Η νέα BMW F900R κάνει δυναμική είσοδο στην κατηγορία των naked 900 κυβικών, παίζοντας νότες υψηλής έντασης και προσελκύοντας τον αναβάτη να απολαύσει τον ολοκληρωμένο, έντονο χαρακτήρα της.
Τιμή: Από 9.240 ευρώ (έκδοση δοκιμής: 12.170 ευρώ)
Test: BMW F 900 R 2020
Τι νέο φέρνει
Test: BMW F 900 R 2020
Υπερκυβισμός στα 895 κ.εκ.
Νέο πλαίσιο τύπου γέφυρας
Οθόνη TFT και σύστημα πολυμέσων στον βασικό εξοπλισμό
Κορυφαίο επίπεδο εξοπλισμού
+: Οδηγική συμπεριφορά, ροπή μοτέρ, κατανάλωση, εξτρά εξοπλισμός -: Φινίρισμα σε σημεία, μικρό ρεζερβουάρ
Η BMW παρουσίασε πέρσι, τα F900XR και F900R εγκαινιάζοντας μια νέα «οικογένεια» στην γκάμα της. Με «πυρήνα» τον νέο δικύλινδρο κινητήρα των 900 κυβικών και ένα νέο πλαίσιο, η γερμανική εταιρεία έριξε τα μοντέλα στο «στίβο μάχης» δύο πολύ απαιτητικών κατηγοριών: Τα sport tourers και τα naked. Με το σπορ/τουριστικόF900XR να αποσπά πολύ καλή κριτική ικανοποιώντας μας απόλυτα, ήρθε τώρα και η σειρά του F900R, που κατατάσσεται στα roadsters. Ας γνωριστούμε…
Δείτε το βίντεο μας από την δοκιμή του BMW F 900 R
Μυώδες και σπορ χωρίς να γίνεται κραυγαλέο. Μια επιτυχημένη σχεδίαση.
To F900R είναι ολοκαίνουργιο και, ενσωματώνοντας τις νόρμες των «γυμνών» μοτοσυκλετών του σήμερα, η μοτοσυκλέτα είναι έντονα μυώδης και «αθλητική» σε εμφάνιση, χωρίς να γίνεται κραυγαλέα. H πρώτη ματιά πέφτει στον χαρακτηριστικό, LED προβολέα και το ιδιαίτερα φαρδύ εμπρός μέρος, με το ρεζερβουάρ να «κυκλώνεται» από τμήματα πλαστικού που αυξάνουν τον οπτικό όγκο. Στο πίσω μέρος, τα πράγματα είναι πιο λιτά, με τα LED φωτιστικά επί της βάσης πινακίδας και χωρίς σχεδιαστικές ακρότητες. Εύσημα αξίζουν στην BMW για την σχεδίαση του τελικού της Euro 5 εξάτμισης, η οποία δεν είναι ούτε άσχημη, ούτε ογκώδης ξεφεύγοντας επιτυχώς από… το φαινόμενο του θερμοσίφωνα! Το λογότυπο της «προπέλας» κοσμεί πολλά σημεία, ενώ σε αρκετές λεπτομέρειες όπως π.χ. στην σέλα, τον προβολέα και την βάση των οργάνων, συναντάς τα «F900» και «R».
Ξεχειλίζει δυναμισμό το εμπρός μέρος. Οι εισαγωγές αέρα είναι σε κοινή θέα: Θα προτιμούσαμε να είχαν καλυφθεί περισσότερο.
Κάτι που διακρίνεται εύκολα είναι ότι η F900 ακολουθεί την σημερινή τάση αρκετών naked, να έχουν όσα περισσότερα τμήματα τους γίνεται σε κοινή θέα. Θα θέλαμε κάποια σημεία να έχουν καλυφθεί, όπως π.χ. οι βίδες στήριξης του κινητήρα ή οι εύκολα διακριτές εισαγωγές αέρα στο εμπρός μέρος, ωστόσο η τακτοποίηση των μηχανικών μερών είναι ορθή όπως μας έχει συνηθίσει η BMW σχεδόν σε όλα τα μοντέλα της. Το ίδιο καλή είναι η ποιοτική εικόνα του F900R, το οποίο ανταποκρίνεται στην Βαυαρική του ταυτότητα. Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν ικανοποιούν απόλυτα χωρίς να καταφεύγουν σε περιττές πολυτέλειες, ενώ το επίπεδο συναρμολόγησης είναι κορυφαίο, με αποτέλεσμα κανένας τριγμός ή… ύποπτο θορυβάκι, να μην κάνει την εμφάνιση του στην δοκιμή μας, στην οποία το πιέσαμε αρκετά, σε πολλές συνθήκες οδήγησης.
