Η μοτοσυκλέτα δεν είναι ένα απλό μέσο μεταφοράς αφού μπορεί να σου προσφέρει μοναδικές συγκινήσεις χωρίς να κοστίζει μία περιουσία. Ακριβώς σε αυτό στοχεύουν με τον τρόπο τους τα τρία μοντέλα που επιλέξαμε, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην ευκολία της καθημερινής μετακίνησης αλλά και στα πρώτα σου βήματα στο χώμα.
Με το ενδιαφέρον των εργοστασίων προς τις μοτοσυκλέτες μικρού κυβισμού συνεχώς να αυξάνεται, η κατηγορία των μικρών dual-purpose που κάποτε άκμαζε στην Ελλάδα επανεμφανίζεται, έχοντας ως κύριο χαρακτηριστικό την οικονομική μετακίνηση και την μεγάλη ευχρηστία εντός και εκτός δρόμου. Η χώρα μας φημίζεται για την φυσική της ομορφιά και το enduro σου δίνει την ευκαιρία να ανακαλύψεις κάθε σπιθαμή της, τι γίνεται όμως όταν είσαι νέος αναβάτης και ζητάς από την καθημερινή σου μοτοσυκλέτα να σε μυήσει στον κόσμο του χώματος χωρίς να χάνει την ευχρηστία της; H Honda με το CRF 250 Rally, η Kawasaki με το KLX 230 και η SWM με το RS 125 R σου δίνουν τη λύση και το έναυσμα να ξεφύγεις από τα στενά της πόλης, ώστε να ανακαλύψεις χωμάτινα μονοπάτια και μοναδικές εμπειρίες.
Εμφάνιση
Τα τρία μοντέλα διαφέρουν αρκετά στον τομέα της εμφάνισης, καθώς το CRF παραπέμπει σε μοτοσυκλέτα για το ράλι Dakar, το RS σε καθαρόαιμο enduro, ενώ το KLX προβάλλει πιο διακριτικά τα χωμάτινα στοιχεία του.
Στο CRF oι επιρροές από την αγωνιστική 450 με την οποία η Honda συμμετέχει στο Rally Dakar είναι ξεκάθαρες σε κάθε σημείο. Σε σχέση με το CRF250L οι διαφορές εντοπίζονται στη ζελατίνα, στους ασύμμετρους εμπρόσθιους Led προβολείς αλλά και στα πλαστικά fairing που φθάνουν χαμηλά και προσδίδουν όγκο, κάνοντας την μοτοσυκλέτα να δείχνει αρκετά μεγαλύτερη (σε κυβισμό) από ό,τι είναι στην πραγματικότητα. Σε συνδυασμό με τα χρώματα και τα γραφικά που φωνάζουν HRC, τραβά τα βλέμματα στο δρόμο, καθώς δεν είναι ό,τι πιο συνηθισμένο να βλέπεις μια Rally μοτοσυκλέτα δίπλα σου στο φανάρι. Την περιπετειώδη εμφάνιση συμπληρώνουν το μοτοκροσάδικο φτερό, οι χούφτες και τα τρακτερωτά ελαστικά, που ενισχύουν την χωμάτινη εικόνα.
Η Kawasaki επέλεξε τον δρόμο της απλότητας για το KLX με μια διακριτική off-road εμφάνιση χωρίς υπερβολές ώστε να εισάγει κάθε αναβάτη στη χωμάτινη σχεδιαστική νοοτροπία. Οι κυκλικοί καθρέπτες ακολουθούν vintage φιλοσοφία, ενώ στο εμπρός μέρος ξεχωρίζει ο προβολέας με το ανορθόδοξο σχήμα ο οποίος όμως λειτουργεί άψογα. Λόγω αυτής της πιο συντηρητικής σχεδίασης, κάποιοι μπορεί να χαρακτηρίσουν το KLX αναχρονιστικό σε σχέση με τα σημερινά δεδομένα, ωστόσο το μοντέλο είναι χαρακτηριστική περίπτωση, μοτοσυκλέτας που δεν σε θέλγει με την εμφάνιση της, αλλά με τις δυνατότητες που υπόσχεται.
