Τουριστική άνεση και περιπετειώδης χαρακτήρας μαζί με επιδόσεις superbike και ένα σωρό ηλεκτρονικά για να βάλεις και στην τσέπη σου. Το νέο BMW S 1000 XR ακούγεται και είναι μια αμιγώς σπορ μοτοσυκλέτα με ψηλοτάκουνα, που κατασπαράζει στο διάβα της ευθείες και στροφές όποτε και όπως εσύ του ζητήσεις!
Από την ώρα γέννησης του το 2015, το BMW S 1000 XR βγήκε από την γραμμή παραγωγής ως μια σπορ μοτοσυκλέτα τουρισμού που βασιζόταν στο εκρηκτικό superbike S 1000 RR της φίρμας, η οποία συνδύαζε τα πλεονεκτήματα των κατηγοριών σπορ - περιπέτεια-τουρισμός, σε ένα τα κάνω όλα πακέτο. Για το 2020, οι αλλαγές σε κινητήρα και πλαίσιο αφαίρεσαν από το νέο XR, 10 ολόκληρα κιλά (!), με αποτέλεσμα να γίνει πιο ευέλικτο και να μεταφέρει καλύτερη αίσθηση στον αναβάτη. Παράλληλα, διαθέτει περισσότερα καλούδια στην βασική έκδοση, όπως ημι-ενεργητική ανάρτηση, τέσσερα mode οδήγησης, cornering ABS και την γνωστή μας TFT οθόνη με δυνατότητα συνδεσιμότητας. Αποτέλεσμα; Το καλό έγινε καλύτερο σε μια ήδη επιτυχημένη από πλευράς δυνατοτήτων μοτοσυκλέτα σπορ τουρισμού.
Το εμπρός μέρος αποτελείται πλέον από συμμετρικούς προβολείς με φώτα ημέρας και τεχνολογία LED, που προσαρμόζουν το φωτισμό τους ανάλογα την κλίση της μοτοσυκλέτας, ενισχύοντας την ορατότητα στο εσωτερικό της στροφής.
Αισθητικά το νέο μοντέλο δεν έχει δεχθεί μεγάλες αλλαγές και βαδίζει στο ίδιο σχεδιαστικό μονοπάτι με τον προκάτοχο του. Φυσικά υπάρχουν σημεία τα οποία το διαφοροποιούν και του δίνουν μια αρκετά δυναμική αλλά συνάμα πιο εκλεπτυσμένη εικόνα. Το εμπρός μέρος του XR αποτελείται πλέον από συμμετρικούς προβολείς με φώτα ημέρας και τεχνολογία LED, που προσαρμόζουν το φωτισμό τους ανάλογα την κλίση της μοτοσυκλέτας, ενισχύοντας την ορατότητα στο εσωτερικό της στροφής, ενώτο νέο ρύγχος δύο τμημάτων επικυρώνει την adventure ταυτότητα του μοντέλου. Τα πίσω φλας έχουν αναλάβει το διεκπεραιωτικό ρόλο του πίσω φαναριού, καθώς αυτό απουσιάζει. Η ιδιόμορφη αυτή επιλογή, δεν δημιουργεί πρόβλημα σε επίπεδο λειτουργικότητας, όμως θα προτιμούσαμε τη παραδοσιακή λύση με κανονικό πίσω φωτιστικό σώμα. Οι έντονες ακμές κυριαρχούν σε ολόκληρη τη σιλουέτα, ενώ η κοντή σε μήκος ουρά παραπέμπει σε supersport μοτοσικλέτα. Ο αναβάτης απολαμβάνει βελτιωμένη αεροδυναμική χάρη στα νέας σχεδίασης φέρινγκ, και το ευμέγεθες ρεζερβουάρ που δημιουργούν χώρο για την κάλυψη των ποδιών. Ο νέος χρωματισμός Icegrey uni αναδεικνύει τον δυναμισμό του νέου XR και μαζί με το προαιρετικό carbon πακέτο, που περιλαμβάνει ανθρακονημάτινο εμπρός και πίσω φτερό, προστατευτικό αλυσίδας και πλαϊνά φέρινγκ, δηλώνει με έμφαση το σπορ DNA της καταγωγής του. Η ποιότητα κατασκευής κινείται σε υψηλά επίπεδα με κορυφαία συναρμογή των πλαστικών και εξαιρετική ποιότητα βαφής. Εκπέμπει την εικόνα πολυτελούς κατασκευής που δεν θα απογοητεύσει και τον πιο απαιτητικό αναβάτη.
