To πολυαναμενόμενο mega on-off της Yamaha παρουσιάστηκε «διαδικτυακά», αργά εχθές το απόγευμα (24/02). Δικύλινδρος σε σειρά κινητήρας 1200κ.εκ. με απόδοση 110 ίππους, πλήρως ρυθμιζόμενες αναρτήσεις και πληθώρα ηλεκτρονικών συστημάτων, είναι τα «highlights» του νέου μοντέλου.
Το πρώτο στοιχείο και αυτό στο οποίο μπορούμε να αρκεστούμε μέχρι στιγμής συμπερασματικά, είναι ότι το Super Ténéré δεν μοιάζει εμφανισιακά με το 660, παρ΄ όλο που η σχετική φημολογία μας διαβεβαίωνε για κάτι τέτοιο. Η μοτοσικλέτα ακολουθεί ένα τελείως ξεχωριστό σχεδιαστικό δρόμο και τα μόνα στοιχεία που μπορεί να θεωρηθούν κοινά (περίπου…) είναι τα προστατευτικά στα πλαϊνά του ρεζερβουάρ. Μιας που είμαστε στα προστατευτικά -και για να αρχίσουμε από κάπου τη παράθεση των τεχνικών χαρακτηριστικών- εντύπωση προκαλεί ότι μόνο κάτω από το αριστερό βρίσκεται ένα πλευρικά τοποθετημένο ψυγείο. Δηλαδή το Super Ténéré έχει ένα μόνο ψυγείο, πλευρικά τοποθετημένο στην αριστερή πλευρά (στο δεξί καπάκι βρίσκεται η μπαταρία). Περίεργη η επιλογή της Yamaha, η οποία δικαιολογείται σε ότι αφορά στη θέση του ψυγείου (και όχι στην απουσία δεύτερου) από το εξής: Ο κινητήρας είναι τοποθετημένος όσο πιο μπροστά γίνεται στο πλαίσιο ώστε να αυξηθεί το μήκος του ψαλιδιού προκειμένου να βελτιωθεί η πρόσφυση.
Το ψαλίδι τώρα είναι διπλό, με το ένα του σκέλος όμως να φιλοξενεί και τον άξονα της μετάδοσης. Ναι, ναι, το Super Ténéré έχει άξονα στη τελική μετάδοση, ένα καλοδεχούμενο σίγουρα στοιχείο, αν λάβει κανείς υπ΄ όψιν την μηδενική σχεδόν συντήρηση που χρειάζεται και τη παράδοση της Yamaha στη κατασκευή άψογων σε ότι αφορά στη λειτουργία τους αξόνων (βλέπε FJR1300, XJ900 Diversion). Στα του κινητήρα τώρα. Δικύλινδρος σε σειρά, υγρόψυκτος, με χωρητικότητα 1.199κ.εκ., τέσσερις βαλβίδες στο κύλινδρο κινούμενες από δύο επί κεφαλής εκκεντροφόρους, δύο μπουζί ανά κύλινδρο, τροφοδοσία μέσω ψεκασμού και χρονισμό ανάφλεξης ανά 270 μοίρες. Σε ότι αφορά στο τελευταίο, η Yamaha ισχυρίζεται ότι προσδίδει χαρακτηριστικά big bang στον κινητήρα, εμείς πάλι λέμε ότι απλά μιμείται τη λειτουργία των V2. Όπως και να έχει, η ονομαστική απόδοση είναι 110 ίπποι στις 7.250σ.α.λ. και 11,6 κιλά ροπής στις 6.000σ.α.λ.
