Χωρίς κράνος: 4 στους 5 στην εντατική
Όλοι γνωρίζουμε ότι το κράνος είναι ο νούμερο 1 προστατευτικός εξοπλισμός. Είμαστε όμως ασφαλής ό,τι κράνος και να φοράμε;
Το 80% των κρανιοεγκεφαλικών κακώσεων σε ατυχήματα οφείλεται στη μη χρήση κράνους
Ο πρωταρχικός ρόλος του κράνους είναι να προστατεύει αυτόν που το φοράει και για το λόγο αυτό χρησιμοποιείται από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Γνωρίζουμε όλοι πόσο ευαίσθητος είναι ο ανθρώπινος εγκέφαλος σε χτυπήματα. Το κράνος βοηθά ώστε η ενέργεια της κρούσης να μειωθεί κατανέμοντας τη ομοιόμορφα σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη έκταση. Μάλιστα, σύμφωνα έρευνες έδειξαν οτι με 19,4%, το σαγόνι είναι το σημείο του κράνος που είναι πιο πιθανό να δεχθεί το αρχικό χτύπημα σε μια πτώση, ενώ το άνω μέρος είναι το σημείο με τη μικρότερη πιθανότητα, μόλις 0.4%.
Ένα κράνος χωρίς προδιαγραφές ασφαλείας, δεν παρέχει επαρκή προστασία.
Αν και δεν υπάρχει ημερομηνία λήξης, τα κράνη αναγράφουν την ημερομηνία παραγωγής. Ένας γενικός κανόνας είναι αλλαγή κάθε 3-5 χρόνια ανάλογα τις συνθήκες και τη χρήση που κάνουμε ή άμεσα μετά από πτώση. Η έκθεση στον ήλιο και την υγρασία είναι μερικοί από τους παράγοντες που επηρεάζουν τη σύσταση των υλικών μακροχρόνια. Καλό θα ήταν να ενημερώνεστε και από τους ειδικευμένους υπαλλήλους των καταστημάτων, γιατί ένα κράνος από εξελιγμένα και εξωτικά υλικά όπως τα ανθρακονήματα, αντέχει πολύ περισσότερο στο χρόνο από ένα θερμοπλαστικό. Δυστυχώς είναι συχνό φαινόμενο να βλέπουμε μοτοσικλετιστές να φορούν χτυπημένα κράνη 20-25 ετών εν αγνοία τους.
Για να πάρει ένα κράνος έγκριση για παραγωγή, πρέπει να περάσει από πολλά τεστ και δοκιμές κρούσης. Το κράνος που έχουμε ή θα επιλέξουμε πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι καλύπτει τις προδιαγραφές ασφαλείας που αναγράφονται ως ECE , DOT ή SNELL. Πριν παρασυρθείς από ένα πολύ φθηνό κράνος λοιπόν, σκέψου το και έλεγξε το καλά.
Για να πάρει ένα κράνος έγκριση για παραγωγή, πρέπει να περάσει από πολλά τεστ και δοκιμές κρούσης. Το κράνος που έχουμε ή θα επιλέξουμε πρέπει να είμαστε σίγουροι ότι καλύπτει τις προδιαγραφές ασφαλείας που αναγράφονται ως ECE , DOT ή SNELL. Πριν παρασυρθείς από ένα πολύ φθηνό κράνος λοιπόν, σκέψου το και έλεγξε το καλά.
Ό,τι χρήση και να κάνεις, θα βρεις ένα κράνος που να σου ταιριάζει.
Τα κράνη χωρίζονται σε 4 βασικές κατηγορίες και διαφοροποιούνται σε ποιότητα και σχεδιασμό. Συνήθως, σε όλες τις κατηγορίες ισχύει το ότι πληρώνεις παίρνεις στο θέμα των υλικών και της ασφάλειας.
- Full Face: Τα κράνη αυτά παρέχουν την καλύτερη προστασία σε όλα τα μέρη του κεφαλιού από όλες τις κατηγορίες. Δεν είναι τυχαίο ότι οι οδηγοί αγώνων τα χρησιμοποιούν και τα εξελίσσουν διαρκώς. Υπάρχουν από οικονομικές επιλογές μέχρι πολύ ακριβές, που συνήθως είναι τα κράνη replica οδηγών αγώνων.
- Ανοιγόμενα / Flip Up: Αυτή είναι μια κατηγορία που προτιμούν αρκετοί λόγω του συνδυασμού που παρέχει. Μπορείς να έχεις τα οφέλη ενός Full Face στο ταξίδι αλλά και ενός ανοιχτού στην πόλη, με τις αντίστοιχες παραχωρήσεις στο βάρος και στην ασφάλεια όταν είναι ανοιχτό.
