Το Crosstourer δείχνει να έχει όλα όσα χρειάζονται για να πρωταγωνιστήσει στην κατηγορία Adventure Sports, κατηγορία XXL που εκτοξεύει τα On-Off σε άλλη διάσταση.
Πρώτες εντυπώσεις – Τα καλύτερα
Ναι, έχει ράμφος. Και παρόλο που το παρελθόν δεν έχει δώσει τα καλύτερα αποτελέσματα όσον αφορά στις μοτοσικλέτες με… ράμφη (βλέπε DR-Big, KTM 690 LC4 07-08), εδώ η Honda έχει κάνει καλή, και διακριτική δουλειά. Ο προβολέας τώρα διαθέτει δύο φωτιστικά σώματα, τοποθετημένα το ένα πάνω από το άλλο, ώστε να μειωθεί ακόμα περισσότερο η μετωπική επιφάνεια της μοτοσικλέτας. Οι χούφτες είναι διακριτικές (και δεν κόβουν και πολύ αέρα ή κρύο), όπως διακριτική είναι και η μικρή ζελατίνα, που διαθέτει μικρό εύρος ρυθμίσεων, και δυστυχώς απαιτεί τη χρήση εργαλείων για τη ρύθμιση της. Η διακριτικότητα δεν λείπει ούτε και από τα όμορφα φλασάκια, με τα διάφανα φιμέ «κρύσταλλα», και τους λαμπτήρες τύπου led, που φοριούνται για πρώτη φορά σε μοτοσικλέτα της Honda.
Οι καθρέπτες τώρα είναι μεγάλοι, και απίστευτα χρηστικοί. Πραγματικά πιστεύω πως αν δεν είναι οι καλύτεροι καθρέπτες όλων των εποχών, τότε σίγουρα είναι κάπου εκεί ψηλά, με τους καλύτερους. Φοβερό οπτικό πεδίο, χωρίς να πρέπει να μαζευτείς για να πάψεις να βλέπεις τους αγκώνες σου, και άλλα τέτοια χαζά που έχουν γίνει κοινός τόπος στους σύγχρονους, στιλάτους αλλά δυσλειτουργικούς καθρέπτες. Περνώντας και στο κόκπιτ, το Crosstourer διαθέτει ένα ψηφιακό πολυόργανο που διαθέτει ενδείξεις ταχύμετρου και στροφόμετρου (με ξεχωριστή… σινεμασκόπ οθονούλα πάνω από το όργανο), ολικό και δύο μερικούς χιλιομετρητές, θερμοκρασία κινητήρα και περιβάλλοντος, σχέση κιβωτίου, ένδειξη κατανάλωσης καυσίμου σε δύο μορφές (lt/100χλμ / χλμ/λίτρο), τόσο ως προς τη στιγμιαία, όσο και ως προς τη μέση κατανάλωση, και ένδειξη για τα χιλιόμετρα που απομένουν μέχρι τον επόμενο ανεφοδιασμό. Πολύ ωραία όλα αυτά, και σίγουρα ο αναβάτης δεν θα μπορούσε να ζητήσει πολλά περισσότερα. Βέβαια, κάποιες μοτοσικλέτες του ανταγωνισμού διαθέτουν ακόμα περισσότερα, όπως ένδειξη πίεσης ελαστικών, κλπ., ενώ παράπονο έχουμε και από το γεγονός πως για να αλλάξεις τις ενδείξεις των οργάνων πρέπει να απλώσεις χέρι στο κόκπιτ, αφού δεν υπάρχει κουμπί στο τιμόνι. Είναι ίσως περιττό να αναφέρουμε την ποιότητα της Made in Japan μοτοσικλέτας της Honda, όμως έτσι εξηγείται και η σχετικά ψηλή τιμή του Crosstourer.
Η συναρμογή των ποιοτικών πλαστικών αλλά και των μεταλλικών μερών είναι απλά υποδειγματική, το φινίρισμα κορυφαίο, και η προσοχή στη λεπτομέρεια εξαντλητική.
