Γιατί τα δίκυκλα δεν έχουν πια μανιβέλα;

Γιατί τα δίκυκλα δεν έχουν πια μανιβέλα;

Ο πιο αξιόπιστος τρόπος εκκίνησης, κι όμως καταργήθηκε! Γιατί το έκαναν οι κατασκευαστές αυτό ακόμα και στα scooter/παπιά; Θα θέλατε εσείς να επιστρέψει η μανιβέλα στα δίκυκλα;

Η γνωστή σε όλους μας μανιβέλα, έχει διαχρονικά συνδεθεί με την εκκίνηση μιας μοτοσυκλέτας. Τόσο ισχυρή είναι μάλιστα η σύνδεση σε πολλές περιπτώσεις, που  θεωρείται αδιανόητο για κάποια συγκεκριμένα μοντέλα και δίκυκλα, να μην εκκινούν αποκλειστικά και μόνο με την μανιβέλα! Εδώ και πολλά χρόνια όμως, ο μηχανικός ποδομοχλός εκκίνησης  εξοστρακίζεται δραστικά από τα καινούργια μοντέλα. Γιατί συμβαίνει αυτό; Και επίσης, γιατί αγαπάμε τόσο την μανιβέλα ακόμη; Ας δούμε…


Γιατί πολλοί αναβάτες θέλουν ακόμη τη μανιβέλα;
Παλαιότερα, φυσικά, δεν υπήρχε άλλος τρόπος εκκίνησης μιας μοτοσυκλέτας πέρα από την μανιβέλα. Αυτό δεν αφορούσε μόνο τα μικρά δίκυκλα, αλλά και τις μεγάλες μοτοσυκλέτες των 4 κυλίνδρων και των πολλών κυβικών, τα τρομερά δικύλινδρα thumpers, πρακτικά τα πάντα. Οι πρώτες ηλεκτρικές μίζες για μοτοσυκλέτα εμφανίστηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Αν και η διευκόλυνση που προσέφεραν ήταν σημαντική, πολλοί αναβάτες απλά δεν θέλουν να αλλάξουν με τίποτα, την ύπαρξη μιας μανιβέλας: Θεωρούν, ότι καθώς είναι αποκλειστικά μηχανικό μέσο, η μανιβέλα έχει σημαντική αξιοπιστία και μπορεί να εξασφαλίσει εκκίνηση «οπουδήποτε και οπωσδήποτε». Μάλιστα, ειδικά στα μικρότερα δίκυκλα καθημερινής χρήσης (ή τους «εργάτες», όπως πολλοί τα λένε), στα οποία τα ηλεκτρικά συστήματα δεν ήταν πάντα τα καλύτερα δυνατά, η μανιβέλα εξασφάλιζε την σιγουριά της εκκίνησης και την αποφυγή της ακινητοποίησης οχήματος και αναβάτη, σε μια πολύ «απασχολημένη» ημέρα. Όμως οι μανιβέλες έχουν και τα όριά τους και αυτό, έγινε πολύ νωρίς αισθητό.

Ποτέ η χρήση της μανιβέλας δεν ήταν «παιχνιδάκι»
Με την εξέλιξη των κινητήρων, η μανιβέλα φανέρωσε εύκολα τα όριά της. Εδώ δεν μιλάμε για μικρούς, μονοκύλινδρους κινητήρες που  παίρνουν μπροστά «για πλάκα» με μισή μανιβελιά. Μιλάμε για τετρακύλινδρους, δικύλινδρους σε V ή ακόμα χειρότερα, κτηνώδεις «μονοκύλινδρους» που είχαν πολύ μεγάλη συμπίεση. Τέτοιοι κινητήρες απαιτούσαν μεγάλη δύναμη και σωστή τεχνική από τον αναβάτη, ενώ ποιος δεν θυμάται τις γνωστές «ανάποδες» που έχουν σπάσει, στην κυριολεξία, πόδια; Για τους σκληροπυρηνικούς και πουρίστες, η «τελετουργία» της εκκίνησης με μανιβέλα ήταν μέρος της απόλαυσης. Για τους περισσότερους αναβάτες, όμως, δεν ήταν ούτε αστείο, ούτε απολαυστικό. Η ασύγκριτη ευκολία της εκκίνησης με ένα κουμπί μόνο, που προσέφερε η μίζα, οδήγησε σε μια καθολική επικράτηση του συστήματος. Οι μανιβέλες παραμένουν ακόμη σε κάποια μικρότερα μοντέλα, όμως είναι φανερό ότι σύντομα θα εκλείψουν εντελώς.



