Αλκόολ και οδήγηση: Αυτή η μάστιγα

Αλκόολ και οδήγηση: Αυτή η μάστιγα

- 25% των θανατηφόρων τροχαίων στην Ε.Ε. σχετίζονται με το αλκοόλ.
- Στην Ελλάδα το 19,3% παραδέχεται ότι οδηγάει έχοντας πιεί πάνω από το όριο.
- Ο μειωμένος χρόνος αντίδρασης προσθέτει «μέτρα» στο φρενάρισμα.
- Οι έλεγχοι είναι λίγοι και δεν αρκούν.

25% των θανατηφόρων τροχαίων στην Ε.Ε. σχετίζονται με το αλκοόλ

Οδήγηση και αλκοόλ. Κάτι που σίγουρα δεν θα έπρεπε να συμβαίνει και κάτι για το οποίο έχουν καταναλωθεί τόνοι κανονικού και ιντερνετικού μελανιού. Και όμως, παρά την ενημέρωση, παρά τα δημοσιευμένα αρνητικά αποτελέσματα αυτής της τακτικής είναι κάτι που συνεχίζει να συμβαίνει και σίγουρα δεν αποτελεί ένα αποκλειστικά ελληνικό πρόβλημα.
Ενδεικτικά, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης υπολογίζεται ότι το 25% των θανατηφόρων τροχαίων σχετίζονται με το αλκοόλ. Στην Ελλάδα τα επίπεδα παραμένουν κοντά στον Ευρωπαϊκό μέσο όρο (υπολογίζεται στο 23-25% των ατυχημάτων), οπότε καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό είναι αυτή η «κακή συνήθεια» ή η «μαγκιά» να κοπεί μαχαίρι. Μπορεί πάντα να νομίζεις ότι «το έχεις», όμως με 0,8 g/l περιεκτικότητα αλκοόλ στο αίμα είναι 2,7 φορές πιο πιθανό να εμπλακείς σε ατύχημα. Όσο ανεβαίνει το αλκοόλ στο αίμα τόσο ανεβαίνουν και οι πιθανότητες εμπλοκής, λόγω των όλο και πιο αργών αντανακλαστικών σου.

Στην Ελλάδα το 19,3% παραδέχεται ότι οδηγάει έχοντας πιεί πάνω από το όριο

Η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ είναι κάτι που όλοι, μα όλοι καταδικάζουμε απερίφραστα. Τουλάχιστον φανερά. Και πώς να εξηγήσεις ότι όλοι, έχουν μια ιστορία για τότε που ήπιαν «λίγο παραπάνω», αλλά με κάποιο τρόπο επέστρεψαν σπίτι οδηγώντας;
Σύμφωνα με αποτελέσματα έρευνας του European Road Safety Observatory, ένα 19% των Ελλήνων παραδέχεται ότι οδήγησε ενώ βρισκόταν πάνω από το όριο τουλάχιστον μια φορά στις τελευταίες 30 μέρες. Σχεδόν ένας στους πέντε λοιπόν το παραδέχεται, όμως ο αριθμός είναι σίγουρα μεγαλύτερος. Επίσης αν συνυπολογίσουμε και όσους ήπιαν κάτω από το όριο και οδήγησαν, καταλαβαίνουμε ότι αυτός ο αριθμός μεγαλώνει επικίνδυνα. ¶λλωστε, ακόμα και ένα ποτήρι κρασί μειώνει ελαφρώς τα αντανακλαστικά μας.

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

Ο μειωμένος χρόνος αντίδρασης προσθέτει «μέτρα» στο φρενάρισμα

Τα μειωμένα αντανακλαστικά αυξάνουν τον χρόνο αντίδρασης ενός οδηγού. Μια έρευνα από τις Η.Π.Α. έδειξε ότι μια περιεκτικότητα 0,08% συγκέντρωση αλκοόλ στο αίμα, μειώνει τον χρόνο αντίδρασης κατά 120 milliseconds. Αυτό φυσικά ακούγεται ένα πολύ μικρό νούμερο, αλλά πρώτον μιλάμε για μια πολύ μικρή ποσότητα αλκοόλ και δεύτερον, αν κινείσαι με 50 χλμ./ώρα. αυτά τα 120 miliseconds προσθέτουν 1,65 μέτρα πριν πατήσεις τη μανέτα του φρένου. Φανταστείτε πόσα μέτρα κάνεις πριν αντιδράσεις όταν έχεις πιεί παραπάνω από αυτή την ποσότητα ή κινείσαι με περισσότερα χιλιόμετρα.  

Οι έλεγχοι είναι λίγοι και δεν αρκούν

Έρχεται λοιπόν για άλλη μια φορά το κλασσικό ερώτημα. Χρειαζόμαστε περισσότερους ελέγχους ή καλύτερη παιδεία; Μάλλον και τα δύο. Να σταματήσουμε να θεωρούμε «μαγκιά» την οδήγηση υπό την επήρεια αλλά και να φοβόμαστε ότι θα μας πιάσουν και θα μας πάρουν το δίπλωμα ή το όχημα. Τώρα οι έλεγχοι περιορίζονται κυρίως σε συγκεκριμένα σημεία και – δυστυχώς – στις περισσότερες περιπτώσεις μπορείς να διανύσεις μεγάλες διαδρομές ακόμα και σε κεντρικότατους δρόμους, χωρίς κανείς να κάνει έστω έναν δειγματοληπτικό έλεγχο. Το αποτέλεσμα είναι να περνάει η κουλτούρα του «εμένα δεν μια πιάνει το αλκοόλ» αλλά και η κουλτούρα του «Αφού δεν με γράφουν δεν με νοιάζει». Και οι δύο εξίσου επιβλαβείς και φυσικά πλήρως επικίνδυνες.