Κινητήρας – V4 αίσθηση, κτηνώδεις μεσαίες
Για πρώτη φορά είχαμε δει τον μεγάλο V4 των 1200 κυβικών εκατοστών στο VFR 1200F. Με τις κατάλληλες αλλαγές για τη βελτίωση χαμηλών και μεσαίων στροφών, το εκλεπτυσμένο αυτό κτήνος κοσμεί τώρα το μέγιστο On-Off της Honda. Έτσι, μπορεί πλέον να μην μας κάνουν παρέα οι 170 ίπποι του VFR, καθώς η Honda λογικά σκεπτόμενη έκοψε 42 άλογα από το Crosstourer, με αυτό τον τρόπο όμως, τα οφέλη στη ροπή είναι εντυπωσιακά. Έτσι, τα 12,8 κιλά αποδίδονται πλέον μόλις στις 6.500σαλ.(!) αντί για τις 8.750σαλ., όπου το VFR απέδιδε 13,1 κιλά. Με μαζεμένες διαστάσεις, και περιεχόμενη γωνία 76 μοιρών, ο V4 είναι τόσο ήσυχος, που η Honda έκρινε πως δεν χρειάζεται αντικραδασμικό άξονα –και έχει δίκιο. Το Ride by wire σύστημα στο γκάζι εξαφάνισε την παραδοσιακή ντίζα, έδωσε όμως και μια νότα υπερευαισθησίας στις εντολές του γκριπ του γκαζιού. Έτσι, κάποιες φορές το ηλεκτρόγκαζο τείνει να δώσει γκάζι λίγο πιο απότομα απ’ ότι θα θέλαμε, αλλά σιγά-σιγά συνηθίζεις τα χούγια του. Εντύπωση κάνει η κλιμάκωση του κιβωτίου, με την κοντή πρώτη, και τις απλωμένες υπόλοιπες σχέσεις. Η δύναμη τώρα του κινητήρα είναι χορταστική, και σίγουρα δεν θα βρεθεί κανείς να πει παράπονα για τη λειτουργία του, αλλά ούτε και για τον ήχο του. Ο τελευταίος είναι το λιγότερο χορταστικός, σπάζοντας την παράδοση που θέλει τα Honda υπερβολικά ήσυχα. Φυσικά δεν θα μπορούσε να λείπει από το Crosstourer και το Traction Control, το οποίο και κόβει όλες τις πλαγιολισθήσεις ισχύος, πλαγιολισθήσεις που θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε πτώση. Βέβαια, εδώ δεν μιλάμε για ένα ρυθμιζόμενο Traction Control που βοηθά στις επιδόσεις, αλλά για ένα σύστημα ασφαλείας, που σκοπός του είναι να σώσει μια πτώση –και σε αυτό το στόχο, αριστεύει. Κατά συνέπεια, αν ανοίγετε συνεχώς τέρμα το γκάζι, το Traction Control αποδεικνύεται ιδιαίτερα παρεμβατικό, εκνευρίζοντας τον αναβάτη, καθώς πέρα από το κόψιμο της ανάφλεξης, αμέσως μετά δεν αφήνει τη δύναμη να επιστρέψει ανεμπόδιστα, όσο κι αν εσείς κρατάτε ανοιχτό το γκάζι. Αντίθετα, σας την επιστρέφει σταδιακά, με μειωμένη απόδοση για ένα-δύο δευτερόλεπτα μετά το κόψιμο της. Αν θέλετε τις επιδόσεις ατόφιες, αν είστε οπαδοί της σούζας και της πλαγιολίσθησης, μη φοβάστε. Το κουμπί απενεργοποίησης του Traction Control φτιάχτηκε για να χορτάσετε V4, επιδόσεις, και οδηγική απόλαυση. Θυμηθείτε μόνο, πως όποτε κλείνετε τον κεντρικό διακόπτη, το Traction Control μπαίνει αυτόματα ξανά σε λειτουργία.