Το RS έχει τον δικό του τρόπο να εντυπωσιάζει, καθώς βλέπεις μπροστά σου ένα αγωνιστικό το οποίο εξοπλίζεται με καθρέπτες, φλας, μαρσπιέ συνεπιβάτη και γενικά ό,τι χρειάζεται για να κυκλοφορεί νόμιμα στο δρόμο. Το κόκκινο πλαίσιο και ο συνδυασμός λευκού, μαύρου και κόκκινου στα γραφικά τραβούν το βλέμμα, με τα number plates στη μάσκα και τα πλαϊνά να ολοκληρώνουν το σύνολο. Ακολουθεί φυσικά τη μόδα της εποχής που προστάζει όλα τα φωτιστικά σώματα και τα φλας να είναι LED, ενώ όμορφη λεπτομέρεια είναι τα φιμέ κρύσταλλα των φλας.
Aνεση-Εργονομία
Η όψη των μοτοσυκλετών σε προδιαθέτει για την θέση οδήγησης πριν καν ανέβεις πάνω στη σέλα τους. Έτσι, τα 895 χιλ απόστασης της τελευταίας από το έδαφος στην περίπτωση του CRF δεν σε παραξενεύουν, αλλά σημαίνουν ότι οι βραχύσωμοι αναβάτες θα δυσκολευτούν να πατήσουν και με τα δύο πόδια στο έδαφος. Φυσικά, δεν κάθεσαι πάνω σε μια σκληροπυρηνική οff-Road με επίπεδη σέλα τσιμέντο, αφού το σώμα τοποθετείται πιο μέσα στη μοτοσυκλέτα και το αφρώδες της σέλας αρκεί για να μην πιάνεσαι ακόμα και σε μεγάλες (για την κατηγορία) αποστάσεις. Τα μαρσπιέ του οδηγού είναι όσο φαρδιά χρειάζεται ώστε να μπορείς να οδηγήσεις άνετα όρθιος έχοντας πλήρη έλεγχο της διαδρομής, αλλά και του πίνακα οργάνων που περιλαμβάνει μια ψηφιακή Lcd οθόνη, με όλες τις απαραίτητες ενδείξεις. Δίπλα της βρίσκεται ένα κουμπί που απενεργοποιεί το ABS εφόσον είσαι σταματημένος, ενώ ακριβώς από πάνω, στη βάση που στηρίζεται η ζελατίνα μπορεί να τοποθετηθεί gps ή road book, όπως σε κάθε γνήσια Rally μοτοσυκλέτα. Μοναδικό παράπονο, η έλλειψη σινιάλου στη μεγάλη σκάλα των φώτων.
Το KLX είναι εμφανώς πιο μικρή αλλά αρκετά ψηλή μοτοσυκλέτα, αφού και εδώ το ύψος της σέλας από το έδαφος αγγίζει τα 885χιλ. Η τελευταία είναι σχετικά σκληρή και στενή, κάτι που θα κουράσει κάπως τον αναβάτη σε πολύωρες διαδρομές, απαιτώντας στάση για ξεκούραση. Στα ατού της βάζουμε την πολύ καλή αντιολισθητική της επένδυση που θα φανεί χρήσιμη τόσο εντός όσο και εκτός δρόμου όπως και το καλοσχεδιασμένο της σχήμα που δεν ενοχλεί σε οποιαδήποτε χρήση. Ανεβαίνοντας πάνω στο KLX, οι μαλακές αναρτήσεις θα υποχωρήσουν και οποιοσδήποτε αναβάτης θα φτάσει εύκολα τα πόδια του στο έδαφος. Το τιμόνι είναι αρκετά φαρδύ, ενώ είναι σχετικά χαμηλά τοποθετημένο εστιάζοντας κυρίως στην χρήση εντός δρόμου –κατά την όρθια οδήγηση στο χώμα, θα βόλευε να ήταν κατά τι ψηλότερο. Τα μαρσπιέ, καλύπτουν όλες τις απαιτήσεις όντας ευμεγέθη και οδοντωτά «γραπώνοντας» οποιοδήποτε υπόδημα βάλετε πάνω τους, σε οποιεσδήποτε συνθήκες! Ο εξοπλισμός είναι σπαρτιάτικος στα πρότυπα της κατηγορίας όμως περιλαμβάνει μια LCD οθόνη με τις απαραίτητες ενδείξεις όπως αυτός της στάθμης καυσίμου.
