Ziggy stardust and the Spyder from Mars* |
Can-Am Spyder RS SE5 |
Διαβάστηκε από 14658 αναγνώστες
|
|
|
Η ιστορία μας λαμβάνει χώρα στο μακρινό μέλλον. Υπό το πρίσμα της εξάντλησης των φυσικών πόρων του πλανήτη, οι επιστήμονες έχουν ανακοινώσει το τέλος του κόσμου. Λίγο πριν τη συντέλεια, ο εξωγήινος
Ziggy μάς επισκέπτεται για να παίξει rock-and-roll, όμως δεν υπάρχει πλέον ηλεκτρισμός για τον ενισχυτή του... Απελπισμένος, διασχίζει τη Γη, παρέα με το περίεργο όχημά του.
|
|
|
*Ο Ζίγκι αστρόσκονης και η αράχνη από τον Aρη Η τεχνολογία στον πλανήτη του Ziggy δεν είχε την παραμικρή σχέση με την πρωτόγονη τεχνολογία της Γης. Ήταν σαράντα επτά έτη φωτός μπροστά, για να ακριβολογούμε. Όσοι συνάντησαν τον Ziggy στο ταξίδι του στον πλανήτη μας, είχαν να λένε για το αξιοπρόσεκτο διαστημικό όχημά του, το οποίο εκείνος αποκαλούσε χαϊδευτικά Spyder. Μέσα από το ταξίδι μας στο μέλλον -ας είναι καλά η χρονομηχανή του ΜotoΤρίτη- και κατόπιν εξονυχιστικής αναζήτησης, καταφέραμε να συλλέξουμε εντυπώσεις από όλους τους μάρτυρες της περιοδείας του Ziggy και του Spyder, συνθέτοντας σιγά-σιγά όλο το παζλ. Σας εκλιπαρούμε να μας πάρετε στα σοβαρά. Το Spyder δεν είναι αποκύημα της φαντασίας μας και μάλιστα, με τη βοήθεια της χρονομηχανής, το φέραμε πίσω μαζί μας για να σας το παρουσιάσουμε.
Starman
Τιμόνι μοτοσικλέτας, τρεις ρόδες, διαστημικό σουλούπι. Αντισυμβατικό τρίκυκλο, με τις δύο ρόδες στο μπροστινό μέρος αντί για το πίσω. Χαμηλή προτεταμένη μουσούδα, γλυκές καμπύλες. Χειριστήριο συμπλέκτη πουθενά ούτε όμως και λεβιέ φρένου στο γκριπ. Δύο εξόφθαλμοι προβολείς LED, ζελατίνα για προστασία από τον αέρα, φαρδιά σέλα, χμ, αν μη τι άλλο, ο Ziggy ήταν άνετος. Οι μανέτες, άφαντες, τα γκριπ… ασυνόδευτα. Ο δεξιός καρπός του Ziggy περιστρεφόταν κατά την επιτάχυνση, γεγονός που μας γεννά υποψίες. Το χειριστήριο για το γκάζι είναι ίδιο με εκείνο μιας συμβατικής μοτοσικλέτας. Οι μάρτυρες αναφέρουν ότι δεν είδαν ποδωστήριο για τις ταχύτητες. Αντί για αυτό, το Spyder είχε στο αριστερό χειριστήριο δύο κουμπιά, ένα με το σύμβολο «+» και ένα με το «-». Και μπροστά ένα πορτ-μπαγκάζ απύθμενο. Γιγάντιο και αχόρταγο στόμα, μέσα στο οποίο χώραγαν άνετα δύο κράνη, δύο ζευγάρια αδιάβροχα, μερικές κλειδαριές, μια καφετιέρα, ένα πλυντήριο πιάτων, τρία τεύχη ΜotoΤρίτη και κάμποσα ακόμη ψιλοπράγματα. Σκέτος σάκος του Sport-Billy. Ένα βράδυ που ο Ziggy είχε μεθύσει, καταφέραμε όχι μόνο να τον ξαλαφρώσουμε από το