Πλαίσιο, αναρτήσεις, φρένα – Ολοκληρωμένο πακέτο
Ο μπροστινός τροχός των 19 ιντσών φωνάζει «περιπέτεια», και «χώμα», αν και υπολείπεται από τον πιο καθαρόαιμο των 21 ιντσών, τροχό ταψί που σχεδόν κανείς πια δεν φοράει στις… περιπετειώδεις μοτοσικλέτες –εκτός από την Κ.Τ.Μ.. Ο 19άρης τροχός συνεργάζεται με ένα 17 ιντσών πίσω, αμφότεροι ακτινωτοί, με τις ακτίνες να προσφέρουν και μια έξτρα δόση άνεσης (λόγω παραμόρφωσης τους στις ανωμαλίες) στους επιβαίνοντες. Το μπροστινό ανάποδο πιρούνι των 43 χιλιοστών είναι σφιχτό σε αίσθηση, χωρίς να βυθίζεται υπερβολικά στο φρενάρισμα -όπως για παράδειγμα εκείνο του Tiger Explorer. Τώρα φτάνουμε σε ένα μυστηριώδες κομμάτι της δοκιμής. Βλέπετε, η διαδρομή του πιρουνιού, όπως και η διαδρομή του πίσω αμορτισέρ αποτελούν… άγνωστες ποσότητες, ακόμα και για τη Honda, αφού πουθενά δεν αναφέρονται τα χιλιοστά τους! Η ιαπωνική εταιρεία περιορίζεται σε μια αναφορά για long travel, αλλά ως εκεί. Η ρύθμιση της προφόρτισης στο πίσω μέρος γίνεται χωρίς εργαλεία, με ένα εύχρηστο μοχλό. Πολύ θετικό σημείο αποτελεί η δυνατότητα ρύθμισης και της απόσβεσης επαναφοράς, τόσο πίσω όσο και εμπρός, έτσι ώστε να φέρετε το Crosstourer ακριβώς στα μέτρα και στα γούστα σας! Χαζεύοντας το τιμόνι τώρα, παθαίνεις σοκ με το μήκος των καβαλέτων στην πάνω πλάκα του τιμονιού. Αυτό είναι απαραίτητο ώστε να αποκτήσει όρθια θέση οδήγησης ο αναβάτης. Το τεράστιο μήκος των καβαλέτων μαζί με τις ελαστικές βάσεις του τιμονιού δίνουν μια σχετική ασάφεια όταν περνάς πάνω από ανωμαλίες του οδοστρώματος, όπου το τιμόνι κάνει μια ελαφριά -αλλά αισθητή- κίνηση μπρος-πίσω. Δεν μπορούμε όμως να τα έχουμε όλα, και η Honda επέλεξε τις ελαστικές βάσεις ώστε να κρατάει τον αναβάτη άνετο στα υπερατλαντικά ταξίδια του.
Στα φρένα βρίσκουμε δυο δίσκους μπροστά, στα 310 χιλιοστά, κι έναν ακόμα πίσω στα 276. Όλοι οι δίσκοι λειτουργούν με το άφθαστο σε απόδοση σύστημα C-ABS της Honda, προσφέροντας συνδυασμένη πέδηση, κι ένα εκπληκτικό σε απόδοση ABS.
Ειδικά στην απόδοση του ABS στο πίσω φρένο απλά δεν υπάρχει σύγκριση με τον ανταγωνισμό, αφού είναι σχεδόν αδύνατο να μπλοκάρετε τον πίσω τροχό, όσο άγαρμπα κι αν πιέσετε το ποδόφρενο.
