Θα έρθει ποτέ στην Αθήνα το μέτρο με τις ζώνες στο κέντρο της πόλης;

Θα έρθει ποτέ στην Αθήνα το μέτρο με τις ζώνες στο κέντρο της πόλης;

- Στο Λονδίνο εφαρμόστηκε ζώνη χαμηλών ρύπων - 13.500 λιγότερους τόνους διοξειδίου του αζώτου.
- Ηλεκτρικά και νέα οχήματα χαμηλών ρύπων μπαίνουν, οι υπόλοιποι πληρώνουν 15 ευρώ ΚΑΘΕ φορά.
- Η ποιότητα του αέρα επηρεάστηκε θετικά ακόμα και σε περιοχές έξω από τον δακτύλιο.
- Η μείωση των ρύπων ήταν αντίστοιχη του να έκλειναν τα αεροδρόμια και όλες οι βιομηχανίες της πόλης!

Στο Λονδίνο εφαρμόστηκε ζώνη χαμηλών ρύπων - 13.500 λιγότερους τόνους διοξειδίου του αζώτου

Η μόλυνση στις μεγαλουπόλεις από την κίνηση των οχημάτων εμφανίστηκε έντονα πριν μερικές δεκαετίες σαν πρόβλημα, όταν οι οικονομικές δυνατότητες του μέσου δυτικού Ευρωπαίου επέτρεψαν σχεδόν σε κάθε οικογένεια να έχει αυτοκίνητο. Το πρόβλημα της μόλυνσης έφτασε και στην Ελλάδα, με λύσεις όπως ο δακτύλιος να μην λειτουργούν. Τώρα όμως, με την έλευση της ηλεκτροκίνησης εμφανίζονται και άλλες λύσεις για τη μείωση της μόλυνσης στις μεγαλουπόλεις, όπως η ζώνη χαμηλών ρύπων (U.L.E.Z. Ultra Low Emission Zone) που εφαρμόστηκε στο Λονδίνο. Αρχικά, το 2019 η ζώνη αυτή περιελάμβανε μόνο το κέντρο του Λονδίνου, όμως το 2021 επεκτάθηκε σε όλο το «εσωτερικό Λονδίνο». Από τις 29 Αυγούστου του 2023 ήρθε μια δεύτερη επέκταση, η οποία πλέον πιάνει όλα τα προάστια του Λονδίνου, κάνοντας την Βρετανική πρωτεύουσα την πρώτη πραγματικά «Πράσινη πόλη» του κόσμου.  Μάλιστα το μέσο αυτό φαίνεται να αποδίδει, καθώς μια έρευνα της Logika Group Air Quality Consultants έδειξε ότι ακόμα και πριν την πρώτη επέκταση της ζώνης οι εκπομπές διοξειδίου του αζώτου (NOx) έπεσαν κατά 13.500 τόνους!

Ηλεκτρικά και νέα οχήματα χαμηλών ρύπων μπαίνουν, οι υπόλοιποι πληρώνουν 15€ ΚΑΘΕ φορά

Πώς λειτουργεί όμως η ULEZ; Σε αντίθεση με άλλες ζώνες που έχουν εφαρμόσει πολιτική No Emission, επιτρέποντας μόνο ηλεκτρικά οχήματα, η ULEZ αποδέχεται και βενζινοκίνητα οχήματα, αρκεί να τηρούν κάποιες συγκεκριμένες προδιαγραφές. Για τις μοτοσυκλέτες συγκεκριμένα, πρέπει να τηρούν προδιαγραφές Euro 3, δηλαδή μιλάμε χοντρικά για μοτοσυκλέτες που κυκλοφόρησαν μετά το 2007. Οι υπόλοιποι χρήστες μπορούν να εισέλθουν κανονικά στη ζώνη, όμως το κόστος φτάνει τις 12,5 λίρες κάθε φορά που μπαίνουν, δηλαδή σχεδόν 15 ευρώ με την σημερινή ισοτιμία. Εξαίρεση υπάρχει για τα ιστορικά οχήματα, δηλαδή τα οχήματα άνω των 40 ετών. Φυσικά στο μέλλον οι κανονισμοί θα γίνουν αυστηρότεροι, μέχρι που κάποια στιγμή μόνο οχήματα μηδενικών ρύπων θα μπορούν να κυκλοφορήσουν, όμως είναι πολύ ενδιαφέρον ότι ακόμα και με αυτές τις μικρές αλλαγές η διαφορά στην ποιότητα του αέρα είναι τόσο μεγάλη.

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

Η ποιότητα του αέρα επηρεάστηκε θετικά ακόμα και σε περιοχές έξω από τον δακτύλιο

Ακόμα πιο ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι δεν επηρεάστηκαν θετικά μόνο οι περιοχές στις οποίες εφαρμόστηκε αυτός ο δακτύλιος, αλλά και οι περιοχές που τον περιβάλλουν. Ο αέρας – όπως είναι λογικό – δεν καταλαβαίνει από όρια και ζώνες και μετακινείται από το κέντρο της πόλης στα προάστια και το αντίθετο. Έτσι, παρόλο που η έρευνα επικεντρώθηκε μόνο στο διάστημα που η ULEZ ήταν περιορισμένη στο κέντρο της πόλης, ο αέρας καθάρισε σε μεγάλο βαθμό και στα προάστια του Λονδίνου, με τα συνολικά αποτελέσματα να είναι αυτά που ώθησαν τους διοικούντες να επεκτείνουν τη ζώνη.

Η μείωση των ρύπων ήταν αντίστοιχη του να έκλειναν τα αεροδρόμια και να σταματούσαν όλες οι εμπορικές μεταφορές της πόλης!

Ένα τελευταίο πολύ ενδιαφέρον στοιχείο της έρευνας ήταν το γεγονός ότι τα ρυπογόνα αέρια που δεν βγαίνουν πλέον στην ατμόσφαιρα ως αποτέλεσμα της εγκαθίδρυσης της ULEZ είναι αντίστοιχα με το να έκλειναν και τα 6 αεροδρόμια του Λονδίνου και να σταματήσουν οι εμπορικές μεταφορές, τόσο στους δρόμους όσο και οι ποτάμιες, μέσω του Τάμεση! Γίνεται αμέσως αντιληπτή η τεράστια βελτίωση που αυτό το πολύ μικρό και απλό μέτρο παρείχε στην καθημερινή ζωή των εκατομμυρίων ανθρώπων που κατοικούν στο Λονδίνο, μια πόλη που είχε γίνει η τρίτη χειρότερη πρωτεύουσα όσον αφορά την ποιότητα του αέρα. Λογικό είναι λοιπόν οι ιθύνοντες να σκέφτονται ακόμα περισσότερα μέτρα για το μέλλον, ειδικά όσο ο διακηρυγμένος στόχος για μηδενικές εκπομπές άνθρακα μέχρι το 2050 υπάρχει ακόμα. Το επόμενο βήμα θα είναι προφανώς να μετατραπεί το κέντρο του Λονδίνου από Ultra Low Emission Zone σε No Emission Zone, κάτι που θα κάνει επιτρεπτή την είσοδο μόνο σε ηλεκτρικά οχήματα. Θα αποδώσει το μέτρο; Τα δεδομένα δείχνουν ότι ήδη αποδίδει. Το θέμα είναι, θα επεκταθεί; Θα δούμε και στην Ελλάδα τέτοιες ζώνες στο κέντρο της Αθήνας; Για να γίνει αυτό εφικτό χρειάζονται φυσικά πολλά έργα για υποδομές, όμως θα ήταν κάτι που θα θέλατε να δείτε;