Το ιξώδες του λιπαντικού εκφράζεται αριθμητικά, χρησιμοποιώντας το συμβολισμό που έχει αναπτύξει και κατοχυρώσει η SAE (Society of Automotive Engineers – Ένωση Μηχανικών Αυτοκινήτων). Ο δείκτης ιξώδους είναι αυτός που αναγράφεται ως xxWxx (πχ. 10W40) στη συσκευασία. Μας ενδιαφέρει γιατί ένα λάδι σε κρύο κινητήρα πρέπει να είναι αρκετά λεπτό ώστε να φτάνει γρήγορα παντού, και όταν είναι ζεστός ο κινητήρας πρέπει να έχει αρκετή συνεκτικότητα ώστε να μη φεύγει από τις κινούμενες επιφάνειες εύκολα και να μην συνθλίβονται οι δυνάμεις ενώσεων των μορίων του.
Οι δυο αριθμοί του (πχ. 10W-40) ΔΕΝ αντιπροσωπεύουν τις θερμοκρασίες περιβάλλοντος για τις οποίες ενδείκνυται το λάδι, όπως πολλοί εσφαλμένα πιστεύουν. Ο πρώτος αριθμός μας δείχνει το ιξώδες του λαδιού στους 0F, δηλαδή στους -17,8 Κέλσιου και μετριέται σε cP (Centipoise). Ο δεύτερος αριθμός μας δείχνει το ιξώδες του λαδιού στους 210F, δηλαδή στους 98,8 βαθμούς Κελσίου αλλά μετριέται σε cST (centistrokes). Τη συμβατική τιμή του ιξώδους την παίρνουμε στους 40 βαθμούς Κελσίου και μπορεί να είναι παρόμοια για πολλά διαφορετικά λάδια, πχ. ένα 5W40, 10W30 και 10W40 μπορεί στους 40 βαθμούς να έχουν παρόμοιο ιξώδες, αλλά πχ. το πρώτο στους 10 βαθμούς θα έχει σοβαρή υπεροχή ως προς τα άλλα δυο.
Ένα λάδι δεν πρέπει να είναι ούτε πολύ χοντρό γιατί θα ανεβάσει πολύ μεγάλη πίεση στο κύκλωμα και ειδικά σε σημεία που χρησιμοποιούν το λάδι, και δεν θα κινείται εύκολα, αλλά ούτε πολύ λεπτό ώστε να καταστρέφεται και να μην μπορεί να λιπάνει σωστά τον κινητήρα. Σε ακραίες περιπτώσεις από λάθος ιξώδες μπορεί να παρουσιαστούν φαινόμενα όπως σπηλαίωση ή σύνθλιψη που προκαλούν σημαντική φθορά στον κινητήρα και καταστρέφουν πολύ γρήγορα και το λιπαντικό.