Spyder, αλλά και από το owner/ s manual του -χωρίς τη βοήθεια του οποίου δεν θα μπορούσαμε να καταλάβουμε ούτε τις βασικές λειτουργίες του διαστημοπλοίου αυτού. Μετά από εντατική μελέτη, οι πιο ικανοί κρυπτογράφοι που γέννησε ποτέ ο πλανήτης, ανακάλυψαν ένα σκασμό ηλεκτρονικά συστήματα, κρυμμένα στο όχημα του διαστημανθρώπου. Σε συνεργασία με μια εταιρεία που την έλεγαν Bosch (κάτι τους θύμιζε το όνομα, αλλά… αποκλείεται να ήταν η ίδια εταιρεία με τη γήινη, σίγουρα επρόκειτο για σύμπτωση), η εταιρεία κατασκευής Can-Am είχε εξοπλίσει την αράχνη της με το VSS (Vehicle Stability System), ένα ηλεκτρονικό άγρυπνο φρουρό. Καθήκον του VSS είναι η επίβλεψη της απόλυτης σταθερότητας του οχήματος. Ο φρουρός αυτός περιλαμβάνει τα συστήματα ABS για να μην μπλοκάρουν οι τροχοί σας στο άγριο φρενάρισμα, TCS (Traction Control System) για να μην αρχίζει τα φίδια το Spyder κάθε φορά που ανοίγετε το γκάζι και SCS (Stability Control System) για να μην έρχεται με τίποτα η αράχνη στις δύο ρόδες. Α, παραλίγο να ξεχάσουμε και το DPS (Dynamic Power Steering), μια ηλεκτρική υποβοήθηση στο τιμόνι, για να στρίβετε με την ίδια ευκολία που ένα φύλλο μαρουλιού ανοίγει ένα φιλέτο τόνου Rio M... αρκετά όμως με τη γκρίζα διαφήμιση. Σημειώστε ότι οι ηλεκτρονικοί σας σωματοφύλακες δεν απενεργοποιούνται, όσο και να το θέλετε, ενώ αν προσπαθήσετε να τους παρακάμψετε, βγάζοντας κάποια ασφάλεια, το
Spyder απλώς δεν παίρνει μπροστά.
Ground control to Major Tom
Ο κινητήρας του Spyder ανήκει στη Rotax και είναι ο ίδιος που φοράει το Aprilia RSV 1000. Ένας χορταστικός V2, με 990 κυβικά εκατοστά, που μόνο εμπόδιο να υπερβεί είναι το αυξημένο βάρος του Spyder, σε σχέση με τη μοτοσικλέτα της Aprilia. Στα 316 κιλά κενό, δεν το λες και ελαφρύ. Παρόλα αυτά, η δύναμη είναι αρκετή για να κινήσει σβέλτα το Spyder, διατηρώντας τη διασκέδαση σε ψηλά επίπεδα. Τα 180 χλμ./ώρα έρχονται γρήγορα, ενώ σε ελαφρά κατωφέρεια θα δείτε και το μαγικό αριθμό 200. Ακόμα όμως πιο εντυπωσιακό γεγονός από την τελική της διαστημικής αράχνης, είναι ο τρόπος με τον οποίον επιταχύνει το Spyder. Τα ηλεκτρονικά συστήματα αφήνουν ανεμπόδιστο τον πίσω τροχό να σπινάρει, ακόμα και με πέμπτη σχέση στο κιβώτιο, εφόσον όμως εκείνος διατηρείται σε ευθεία πορεία. Αν παραστρατήσετε προς τα πλάγια, επεμβαίνει άμεσα ο κόφτης, κόβοντας την ανάφλεξη, αλλά και τον ενθουσιασμό σας. Τι να κάνουμε όμως. Η ασφάλεια είναι νούμερο ένα στις προτεραιότητες των κατασκευαστών μελλοντικών οχημάτων, όπως μας είπε και ο Ziggy. Πριν τον ξαλαφρώσουμε από το όχημά του, ο άρχοντας της αστρόσκονης μας πήγε και μια βόλτα, για να δοκιμάσουμε τη θέση του συνεπιβάτη. Εδώ, δεν τα πήγαμε και τόσο καλά. Αν ο Ziggy-αναβάτης είναι στις καλές του και οδηγεί ήρεμα, όλα βαίνουν καλώς. Αν όμως έχει όρεξη για τρέλες και ανοίξει