Αρκετά περίεργη η σχεδίαση της ουράς με το φωτιστικό να απουσιάζει και τα πλαϊνά φλας να έχουν αναλάβει το ρόλο του. Λειτουργικό μεν, αρκετά εξεζητημένο δε.
Η ζελατίνα κάνει αρκετά καλή δουλειά και προστατεύει επαρκώς στα πολλά χιλιόμετρα, ενώ η ρύθμιση της γίνεται πανεύκολα on-the-fly με το ένα χέρι.
Το εργονομικό τρίγωνο έχει αναθεωρηθεί, φέρνοντας τον αναβάτη 2 εκατοστά πιο μπροστά, σε μια πιο αθλητική στάση, παρΆ όλα αυτά ο κορμός παραμένει σε όρθια θέση συμβάλλοντας σε ξεκούραστες μετακινήσεις. Η νέα θέση οδήγησης βελτιώνει την κατανομή βάρους ανάμεσα στον εμπρός και πίσω τροχό, ενώ το κατά 1 εκατοστό χαμηλότερο και 3 εκατοστά στενότερο τιμόνι διευκολύνει το χειρισμό στις χαμηλές ταχύτητες. Επίσης, οι νέες λαστιχένιες βάσεις του τιμονιού εξαλείφουν τους κραδασμούς για τους οποίους είχε γίνει αρκετός λόγος στα πρώτα μοντέλα. Η πρώτη εντύπωση για την σέλα δεν είναι και η καλύτερη, αφού μοιάζει σκληρή στη αφή και με ελλιπές αφρώδες. Η πραγματικότητα όμως είναι τελείως διαφορετική, αφού αποδεικνύεται αρκετά άνετη και ευρύχωρη, ενώ δεν κουράζει μετά από πολύωρη παραμονή πάνω της. Το ύψος της βρίσκεται σε απόσταση 840 χιλιοστών από το έδαφος και το σχήμα της με το στενότερο εμπρός μέρος, δίνει πλεονεκτήματα και σε μικρότερα αναστήματα ώστε να πατήσουν με ασφάλεια στο έδαφος. Επίσης, κάτω από τη σέλα υπάρχει και αποθηκευτικός χώρος για να τοποθετήσετε μικροπράγματα και έγγραφα. Το πακέτο εξοπλισμού είναι ανεξάντλητο και ανάγει το νέο XR ως μια από τις πιο τεχνολογικά προηγμένες μοτοσυκλέτες της κατηγορίας του και όχι μόνο. Χούφτες θερμαινόμενες χειρολαβές, ρυθμιζόμενη σε δύο θέσεις ζελατίνα, θύρα USB, Cruise control, keyless εκκίνηση, Hill hold control, προετοιμασία για GPS, προβολείς ομίχλης LED, υποδοχές για βαλίτσες μέχρι και θήκη σε στυλ GS για ψιλά κάρτες ή διάφορα μικροαντικείμενα άμεσης πρόσβασης στο πάνω μέρος του ρεζερβουάρ, όλα αποτελούν πολύτιμο σύμμαχο σου στις ταξιδιωτικές σου εξορμήσεις. Ακόμα υπάρχουν και τα HP parts για μεγαλύτερη εξατομίκευση που περιλαμβάνουν μαρσπιέ, χειρολαβές, σέλα, σφυρήλατους τροχούς, τεντωτήρα αλυσίδας και κομμάτια carbon και εξάτμιση Akrapovic. Η high tech έγχρωμη οθόνη των 6,5 ιντσών που συναντάμε και στα υπόλοιπα μοντέλα της BMW, ανήκει πλέον στον βασικό εξοπλισμό του 1000 XR. Παρέχει κάθε είδους πληροφορία σχετικά με την κατάσταση για την κατάσταση της μοτοσυκλέτας όπως την γωνία κλίσης, τις παρεμβάσεις του ABS, τις δυνάμεις επιτάχυνσης και επιβράδυνσης, την κατάσταση της μπαταρίας και τη στάθμη καυσίμου, ενώ με τη συνδρομή του Motorrad Connectivity, αλληλοεπιδρά μέσω Bluetooth σύνδεσης με το κινητό και το σύστημα ενδοεπικοινωνίας του κράνους σου. Η διαχείριση της μουσικής και των τηλεφωνικών κλήσεων γίνεται ακούραστα χωρίς να αποσπαστείς από την οδήγηση. Με το κατέβασμα της κατάλληλης εφαρμογής, η οθόνη μετατρέπεται και σε βολική συσκευή πλοήγησης με βέλη, κατάλληλη για καθημερινή χρήση.