Πολύ καλά σχεδιασμένη σέλα για τον αναβάτη. Στυλάτο το «καπάκι»-μονόσελο που καλύπτει περίτεχνα το πίσω μέρος της σέλας.
Οι σπορ καταβολές της F 900R δεν κρύβονται και η θέση οδήγησης το κάνει απόλυτα σαφές. Τα μαρσπιέ είναι σχετικά ψηλά τοποθετημένα, ενώ το τιμόνι είναι αρκετά στενό και χαμηλό. Έτσι, ο αναβάτης κάθεται με μια αισθητή κλίση προς τα εμπρός, η οποία δεν είναι δεδομένων… supersport, όμως σε προδιαθέτει για έντονη οδήγηση. Το σχήμα του ρεζερβουάρ και των γύρω πλαστικών παρέχει ικανοποιητικό χώρο για τα πόδια. Η σέλα είναι αρκετά στενή εμπρός, ενώ φαρδαίνει προς τα πίσω για να στηρίξει καλύτερα τον αναβάτη. Το «σκαλοπάτι» των δύο επιπέδων, λειτουργεί και σαν υποστήριγμα μέσης, σε μία από τις πιο καλοσχεδιασμένες σέλες που έχουμε δοκιμάσει.Ιδανικής σκληρότητας και τοποθέτησης το αφρώδες, δεν θα κουράσει τον αναβάτη ακόμη και σε πολύωρη ή/και γρήγορη οδήγηση. Για τον συνεπιβάτη τα πράγματα υπόκεινται στα χαρακτηριστικά της κατηγορίας χωρίς να προβληματίζουν: Μόνο πιο μεγαλόσωμοι αναβάτες θα θελήσουν κι άλλο. Το κάλυμμα της πίσω σέλας ανήκει στον βασικό εξοπλισμό, ενώ στηρίζεται στην θέση του με έναν μάλλον απλοϊκό, αλλά αποτελεσματικό τρόπο: Με ελαστικά σχοινιά, που πιάνουν στο κάτω μέρος της σέλας.
Γνώριμη η εικόνα των πολλαπλών πλήκτρων και του χαρακτηριστικού περιστροφικού πολύ-χειριστηρίου, από τα υπόλοιπα μοντέλα της BMW.
Προχωρώντας στην θέση οδήγησης, η TFT οθόνη 6,5 ιντσών κλέβει την παράσταση, ανήκοντας στον βασικό εξοπλισμό. Εκτός από τις –πληρέστατες- ενδείξεις με υπολογιστή ταξιδιού που καταγράφει μέχρι και τον χρόνο που κάνατε διάλειμμα (!), η οθόνη είναι και η πύλη επικοινωνίας της F900R με το κινητό του αναβάτη, μέσα από το σύστημα πολυμέσων BMW Motorrad Connectivity. Αυτό προσφέρει δυνατότητα για πλοήγηση, ακρόαση μουσικής αλλά και ασφαλή απάντηση σε τηλεφωνικές κλήσεις, όσο ο αναβάτης οδηγεί. Φυσικά οι παράμετροι και οι ρυθμίσεις που το F900R προσφέρει είναι πάρα πολλές και ο αναβάτης θα χρειαστεί πάνω από μια βόλτα, για να εξοικειωθεί πλήρως. Η οθόνη ενσωματώνει επίσης μια εναλλακτική «Sport» προβολή ενδείξεων με διαφορετική διάταξη και περισσότερες πληροφορίες. Και οι δύο μανέτες, είναι ρυθμιζόμενες ενώ για όποιον αναβάτη επιθυμεί, στον έξτρα εξοπλισμό υπάρχει κιτ «σηκώματος» του τιμονιού και επιλογές χαμηλότερης ή ψηλότερης σέλας.
Ο υπερκυβισμένος στα 895 κ.εκ. κινητήρας μπορεί να σας προκαλέσει ρίγη ενθουσιασμού. Το κύριο «όπλο» του η ροπή του και ο απίστευτος ήχος του, ειδικά από το φιλτροκούτι!
