To Dakar είναι μια πραγματική on-off, χωρίς συμβιβασμούς, που δεν υστερεί πουθενά.
H Dakar έκδοση του δημοφιλούς F650GS παρουσιάζεται για το έτος 2004 βελτιωμένη σε κινητήρα και περιφερειακό εξοπλισμό. Με στόχο τη μέγιστη ασφάλεια και άνεση του αναβάτη, οι τεχνικοί της βαυαρικής φίρμας προχώρησαν περισσότερο σε «σημειακές» αλλαγές, καθιστώντας το χωμάτινο μοντέλο της BMW πιο ευκολόχρηστο και εργονομικό, ικανό να αντεπεξέλθει πλέον σε ακόμη πιο δύσκολες συνθήκες.
Σημαντικότερη αλλαγή όλων, αν μπορούμε να το θέσουμε έτσι, δεν είναι άλλη από την τοποθέτηση του δεύτερου μπουζί στην κεφαλή του κινητήρα της αυστριακής Rotax, η οποία και εξοπλίζει όλη τη σειρά «F», το Dakar, το GS και το Scarver (CS). Τα δύο μπουζί δεν είναι τοποθετημένα συμμετρικά στο θάλαμο καύσης, καθώς το δεύτερο βρίσκεται στη δεξιά μεριά αυτού. Η ανάφλεξη και των δύο γίνεται την ίδια χρονική στιγμή, όπως και στους κινητήρες «boxer», εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο την πιο ομοιόμορφη καύση του μείγματος. Ο υπόλοιπος κινητήρας παραμένει ο γνωστός μονοκύλινδρος, με δύο επικεφαλής εκκεντροφόρους και ηλεκτρονικό ψεκασμό, χωρητικότητας 652 κ.εκ. και με διαστάσεις κυλίνδρου 100x83 χιλ.
Την ανανέωση της κεφαλής συνοδεύει και μια νέα κεντρική ηλεκτρονική μονάδα διαχείρισης των παραμέτρων του κινητήρα. Η BMS-C II (Βmw Motor System), όπως ονομάζεται, είναι προγραμματισμένη εκ νέου και υπεύθυνη πλέον για πολύ περισσότερες λειτουργίες της μοτοσικλέτας. Σ' αυτήν οφείλεται, λοιπόν, η μειωμένη ποσότητα των εκπεμπόμενων ρύπων (πολύ χαμηλότερη των προδιαγραφών προστασίας του περιβάλλοντος, Euro 2), η βελτίωση της απόκρισης του κινητήρα σε όλο το φάσμα λειτουργίας του, καθώς και η μικρότερη κατανάλωση, που, σύμφωνα με τις μετρήσεις της BMW, αγγίζει το 6% (3,2 λίτρα/100 χλμ.) με σταθερή ταχύτητα 90 χλμ./ώρα και το 14% (4,3 λίτρα/100χλμ) με ταχύτητα 120 χλμ./ώρα. Διαφορά στα απόλυτα νούμερα μέγιστης ιπποδύναμης και ροπής δεν υπάρχει, με αξιοσημείωτο μόνο το γεγονός ότι η μέγιστη ροπή αποδίδεται πλέον σε χαμηλότερες στροφές λειτουργίας. Επίσης διαφοροποιημένες είναι και οι εξατμίσεις (το αριστερό τελικό, από το οποίο δεν γίνεται εξαγωγή καυσαερίων, φιλοξενεί τον καταλύτη), όπως και η απόδοση του καταλύτη, προκειμένου να διατηρήσει τις εκπομπές των ρύπων σε χαμηλά επίπεδα.
Η μάσκα έχει μεγαλώσει, αφού φιλοξενεί και μεγαλύτερο φωτιστικό σώμα. Ο προβολέας έχει μεγαλύτερη γυάλινη επιφάνεια και παρέχει καλύτερο φωτισμό και στις δύο άκρες της φωτεινής δέσμης του. Η προστατευτική ζελατίνα είναι πιο σκούρα, έχει αποκτήσει μεγαλύτερη μετωπική επιφάνεια και είναι τοποθετημένη με μεγαλύτερη κλίση προς τα πίσω. Δεν αγκαλιάζει τα πλαϊνά τμήματα της μάσκας και περιορίζει τους στροβιλισμούς του αέρα γύρω από το κράνος του αναβάτη, ενώ υπάρχει και δυνατότητα αφαίρεσής της κατά βούληση, γρήγορα και εύκολα, μόλις η μοτοσικλέτα αρχίσει να κινείται σε ανώμαλα εδάφη.
