EICMA 2014: Yamaha YZF-R1
Η Yamaha παρουσίασε με τη βοήθεια των Valentino Rossi και Jorge Lorenzo το νέο YZF-R1, και την πιο hardcore έκδοση YZF-R1M, με διακόσια σχεδόν άλογα, 199 γεμάτα κιλά, και εκτενές ηλεκτρονικό οπλοστάσιο.
Η παρουσίαση του R1 αρχίζει με λίγη ιστορία. Δεκαεπτά χρόνια νωρίτερα, η Yamaha είχε παρουσιάσει το επαναστατικό τότε πρώτο R1, στην EICMA, στο Μιλάνο. Τότε, η Superbike της εταιρείας είχε αλλάξει το παγκόσμιο σκηνικό όσον αφορά στις μοτοσικλέτες επιδόσεων. Αυτό που θα ήθελε να κάνει η Yamaha φέτος, είναι να επαναλάβει τον αρχικό της άθλο, κάτι όμως που δείχνει πολύ δυσκολότερο, με το επίπεδο του ανταγωνισμού σήμερα.
Η Yamaha μας λέει πως όλα πάνω στη μοτοσικλέτα είναι διαφορετικά, ενώ μόνο το όνομα έχει μείνει ίδιο. Οι τεχνικοί δούλεψαν σε λευκό χαρτί, για να παρουσιάσουν κάτι εντελώς καινούργιο, με φιλοδοξίες για επιδόσεις που μέχρι σήμερα έβρισκες μόνο σε factory μοτοσικλέτα. Συντριπτικές επιδόσεις με αξεπέραστο έλεγχο, και με τεχνολογία που ξεπηδά από το πρωτάθλημα MotoGP, το νέο R1 έχει στόχο κυρίως τις πίστες, και για αυτό σχεδιάστηκε.
200ps (197,3hp) – 199kg
Σημειώστε πως ο compact κινητήρας είναι ολοκαίνουργιος. Νέοι κύλινδροι, νέα κεφαλή, διαφορετική διάμετρος x διαδρομή, νέος ψεκασμός, νέο design στον crossplane (διαστήματα ανάφλεξης ανά 270° - 180° - 90° - 180°) στρόφαλο, για ακόμη πιο γραμμική απόδοση, διαιρούμενες μπιέλες τιτανίου (πρώτη φορά σε μοτοσικλέτα παραγωγής) για μικρότερο βάρος και κατ’ επέκταση μικρότερη αδράνεια, νέα πιστόνια, κλπ.. Η επίσημα ανακοινώσιμη ιπποδύναμη; Διακόσια άλογα (για την ακρίβεια 200ps, δηλαδή 197,3hp), χωρίς να υπολογίζεται η επίδραση του Ram-Air. Η Yamaha αναφέρει πως το Ram-Air βασίζεται στην αρχιτεκτονική και στο σχεδιασμό του συστήματος που έχει εξελιχθεί στο YZR-M1. Βάρος για το νέο R1; Εκατόν ενενήντα εννέα κιλά γεμάτη με υγρά -179kg άδεια! Κι όσον αφορά στα χαρακτηριστικά που προσπάθησε να δώσει η Yamaha στην απόδοση του κινητήρα, όπως υπογράμμισε και ο Valentino Rossi που συμμετείχε στην παρουσίαση της μοτοσικλέτας στο Μιλάνο, είναι η γραμμική παροχή ισχύος και ροπής από χαμηλά, για τέλειο έλεγχο. Μεγαλύτερη ιπποδύναμη σημαίνει αυξημένη ανάγκη για παροχή μείγματος, και μεγαλύτερο φιλτροκούτι κατά 23% από το προηγούμενο μοντέλο. Φυσικά το νέο R1 διαθέτει όλα τα… «τσιπάκια» που έχει αναπτύξει η Yamaha, συστήματα δηλαδή όπως το Yamaha Chip Controlled Intake (YCC-I) στην εισαγωγή, και το ηλεκτρόγκαζο Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T). Και τέλος, νέο είναι το σύστημα λίπανσης, για υψηλή αποδοτικότητα, όπως προστάζει και η υψηλή απόδοση του κινητήρα.