Γιατί όμως να μην έχω μανιβέλα;
Είναι ένα ερώτημα που, όπως πολλά άλλα, δεν απαντάται «κατά μονάς»: Οι εταιρείες παρακολουθούν μαζικά, τις τάσεις της αγοράς και ανταποκρίνονται ανάλογα. Είναι απλό: Ελάχιστοι επιθυμούν να εκκινούν το όχημά τους με μανιβέλα πλέον. Ακόμα, τα ηλεκτρικά συστήματα των δικύκλων έγιναν πολύ πιο αξιόπιστα, στο πέρασμα των ετών και η πιθανότητα βλάβης στην μίζα ή «θανάτου» της μπαταρίας έχει μειωθεί κατά πολύ. Η μαζική διάδοση των ηλεκτρικών συστημάτων, έφεραν επίσης μείωση του κόστους τους –παλιότερα, ήταν πανάκριβο να αποκτήσεις μια μοτοσυκλέτα με μίζα, σήμερα είναι κοινή λογική. Όλοι αυτοί οι λόγοι, καθιστούν την μανιβέλα μια ιστορική λεπτομέρεια, την οποία σταδιακά θα αποχαιρετίσουμε!
 
 

  • Michele

    Το ξέρω πως γίνομαι προκλητικός λέγοντας το, αλλά γιατί δεν βλέπω κανέναν να παραπονιέται που δεν χρησιμοποιείται πλέον η μανιβέλα στα αυτοκίνητα, εδώ και 100 χρόνια περίπου; Αυτά δεν μένουν απο μπαταρία; Η μίζα πλέον είναι πολύ αξιόπιστη. Και εαν δεν φροντίζούμε τα μωράκια μας το χειμώνα, μόνο εμείς φταίμε...

      3
  • Τασος

    Άμα η μπαταρία είναι στο τελείωμα το χειμώνα και είναι παγωμένη η μηχανή πως θα πάρει μπρος αν δεν έχω μανιβελα

      5
  • Agsan100

    Τα τελευταία πολλά χρόνια την μανιβέλα την χρειαζόμαστε όταν θα έχουμε μείνει από μπαταρία. Τα νέα οχήματα είναι με Injection (EFI). To injection χρειάζεται ρεύμα για να δουλεύει η αντλία καυσίμου. Άρα συνήθως αν δεν έχεις μπαταρία ούτε η μανιβέλα βοηθάει. Επομένως αφού έτσι και αλλιώς να ηλεκτρικά είναι εδώ και χρόνια αξιόπιστα οι παραγωγοί καταργούν την μανιβέλα.

      6
  • Θεόδωρος Κούτσης

    Να με συγχωρείτε που θα σας στεναχωρήσω αλλά με προκαλέσατε με το άρθρο σας. Μέχρι ένα σημείο καλά τα λέτε και θα εξηγηθώ παρακάτω. Όμως λέτε την μισή αλήθεια και δυστυχώς δεν βλέπω καμία αντίδραση από κανέναν. Συμφωνώ λοιπόν με το ότι η τεχνολογία προχωράει και πως η ηλεκτρονική εκκίνηση (μίζα) είναι και πιο εύκολη για τους αναβάτες των μοτοσικλετών. Και καλώς υπάρχει και πρέπει να υπάρχει στα δίκυκλα. Όμως δεν προσφέρει καμία ασφάλεια σε κανέναν μοτοσικλετιστή να έχει μόνο αυτήν για λύση. Διότι δεν μπορεί να βάλει σε λειτουργία την μηχανή του όταν μείνει από μπαταρία, ούτε μπορεί σπρώχνοντας και με ταχύτητα να κινήσει την μηχανή του. Και τότε τι κάνει αν δεν έχει κοντά του ένα μαγαζί με μπαταρίες; Πώς θα το πάει μέχρι εκεί; Και έρχομαι να σας πω την άλλη μισή αλήθεια που κρύβετε ή που δεν θέλετε να σχολιάσετε και να την προβάλετε και που άλλωστε είναι και γνώμη μου. Εσκεμμένως και επίτηδες οι βιομηχανίες μοτοσικλετών κατάργησαν την μανιβέλα για να επωφελούνται από τις πιο συχνές πωλήσεις των μπαταριών (διότι μια μηχανή με μανιβέλα μπορεί να κυκλοφορήσει και χωρίς μπαταρία) και από τις συχνές βλάβες και αντικαταστάσεις των μιζών που παθαίνουν συχνά ζημιές από την πολύ χρήση. Κύριοι, να τα λέμε όλα, διότι αν κρύβουμε τα μισά αυτό λέγεται παραπληροφόρηση. Σας χαιρετώ.

      79
  • Nικος Γκουρλιας

    και γιατι να μην τα εχουν και τα 2;εχω 1 yamaha wr450f που δεν σε αφηνει ποτε γιατι εχει και απο τα 2.ειναι μονοκυλινδρο αλλα σημερα υπαρχουν συστηματα αυτοματης αποσυμπιεσης και στα πολυκυλινδρα.ισως να στοιχιζει λιγο παραπανω αλλα ολοι θα επενδυαν στην σιγουρια.

      21
  • Μιχάλης

    Με το μένουμε σπίτι τόσες μηχανές που θα μείνουν από μπαταρία , θα κάνουν τους πάντες να εκλιπαρούν για μια μανιβέλα και όσους έχουν σκούτερ για μια ταχύτητα και μια κατηφόρα.

      78