Η αντικατάσταση ενός εξαρτήματος με ένα ανταλλακτικό δεν πρέπει ποτέ να γίνεται ελαφρά τη καρδία. Ναι, αν αφήσουμε την εμπιστοσύνη μας στο εξουσιοδοτημένο συνεργείο μπορούμε να είμαστε ήσυχοι πως τα ανταλλακτικά που θα χρησιμοποιηθούν είναι ίδια με αυτά που θα αντικαταστήσουν. Αν όμως επιλέγουμε αντικαταστάτες με διαφορετικά επώνυμα, τότε πρέπει να ξέρουμε ότι ενδέχεται να ρισκάρουμε την ισχύ της εργοστασιακής εγγύησης του δικύκλου μας (εφόσον βρισκόμαστε ακόμη στην περίοδο διάρκειάς της), οφείλουμε δε προηγουμένως να έχουμε κάνει μια καλή έρευνα.
Η έρευνα ξεκινά από μια εσωτερική αναζήτηση, γιατί το θέλω αυτό και τι ονειρεύομαι να πετύχω. Το ιδανικό ανταλλακτικό μιας μοτοσικλέτας μπορεί να είναι ο εφιάλτης μιας άλλης. Ένα τακάκι για αγωνιστική χρήση δεν είναι απαραίτητο πως θα με βοηθήσει να φρενάρω καλύτερα στο βρεγμένο στενάκι έξω από το σπίτι μου τριάντα δευτερόλεπτα αφότου ξεκίνησα. Αν ήταν έτσι να είστε σίγουροι πως όλες οι superbikes θα φορούσαν ανθρακονημάτινους δίσκους και τακάκια σαν τα MotoGP.
Ούτε η αντικατάσταση της εξάτμισης με μια κούφια νεροσωλήνα συνιστά τη μυστική συνταγή της επιτυχίας. Μπορεί να ουρλιάζει τόσο ώστε να υπερκαλύπτει τζάμπο σε απογείωση, αλλά δεν υπάρχει κανένας φυσικός νόμος που να σου υπογράφει ότι αν βγάζει 150 ντεσιμπέλ δίνει και 50 άλογα. Συχνά μάλιστα συμβαίνει το αντίθετο. Υπάρχει δε ένας κοινωνικός νόμος που εξουσιοδοτεί κάθε όργανο της τάξης να σου υπογράψει μια καλή λυπητερή για να μάθεις να ενεργοποιείς όλους τους συναγερμούς στον διάβα σου. Υπάρχει επίσης η ψυχρή μηχανολογική λογική, που λέει πως μια επώνυμη εξάτμιση με τη σωστή ρύθμιση στην τροφοδοσία θα σου προσφέρει το κάτι παραπάνω που ζητάς, καθορίζοντας παράλληλα και το πλαίσιο ορίων εκπομπών καυσαερίων και θορύβου που την καθιστά νόμιμη.
Η επιλογή είναι δική σου. Ακόμη κι αν δεν πρόκειται για ένα εξάρτημα που μπορεί να αποδειχθεί τρόπον τινά παράνομο, η λάθος επιλογή του θα μπορούσε να απειλήσει άμεσα την ασφάλειά μας. Το λάθος υλικό τριβής στα φρένα μπορεί να σε αφήσει ξεκρέμαστο όταν το χρειαστείς ξαφνικά, ενώ εκείνο το αμορτισέρ που «πατεντιάσαμε» για να χωρέσει επειδή έχει λίγο μεγαλύτερη διαδρομή από το εργοστασιακό ίσως να έχει στρέψει το πλαίσιο σε μια λίγο διαφορετική γωνία από αυτή για την οποία σχεδιάστηκε για να δουλεύει και τώρα οι δυνάμεις που δέχεται ίσως απειλούν τη δομική του ευστάθεια.
Επιλέγουμε πάντα με γνώμονα τη διατήρηση της μοτοσικλέτας μας μέσα στα όρια της σωστής της λειτουργίας, αποφεύγοντας να αλλάζουμε βασικά γεωμετρικά της χαρακτηριστικά κατά βούληση. Κάποιοι μηχανικοί στην άλλη άκρη του κόσμου έβαλαν κάτω τα πτυχία τους, την εμπειρία τους και έναν σκασμό πανάκριβα μηχανήματα για να σχεδιάσουν κάτι ώστε να δουλεύει σωστά. Κάτι παραπάνω θα ξέρουν από μας. Επιλέγοντας από τον κόσμο των after market ανταλλακτικών θα βρούμε πολλά που έχουν σχεδιαστεί από αναλόγως καταρτισμένους και σοβαρούς επιστήμονες ειδικά για τη μοτοσικλέτα μας, συνοδεύονται από σαφή περιγραφή της λειτουργικότητάς τους και τα επιλέγουμε ακριβώς διότι μας προσφέρουν την εγγύηση πως θα δουλέψουν σωστά και ασφαλώς.