Στο δρόμο - XXL απόλαυση
Το Crosstourer είναι ψηλό, και σε επιτόπιες μανούβρες ψηλό δείχνει και το κέντρο βάρους του. Με ύψος 1.70 νομίζω πως ανήκω στο κάτω άκρο της κλίμακας των υποψήφιων αγοραστών της μοτοσικλέτας, καθώς το πόδι μου πατάει με δυσκολία στο έδαφος. Η θέση οδήγησης είναι όρθια, και άνετη, ενώ ο κινητήρας σε φτιάχνει με το μουγκρητό του. Παρόλο που το Crosstourer δεν φτιάχτηκε με σκοπό να κυριαρχήσει στο αστικό τοπίο, εντούτοις τα καταφέρνει πολύ καλύτερα απ’ ότι θα νόμιζε κανείς. Μόλις οι τροχοί κυλήσουν στο δρόμο, το βάρος μετατρέπεται σε μακρινή μνήμη στο μυαλό του αναβάτη, και το μεγάλο Honda ελίσσεται εύκολα και γρήγορα, κάτω απ’ όλες τις συνθήκες, πλην του χειρότερου μποτιλιαρίσματος. Χουφτώνοντας το γκάζι, η επιτάχυνση είναι δυνατή, χωρίς όμως να τρομάζει. Μόνο αν βγάλετε το Traction Control, με πρώτη στο κιβώτιο, θα χρειαστεί να δείξετε ένα σχετικό σεβασμό, γιατί οι σούζες και το παντιλίκι θα δώσουν δυναμικό παρόν. Βέβαια το Crosstourer δεν φτιάχτηκε για τον κάγκουρα αναβάτη, αλλά για τον ταξιδευτή, και τον λάτρη των αποστάσεων. Στην Εθνική Οδό, το Honda αποδεικνύεται σταθερότατο, ενώ μόνο κοντά στην τελική του (ο κόφτης επεμβαίνει γλυκά στα 230-231 κοντερίσια), θα δώσει μια ανεπαίσθητη αίσθηση πλεύσης. Το πιο όμορφο κομμάτι ίσως στην οδήγηση του Crosstourer, και αυτό που σίγουρα μένει στο μυαλό, είναι οι εκπληκτικές ρεπρίζ. Όποτε ανοίγετε το γκάζι για κάποια προσπέραση –ή έτσι απλά… για να γουστάρετε- οι μεσαίες στροφές παρέχουν ηράκλεια ποσά δύναμης, χαράζοντας σας ένα πλατύ και μόνιμο χαμόγελο ικανοποίησης.
Η ζελατίνα είναι άριστη για αστική χρήση, όχι όμως και για ταξίδι. Ευτυχώς η Honda παρέχει μια τεράστια γκάμα από αξεσουάρ για το Crosstourer, μέσα στα οποία θα βρείτε και την ψηλότερη ζελατίνα. Οι δυνατότητες της μοτοσικλέτας περιλαμβάνουν χαλαρωτικές βόλτες, σβέλτα οδηγικά κομμάτια, αλλά και άκοπο ταξίδι, για… πολλές-πολλές απροβλημάτιστες περιστροφές γύρω από τον πλανήτη. Θα μπορέσετε να διασχίσετε ακόμα και βατούς χωματόδρομους, όμως το βάρος της μοτοσικλέτας δεν ενδείκνυται για πολλά-πολλά σε χωμάτινο τερέν. Τα φρένα είναι πραγματικές άγκυρες, και οι αναρτήσεις θα κρατήσουν φρέσκους τους επιβαίνοντες. Η κατανάλωση καυσίμου τώρα αποτελεί ένα κεφάλαιο από μόνη της. Με 1200 κυβικά είναι απόλυτα λογικό να δείτε μεγάλες διακυμάνσεις, ανάλογα με τις διαθέσεις του δεξιού καρπού σας. Έτσι, με ταχύτητες κοντά στα 100-120χλμ/ώρα το Crosstourer θα κάψει μόλις 5-5,5lt/100χλμ, ενώ αν επιλέξετε να οδηγείτε τέρμα γκάζι, η κατανάλωση θα πλησιάσει ή και θα ξεπεράσει ελαφρώς τα 10lt/100χλμ. Μια μέση ρεαλιστική τιμή είναι πιο κοντά στα 7,5lt/100χλμ.
Συμπέρασμα - Η Γη είναι πολύ μικρή
Είπαμε περιπέτεια; Το Crosstourer την έχει στο αίμα του. Είπαμε σπορ; Είναι, και με το παραπάνω. Θέλετε gadget και τεχνολογική πρωτοπορία; Υπάρχει και η έκδοση DCT. Θέλετε ασφάλτινα ταξίδια, με ψηλή θέση οδήγησης, μέχρι το άλφα του Κενταύρου; Το μεγάλο On-Off της Honda είναι φτιαγμένο για εσάς. Στα 15.830 ευρώ δεν το λες φθηνό, όμως η Japan ποιότητα κατασκευής και η ποιότητα κύλισης που προσφέρει, μαζί με τη δεμένη αίσθηση, και τον απίθανο V4, κομπλέ με Traction Control, C-ABS και αίσθηση Honda, σε αποζημιώνουν και με το παραπάνω.