λίγο περισσότερο το γκάζι, ο συνεπιβάτης βρίσκεται να προσπαθεί να κρατηθεί με όλη του τη δύναμη από τις χειρολαβές, καθώς η φυγόκεντρος θέλει να τον τινάξει πάνω από το Spyder. Είναι βλέπετε ο τρόπος με τον οποίον έχει σχεδιαστεί να στρίβει η αράχνη, αφού δεν πλαγιάζει καθόλου και συνεπώς, αναβάτης και συνεπιβάτης κρατάνε γερά (τουλάχιστον το τιμόνι βοηθά τον αναβάτη) για να μείνουν πάνω στο όχημα. Το ποδόφρενο στη δεξιά μεριά του Spyder είναι το μοναδικό μέσο για να ενεργοποιήσετε τα φρένα. Φρενάρει δυνατά και τους τρεις τροχούς, απαιτεί όμως μεγάλη πίεση από το πόδι σας. Στην ελληνική άσφαλτο, το Spyder αποδεικνύεται σταθερότατο, χωρίς να επηρεάζεται άσχημα από λακκούβες και σαμάρια. Κι αν κάποιος οδηγός σάς αγνοεί (αδύνατο, αφού όλοι εσάς καρφώνουν, με το απίστευτο look της αράχνης), τολμήστε και πατήστε την κόρνα και θα παραμερίσει στο άκουσμα του τριαξονικού που έρχεται… Μικρό τέλος παράπονο, από τα φρένα, τα οποία πού και πού… έτριζαν λιγάκι.
A better future
Έχετε υπόψη σας ότι το Spyder βγαίνει σε δύο κύριες κατηγορίες: ως RS, και ως RT. Το RS είναι το Sport μοντέλο, αυτό που είχε ο Ziggy. Το RT είναι το Touring μοντέλο και έρχεται με περισσότερα πλαστικά, βαλίτσες, μπαγκαζιέρα, σέλα συνεπιβάτη που θυμίζει θρόνο και πολλά ακόμη κομφόρ, που παραπέμπουν στο διαστημόπλοιο Enterprise στο Star Trek. Τώρα, αμφότερα τα RS και RT βγαίνουν σε δύο εκδόσεις: το SM5 με λεβιέ ταχυτήτων στο πόδι για τους ρομαντικούς, καθώς και το SE5 με δύο κουμπιά στο αριστερό γκριπ για ανέβασμα-κατέβασμα ταχυτήτων με τον πλέον μοντέρνο τρόπο -βλέπε Mana, DN-01, VFR 1200 DCT, κ.λπ. Ο εξοπλισμός, ακόμη και στο RS, είναι υπερπλήρης και περιλαμβάνει αναλογικό στροφόμετρο, αναλογικό ταχύμετρο, ψηφιακό όργανο με δύο μερικούς και έναν ολικό χιλιομετρητή, στάθμη βενζίνης, ρολόι, εξωτερική θερμοκρασία, θερμοκρασία κινητήρα, δείκτη ταχύτητας κιβωτίου, λυχνίες νεκράς, μεγάλης σκάλας φώτων, φλας, διαγνωστικού ελέγχου, VSS, ABS, TCS, SCS, DPS, EBD (Electronic Brake Distribution), όπισθεν, ενώ σίγουρα κάτι ακόμη θα ξεχνάμε.
Πρόκειται για το καλύτερο εργαλείο κοινωνικοποίησης και δικτύωσης μετά το Facebook, μιας και καβάλα στο Spyder θα κάνετε καθημερινά δεκάδες νέους φίλους, αλλά και θαυμαστές. Η τιμή του είναι λίγο τσουχτερή, δικαιολογείται όμως από το ηλεκτρονικό οπλοστάσιο της αράχνης, από τη μηχανολογική της αρτιότητα, από την υψηλότατη ποιότητα της κατασκευής της και φυσικά, από τη μοναδικότητά της. Οι σβέλτες βόλτες δεν θα είναι ποτέ πια ίδιες. Hello spaceboy!
|
|
|
|
CAN-AM
Η Can-Am εμφανίστηκε
για πρώτη φορά
το 1973, ως
θυγατρική του
καναδέζικου
κολοσσού BRP.
