχρονο (ηλεκτρονικά ελεγχόμενο) σύστημα έγχυσης καυσίμου, το οποίο έχει αντικαταστήσει το παραδοσιακό καρμπυρατέρ. Τελευταίο εξάρτημα του συστήματος είναι οι εγχυτήρες (μπεκ) που μέσω των κατάλληλα διαμορφωμένων ακροφυσίων ψεκάζουν το καύσιμο στο θάλαμο καύσης του κινητήρα.
Ω
Ώρομετρο: Χρησιμοποιείται στις motocross μοτοσυκλέτες για να γνωρίζει ο αναβάτης τα διαστήματα των service, που στη συγκεκριμένη κατηγορία γίνονται σύμφωνα με τις ώρες χρήσης και όχι με τα διανυθέντα χιλιόμετρα.