Ενισχυμένη αμόλυβδη: Αξίζει ή όχι;
Να βάλεις ή να μην βάλεις 100αρα βενζίνη;
Μια από τις πιο συχνές ερωτήσεις που δεχόμαστε είναι αν αξίζει να βάζουμε στις μοτοσυκλέτες βενζίνη 100 ή 98 οκτανίων και ποια είναι τα πλεονεκτήματα τους σε σχέση με την 95 οκτανίων. Η απάντηση είναι ότι προϋποθέσεις μπορείς να κερδίσεις κάποια πράγματα, όπως λίγα περισσότερα χιλιόμετρα αυτονομίας ή μια καλύτερη καύση, αλλά στο τέλος ο αναβάτης θα πρέπει να δει αν το συμφέρει το επιπλέον κόστος που πληρώνει ανά λίτρο. Επίσης αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι την 95άρα, που εμείς την θεωρούμε απλή, σε αρκετές χώρες την θεωρούν premium, γι αυτό το λόγο οι περισσότεροι κατασκευαστές αποφεύγουν να φτιάχνουν κινητήρες, εκτός από ειδικές περιπτώσεις, που να χρειάζονται περισσότερα οκτάνια για να δουλέψουν. Ας τα δούμε όλα πιο αναλυτικά.
Τι είναι το οκτάνιο;
Ξεκινάμε από το τι είναι οκτάνιο. Ο αριθμός οκτανίων είναι μια από τις πιο βασικές ιδιότητες της βενζίνης, μαζί με την πτητικότητα, το ιξώδες, το ειδικό βάρος κ.λπ. Αντιπροσωπεύει την κατ όγκο περιεκτικότητα ισοοκτανίου σε ένα μείγμα με επτάνιο, δηλαδή η βενζίνη 95 οκτανίων συμπεριφέρεται όπως ένα μείγμα 95% ισοοκτάνιου (αδρανές) και 5% επτανίου (ευαίσθητο στη φωτιά). Τα οκτάνια λοιπόν αντικατοπτρίζουν την αντίσταση του καυσίμου στην αυτανάφλεξη ( όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός, τόσο πιο ανθεκτικό είναι το καύσιμο) και γενικότερα, όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός τους, τόσο μεγαλύτερη είναι η πίεση που μπορεί να αντέξει το μείγμα πριν εμφανιστεί τα λεγόμενα «πειράκια».
Η απόδοση ενός «απλού» κινητήρα δεν αλλάζει αν του βάλεις ενισχυμένη βενζίνη
Όπως αναφέραμε παραπάνω οι περισσότεροι κινητήρες έχουν σχεδιαστεί για να καίνε βενζίνη 95 οκτανίων. Αυτό σημαίνει ότι μπορούν να αποδώσουν τα μέγιστα χρησιμοποιώντας τη συγκεκριμένη βενζίνη κι αν ο οδηγός εισάγει 98αρα ή 100αρα δεν θα πάρει περισσότερη ισχύ επειδή οι συνθήκες καύσης του κινητήρα δεν απαιτούν περισσότερα οκτάνια.
Στην καλύτερη περίπτωση, τα ενισχυμένα καύσιμα καθαρίζουν ως ένα βαθμό, δίνοντας την αίσθηση της αύξησης των επιδόσεων ή αφήνουν λιγότερα υπολείμματα στον θάλαμο καύσης λόγω των χημικών που περιέχουν, αλλά αυτό δεν γίνεται πάντα άμεσα αντιληπτό και δεν επηρεάζει τη διάρκεια ζωής του κινητήρα σε σημείο που να αξίζει το επιπλέον κόστος ανά λίτρο, ειδικά αν η «απλή» βενζίνη είναι «καθαρή» και σωστής ποιότητας .
Τα ενισχυμένα καύσιμα είναι κατάλληλα για κινητήρες υψηλών επιδόσεων
Βέβαια αυτό δεν σημαίνει ότι οι ενισχυμένες βενζίνες δεν είναι χρήσιμες. Οι μοτοσυκλέτες υψηλών επιδόσεων έχουν συνήθως αυξημένες απαιτήσεις σε οκτάνια λόγω της υψηλής συμπίεσης. Εδώ παίζει ρόλο αυτό που αναφέραμε παραπάνω, ότι το καύσιμο υψηλότερων οκτανίων είναι πιο ανθεκτικό στην αυτανάφλεξη. Η υψηλή ανθεκτικότητα της βενζίνης είναι απαραίτητη για να μην εμφανίζονται τ αγνωστά «πυράκια», με τις ίδιες τις εταιρείες να συνιστούν minimum βενζίνη 98 οκτανίων.
Η επιπλέον αυτονομία της ενισχυμένης βενζίνης δεν υπερκαλύπτει το επιπλέον κόστος
Αν και δεν υπάρχουν ανεξάρτητες, σοβαρές μελέτες που να αποδεικνύουν ότι η ενισχυμένη βενζίνη παρέχει καλύτερη αυτονομία, δεχόμαστε τις υποσχέσεις των εταιρειών και λέμε ότι δίνουν έως και 5% περισσότερα χιλιόμετρα σε κάθε γέμισμα. Ακόμη και τότε, το πρόσθετο κόστος του καυσίμου είναι αναλογικά μεγαλύτερο από το πρόσθετο εύρος που προσφέρει. Φυσικά, αν ανεφοδιάσει κάποιος ένα μοτέρ που έχει κατασκευαστεί να καταναλώνει βενζίνη 98 οκτανίων με 95αρα, η εμβέλεια σίγουρα θα μειωθεί γιατί η καύση θα είναι λανθασμένη και, επιπλέον, ο κινητήρας δεν θα λειτουργεί σωστά.
Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι οι ενισχυμένες βενζίνες δεν έχουν κάποια διαφορετική επεξεργασία κατά τη διύλιση σε σχέση με τις απλές, αν και μεγαλύτερες εταιρείες βενζίνης προσπαθούν να διατηρήσουν το καύσιμο όσο πιο ψηλά γίνεται στη στήλη λαδιού (όσο υψηλότερο είναι, τόσο πιο καθαρή είναι η βενζίνη). Όλες βγαίνουν με συγκεκριμένα οκτάνια, τα οποία στην πορεία αυξάνονται μέσω της προσθήκης χημικών, πρόσθετων καθαριστικών κι αντιτριβικών ώστε να δώσουν τα αποτελέσματα που διαφημίζονται.