Ανεβαίνοντας στο RS η θέση οδήγησης είναι αυτή ακριβώς που περιμένεις από μια enduro μοτοσυκλέτα. Η σέλα είναι σχεδόν επίπεδη και λεπτή σε πλάτος, επιτρέποντας στον αναβάτη να τοποθετεί το σώμα του κατάλληλα ανάλογα τις συνθήκες και απέχει 950 χιλ από το έδαφος. Σαν απόλυτο νούμερο μπορεί να τρομάζει κάποιους αναβάτες, αλλά η πραγματικότητα είναι διαφορετική, αφού μόλις κάτσεις οι αναρτήσεις «υποχωρούν» και σε συνδυασμό με τη λεπτή σιλουέτα, τα πόδια φτάνουν εύκολα στο έδαφος. Έτσι, ακόμα και χαμηλού αναστήματος αναβάτες, δεν αισθάνονται ανασφάλεια όταν σταματούν. Το αφρώδες της σέλας ακολουθεί τα Enduro πρότυπα οπότε είναι αρκετά σκληρό χωρίς όμως να δημιουργεί πρόβλημα στις καθημερινές μετακινήσεις παρά μόνο αν έχεις σκοπό να κάθεσαι πάνω της για ώρες. Την ενημέρωση του αναβάτη αναλαμβάνει μια LCD οθόνη με ταχύμετρο, στροφόμετρο, ολικό και μερικό χιλιομετρητή, μέση και μέγιστη ταχύτητα, θα θέλαμε όμως να υπήρχε και δείκτης καυσίμου για να μη βρεθείς ξαφνικά με «λαμπάκι» στο βουνό δεδομένης της μικρής χωρητικότητας του ρεζερβουάρ (7,5 λίτρα).
Οι τρεις μοτοσυκλέτες εφοδιάζονται με μαρσπιέ συνεπιβάτη ώστε να μπορούν να φιλοξενήσουν και δεύτερο άτομο για τις απαραίτητες μετακινήσεις, αρκεί φυσικά η παραμονή του στην σέλα να μην είναι πολύωρη.
Κινητήρας
Τα 250 κυβικά είναι μια κατηγορία πασπαρτού ειδικά στις μέρες μας, αφού έχουν την απαραίτητη δύναμη για να κινείσαι αξιοπρεπώς, σε συνδυασμό με ιδιαίτερα χαμηλή κατανάλωση ιδανική για καθημερινή χρήση. Τα παραπάνω ισχύουν και στην περίπτωση του CRF Rally, καθώς ο μονοκύλινδρος υγρόψυκτος κινητήρας που είδαμε για πρώτη φορά στο CRF250L, αποδίδει 24,8 ίππους στις 8.500 σ.αλ με μέση κατανάλωση που στη διάρκεια της δοκιμής ανήλθε στα 3,8 λίτρα/100χλμ προσφέροντας μεγάλη αυτονομία. Νέο είναι το φιλτροκούτι και η σχεδίαση των λαιμών και του τελικού της εξάτμισης, με σκοπό τη βελτιωμένη απόδοση αλλά και την πιο άμεση απόκριση στο χαμηλό και μεσαίο φάσμα στροφών.
To KLX ακολουθεί ελαφρώς διαφορετικό δρόμο, καθώς στο κέντρο του βρίσκεται ο νέος μονοκύλινδρος κινητήρας 233 κ.εκ. ο οποίος είναι αερόψυκτος, με κύρια χαρακτηριστικά την γραμμική απόδοση, την μικρή κατανάλωση και την μηχανολογική απλότητα, που έχει ως αποτέλεσμα την εύκολη συντήρηση από όποιον ξέρει και επιθυμεί να ασχοληθεί μόνος του. Αποδίδει 19 ίππους στις 7.600, με την κατανάλωση σε μικτή χρήση να αγγίζει τα 3,8 λίτρα/ 100χλμ, και αν υπολογίσετε ότι σε αρκετές περιπτώσεις βρισκόμασταν με το γκάζι στο «τέρμα», η τιμή είναι ικανοποιητική.
Το RS είναι το μοναδικό από τα τρία μοντέλα που μπορεί να οδηγηθεί με δίπλωμα A1, αφού στα σωθικά του υπάρχει ένας μονοκύλινδρος, υγρόψυκτος κινητήρας ο οποίος αποδίδει 14,7 ίππους. Η εκκίνηση του γίνεται αποκλειστικά με μίζα, καθώς η μανιβέλα απουσιάζει, ενώ στάνταρ είναι και η αλουμινένια ποδιά που προστατεύει το κάτω μέρος του, ένα ιδιαίτερα χρήσιμο αξεσουάρ. Κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας μετρήσαμε κατανάλωση 3,5 λίτρα/100 χλμ, νούμερο που πλησιάζει πολύ το μέγιστο που θα δει κάποιος, δεδομένης της χρήσης και του τρόπου που οδηγήσαμε.