Η ζελατίνα κάνει αρκετά καλή δουλειά και προστατεύει επαρκώς στα πολλά χιλιόμετρα, ενώ η ρύθμιση της γίνεται πανεύκολα on-the-fly με το ένα χέρι.
Ο κινητήρας των 1000 κυβικών παράγει 165 ολοζώντανους ίππους και είναι πιο ελαφρύς και πιο compact σε διαστάσεις από ποτέ. Η επιλογή Dynamic Pro δίνει δυνατότητα πλήρους διαμόρφωσης για πρώτη φορά στο S 1000 XR με ένα ευρύ φάσμα επιλογών ρύθμισης. Παράλληλα οι μεγαλύτερες ταχύτητες 4η, 5η και 6η έχουν μακρύνει για μειωμένη κατανάλωση και πιο άνετη οδήγηση στην εθνική οδό.
Ο κινητήρας των τεσσάρων κυλίνδρων και των 999 κυβικών εκατοστών παρέμεινε στα ίδια επίπεδα από πλευράς απόδοσης, αλλά είναι πιο ελαφρύς και πιο compact σε διαστάσεις από ποτέ. Το συνολικό πλάτος έχει μειωθεί κάτι περισσότερο από 12mm, ενώ το συνολικό ύψος βρίσκεται τώρα στα 99mm, χάρη στο μειωμένο κατά 4mm μήκος των θερμικά επεξεργασμένων μπιελών. Συνολικά έχουν αφαιρεθεί 7,3 κιλά από το σύστημα μετάδοσης εκ των οποίων τα 5 είναι από τον κινητήρα. Η συμπίεση έχει αυξηθεί στο 12.5:1 και οι εκκεντροφόροι έχουν αποκτήσει διαφορετικό προφίλ. Βέβαια εδώ δεν έχουμε τεχνολογία ShiftCam με μεταβλητό χρονισμό αφού δεν κρίθηκε αναγκαίο, τουλάχιστον προς το παρόν, για το σκοπό που θέλει να εξυπηρετήσει το XR. Σύμφωνα με την BMW, το φάσμα μεταξύ 3.000 και 10.000 είναι αυτό που χρησιμοποιείται συχνότερα από τους χρήστες adventure μοντέλων. Η ιπποδύναμη αγγίζει τους 165 ολοζώντανους ίππους στις 11.000 σ.α.λ. και η μέγιστη ροπή ανέρχεται στα 11.6 kg-m στις 9.250 σ.α.λ. Ο αναβαθμισμένος κινητήρας ζυγίζει 5 κιλά λιγότερα και έχει αναθεωρημένες σχέσεις μετάδοσης.Οι τρεις μεγαλύτερες ταχύτητες 4η, 5η και 6η έχουν "μακρύνει" για να μειωθεί ο θόρυβος, η κατανάλωση καυσίμου και το επίπεδο στροφών του κινητήρα, ειδικά για την οδήγηση στην εθνική οδό. Αυτό αποδεικνύεται και στην πράξη με τη μέση κατανάλωση να μην ξεπερνάει τα 6,6 λ./100 χλμ. Εκτός από τον συμπλέκτη περιορισμένης ολίσθησης, το νέο S 1000 XR διαθέτει για πρώτη φορά τον ηλεκτρονικό έλεγχο ροπής στρέψης του κινητήρα(MSR) που εμποδίζει την ολίσθηση του πίσω τροχού σε απότομο κλείσιμο του γκαζιού ή απότομο κατέβασμα. Υπάρχουν τέσσερις διαφορετικές χαρτογραφήσεις, Rain, Road, Dynamic καιDynamic Pro, με την τελευταία να δίνει δυνατότητα πλήρους διαμόρφωσης για πρώτη φορά στο S 1000 XR με ένα ευρύ φάσμα επιλογών ρύθμισης.