Από τη μία τα ιαπωνικά on-off με το μεγάλο όγκο τους και τα χωμάτινα στοιχεία τους, από την άλλη τα ευρωπαϊκά της κατηγορίας με τα "σκληρά" ασφάλτινα χαρακτηριστικά τους… Στη μέση αυτών των δύο διαφορετικών κόσμων, το Versys.
Η απόδοση του κινητήρα του Versys κλέβει για μια
ακόμα φορά τις εντυπώσεις σε κάθε τερέν.
Η κατηγορία των μεσαίων, δικύλινδρων, on-off μοτοσικλετών είναι μία από τις πιο εμπορικές, αλλά, όπως έχει δείξει η ιστορία, και ο μεγαλύτερος βραχνάς για τα εργοστάσια. Aραγε, τι θέλει κάποιος από ένα on-off; Όγκο, ψηλές αναρτήσεις, χωμάτινο προφίλ ή ασφάλτινους τροχούς, αναρτήσεις με μικρές και σφιχτές διαδρομές και μίνιμαλ διαστάσεις; Aραγε, το ζητούμενο είναι η επιθετική αισθητική με επιρροές από τις street μοτοσικλέτες ή τα μεγάλης χωρητικότητας ρεζερβουάρ και οι ψηλές ζελατίνες; Η τάση των νέων on-off δεν έχει προσδιοριστεί, ίσως επειδή οι άνθρωποι που τα προτιμούν έχουν διαφορετικές ανάγκες και απαιτήσεις. Aλλοι από την γκάμα των on-off αναζητούν ένα πιο χρηστικό street και άλλοι ένα πιο άνετο και ταξιδιάρικο enduro. Πάντως, γεγονός είναι πως οι αγοραστές on-off έχουν απασχολήσει τους κατασκευαστές μοτοσικλετών, οι οποίοι ψάχνουν να βρουν τις ιδανικές αναλογίες που θα τους οδηγήσουν στην επιτυχία. Στο τέλος του 2006 η Kawasaki τόλμησε να παρουσιάσει κάτι διαφορετικό. Το on-off της διέθετε δικύλινδρο κινητήρα και χαρακτηριστικά που έτειναν αρκετά προς την ασφάλτινη χρήση. Οι εξωτερικές διαστάσεις του ήταν συγκρατημένες και το όλο πακέτο συνοδευόταν από μια σχεδίαση που προκαλούσε ντόρο! Φέτος, λοιπόν, η Kawasaki, πατώντας στην ίδια βάση του παρελθόντος, επενέβη στα σημεία, ώστε το Versys να θεραπεύσει τις όποιες "παιδικές ασθένειες" του παρελθόντος. Νέα αισθητική και επεμβάσεις στα σημεία ανανέωσαν το ραντεβού του Versys με το αγοραστικό κοινό της κατηγορίας. Εμείς είχαμε τη δυνατότητα να το οδηγήσουμε στους δρόμους της Σαρδηνίας, όπου και πραγματοποιήθηκε η επίσημη παρουσίασή του, και σας μεταφέρουμε τις πρώτες μας εντυπώσεις. Αισθητική: Περισσότερο επιθετικό
Όταν παρουσιάστηκε το Versys, είχε δεχθεί μεγάλη κριτική για το σχήμα του εμπρός φαναριού του. Τα συγκεκριμένα σχόλια, που τις περισσότερες φορές δεν ήταν και τόσο κολακευτικά, φαίνεται πως έφτασαν στα αυτιά των σχεδιαστών του εργοστασίου στο Ακάσι, οι οποίοι σχεδίασαν από την αρχή τη μάσκα της μοτοσικλέτας. Μάλιστα, τo συγκεκριμένο σημείο της είναι και εκείνο όπου εντοπίζονται οι μεγαλύτερες αλλαγές σε σχέση με το προγενέστερο μοντέλο. Το εμπρός φωτιστικό σώμα του παρελθόντος που πολλοί -λόγω σχήματος- παρομοίασαν με κλειδαρότρυπα, ανήκει πλέον στο παρελθόν. Το σχήμα του νέου εμπρός