Πώς λειτουργεί ο ηλεκτρονικός ψεκασμός;

Πώς λειτουργεί ο ηλεκτρονικός ψεκασμός;

- Ο εγκέφαλος μετράει συνεχώς πόσος αέρας υπάρχει στο μείγμα που μπαίνει στον κύλινδρο.
- Ταυτόχρονα πραγματοποιεί μετρήσεις για θερμοκρασία λαδιού, πόσο ανοικτό είναι το γκάζι και την ταχύτητα της μοτοσυκλέτας.
- Σύμφωνα με τις μετρήσεις στέλνει εντολή στα μπεκ ψεκασμού ώστε να ρίξουν αντίστοιχη ποσότητα καυσίμου στον κύλινδρο.
- Ο άμεσος ψεκασμός ρίχνει καύσιμο απευθείας μέσα στον θάλαμο καύσης και έχει καλύτερη οικονομία καυσίμου και περισσότερη ακρίβεια από τον έμμεσο.

Ο εγκέφαλος μετράει συνεχώς πόσος αέρας υπάρχει στο μείγμα που μπαίνει στον κύλινδρο

Ο ηλεκτρονικός ψεκασμός αντικατέστησε τα καρμπιρατέρ ως το σύστημα το οποίο ρίχνει βενζίνη μέσα στο θάλαμο καύσης ώστε να γίνει η "έκρηξη" και να κινηθεί το πιστόνι. Βεβαίως όπως με τα περισσότερα πράγματα που πέρασαν στην ηλεκτρονική εποχή έχει πλεονεκτήματα σε σχέση με την προηγούμενη λύση και το βασικό πλεονέκτημα είναι ότι ο ηλεκτρονικός ψεκασμός μπορεί να φέρει πάντα το μείγμα στη σωστή του αναλογία, ανεξάρτητα από τις εξωτερικές συνθήκες και χωρίς να χρειάζεται χειροκίνητη ρύθμιση, όπως χρειαζόταν το καρμπιρατέρ. Για να επιτευχθεί η σωστή ποσότητα μείγματος θα πρέπει ο εγκέφαλος που θα ρίξει το καύσιμο να ξέρει πόσο ακριβώς αέρας υπάρχει μέσα στο μείγμα που μόλις έκαψε και πραγματοποιεί συνεχώς μετρήσεις μέσω των δεδομένων που του στέλνει ο αισθητήρας λάμδα. 

Ταυτόχρονα πραγματοποιεί μετρήσεις για θερμοκρασία λαδιού, πόσο ανοικτό είναι το γκάζι και την ταχύτητα της μοτοσυκλέτας

Αυτή δεν είναι όμως η μόνη μέτρηση που πραγματοποιεί, καθώς ταυτόχρονα πρέπει να γνωρίζει τη θερμοκρασία του λαδιού του κινητήρα, πόσο γρήγορα κινείται η μοτοσυκλέτα και πόσο ανοικτό έχει ο αναβάτης το γκάζι. Όλα αυτά είναι κομβικά για να αποφασίσει τελικά πόσο καύσιμο θα ψεκάσει στον κύλινδρο για να γίνει η καύση. Φυσικά οι μετρήσεις αυτές γίνονται συνεχώς και διαρκούν ελάχιστα χιλιοστά του δευτερολέπτου. Ουσιασικά πρόκειται για δεδομένα τα οποία συρρέουν στην μονάδα ελέγχου (ECU) και η ροή τους συνεχίζεται απρόσκοπτα καθόλη τη διάρκεια λειτουργίας της μοτοσυκλέτας. Για τον αναβάτη δεν είναι κάτι που γίνεται αντιληπτό, είναι όμως κομβικό για τη σωστή και ομαλή λειτουργία. 

Σύμφωνα με τις μετρήσεις στέλνει εντολή στα μπεκ ψεκασμού ώστε να ρίξουν αντίστοιχη ποσότητα καυσίμου στον κύλινδρο

Όλες αυτές οι μετρήσεις και η σύγκριση των δεδομένων που παίρνει από τους δ ιάφορους αισθητήρες οδηγούν τον εγκέφαλο σε ένα συμπέρασμα. Αυτό είναι το πόσο καύσιμο χρειάζεται να "ρίξει" για να επιτευχθεί η σωστή καύση. Σύμφωνα λοιπόν με αυτά τα δεδομένα "διατάζει" τα μπεκ ψεκασμού να δώσουν την αντίστοιχη ποσότητα καυσίμου μέσα στους κυλινδρους. Αυτό γίνεται κάθε φορά που πραγματοποιείται ένας κύκλος καύσης, οπότε καταλαβαίνουμε ότι ακόμα και όταν η μοτοσυκλέτα είναι στο ρελαντί, οι υπολογισμοί και οι εντολές είναι εκατοντάδες ανά δευτερόλεπτο. 

Ο άμεσος ψεκασμός ρίχνει καύσιμο απευθείας μέσα στον θάλαμο καύσης και έχει καλύτερη οικονομία καυσίμου και περισσότερη ακρίβεια από τον έμμεσο

Τα πρώτα συστήματα ψεκασμού έριχναν το καύσιμο ακριβώς πριν την βαλβίδα εισαγωγής του θαλάμου καύσης. Αυτό δεν συνέβαινε γιατί κανείς δεν είχε σκεφτεί μέχρι τότε να ρίχνει το καύσιμο απευθείας μέσα στον θάλαμο καύσης, αλλά επειδή απαιτούνταν ανθεκτικότερα υλικά για να αντέξουν τις θερμοκρασίες και τις πιέσεις του θαλάμου καύσης και ένα ακόμα εμπόδιο ήταν η παραγωγή υψηλότερων ποσοστών αιθάλης, λόγω υψηλής πίεσης και μη ικανοποιητικής ανάμιξης του μίγματος κατά τη διάρκεια της καύσης, αλλά και οξειδίων του αζώτου (NOx), τα οποία δεν μπορούσαν να διασπαστούν σε καταλύτες προηγούμενων γενεών. Με την τεχνολογία όμως να προχωρά, τα μπεκ ψεκασμού μπήκαν μέσα στον θάλαμο καύσης και ο έμμεσος ψεκασμός αντικαταστάθηκε από τον άμεσο. Το κεντρικό πλεονέκτημα είναι ότι με τον ψεκασμό να γίνεται απευθείας μέσα στον θάλαμο καύσης οι απώλειες μειώνονται έως και 15%, έχοντας έτσι οικονομικότερους κινητήρες, αλλά και κινητήρες που αποδίδουν καλύτερα, καθώς όλο το καύσιμο το οποίο έχει υπολογίσει ο εγκέφαλος με βάση τα δεδομένα που έχει συλλέψει χρησιμοποιείται χωρίς απώλειες. 

EMW
PROION