Εκτός από την απόκριση του γκαζιού, το φρένο του κινητήρα, ο έλεγχος ABS και ο έλεγχος πρόσφυσης, ο έλεγχος τροχών (συμπεριλαμβανομένης της νέας ρύθμισης Power Wheelie) μπορούν να διαμορφωθούν ξεχωριστά για πρώτη φορά. Το τελικό της εξάτμισης είναι μικρότερο και εξοικονομεί επιπλέον 1,2 κιλά βάρους, ενώ παρά τις νόρμες Euro 5, δεν έχει απωλέσει τον δυνατό χαρακτηριστικό του ήχο. Όμως απουσιάζουν τα σκασίματα του προηγούμενου μοντέλου, ώστε να απολαμβάνεις πιο ξεκούραστες διαδρομές μεγάλης διάρκειας, σύμφωνα πάντα με τα λεγόμενα των ανθρώπων της BMW. Αύξησε την ισχύ της BMW S1000XR με φίλτρο DNA, το πρώτο ελληνικό προϊόν που χρησιμοποιήθηκε σε μαζική παραγωγή μοτοσυκλέτας.
Τουριστικό ή σπορ; Η ημι-ενεργητική λειτουργία των αναρτήσεων είναι εξαιρετική και προσφέρει την απόλυτη ισορροπία μεταξύ άνεσης και επιδόσεων. Κορυφαία σε αίσθηση και απόδοση τα φρένα της Hayes. Ακούραστα στην καταπόνηση
Το αλουμινένιο πλαίσιο δύο δοκών είναι κατά 2,1 κιλά ελαφρύτερο και στενότερο, ειδικά στο σημείο ανάμεσα στο γόνατα του αναβάτη, ταυτόχρονα όμως προσφέρει ακαμψία και ευκολία στο χειρισμό. Αφαίρεση βάρους 2,1 κιλά από το πλαίσιο εκ των οποίων 1,6 από το νέο ψαλίδι. Στο νέο ελαφρύτερο κατά 1,6 κιλά ψαλίδι έχει στηριχτεί ένα μονό αμορτισέρ χωρίς μοχλικό, μια διάταξη που προσφέρει αμεσότερες αντιδράσεις και μεγαλύτερη κατευθυντικότητα. Το νέο S 1000 XR διαθέτει την τελευταία γενιάαναρτήσεων της BMW Motorrad Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment), με δύο λειτουργίες απόσβεσης (Road, Dynamic) και αυτόματη αντιστάθμιση φορτίου. Διαθέτει νέες βαλβίδες και νέο λογισμικό λειτουργίας για τον έλεγχο της ανάρτησης, με αποτέλεσμα πιο ξεκούραστη και ευέλικτη οδήγηση. Το φάσμα προσαρμογής του τείνει πλέον στο πιο μαλακό, αφού η απόσβεση έχει μεγαλύτερη διαδρομή, ακόμα και στην πιο hardcore Dynamic ρύθμιση, χωρίς να σημαίνει ότι ο σπορ χαρακτήρας έχει αλλοιωθεί. Στην πράξη κάνει αξιοσημείωτη δουλειά, με διαφορετική απόσβεση στο πιρούνι και το αμορτισέρ έως και 100 φορές το δευτερόλεπτο. Ότι πηγαίνει γρήγορα πρέπει να σταματά εξίσου γρήγορα. Την διαχείριση της επιβράδυνσης έχουν αναλάβει δαγκάνες τεσσάρων εμβόλων της Αμερικάνικης Hayes μαζί με δίσκους 320 χιλιοστών στον εμπρός τροχό και δαγκάνα δύο εμβόλων της ίδιας εταιρείας μαζί με δίσκο 265 χιλιοστών στον πίσω τροχό. Το ABS Pro ρυθμίζει την ευαισθησία του ανάλογα με την κλίση της μοτοσυκλέτας και προσφέρει επιπρόσθετη ασφάλεια σε ολισθηρό οδόστρωμα, ή αν χρειαστεί να κάνετε απότομους ελιγμούς μέσα στη στροφή. Επίσης για πρώτη φορά στο S 1000 XR, το σύστημα υποβοήθησης φρένων DBC (Dynamic Brake Control) βοηθάει τον αναβάτη κατά τους ελιγμούς πέδησης. Φυσικά μπορεί να απενεργοποιηθεί αν ο αναβάτης το επιθυμεί.