Πλαίσιο – Αναρτήσεις – Φρένα
Το ατσάλινο περιμετρικό πλαίσιο του Rally βασίζεται στο 250L και μαζί με το αφαιρούμενο υποπλαίσιο και το αλουμινένιο ψαλίδι δημιουργούν μια εικόνα που έχουμε συνηθίσει στις εκτός δρόμου μοτοσυκλέτες εδώ και αρκετά χρόνια. Το πιρούνι προέρχεται από την Showa και είναι ανεστραμμένο 43 χιλ με διαδρομή 250 χιλ. χωρίς ρυθμίσεις, ενώ η πίσω ανάρτηση αποτελείται από ένα μονό αμορτισέρ της ίδιας εταιρίας με διαδρομή 265χιλ, το οποίο ρυθμίζεται ως προς την προφόρτιση του ελατηρίου και εδράζεται με μοχλικό. Το φρενάρισμα αναλαμβάνουν δύο δίσκοι, με τον εμπρός να είναι διαμέτρου 296 χιλ και να συνεργάζεται με μια διπίστονη δαγκάνα της Nissin και τον πίσω διάμετρου 220χιλ με μονοπίστονη δαγκάνα. Το ABS φυσικά υπάρχει, είναι δικάναλο και μπορεί να απενεργοποιηθεί, μόνο στον πίσω τροχό.
Την ίδια συνταγή χρησιμοποιεί και το KLX αφού η ραχοκοκαλιά του είναι ένα νέο, ατσάλινο πλαίσιο περιμετρικού τύπου το οποίο συνδυάζεται με ατσάλινο υποπλαίσιο και ψαλίδι, όλα στοιχεία μιας κατασκευής με επίκεντρο την εκτός δρόμου οδήγηση, το προσιτό κόστος και την αντοχή στις κακουχίες. Οι αναρτήσεις είναι επίσης απλές και δοκιμασμένες, με μεγάλες διαδρομές (220 και 223 χιλιοστά για εμπρός και πίσω), με το πίσω αμορτισέρ να ρυθμίζεται στην προφόρτιση. Για την επιβράδυνση, φροντίζουν 2 δισκόφρενα, διαμέτρου 290 και 220 χιλιοστών εμπρός και πίσω αντίστοιχα με 2πίστονες δαγκάνες, ενώ ένα ABS 2 καναλιών ( το πρώτο που η Kawasaki τοποθετεί σε ανάλογη μοτοσυκλέτα) ολοκληρώνει το σύστημα.
Το πλαίσιο του RS είναι επίσης ατσάλινο σωληνωτό και η εντυπωσιακή στιβαρότητά του δείχνει ότι μπορεί να αντέξει πολύ μεγαλύτερες ιπποδυνάμεις. Οι αναρτήσεις αποτελούνται από ένα ανεστραμμένο πιρούνι 41 χιλιοστών με διαδρομή 250 χιλιοστών και ένα αμορτισέρ που συνδέεται με μοχλικό σύστημα, ρυθμίζεται ως προς την προφόρτιση του ελατηρίου και δίνει διαδρομή 260 χιλιοστά. Στον τομέα της πέδησης συναντάμε έναν δίσκο 260 χιλιοστών με 2πίστονη δαγκάνα εμπρός και έναν δίσκο 220 χιλιοστών πίσω με δαγκάνα ενός εμβόλου. Όλα τα σωληνάκια είναι υψηλής πίεσης και υπάρχει σύστημα συνδυασμένης πέδησης, που σημαίνει ότι όταν ο αναβάτης πατά το πίσω φρένο, μέρος της δύναμης πηγαίνει και στο εμπρός. Οι ζάντες όπως και στα άλλα δύο μοντέλα είναι ακτινωτές σε διαστάσεις 21 και 18 ιντσών εμπρός και πίσω αντίστοιχα.