Η δικύλινδρη «καρδιά» του F900R εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 2018 στα μοντέλα F750/850 GS. Για την σειρά F900, υπέστη υπερκυβισμό στα 895 κ.εκ. από τα 853 κ.εκ., χάρη στην αύξηση της διαμέτρου των κυλίνδρων κατά 2 χιλιοστά (86mm). Ο κινητήρας απέκτησε επίσης σφυρήλατα (αντί χυτών) πιστόνια και νέα σχέση συμπίεσης στο 13,3:1. Η χρήση στροφάλου γωνίας 270 μοιρών και η ανάλογη σειρά ανάφλεξης έχει ως αποτέλεσμα, το μοτέρ να θυμίζει V2 στον ήχο και στον τρόπο λειτουργίας, με έναν νέο σιγαστήρα εξάτμισης να συνεπικουρεί. Στο εσωτερικό του, 2 αντικραδασμικοί άξονες εξομαλύνουν τις δονήσεις του, ενώ ο κινητήρας χρησιμοποιεί λίπανση ξηρού κάρτερ και συμπλέκτη ολίσθησης-υποβοήθησης. Το F900R αποδίδει 105 ίππους και 9,4 kgm ροπής, στις 8.500 και 6.500 στροφές αντίστοιχα.
Στις μετρήσεις, η έντονη ροπή διαθέσιμη από χαμηλά έφερε και τα πολύ καλά «νούμερα» που είδαμε: Το 0-100 έρχεται σε μόλις 3,4 δευτερόλεπτα, με άλλα 5 δευτερόλεπτα να χρειάζονται για τα 160. Παράλληλα, η «απαιτητική» ρεπρίζ των 60-120 με 4η, χρειάστηκε 4,1 δευτερόλεπτα, υποσχόμενη ασφαλείς και ταχείες προσπεράσεις όπου και αν απαιτηθεί. Τέλος, ο δικύλινδρος αποδεικνύεται και οικονομικός, με μέση κατανάλωση της τάξης των 5 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα. Μάλιστα, με πολύ έντονη οδήγηση, δεν είδαμε πάνω από 6,5 λ/100 και εφόσον μιλάμε για ένα μοτέρ 900 κυβικών, η μέτρηση ικανοποιεί απόλυτα. Έτσι, παρά το ότι το ρεζερβουάρ των 13 λίτρων θεωρείται μικρό για τα δεδομένα της κατηγορίας, το F900R υπόσχεται αυτονομία της τάξης των 260 χιλιομέτρων. Αύξησε την ισχύ της F900R με φίλτρο DNA, το πρώτο ελληνικό προϊόν που χρησιμοποιήθηκε σε μαζική παραγωγή μοτοσυκλέτας.
Η TFT οθόνη απεικονίζει τα πάντα, ξεκάθαρα και κατανοητά. Η sport προβολή φέρει ημικυκλικό στροφόμετρο στο επίκεντρο. Υπάρχει και κλισιόμετρο, αλλά απολαύστε τις ενδείξεις του, υπεύθυνα…
Ως στάνταρ, η F900R περιλαμβάνει σύστημα traction control ASC που απενεργοποιείται και δύο riding modes, τις «Road» και «Rain», που επεμβαίνουν στην απόκριση του γκαζιού και την ισχύ του μοτέρ, μαζί με το «απλό» σύστημα ABS. To μοντέλο που δοκιμάσαμε εμείς, ήταν εξοπλισμένο με το πακέτο «Riding Modes Pro», το οποίο προσθέτει μια πληθώρα λειτουργιών. Αρχικά, μιλάμε για 2 ακόμα χάρτες απόδοσης κινητήρα Dynamic και Dynamic Pro, με την τελευταία να είναι πλήρως παραμετροποιήσιμη. Επιπλέον, το σύστημα περιλαμβάνει ηλεκτρονικό έλεγχο φρένου κινητήρα MSR και το ABS Pro, που δουλεύει και υπό κλίση, με διαρκή μεταβολή της λειτουργίας του ανάλογα με τις εκάστοτε συνθήκες. Στα εξτρά διατίθεται και Quickshifter, για ανεβάσματα και κατεβάσματα ταχυτήτων χωρίς τη χρήση συμπλέκτη. ¶λλα ηλεκτρονικά με τα οποία μπορεί να εξοπλιστεί το F900R είναι τα εξής:
Η TFT οθόνη απεικονίζει τα πάντα, ξεκάθαρα και κατανοητά. Η sport προβολή φέρει ημικυκλικό στροφόμετρο στο επίκεντρο. Υπάρχει και κλισιόμετρο, αλλά απολαύστε τις ενδείξεις του, υπεύθυνα…
Φώτα Headlight Pro που προσαρμόζονται στο εσωτερικό της στροφής
Σύστημα εκκίνησης χωρίς κλειδί Keyless Ride
Σύστημα αυτόματης κλήσης για βοήθεια Intelligent Emergency call
To πιρούνι έχει όσο σκληρή λειτουργία χρειάζεται ώστε να προσφέρει την απαιτούμενη αίσθηση κατά την σπορ οδήγηση. Δίσκοι και δαγκάνες από την Brembo, με αποτέλεσμα εξαιρετική πέδηση.