Μεταξόνιο 1.405χλστ και μπόλικο μαγνήσιο
Πέρα όμως από την ιπποδύναμη -που για να πούμε την αλήθεια ούτε απογοητεύει, ούτε όμως και εντυπωσιάζει ιδιαίτερα με τα σημερινά νούμερα, έμφαση έδωσαν οι σχεδιαστές και στη μέγιστη ευελιξία. Σε αυτό το σκοπό στοχεύει το κοντό μεταξόνιο των 1.405χλστ., εκεί στοχεύουν και οι ελαφριές ζάντες από μαγνήσιο (μεγάλο κέρδος σε ευελιξία όταν μιλάμε για μη-αναρτώμενο βάρος). Για να πάρετε μια ιδέα για το πόσο ελαφρύτερες είναι οι ζάντες, συνολικά το κέρδος έναντι τροχών από αλουμίνιο πλησιάζει το κιλό (900 γραμμάρια)! Συγκεκριμένα, η μπροστινή ζάντα είναι 530 γραμμάρια ελαφρύτερη από εκείνη του μοντέλου του 2014, γεγονός που μεταφράζεται σε μειωμένη ροπή αδράνειας κατά 4%, ενώ η πίσω είναι 340 γραμμάρια ελαφρύτερη, παρέχοντας μείωση ροπής αδράνειας 11%. Σε απλά ελληνικά, αλλάζετε κλίση ευκολότερα, και ταχύτερα. Μην ξεχάσουμε να αναφέρουμε πως και το υποπλαίσιο είναι από μαγνήσιο, ενώ το 17λιτρο ρεζερβουάρ είναι από αλουμίνιο (ελαφρύτερο κατά 1,6 κιλά από αντίστοιχο ατσάλινο).
Ηλεκτρονικά βοηθήματα
Αφήνοντας πίσω μας τα 200 άλογα, τα 199 γεμάτα κιλά και τη μεγάλη ευελιξία, συνεχίζουμε με τη «νέα ψηφιακή εποχή» στην οποία μπαίνει το R1, σύμφωνα με τη Yamaha. Το R1 διαθέτει την πρώτη υπολογιστική μονάδα με αισθητήρες αδράνειας 6 αξόνων(!),(6-axis Inertial Measurement Unit (IMU)), για… «ανεπανάληπτο 3D έλεγχο». Αν γελάτε με το παραπάνω, δεν το γράψαμε εμείς, αλλά το τμήμα marketing της Yamaha. Ας περάσουμε όμως στα απτά ηλεκτρονικά βοηθήματα, και ας αφήσουμε την αποκρυπτογράφηση του 3D ελέγχου για αργότερα. Το R1 έρχεται εξοπλισμένο με Traction Control που αντιλαμβάνεται την κλίση της μοτοσικλέτας, Slide Control (έλεγχος πλαγιολίσθησης), Front Lift Control (έλεγχος σούζας), Launch Control (για ελεγχόμενες, βέλτιστες εκκινήσεις), Quick Shift System QSS (ανέβασμα ταχυτήτων χωρίς συμπλέκτη), 4 χάρτες ανάφλεξης, 4 προ-ρυθμισμένα mode Yamaha Ride Control System YRC για όλα τα ηλεκτρονικά βοηθήματα, ABS αλλά και UBS (συνδυασμένη πέδηση). Η εταιρεία αναφέρει πως για πρώτη φορά και οι κοινοί θνητοί έχουν στα χέρια τους τεχνολογία προερχόμενη από το MotoGP, και για αυτό και το λογοπαίγνιο με το «We R1». Είμαστε ένα, δηλαδή, έχοντας όλοι πρόσβαση σε κορυφαία τεχνολογία, που μέχρι πρότινος ανήκε στους λίγους εκλεκτούς (βλέπε πιλότους του MotoGP).