Τα νέα όργανα του Dakar έχουν την ίδια σχεδίαση με τα προηγούμενα, είναι όμως πιο όμορφα και ευανάγνωστα. Η βελόνα του κοντέρ είναι μαύρη, του στροφόμετρου κόκκινη και το φόντο και των δύο, γκρι. Το εμπρός φτερό έχει νέο σχήμα και το πλαϊνό σηματάκι της εταιρείας βρίσκεται πάνω στα πλαστικά καλύμματα των πλαϊνών εισόδων του αέρα, τα οποία αξίζει να σημειωθεί ότι είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να διώχνουν το ζεστό αέρα μακριά από το δοχείο λαδιού που βρίσκεται εκεί που όλοι έχουμε συνηθίσει να βάζουμε βενζίνη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι όλες οι σχεδιαστικές αλλαγές που έχουν γίνει στο F 650GS Dakar αποβλέπουν σε μια πιο κοντινή και άμεση σχέση μεταξύ όλων των μελών της οικογένειας «GS». Η ρυθμιζόμενη μανέτα του συμπλέκτη είναι και αυτή καινούργια, όπως επίσης και η πίσω σχάρα, που επιτρέπει πλέον την απευθείας τοποθέτηση μπαγκαζιέρας χωρίς τη χρήση κάποιου after market αντάπτορα. Στη σχάρα του υπάρχουν μικρός αποθηκευτικός χώρος και χειρολαβές για το συνεπιβάτη, που κρίνονται απολύτως πρακτικά, ενώ το ίδιο ισχύει και για τη μικρή ελαστική επένδυσή της, που θα προστατεύσει οτιδήποτε τοποθετήσετε πάνω σε αυτή, αν βέβαια προτιμήσετε την εναλλακτική λύση του χταποδιού. Το νέο F650GS Dakar θα διατίθεται σε μία μόνο χρωματική παραλλαγή, αυτή του μπλε μεταλλικού και άσπρου ματ με μαύρη σέλα, ως αναβίωση του κλασικού «look» του Dakar.
Ο μονοκύλινδρος, υδρόψυκτος κινητήρας παίρνει μπροστά εύκολα και κρατάει σταθερό ρελαντί. Μόλις ξεκινήσεις για την πρώτη βόλτα μαζί του, καταλαβαίνεις αμέσως ότι το δεύτερο μπουζί και η νέα κεντρική μονάδα κάνουν δουλειά, καθώς η απόδοση στις χαμηλομεσαίες στροφές είναι βελτιωμένη σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο. Και τα νούμερα που ανακοινώνει η BMW συμφωνούν, με τα 6 kgm να αποδίδονται 200 σ.α.λ. χαμηλότερα (4.800 σ.α.λ. αντί 5.000 σ.α.λ). Οπωσδήποτε, τη διαφορά δεν κάνουν μόνο οι 200 σ.α.λ., αλλά όλη η καμπύλη απόδοσης του κινητήρα της Rotax, που είναι πιο απλωμένη. Μια μικρή καθυστέρηση στο γκάζι εξακολουθεί να υπάρχει μέχρι τις 2.000 σ.α.λ., με αποτέλεσμα όμως ο κινητήρας του χωμάτινου GS να μην σκορτσάρει και να μην ταλαιπωρεί τον αναβάτη. Στις μεσαίες και τις υψηλές στροφές, μετά τις 4.000 σ.α.λ., ο μονοκύλινδρος Rotax, χωρίς την υποψία κραδασμών, φανερώνει τον πραγματικό του εαυτό με τα μεγάλα αποθέματα ισχύος που διαθέτει, που κάνουν το Dakar ικανό να αντεπεξέλθει ακόμη και απέναντι σε δικύλινδρες μοτοσικλέτες ανάλογου κυβισμού. Το 5τάχυτο κιβώτιο είναι μαλακό και απαιτείται ελάχιστη δύναμη για την αλλαγή ταχυτήτων. Με μια πολύ μικρή κίνηση του ποδιού στο λεβιέ, το κιβώτιο του Dakar μοιάζει σαν να ρουφάει την κάθε σχέση, η οποία όμως κουμπώνει με την ηχητική συνοδεία του χαρακτηριστικού «κρατς». Λίγη δυσκολία θα αντιμετωπίσετε και στην ανεύρεση της νεκράς, που όμως αποτελεί θέμα συνήθειας. Στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης και στη γενικότερη συμπεριφορά του σε γρήγορη οδήγηση και σε στροφές ορεινού επαρχιακού δικτύου, το Dakar αποκομίζει πολλά και θετικά σχόλια. Το GS, βέβαια, τα καταφέρνει καλύτερα στην άσφαλτο λόγω του χαμηλότερου κέντρου βάρους και του μικρότερου εμπρός τροχού (Dakar-21'' GS-19''), όχι όμως και στο χώμα. Στα ανώμαλα εδάφη, το Dakar είναι πολύ καλύτερο απ' ό,τι φαντάζεστε. Οι αναρτήσεις του είναι μεν μαλακές, αλλά ρουφάνε κάθε πέτρα και λακκούβα που θα βρουν μπροστά τους. Ένα λεπτό βελούδινο στρώμα απλώνεται κάτω από τους τροχούς του γερμανικού μονοκύλινδρου, που μπορεί να οδηγηθεί εύκολα, για πολλή ώρα και ξεκούραστα σε χωμάτινες διαδρομές, ακόμη και αν είσαι καθιστός στη αναπαυτική σέλα του και όχι όρθιος. Η νέα ζελατίνα καλύπτει τον αναβάτη ικανοποιητικά και σε μεγάλες ταχύτητες, όχι όμως και αναβάτες άνω του 1,80 μ. Το νέο F650GS Dakar της γερμανικής BMW εξακολουθεί να είναι μια ξεχωριστή και ταυτόχρονα αξιοζήλευτη πρόταση στην κατηγορία του. Μπορεί να γίνει ένας πιστός σύντροφος και να σας ακολουθήσει παντού, στην πόλη, στο ταξίδι, στην εκδρομή, στις διακοπές, στο βουνό, ακόμη και στην Ευρώπη, φορτωμένο με το μισό σας σπίτι και με δεύτερο άτομο, και το κυριότερο παρέχοντάς σας υποδειγματική άνεση. Και για να μη μακρηγορούμε, το Dakar είναι μια πραγματική on-off, χωρίς συμβιβασμούς, που δεν υστερεί πουθενά. Απλώς, διαφέρει...