Το F900R φέρει ένα νέο ατσάλινο πλαίσιο τύπου «γέφυρας», που χρησιμοποιεί τον κινητήρα ως ενεργό μέλος του και συνδυάζεται με επίσης ατσάλινο υποπλαίσιο. Παρά το ότι μοιράζεται την «ραχοκοκαλιά» του με το F900XR, οι ρυθμίσεις γεωμετρίας είναι διαφορετικές, με μικρότερο μεταξόνιο κατά 3 χιλιοστά, αυξημένο offset πιρουνιού και ίχνος τροχού και μικρότερες διαδρομές αναρτήσεων. Οι τελευταίες, αποτελούνται από ένα USD πιρούνι 43 χιλιοστών και ένα αμορτισέρ, ρυθμιζόμενο στην προφόρτιση και την απόσβεση επαναφοράς, που επενεργεί σε αλουμινένιο ψαλίδι. Το πιρούνι δεν φέρει ρυθμίσεις, ωστόσο είναι σωστά σεταρισμένο από το εργοστάσιο καλύπτοντας τα περισσότερα οδηγικά σενάρια με επιτυχία. Στον προαιρετικό εξοπλισμό, υπάρχει το ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενο, ημιενεργητικό αμορτισέρ Dynamic ESA, που προσφέρει 2 χάρτες συμπεριφοράς (Road και Dynamic) και ρύθμιση προφόρτισης με ένα πλήκτρο.
Η καρδιά του ηλεκτρονικού πίσω αμορτισέρ «Dynamic ESA», που μπορεί να μεταβάλλει προφόρτιση και αποσβέσεις σε πραγματικό χρόνο.
Στα φρένα, το F900R φέρει 2 δίσκους 320 χιλιοστών εμπρός, με 4πίστονες, ακτινικές δαγκάνες της Brembo, ενώ στο πίσω μέρος ένας δίσκος 265 χιλιοστών συνεργάζεται με μονού εμβόλου δαγκάνα, και πάλι από την Brembo. Αν δεν επιλέξετε το πακέτο Riding Modes Pro με το cornering ABS, το μοντέλο φέρει το «απλό» σύστημα. Τα φρένα του F900R απέφεραν εξαιρετικά αποτελέσματα στις μετρήσεις: Η ακινητοποίηση από τα 100 χλμ/ώρα σε 39,3 μέτρα, είναι μία από τις καλύτερες επιδόσεις ανεξαρτήτως κατηγορίας, που προσθέτει στην ενεργητική ασφάλεια, αλλά και στον σπορ χαρακτήρα του F900R.