6-axis Inertial Measurement Unit (IMU)
Ας δούμε τώρα περί τίνος πρόκειται το σύστημα IMU. Αυτό αποτελείται από τρία γυροσκόπια, και τρεις αισθητήρες επιτάχυνσης (G Sensors) που μετράνε την επιτάχυνση της μοτοσικλέτας προς τα εμπρός / πίσω, αριστερά / δεξιά, και κάτω / πάνω. Η μονάδα IMU αναλύει τα εν λόγω δεδομένα 125 φορές το δευτερόλεπτο, αξιολογώντας με τεράστια ακρίβεια την κινητική δυναμική της μοτοσικλέτας. Τα δεδομένα αποστέλλονται σε πραγματικό χρόνο στην κεντρική υπολογιστική μονάδα, η οποία ρυθμίζει ανάλογα τη συμπεριφορά του ψεκασμού, της ανάφλεξης, του γκαζιού, κλπ., με τη Yamaha να μπορεί έτσι να εξοπλίσει τη μοτοσικλέτα της με επιπλέον ακρίβεια σε τεχνολογίες όπως το σύστημα ελέγχου πλαγιολίσθησης (Slide Control System ή SCS) και Traction Control System (TCS) που αντιλαμβάνεται την κλίση της μοτοσικλέτας. Το τελευταίο βέβαια δεν αποτελεί παγκόσμια καινοτομία, αφού την ίδια λειτουργία κάνει εδώ και κάμποσο καιρό το σύστημα MSC της Bosch, όμως ίσως το σύστημα των 6 αξόνων να δίνει μεγαλύτερη ακρίβεια στο σύστημα της Yamaha.
Πλαίσιο Deltabox
Το R1 φοράει νέο πλαίσιο τύπου Deltabox, με 2 αλουμινένιες δοκούς, ενώ χρησιμοποιεί τον κινητήρα ως φέρον μέρος του. Πέρα από το κοντό μεταξόνιο των 1.405χλστ. (10χλστ. κοντύτερο από το μοντέλο του 2014), κοντύτερο κατά 15χλστ. από το προηγούμενο μοντέλο είναι και το ψαλίδι. Για καλύτερη πληροφόρηση από το μπροστινό, ο άξονας του μπροστινού τροχού έχει μεγαλώσει, κατά 3χλστ. στα 25χλστ..
Αναρτήσεις
Οι αναρτήσεις προέρχονται από την Kayaba (KYB) και έχουν εξελιχθεί στην πίστα. Μπροστά το R1 διαθέτει ένα ανάποδο πιρούνι 43χλστ., με διαδρομή 120χλστ., ενώ πίσω διαθέτει μονό αμορτισέρ με μοχλικό, τύπου Monocross.
Νέα φρένα, ABS και UBS
Νέο είναι το πακέτο φρένων εμπρός, με δίσκους 320χλστ., και καινούργιες monoblock ακτινικές, τετραπίστονες δαγκάνες, με μεταλλικά σωληνάκια, ενώ νέο είναι και το design της ακτινικής τρόμπας φρένου. Πίσω βρίσκουμε ένα δίσκο 220χλστ., και μονοπίστονη δαγκάνα. Τώρα, για πρώτη φορά σε Superbike της Yamaha βρίσκουμε σύστημα ABS, ενώ μάλλον πρόκειται για την τελευταία εταιρεία που τοποθετεί ABS στη sport ναυαρχίδα της, καθώς έχουν προηγηθεί σχεδόν όλες οι υπόλοιπες. Όμως το R1 διαθέτει και σύστημα συνδυασμένης πέδησης UBS (είχε προηγηθεί η Honda με το CBR1000RR που διέθετε CBS). Το UBS του R1 είναι ιδιαίτερα προηγμένο, αφού η λειτουργία του μεταβάλλεται ανάλογα με τα σήματα της κεντρικής υπολογιστικής μονάδας των αισθητήρων αδράνειας 6 αξόνων (IMU), εξετάζοντας μεταξύ άλλων και την κλίση της μοτοσικλέτας. Θυμίζουμε πως η συνδυασμένη πέδηση αφορά στη χρήση του εμπρός φρένου από τον αναβάτη, όπου το σύστημα επενεργεί αυτόματα και στο πίσω φρένο. Όταν ο αναβάτης χρησιμοποιεί το πίσω φρένο, το σύστημα παραμένει ανενεργό. Πάμε τώρα σε ένα κρίσιμο ερώτημα. Μπορεί ο αναβάτης να απενεργοποιήσει τα παραπάνω συστήματα; Πιστεύουμε πως ναι, αν και η Yamaha δεν το αναφέρει κάπου!