φωτιστικού σώματος παραπέμπει ελάχιστα στο προηγούμενο μοντέλο, μιας και η διαφορά όγκου μεταξύ των δύο τμημάτων πάνω και κάτω του κατακόρυφα τοποθετημένου φαναριού δεν είναι τόσο μεγάλη, διατηρώντας τις ισορροπίες. Το κάτω τμήμα του φαναριού είναι ακόμα πιο καμπύλο, δημιουργώντας την αίσθηση δύο προβολέων με διαφορετική διάμετρο. Ξεχωριστό και όχι ενσωματωμένο με το κύριο φωτιστικό σώμα είναι πλέον και το φανάρι πορείας, που εδρεύει ελάχιστα κάτω από το τελείωμα της ζελατίνας. Η μάσκα της μοτοσικλέτας επίσης είναι επανασχεδιασμένη, προκειμένου να ταιριάζει με το υπόλοιπο σύνολο. Ο όγκος και οι καμπύλες έχουν χαθεί, δίνοντας τη θέση τους σε μια πιο λεπτή και γεμάτη γωνίες μάσκα. Τα πλαϊνά καλύμματα του ψυγείου είναι καινούργια, διαθέτοντας και αυτά γωνίες που αποπνέουν δυναμισμό. Το εμπρός φτερό, ακολουθώντας τον αέρα της ανανέωσης, απέκτησε γωνίες, δίνοντας την εντύπωση βέλους, ενώ και τα φλας έχασαν όγκο και απέκτησαν περισσότερες από τις κλασικές τέσσερις γωνίες… Οι αισθητικές αλλαγές προχώρησαν και στο πίσω φωτιστικό σώμα, το οποίο μοιάζει αρκετά με το αντίστοιχο των νέων ER6, ενώ και το τελικό της εξαγωγής επανασχεδιάστηκε, κλέβοντας για άλλη μια φορά τις εντυπώσεις. Οι χειρολαβές του συνεπιβάτη ακολούθησαν τον ακριβώς αντίθετο δρόμο από το υπόλοιπο σύνολο που υπαγόρευε μίνιμαλ γραμμές και μεγάλωσαν τον όγκο τους, αλλά, παραδόξως, δεν δείχνουν άσχημες κοιτώντας τες μεμονωμένα ή παράταιρες εξετάζοντάς τες με το υπόλοιπο σύνολο.
Στη νέα αισθητική της μοτοσικλέτας συντέλεσε και ο κινητήρας, διαθέτοντας νέας σχεδίασης και χρωματισμού καπάκια. Φρένα: Δίχως αλλαγές
To Versys παράγεται σε δύο εκδόσεις: την απλή και την έκδοση με ABS. Μεταξύ των δύο συστημάτων πέδησης δεν υπάρχουν άλλες διαφορές. Οι συνολικά 3 δίσκοι των φρένων έχουν wave σχεδίαση,ακολουθώντας την παράδοση των τελευταίων ετών της εταιρείας, ενώ το όλο σύστημα φέρει την υπογραφή της Tokico. Η διάμετρος των εμπρός δίσκων είναι 300 χιλ. και διαθέτουν δαγκάνα δύο εμβόλων. Η πίσω δαγκάνα είναι μονή και ο δίσκος που καλείται να συνεργαστεί έχει διάμετρο 220 χιλ.
Τα φρένα δεν διαφέρουν σε σχέση με αυτά που φορούσε το προγενέστερο μοντέλο και όπως και σε εκείνο, εκφράζονται κάποια παράπονα στον τομέα της δύναμής τους. Στο νέο Versys, όσο οι ρυθμοί ανεβαίνουν, το ίδιο χαρακτηριστικό κάνει την εμφάνισή του και σε συνδυασμό με την πολύ καλή άσφαλτο της Σαρδηνίας, η αδυναμία αυτή γίνεται ακόμα πιο έντονη. Φυσικά, στην κακής ποιότητας ελληνική άσφαλτο, η συγκεκριμένη ιδιομορφία μπορεί να λειτουργήσει υπέρ του αναβάτη, ενώ σίγουρα υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης με σωληνάκια υψηλής πίεσης.