Μόλις πιέσεις το κόκκινο πλήκτρο εκκίνησης, ο κινητήρας έρχεται στην ζωή παράγοντας έναν αρκετά… «Ιταλικό» ήχο σε χροιά. Πριν καν οδηγήσεις το μοντέλο, το μοτέρ σε προδιαθέτει για στιγμές έντασης και τα πρώτα χιλιόμετρα το βεβαιώνουν. Ο 900άρης δικύλινδρος έχει τεράστια αποθέματα ροπής, στην περιοχή μεταξύ 3-7.000 στροφών, γεγονός που τον κάνει πολύ ελαστικό και, αν του το ζητήσετε, εκρηκτικό. Το ride-by-wire γκάζι έχει πολύ καλή απόκριση, ενώ οι χαρτογραφήσεις μεταβάλλουν αισθητά την συμπεριφορά του. Η ρύθμιση Road, για παράδειγμα, είναι δυναμικά μεταβαλλόμενη: Ο κινητήρας ανταποκρίνεται ήπια σε ανάλογη οδήγηση, ενώ σε απότομα ανοίγματα του γκαζιού δίνει επιτόπου όλη την απαιτούμενη ισχύ. Η σπιρτάδα του κινητήρα ωστόσο δεν κρύβεται: Οι 105 ίπποι του 900άρη δικύλινδρου δεν δυσκολεύονται πολύ να «σπάσουν πρόσφυση» στο πίσω λάστιχο και το traction control δουλεύει υποδειγματικά, χωρίς να γίνεται αντιληπτό, όταν χρειαστεί. Έτσι, σε συνθήκες πόλης, ο αναβάτης μπορεί να ξεκολλήσει από τα… τετριμμένα κάνοντας τις καθημερινές διαδρομές του σβέλτα και με ασφάλεια.
Σύμμαχος του κινητήρα αποδεικνύεται το στήσιμο της F900R, αφού πλαίσιο και αναρτήσεις συνεργάζονται άψογα και να είναι έτοιμα για μεγάλες δόσεις πίεσης. To μοντέλο «μπαίνει» στις στροφές, κρατά γραμμή και βγαίνει από αυτές προσφέροντας υψηλότατα επίπεδα πληροφόρησης, με τα περιθώρια πρόσφυσης να είναι πολύ υψηλά. Οι εναλλαγές κατεύθυνσης γίνονται με ακρίβεια και θα πρέπει να πιέσετε το F 900R σε επίπεδα «πρωταθλητισμού», πριν εμφανίσει ταλαντώσεις. Πιρούνι και αμορτισέρ κρατούν με συνέπεια τους τροχούς στο δρόμο, με το εμπρός σύστημα να είναι ελαφρώς σκληρότερο και την ουρά να είναι η πρώτη που θα προειδοποιήσει για το όριο. Φυσικά όλα αυτά τα χαρακτηριστικά παραμένουν και στην εντός πόλης οδήγηση: Οι αναρτήσεις με τις σκληρές ρυθμίσεις δεν φιλτράρουν τα πάντα, όμως προσφέρουν καλή πληροφόρηση, ενώ η μοτοσυκλέτα σαν σύνολο παραμένει ιδιαίτερα ευέλικτη και πολύ σταθερή σε κάθε περίπτωση.
Οι πιο έμπειροι αναβάτες θα απενεργοποιήσουν το traction, που απελευθερώνει πολύ τα πράγματα με την ουρά να σηκώνει… σημαία ανεξαρτητοποίησης όταν το ζητήσετε. Τέλος, στα φρένα, το σύστημα της Brembo εμπρός φρενάρει με περισσή δύναμη, αν και το έντονο αρχικό δάγκωμα του θα χρειαστεί λίγη συνήθεια. Ο πίσω δίσκος έχει ισορροπημένη συμπεριφορά, συμπληρώνοντας άριστα το σύστημα, ενώ το ABS είναι επαρκέστατο ως προς την απόδοση του.
Η F900R είναι μια εξαιρετικά εκτελεσμένη συνταγή μιας «fun-to-ride» μοτοσυκλέτας που δεν θυσιάζει την χρηστικότητα. Η BMW έλαβε επιτυχώς υπΆ όψιν της πολλές παραμέτρους δημιουργώντας την και αυτό είναι πασιφανές: Υψηλού επιπέδου οδηγική συμπεριφορά, πλούσιος εξοπλισμός, premium εικόνα και μια προσιτή –αρχική- τιμή, που βάζει «σφήνα» την F900R ανάμεσα στα υπόλοιπα μοντέλα της κατηγορίας. H BMW F900R δείχνει ότι μπορεί να εκτελέσει στο ακέραιο, αυτά που υπόσχεται και τελικά, αποτελεί μία άκρως ενδιαφέρουσα επιλογή, για τον αναβάτη που αναζητά μια νέα μοτοσυκλέτα που τα κάνει όλα, αλλά με τον παράγοντα «οδηγική απόλαυση» σε πρώτο πλάνο.