- Ανοιχτά / open face : Αυτά τα κράνη παρέχουν προστασία μόνο στο πάνω και πίσω μέρος του κεφαλιού αφού το μπροστά μένει τελείως ακάλυπτο το σαγόνι. Συνήθως τα φορούν αναβάτες που κινούνται με μικρές ταχύτητες τους καλοκαιρινούς μήνες και τα επιλέγουν για τον αερισμό και την ευκολία που προσφέρουν. Μια υποκατηγορία αυτών είναι τα Half face τα οποία δεν καλύπτουν επαρκώς ούτε το πίσω μέρος του κεφαλιού και πολλές φορές δεν έχουν ούτε ζελατίνα. Το μόνο τους προτέρημα είναι ότι είναι πολύ ελαφριά.
- Off Road: Κατασκευασμένα μόνο για χρήση Motocross / Enduro ξεχωρίζουν από το χαρακτηριστικό γείσο και το προτεταμένο κάτω μέρος. Είναι κατασκευασμένα για χαμηλές ταχύτητες και δεν διαθέτουν ζελατίνα. Αντί αυτής, ο αναβάτης φοράει ειδική μάσκα. Και σε αυτήν την κατηγορία η επιλογές είναι πολλές όσον αφορά τα υλικά κατασκευής και την ποιότητα.
Αν δεν έχεις επιλέξει το σωστό μέγεθος ή αν δεν κουμπώνεις καλά το κράνος, είναι σα να μην το φοράς.
Όσο και αν θέλουμε να αισθανόμαστε άνετα, ένα μεγαλύτερο νούμερο κράνους δεν παρέχει αρκετή προστασία γιατί θα μετακινηθεί από τη θέση του σε περίπτωση σύγκρουσης. Εκτός από τον τομέα της ασφάλειας, γίνεται κουραστικό σε μεγαλύτερες ταχύτητες, αφού μετακινείται συνεχώς από την αντίσταση του αέρα.
Καλό είναι πριν επιλέξουμε ένα κράνος να το φοράμε για μερικά λεπτά. Πρέπει να είναι αρκετά σφιχτό και σταθερό ώστε το κεφάλι να μην μετακινείται μέσα του, αλλά σε καμία περίπτωση ασφυκτικό. Να θυμάστε ότι τα μάγουλα του κράνους με τον καιρό θα χαλαρώσουν αλλά όχι και το μέρος του μετώπου. Επίσης, όσοι φορούν στην καθημερινότητα του γυαλια θα πρέπει να τα δοκιμάζουν μαζί με το κράνος.
Τέλος, εξίσου σημαντικό είναι να κουμπώνουμε σωστά το κράνος. Υπάρχουν δύο είδη κουμπώματος. Τα αγωνιστικού τύπου με κρίκους και αυτά που κλίνουν με κλιπ. Όποιο και αν διαθέτει το κράνος μας, δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε να το κλείσουμε γιατί σε περίπτωση ατυχήματος όσο σφιχτό και αν νομίζουμε ότι είναι, το κράνος μπορεί να φύγει από το κεφάλι μας, με δυσάρεστες συνέπειες.
Συνέχεια του άρθρου >>>
Καλό είναι πριν επιλέξουμε ένα κράνος να το φοράμε για μερικά λεπτά. Πρέπει να είναι αρκετά σφιχτό και σταθερό ώστε το κεφάλι να μην μετακινείται μέσα του, αλλά σε καμία περίπτωση ασφυκτικό. Να θυμάστε ότι τα μάγουλα του κράνους με τον καιρό θα χαλαρώσουν αλλά όχι και το μέρος του μετώπου. Επίσης, όσοι φορούν στην καθημερινότητα του γυαλια θα πρέπει να τα δοκιμάζουν μαζί με το κράνος.
Τέλος, εξίσου σημαντικό είναι να κουμπώνουμε σωστά το κράνος. Υπάρχουν δύο είδη κουμπώματος. Τα αγωνιστικού τύπου με κρίκους και αυτά που κλίνουν με κλιπ. Όποιο και αν διαθέτει το κράνος μας, δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε να το κλείσουμε γιατί σε περίπτωση ατυχήματος όσο σφιχτό και αν νομίζουμε ότι είναι, το κράνος μπορεί να φύγει από το κεφάλι μας, με δυσάρεστες συνέπειες.