Πολύ καλή η θεωρία, αλλά στην περίπτωση του 1000 XR η πράξη είναι αυτή που σε κερδίζει κατά κράτος. Μέσω του αναθεωρημένου εργονομικού τριγώνου, νιώθεις περισσότερο συμμετοχικός και συνδεδεμένος με τη μοτοσυκλέτα. Η θέση οδήγησης έχει πιο σπορ προσανατολισμό, αλλά συνεχίζει να είναι ξεκούραστη χωρίς να μεταφέρει βάρος στους καρπούς και χωρίς να τοποθετεί τον κορμό σου σε περίεργες γωνίες. Το νέο XR είναι μια μοτοσυκλέτα που όχι μόνο θέλεις, αλλά και μπορείς να την κυκλοφορείς όλη μέρα. Παίρνεις λοιπόν ένα κινητήρα από S1000RR, κατεβάζεις το όριο περιστροφής μεταφέροντας τσουβάλια ροπής στις μεσαίες και αμέσως έχεις ένα εξαγριωμένο XR έτοιμο να καταπιεί χιλιόμετρα με εκκωφαντικό τρόπο και ρεπρίζ που ντροπιάζουν 1000αρια περασμένης δεκαετίας. Η απόδοση είναι άμεση σε κάθε στρέψη του δεξιού καρπού, ανεξαρτήτως στροφών και επιλεγμένης σχέσης. Τα στάματα - ξεκίνα στην πόλη δεν είναι το φόρτε του, ούτε το μέρος για το οποίο προορίζεται να περάσει το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. Πάραυτα θα διατελέσει τα διεκπεραιωτικά του καθήκοντα αδιαμαρτύρητα, χωρίς να προβληματίζει από πλευράς όγκου και ευκολίας σε έντονο μποτιλιάρισμα που η κατάσταση ζορίζει. Το στενότερο τιμόνι και η γρήγορη γεωμετρία μετατρέπουν σε παιχνίδι τους ελιγμούς στις χαμηλές ταχύτητες, με τον κινητήρα απλά να χασμουριέται εκτελώντας χαμηλές πτήσεις.