Οδηγώντας
Με τέτοια εμφάνιση είναι φυσικό να έχεις μεγάλες προσδοκίες στο χωμάτινο κομμάτι, αλλά εφόσον πρόκειται για μοτοσυκλέτες που προορίζονται και για καθημερινή χρήση, οφείλουν να αντεπεξέρχονται και στο αστικό περιβάλλον. Στο CRF oι 24,8 ίπποι του κινητήρα δεν δυσκολεύονται με τα 157 κιλά του και χάρη στην παιχνιδιάρικη συμπεριφορά, το μεγάλο κόψιμο του τιμονιού (το οποίο περνά πάνω από τους καθρέπτες των περισσότερων αυτοκινήτων) και την χαμηλή κατανάλωση, μπορείς να κάνεις άνετα την καθημερινή σου ρουτίνα δουλειά - σπίτι. Το ίδιο ισχύει και στο KLX όπου ο κινητήρας των 19 ίππων λειτουργεί ήπια, με έμφαση της απόδοσης του στις μεσαίες στροφές και με το κοντό σασμάν να συμμαχεί μαζί του στον τομέα της ελαστικότητας. Έτσι, οι επιδόσεις στην πόλη ικανοποιούν και η ισχύς του μοτέρ είναι αρκετή για τα δεδομένα της μικρής κατηγορίας. Μην ξεχνάτε ότι μιλάμε για έναν οικονομικό κινητήρα καθημερινής χρήσης, που έχει ρυθμιστεί ανάλογα.
Η ευελιξία και η ευκολία χειρισμών είναι κάτι που χαρακτηρίζει και το RS 125 R το οποίο τα πάει περίφημα στο αστικό περιβάλλον. Τα μόλις 117 κιλά που ζυγίζει στεγνό σου επιτρέπουν να εκτελείς με μεγάλη ευκολία ασκήσεις ισορροπίας ανάμεσα στα αυτοκίνητα, ενώ για τις κακοτεχνίες και τις λακκούβες του δρόμου δεν χρειάζεται να ανησυχείς, αφού οι αναρτήσεις «καταπίνουν» τα πάντα, όντας ταυτόχρονα όσο σφικτές πρέπει, όταν αποφασίσεις να κινηθείς λίγο πιο σβέλτα. Στον αυτοκινητόδρομο οι σχεδόν 15 ίπποι φυσικά στέκονται εμπόδιο, αλλά ούτως ή άλλως καμία από αυτές τις μοτοσυκλέτες δεν προορίζεται για ταξίδια. Παρόλα αυτά με το CRF που είναι και το δυνατότερο της παρέας μπορείς να διατηρείς ταχύτητες κοντά στα 120 χλμ/ώρα εκτιμώντας και την μικρή ζελατίνα που βοηθά στην προστασία από τον αέρα.
Όπως προαναφέραμε το μεγάλο προσόν των τριών μοτοσυκλετών είναι ότι μπορούν με ευκολία να πατήσουν τις ρόδες τους στο χώμα, χωρίς να τρομάξουν τον αρχάριο αναβάτη με απότομα ξεσπάσματα δύναμης. Μπορεί να μην βάζουν φωτιά στην άσφαλτο, εκτός δρόμου όμως οι επιδόσεις έρχονται σε δεύτερη μοίρα σε σχέση με την ευκολία χρήσης που επιτρέπει να εξερευνήσεις έναν καινούργιο κόσμο. Σίγουρα οι έμπειροι αναβάτες θα ζητούσαν περισσότερους ίππους και σκληρότερες αναρτήσεις, όμως η κατηγορία δεν προορίζεται για αυτούς αλλά για όσους κάνουν τα πρώτα τους βήματα στο χώρο. Έτσι οι μαλακές αναρτήσεις που απορροφούν τις ανωμαλίες του εδάφους χωρίς να τις μεταφέρουν στα χέρια φαίνονται ιδανικές, επιτρέποντας να πραγματοποιήσεις και τα πρώτα σου άλματα (αρκεί να μην είναι επιπέδου motocross).
Στις εκτός δρόμου συνθήκες και ιδιαίτερα στα σφιχτά μονοπάτια το RS125 R βρίσκεται στο φυσικό του περιβάλλον, αφού το μικρό βάρος και το εντουράδικο στήσιμό του συμβάλλουν σε αυτό. Τo CRF μπορεί να πάει παντού αλλά αρέσκεται σε πιο ανοιχτό πεδίο όπου θα εκμεταλλευτείς πλήρως τους 25 ίππους χωρίς να φοβάσαι μην γρατζουνίσεις τα όμορφα πλαστικά, ενώ το KLX βρίσκεται στη μέση συνδυάζοντας τις μαζεμένες διαστάσεις με τον κινητήρα των 233 κ.εκ. και τον ήπιο-all-round χαρακτήρα του.