Τί είναι ο αισθητήρας λάμδα;
|
- Είναι αισθητήρας που μετράει την αναλογία αέρα - καυσίμου στο μίγμα.
- Τοποθετείται στο σύστημα εξάτμισης πριν ή μετά από τον καταλύτη.
- Οι μετρήσεις του μεταφέρονται στην ECU, η οποία προσαρμόζει μετά την αναλογία του μείγματος.
- Η σωστή αναλογία είναι 14,7 μέρη αέρα για κάθε 1 μέρος καυσίμου.
Είναι αισθητήρας που μετράει την αναλογία αέρα - καυσίμου στο μίγμα
Οι κινητήρες βασίζονται μεν σε απλές μηχανικές λειτουργίες, όμως έχουν πολλά μικρά εξαρτήματα τα οποία βελτιστοποιούν την λειτουργία τους και όσο η τεχνολογία προχωρούσε, τόσο εμφανιζόντουσαν και περισσότερα τέτοια συστήματα. Ένα τέτοιο "σύστημα" είναι και ο αισθητήρας λάμδα, ο οποίος πραγματοποιεί μια αρκετά απλή αλλά πολύ βασική λειτουργία. Ουσιαστικά μετράει την αναλογία αέρα και καυσίμου στο μείγμα, ώστε η μοτοσυκλέτα να δουλεύει πάντα με την σωστή αναλογία για καλύτερη απόδοση και μειωμένη κατανάλωση.
Τοποθετείται στο σύστημα εξάτμισης πριν ή μετά από τον καταλύτη
Ο αισθητήρας λάμδα βρίσκεται στο σύστημα της εξάτμισης και συνήθως θα τον βρούμε πριν τον καταλύτη, όμως μπορεί να τοποθετηθεί και αμέσως μετά. Εκεί μετράει το οξυγόνο (μπορεί να τον βρείτε να αναφέρεται και ως αισθητήρας οξυγόνου) και αναλόγως την περιεκτικότητα μπορεί να αποφανθεί αν το μίγμα είναι πλούσιο ή φτωχό.
Οι μετρήσεις του μεταφέρονται στην ECU, η οποία προσαρμόζει μετά την αναλογία του μείγματος
Αυτές οι συνεχείς μετρήσεις που πραγματοποιεί στη συνέχεια μεταφέρονται στην ECU της μοτοσυκλέτας. Εκεί, ο "εγκέφαλος" τις αξιολογεί και δίνει αντίστοιχα την εντολή στο σύστημα ψεκασμού για να μειώσει ή να αυξήσει την εισροή καυσίμου στους κυλίνδρους ώστε να πετύχει την σωστή αναλογία. Υπενθυμίζουμε ότι οι διαφορές από την ιδανική αναλογία μπορεί να είναι πολύ μικρές, όμως η προηγμένη τεχνολογία των σύγχρονων μοτοσυκλετών εντοπίζει και τις πιο μικρές αποκλίσεις και προσπαθεί να φέρει πάντα τη σωστή αναλογία. Ποιά είναι όμως αυτή;
Η σωστή αναλογία είναι 14,7 μέρη αέρα για κάθε 1 μέρος καυσίμου
Σε έναν κινητήρα η τέλεια καύση συντελείται όταν υπάρχουν 14,7 μέρη αέρα για κάθε 1 μέρος βενζίνης. Δηλαδή αν βάζαμε ένα γραμμάριο βενζίνης μέσα στον κύλινδρο θα έπρεπε να προσθέσουμε και 14,7 γραμμάρια αέρα για να πετύχουμε την τέλεια αναλογία. Τα δεδομένα του αισθητήρα λάμδα φτάνουν στην ECU και καθορίζουν αν το μείγμα είναι πλούσιο (δηλαδή το δείγμα που στάλθηκε από τον αισθητήρα δείχνει ότι η βενζίνη που περιέχεται είναι παραπάνω από το ιδανικό) ή φτωχό (δηλαδή το ακριβώς αντίθετο, η βενζίνη που περιέχεται δεν φτάνει το 1 μέρος για κάθε 14,7 μέρη οξυγόνου από τον αέρα).