Εξάτμιση τιτανίου
Η 4 σε 2 σε 1 εξάτμιση του R1 είναι κατασκευασμένη κυρίως από τιτάνιο, ενώ είναι χαμηλά τοποθετημένη για συγκέντρωση των μαζών και αύξηση της ευελιξίας. Δεν θα μπορούσε να λείπει και το EXUP στην εξάτμιση, αν και η Yamaha δεν αναφέρεται πλέον σε αυτό με το γνωστό του όνομα, απλώς μιλάει για βαλβίδα εξάτμισης που ελέγχει την πίεση στην εξάτμιση σε όλες τις στροφές του κινητήρα.
Συμπλέκτης περιορισμένης ολίσθησης
Η Yamaha τον ονομάζει Assist and Slipper Clutch. Με σύστημα υποβοήθησης δηλαδή για να είναι ελαφρύς στη χρήση, ευκολότερος στα άγρια κατεβάσματα πολλών σχέσεων πριν τη στροφή, και με περιορισμένη ολίσθηση για βέλτιστο έλεγχο της πλαγιολίσθησης.
Φέρινγκ εμπνευσμένο από YZR-M1 ,και LED προβολείς
Η αεροδυναμική σχεδίαση του νέου φέρινγκ επέφερε, σύμφωνα με τη Yamaha, μείωση της αντίσταση αέρα κατά 8%! Για περαιτέρω μείωση βάρους, τα φώτα πορείας είναι LED, ενώ οι σχεδιαστές τους έκρυψαν όσο μπορούσαν, ώστε η μοτοσικλέτα να δείχνει… αγωνιστική. Εντυπωσιακά όμως είναι και τα φώτα θέσης, που αποτελούνται από 2 σκιστά LED μάτια (κάνουν και fade-out, όταν σβήνετε τη μοτοσικλέτα).
TFT LCD Ψηφιακή οθόνη
Η μεγάλη ψηφιακή και έγχρωμη οθόνη των 109χλστ., διαθέτει επιλογή μαύρου ή λευκού φόντου, ενώ έχει σχεδιαστεί να δίνει εύκολα την κρίσιμη πληροφόρηση που απαιτεί ο αναβάτης σε κάθε χρήση. Μεταξύ άλλων διαθέτει επιταχυνσιόμετρο και ένδειξη πίεσης φρένων, ενώ μπορεί να ρυθμιστεί σε 2 λειτουργίες, Street και Track, για χρήση δρόμου ή πίστας. Στο Street, βρίσκουμε ενδείξεις κατανάλωσης, μερικούς χιλιομετρητές, κλπ., ενώ στο Track βλέπουμε χρονόμετρο, αριθμό γύρου, κλπ., ενώ υπάρχει και δυνατότητα μετέπειτα ανάλυσης γυρολογίου.
Οι χρωματικοί συνδυασμοί του νέου R1 θα είναι δύο, Race Blu, και Racing Red. Περιέργως δεν υπάρχει σε μαύρο, ενώ η μοτοσικλέτα αναμένεται να φτάσει στους καταναλωτές τον Μάρτιο του 2015.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: 4T, 4K, 4B/K, 2ΕΕΚ, Υ/Ψ
Κυβισμός (κ.εκ.): 998
Ισχύς (ίπποι/σ.αλ.): 197,3/13.500
Ροπή (kgm/σ.α.λ.): 11,5/11.500
Βάρος (kg, γεμάτο): 199