Για να μιλήσεις την ίδια γλώσσα με το νέο 1000 XR, πρέπει να του δώσεις ταξίδια με ανοιχτούς δρόμους, φιδίσιες διαδρομές, ή ακόμα και επίσκεψη σε κάποια πίστα. Εκεί θα διαπιστώσεις ότι είναι πραγματικά εκπληκτική η ικανότητα που έχει να πλαγιάζει το φαρδύ κορμί του σε κάθε στροφή. Μια γυροβολιά στην γειτονιά των 6.500 σ.α.λ. κάνει τα πράγματα να συμβαίνουν, την ώρα που το εξαιρετικό σε λειτουργία shifter προσθέτει μια αέναη αίσθηση επιτάχυνσης και ταυτόχρονα αφαιρεί πολύτιμα δέκατα σε κάθε αλλαγή σχέσης στο κιβώτιο. Η τετρακύλινδρη συμφωνική ορχήστρα παράγει μεθυστικό ήχο στο τέρμα γκάζι και το XR σηκώνει επιδεικτικά τον εμπρός τροχό ΅ΆγεμίζονταςΆΆ αστραπιαία το στροφόμετρο αλλά και τις ευθείες που παρεμβάλλονται ανάμεσα σε κάθε στροφή. Τα πάντα στο νέο XR φωνάζουν επίθεση με τα ηλεκτρονικά βοηθήματα να παρέχουν απόλυτη στήριξη όταν θελήσεις να πιέσεις, φρενάροντας απότομα πριν την είσοδο των στροφών ή ανοίγοντας βίαια το γκάζι στις εξόδους. Το XR σπέρνει πανικό και ψάχνει ανυποψίαστα θύματα που θα σταθούν στο τουριστικό του προφίλ, αγνοώντας ότι κάτω από το φαρδύ του κουστούμι γουργουρίζει ένα 1000αρι θηρίο που περιμένει στωικά να εξαπολύσει 165 λυσσασμένους ίππους στο πίσω ελαστικό σε κάθε γενναίο άνοιγμα του γκαζιού. Οι αριθμοί μαρτυρούν του λόγου το αληθές με τα πρώτα 100χλμ./ώρα να έρχονται σε 3,6, το 0-200 να ολοκληρώνεται σε μόλις 9,7 και το 60-120 να διαρκεί 3,7 δευτερόλεπτα.Οι αναρτήσεις δουλεύουν εξαιρετικά και ελέγχουν την βύθιση και την επαναφορά του πιρουνιού όταν πιέσεις δυνατά τα φρένα καθώς και την συμπίεση του πίσω αμορτισέρ όταν ανοίγεις το γκάζι. Η ημι-ενεργητική λειτουργία είναι εξαιρετική και προσφέρει την απόλυτη ισορροπία μεταξύ άνεσης και επιδόσεων. Με το πάτημα ενός κουμπιού αλλάζεις τις ρυθμίσεις τους ανάλογα τον τρόπο που θέλεις να οδηγήσεις. Κορυφαία σε αίσθηση και απόδοση τα φρένα της Hayes τα οποία χρειάστηκαν μόλις 38,9 μέτρα στην μέτρηση 100-0 χλμ./ώρα. Ακούραστα στην έντονη καταπόνηση εκτελούν αδιαμαρτύρητα κάθε εντολή επιβράδυνσης, ενώ το cornering ABS αποτελεί ένα πρόσθετο δίχτυ ασφαλείας.
Με φρέσκια εμφάνιση, επιτυχημένες αλλαγές σε κινητήρα και πλαίσιο και βελτιωμένο χειρισμό, το ανανεωμένο BMW S 1000 XR παραμένει μια ξεχωριστή πρόταση στη κατηγορία των ασφάλτινων τουριστικών μοτοσυκλετών, ικανή να προσφέρει διασκέδαση και εκρήξεις αδρεναλίνης. Ζει κάπου ανάμεσα σε δρόμους με στροφές όπου θα αναδείξει χωρίς δισταγμό την superbike καταγωγή του και σε ανοιχτούς δρόμους περιπέτειας, όπου θα σε ταξιδέψει με άνεση και ασφάλεια χωρίς συμβιβασμούς, όπου εσύ του ζητήσεις. Γεννημένο από γονείς επιδόσεων και αναθρεμμένο με πλουσιοπάροχα πακέτα εξοπλισμού, το νέο BMW S 1000 XR ανακατεύει περίτεχνα τουρισμό και σπορ συμπεριφορά, σε ένα τεχνολογικό κράμα που σηματοδοτεί τη συνένωση δύο διαφορετικών κατηγοριών σε μια απολαυστική μοτοσυκλέτα συναισθημάτων.
Εξοπλισμός αναβάτη
Κράνος: AGV K-5 S Tornado (papastavroushops-Παπασταύρου)