Καταρρέουν οι κατηγορίες των μοτοσυκλετών, όπως τις ξέρουμε;

«Τέλος» οι κατηγορίες στην μοτοσυκλέτα!

Μήπως η αμείλικτη προσπάθεια των κατασκευαστών να "ξεχωρίζουν" σε όλα τα επίπεδα, έχει κάνει πια "αχταρμά" τις κατηγορίες των μοτοσυκλετών; Τι λέτε εσείς;

Τα τελευταία χρόνια, οι μοτοσυκλέτες που παρουσιάστηκαν άλλαξαν σε πολλές περιπτώσεις τα δεδομένα των κατηγοριών της αγοράς. Πολλές κατάφεραν για λίγο να πετύχουν την «μοναδικότητα», για να τις ακολουθήσουν και άλλοι κατασκευαστές στην πορεία. Αλλοτε, η μάχη του εντυπωσιασμού έχει οδηγήσει σε αύξηση κυβισμών, ιπποδύναμης και όλα αυτά τα «μαγικά» νουμεράκια που φέρνουν πωλήσεις. Μήπως όμως πλέον, οι προσφερόμενες μοτοσυκλέτες έχουν δημιουργήσει έναν «αχταρμά» στις κατηγορίες, ουσιαστικά καταστρέφοντας αυτή την έννοια;

Τις κατηγορίες, τις δημιούργησε ο ανταγωνισμός. 

Ας πιάσουμε τα πράγματα από την αρχή. Στα πρώτα χρόνια της, η μοτοσυκλέτα δεν είχε κατηγορίες. Οι λίγοι στην αρχή κατασκευαστές πορεύονταν με βάση την αρχή του «ποδηλάτου με κινητήρα» και η μοτοσυκλέτα είχε μία μορφή, ανεξαρτήτως χρήσης. Όμως «ο ανταγωνισμός στην μοτοσυκλέτα ξεκίνησε, την στιγμή που φτιάχτηκε και η δεύτερη» και σταδιακά, η μάχη για την κυριαρχία στην αγορά οδήγησε στην εξειδίκευση χρήσης και τις κατηγορίες. Οι μοτοσυκλέτες έγιναν «optimized» ανάλογα με την χρήση για την οποία φτιάχονταν, δημιουργώντας έτσι τις μεγάλες κατηγορίες που ξέρουμε και εμείς, ενώ με την πάροδο των ετών καθιερώθηκαν και συγκεκριμένες υποκατηγορίες κυβισμού κινητήρα. Η κατάσταση την οποία μέχρι τώρα γνωρίζουμε, είναι αποτέλεσμα 110 και πλέον ετών εξέλιξης, όμως φαίνεται ότι και πάλι τα πράγματα γίνονται πιο πολύπλοκα.

Από την μοναδικότητα, στο… χάος!

Η ιστορία τη σημερινή εποχή φαίνεται να είναι συγκεκριμένη. Ένα μοντέλο κάνει την αρχή, όντας αρκετά διαφορετικό, έως και μοναδικό για τα μέχρι την στιγμή δεδομένα. Η επιτυχία του είναι πολλές φορές τεράστια, άρα οι ανταγωνιστές προσπαθούν να το… αντιγράψουν όσο γίνεται, για να πάρουν μερίδιο από την πίτα και ΤΣΟΥΠ, να μια νέα κατηγορία. Πολλά τα παραδείγματα: Αυτά που σήμερα λέμε street adventure, ξεκίνησαν κατά κοινή ομολογία από το Yamaha TDM και εδραιώθηκαν με το Kawasaki Versys. Τα τόσο μοδάτα σήμερα Mega On-Off ξεκίνησαν από την BMW και τα R GS μοντέλα για να φτάσουμε σήμερα στα on-off «κατ ευφημισμόν», με τα τερατώδη μοτέρ και τις τελικές των 270 χιλιομέτρων την ώρα. Πόσο μάλλον αν αναφερθούμε στο Honda X-ADV: Μια πολύ τολμηρή κίνηση της Honda που παρουσίασε κάτι εντελώς νέο στην αγορά, έχει ήδη τον πρώτο της φιλόδοξο αντίπαλο στο πρόσωπο του KYMCO CV2. Όταν όλοι θέλουν να είναι «μοναδικοί», λοιπόν… κανένας δεν είναι και το αποτέλεσμα είναι να ξεπηδούν συνεχώς περισσότερες κατηγορίες.

Ποιος… τον έχει μεγαλύτερο; (τον κινητήρα)

Ο «πανικός» του ανταγωνισμού δεν έχει μόνο ως αποτέλεσμα την τάση δημιουργίας νέων κατηγοριών αλλά και τα «παιχνίδια κυβισμού» εντός μιας –θεωρητικά συγκεκριμένης- κατηγορίας. Πάμε πίσω στο 2008. Τότε, η Kawasaki έβγαλε από την κατάψυξη της εξέλιξης το Ninja 250 και συνέτριψε τους αντιπάλους της στα προσιτά μικρά σπορ μοντέλα. Γρήγορα οι υπόλοιποι την ακολούθησαν και αυτή απάντησε ανεβάζοντας τα κυβικά στα 300. Αυτά παρέμειναν και το «στάνταρ» στην κατηγορία μέχρι που η ΚΤΜ χτύπησε με την σειρά των 390 ανεβάζοντας κι άλλο τον πήχη. Για να μην αναφερθούμε ξανά στην κατηγορία των Mega On-Off που ξεδιάντροπα πια ξεπερνούν τα 1200 κυβικά και κάνουν τα κάποτε «υπερβολικά» χιλιάρια της κατηγορίας να μοιάζουν μεσαία επιλογή! Φαίνεται λοιπόν ότι ο όρος της «υποκατηγορίας» με βάση τα κυβικά έχει εξαφανιστεί ή υποβαθμιστεί πλέον.

Ελευθερία ή σπαζοκεφαλιά για τους αναβάτες που αγοράζουν;

Να μια καλή ερώτηση για την αγορά! Όλες οι κατηγορίες-υποκατηγορίες, τα παρακλάδια που εξελίσσονται σε κεφάλαια, οι υπερβολικοί κυβισμοί ή η απόκλιση από έναν «συγκεκριμένο» κυβισμό στις κατηγορίες, τελικά βοηθούν ή σαμποτάρουν την αγορά; Από την μία πλευρά, υπάρχει ή άποψη του ότι ένας αγοραστής έχει πολλές επιλογές, συνεπώς θα βρει τελικά αυτό που ψάχνει. Θα μπορούσε όμως αυτή η τεράστια «ποικιλία», να υπερφορτώνει τον αγοραστή με πληροφορίες και… πειρασμούς;

Τι πιστεύετε εσείς; Υπάρχει πραγματικά ένας «χαμός» με τις κατηγορίες σήμερα; Οι πάρα πολλές επιλογές, χωρίς να βρίσκονται κάτω από συγκεκριμένες ταμπέλες, λειτουργούν υπέρ ή κατά της αγοράς; Και εν τέλει, τις χρειαζόμαστε τις κατηγορίες ή όχι;