Επίσης, στην έκδοση με ABS παρατηρήθηκε η συνολικά καλύτερη απόδοση του συστήματος. Τόσο η αίσθηση όσο και η δύναμη παρουσιάζονται ελαφρά βελτιωμένες, αν και, όπως προαναφέραμε, η Kawasaki δεν αναφέρει καμία αλλαγή μεταξύ των δύο συστημάτων πέδησης, πέραν φυσικά της μονάδας του ABS. Κινητήρας: Το μυστικό της επιτυχίας
Οι μοναδικές αλλαγές που εντοπίζονται στον κινητήρα αφορούν στα νέα καπάκια του που προαναφέραμε, αλλά και στις βάσεις έδρασής του με το πλαίσιο, που απέκτησαν σινεμπλόκ. Οι δύο κύλινδροι του κινητήρα είναι τοποθετημένοι σε σειρά και διαθέτουν τέσσερις βαλβίδες σε κάθε κεφαλή. Φυσικά, την τροφοδοσία έχει αναλάβει σύστημα ηλεκτρονικού ψεκασμού, ώστε κατανάλωση και ρύποι να παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα. Τα νούμερα επιδόσεων, όπως και στο προγενέστερο μοντέλο, είναι ίδια, με την ισχύ να φτάνει τους 64 ίππους στις 8.000 σ.α.λ. και τη ροπή τα 6,2 kgm στις 6.800 σ.α.λ. Ο κινητήρας του Versys είναι ένας από τους καλύτερους του είδους του, καταφέρνοντας να συνδυάσει πολλά θετικά χαρακτηριστικά. Το στοιχείο που τον κάνει να διακρίνεται είναι η απόδοσή του στη μεσαία κλίμακα περιστροφής του, όπου η δύναμη κάνει έντονη την παρουσία της. Ο κινητήρας είναι εύστροφος και τα νούμερα ροπής στις χαμηλές σ.α.λ. τέτοια που δεν θα απογοητεύσουν. Επίσης, η απόδοσή του στην κορυφή είναι ικανοποιητική, μιας και μέχρι η βελόνα του στροφόμετρου να μπει στον κόφτη, η δύναμη δεν θα παρουσιάσει αισθητή πτώση. Ο ψεκασμός δουλεύει υποδειγματικά, ενώ η άμεση απόδοσή του θα χρειαστεί κάποια ευλάβεια από μέρους του αναβάτη στο άνοιγμα του γκαζιού, ιδιαίτερα στις πολύ χαμηλές στροφές και με τη μοτοσικλέτα σε κλίση. Οδηγώντας: Το γνωστό μίγμα
Οι διαφορές που μπορείς να εντοπίσεις καθισμένος στη σέλα του Versys σε σχέση με τον προκάτοχό του, δεν είναι μεγάλες. Στο ρελαντί η μοτοσικλέτα είναι σχεδόν αθόρυβη και αυτό σε συνδυασμό με το καλύτερο φιλτράρισμα των κραδασμών του κινητήρα, συνθέτει ακόμα πιο πολιτισμένη λειτουργία από τον προκάτοχό του. Το ανέβασμα στροφών του κινητήρα θα γίνει ανεμπόδιστα, ενώ και η παραμικρή μεταβολή στο γκριπ του γκαζιού θα έχει άμεσο αντίκτυπο στην αλλαγή της κινητικής κατάστασης του στροφάλου. Το σασμάν έχει σαφή λειτουργία, ενώ στον τομέα της αίσθησης δεν απαιτεί δύναμη για την αλλαγή ταχυτήτων. Ο κινητήρας θα "τραβήξει" από τις πολύ χαμηλές σ.α.λ. και θα ανεβάσει στροφές πρόθυμα. Η έξτρα δύναμη που εμφανίζει στις μεσαίες στροφές λειτουργίας του, υπάρχει και στο καινούργιο Versys, μόνο που στη μοτοσικλέτα της παρουσίασης, αυτή η δύναμη εμφανίζεται σε πιο ήπια μορφή. Μιας και η Kawasaki δεν ανέφερε αλλαγές, είτε στη χαρτογράφηση είτε στην τροφοδοσία, ίσως στο νέο τελικό της εξάτμισης να κρύβεται η διαφορετική λειτουργία στη συγκεκριμένη περιοχή στροφών του κινητήρα. Φυσικά, αυτή η λειτουργία είναι θεμιτή, μιας και δεν έχει χαθεί το ευχάριστο αίσθημα της επιπλέον ενίσχυσης της δύναμης που χαρίζει ζωντάνια στη μοτοσικλέτα και τονώνει τη διάθεση του αναβάτη. Οι αλλαγές κατεύθυνσης δεν αποτελούν ιδιαίτερο πρόβλημα για το Versys. Στρίβει εύκολα και κρατά ουδέτερη συμπεριφορά στην "καρδιά" της στροφής.