To άνοιγμα του γκαζιού ελέγχεται ηλεκτρονικά από το σύστημα YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle), γνωστό από την εφαρμογή του και στα supersport R1 & R6 μοντέλα. Στη περίπτωση του Super Ténéré όμως, το YCC-T δεν βελτιώνει μόνο την απόδοση στο άνοιγμα του γκαζιού, αλλά λειτουργεί και ως traction control. Δεδομένα για τη κινητική κατάσταση του μπροστινού και του πίσω τροχού λαμβάνονται και επεξεργάζονται ταχύτατα και μόλις το σύστημα «αντιληφθεί» ότι ο πίσω τροχός τείνει σε…«σπινάρισμα», επεμβαίνει στη ανάφλεξη και στη τροφοδοσία, ανακτώντας τη πρόσφυση. Υπάρχουν δυο διαφορετικά modes για το traction control, το TC1 όπου το σύστημα επεμβαίνει σε κάθε «σπινάρισμα» του τροχού, το TC2, όπου το σύστημα επιτρέπει λίγο παιχνίδι υπερστροφής πριν επέμβει, ενώ αν ο αναβάτης το θελήσει μπορεί να θέσει το σύστημα εκτός λειτουργίας.
Συνεχίζοντας με τα ηλεκτρονικά συστήματα, το Super Ténéré διαθέτει δύο διαφορετικά modes απόδοσης του κινητήρα, το S (Sport) mode, όπου η απόκριση είναι άμεση και το T (Touring) mode, όπου η ισχύς του κινητήρα «γλυκαίνει» και γίνεται πιο ομαλή. H μοτοσικλέτα εξοπλίζεται επίσης με ABS, αλλά όχι όποιο και όποιο! Σύμφωνα με τη Yamaha πρόκειται για ένα από τα πιο προηγμένα συστήματα αντι-μπλοκαρίσματος, ειδικά εξελιγμένο για την οδήγηση σε συνθήκες εντός και εκτός δρόμου. Το συνδυασμένο σύστημα φρένων ελέγχεται από μια κεντρική υπολογιστική μονάδα, η οποία αυτομάτως ρυθμίζει το ποσοστό φρένου για τον πίσω τροχό. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο αναβάτης μπορεί να φρενάρει χρησιμοποιώντας την μανέτα του μπροστινού φρένου και η μονάδα ελέγχου θα ενεργοποιήσει όσο ακριβώς χρειάζεται και το πίσω φρένο ώστε η μοτοσικλέτα να ακινητοποιηθεί αποτελεσματικά και άμεσα σε οποιοδήποτε τερέν. Αυτή η λειτουργία ωστόσο δεν ακυρώνει τη χρήση του πίσω φρένου, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί κανονικά μεμονωμένα, (αν επί παραδείγματι πατηθεί πριν από το μπροστινό), δίνοντας στον αναβάτη το πλήρη έλεγχο.
Το πλαίσιο του Super Ténéré είναι ατσάλινο, διπλό. Μπροστά έχει τοποθετηθεί USD πιρούνι διαμέτρου 43χλστ., πλήρως ρυθμιζόμενο και με διαδρομή 190χλστ., ενώ το μονό αμορτισέρ πίσω, ρυθμίζεται ως προς τη προφόρτιση και την επαναφορά χωρίς τη χρήση εργαλείων και έχει επίσης διαδρομή 190 χλστ. Στα φρένα οι δύο μπροστινοί δίσκοι τύπου «wave», έχουν διάμετρο 310χλστ. και ο μονός, επίσης τύπου «wave», δίσκος πίσω, διάμετρο 282χλστ. Οι τροχοί είναι διαστάσεων 19 και 17 ιντσών μπροστά και πίσω αντιστοίχως και παρ΄ όλη την…ακτινωτή φύση τους, μπορούν να φιλοξενήσουν tubeless ελαστικά (110/80 – 19, 150/70 – 17). H απόσταση από το έδαφός είναι 205χλστ. ενώ το ύψος της σέλας ρυθμίζεται είτε στα 845, είτε στα 870χλστ. Το βάρος που ανακοινώνει η Yamaha είναι 261 κιλά γεμάτο με καύσιμο, πράγμα που σημαίνει ότι τα 23 περίπου από αυτά είναι βενζίνη (χωρητικότητα ρεζερβουάρ 23 λίτρα). Τέλος, το Super Ténéré διατίθεται για το 2010 σε δύο χρωματισμούς, τον κλασσικό «tenerισιο» σε μπλε-κίτρινο και σε ασημί με κόκκινα γραφικά. Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη διάθεση και τη τιμή του στην Ελλάδα, μείνετε «συντονισμένοι» στο mototriti.gr.