Οι αναρτήσεις διαθέτουν νέο σετάρισμα, μιας και, όπως μας αναφέρθηκε στην παρουσίαση, η Kawasaki έλαβε σοβαρά υπ’ όψιν τα παράπονα που εκφράστηκαν στο προηγούμενο μοντέλο για το σύστημα απόσβεσης, που ήταν περισσότερο "σφιχτό" από όσο θα έπρεπε. Το πιρούνι με τη μεγάλη διαδρομή των 150 χιλ., διαθέτει μαλακή λειτουργία στα πρώτα εκατοστά της διαδρομής του, σκληραίνοντας στην πορεία. Όσο η άσφαλτος είναι καλή, η λειτουργία αυτή είναι ευπρόσδεκτη, μιας και επιτρέπει στον εμπρός τροχό, κυρίως στη φάση επιτάχυνσης της μοτοσικλέτα, να "διαβάζει" το δρόμο, λειτουργία που εκτιμάται ακόμα περισσότερο κατά τη διάρκεια μιας δυναμικής εξόδου από στροφή. Αυτή η λειτουργία των αναρτήσεων, όμως, δεν αφήνει τόσο θετικές εντυπώσεις όταν το Versys θα χρειαστεί να περάσει από έντονες, κάθετες, ανωμαλίες. Το πιρούνι θα εξαντλήσει γρήγορα το πρώτο (μαλακό) κομμάτι της διαδρομής του, για να σφίξει στην πορεία λιγότερο προοδευτικά, μεταφέροντας κραδασμούς στο τιμόνι. Το πίσω αμορτισέρ, όπως και στο πρώτο Versys, έχει ένα δύσκολο έργο να επιτελέσει, μιας και δεν διαθέτει μοχλικό σύστημα. Το νέο σετάρισμά του δείχνει να βελτίωσε τη λειτουργία του, μιας και προσδίδει λιγότερο νευρική συμπεριφορά στον πίσω τροχό της μοτοσικλέτας. Πλέον, κάτω από οριακές συνθήκες, ο πίσω τροχός δεν αναπηδά τόσο έντονα, ενώ ακόμα και περνώντας η μοτοσικλέτα υπό κλίση πάνω από ανωμαλίες, δεν θα δημιουργηθούν έντονες "αναταράξεις". Στον ανοιχτό δρόμο, η καλύτερη προστασία από το περσινό μοντέλο και η σταθερότητα της μοτοσικλέτας θα γεμίσουν εμπιστοσύνη τον οδηγό, αίσθηση που διατηρείται και στις ανοιχτές καμπές. Στις πιο σφιχτές ορεινές διαδρομές, το Versys θα υπακούσει στις εντολές του αναβάτη πρόθυμα. Το σύστημα πέδησης παρέχει τέτοια πληροφόρηση που δύσκολα θα μπλοκάρει δίχως να το έχει προκαλέσει ο αναβάτης, ενώ υποδειγματική είναι και η λειτουργία του ABS που θα επέμβει μόνο όταν είναι απολύτως απαραίτητο. Συνολικά, η οδική συμπεριφορά του Versys κερδίζει τις εντυπώσεις, καταφέρνοντας να αντεπεξέλθει ικανοποιητικά κάτω από όλες τις συνθήκες. Συμπέρασμα: Διαχρονικό και φρέσκο Το νέο Versys 650 παρουσιάζεται ανανεωμένο και ραφιναρισμένο στα σημεία, κάτι που βελτίωσε λεπτομέρειες του χαρακτήρα του. Η καλύτερη προστασία λόγω ζελατίνας, η μεγαλύτερη λειτουργικότητά του λόγω του καλύτερου φιλτραρίσματος των κραδασμών και το ραφινάρισμα της νευρικής συμπεριφοράς λόγω διαφορετικού σεταρίσματος των αναρτήσεων, έχουν εξομαλύνει και ολοκληρώσει το χαρακτήρα της μοτοσικλέτας. Η νέα αισθητική επίσης περιτυλίγει με τον καλύτερο τρόπο όλες αυτές τις αλλαγές, με αποτέλεσμα το Versys 650 να ανανεώνει το εμπορικό του ενδιαφέρον.