Κατασκεύαζε
μοτοσικλέτες
ΜΧ που έγιναν
θρυλικές για τη
μεγάλη δύναμη
του κινητήρα
τους,
κερδίζοντας
ένα μάτσο
τίτλους σε
πάμπολλα
πρωταθλήματα. Ο
θρύλος της Can-Am θα
έβρισκε άδοξο -αλλά
και προσωρινό-
τέλος μόλις 14
χρόνια μετά. Το 2007
ο θρύλος
ξαναγεννιέται,
καθώς η BRP
αποφασίζει να
αλλάξει το brand name
των ATV της, από Bombardier
σε Can-Am.
Ταυτόχρονα, την
ίδια χρονιά,
εμφανίζεται το
Spyder, μια
ιδιαίτερα
τολμηρή Roadster
πρόταση.
|
|
Υπερπλήρη τα όργανα, με δεκάδες ενδείξεις. Το ταχύμετρο θα δείξει εύκολα 180 χλμ./ώρα και με λίγη παραπάνω προσπάθεια τα 200. Στην ψηφιακή οθόνη θα διαβάσετε διάφορα χρήσιμα μηνύματα πληροφόρησης.
|
|
Ο Ziggy άνοιγε το γκάζι, χωρίς να φοβάται την ανατροπή. Τα εξελιγμένα ηλεκτρονικά του Spyder φρόντιζαν για την ασφάλειά του, ακόμα και στα πιο ακραία διαστημικά συμβάντα.
|
|
«Τα-νταχ». Τύφλα να έχει ο Σούπερ-Γκούφη. Υποδειγματική σταθερότητα ακόμα και σε ανώμαλο οδόστρωμα. Δεν ενδείκνυται για χρήση εκτός δρόμου, λόγω της τελικής μετάδοσης με ιμάντα.
Τιμή ( ευρώ):
18.990 (λεβιέ ταχυτήτων), 20.990 (αυτόματο/κουμπιά)
|
Χρώματα: Κίτρινο-μαύρο, κόκκινο μαύρο και ασημένιο.
|
↑ Μοναδική σχεδίαση, τεχνολογία κορυφής, ποιότητα κατασκευής
|
↓
Δεν παίρνει κλίσεις, άνεση, ασφαλές σε βάρος της διασκέδασης
|
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κινητήρας | 4T, V2, Υ/Ψ, 4Β, 2ΕΕΚ
| Κυβισμός (κ.εκ.) | 990
| Κύλινδροι/Βαλβίδες | 2/8
| Ισχύς (ίπποι/σ.αλ.) | 106/8.500
| Ροπή (kgm/σ.α.λ.) | 10,6/6.250
| Τροφοδοσία | Ηλ. Ψεκασμός
| Χωρητ. Ρεζερβουάρ (λίτρα) | 25
| Κατ/ση (λίτρα/100χλμ.) | 8,8
| Βάρος (χωρίς καύσιμο) | 316
| Τελ. Ταχύτητα (χλμ./ώρα) | 180
| |
Πλαίσιο-Αναρτήσεις-Φρένα
| Τύπος | Ατσάλινο σωληνωτό,
περιμετρικό SST
| Αναρτήσεις Ε | Διπλά ψαλίδια,
ανεξάρτητη ανάρτηση,
αντιστρεπτικός άξονας
| Διαδρομή (χιλ.) | 144
| Αναρτήσεις Π | Ψαλίδι με μονό αμορτισέρ
| Διαδρομή | 145
| Φρένα Ε (χιλ.) | 2Δ /260, ABS, EBD
| Φρένα
Π (χιλ.) | Δ /260, ABS, EBD
| Τροχοί-ελαστικά
| Ελαστικό Ε | 165/65-14”
| Ελαστικό Π | 225/50-15”
| Διαστάσεις
| Μήκος | 2.667
| Μεταξόνιο | 1.727
| Ύψος σέλας | 737
|
Εξοπλισμός
| ABS | •
| Μίζα | •
| Μανιβέλα | x
| Στροφόμετρο | •
| Κοντέρ | •
| Ένδειξη θερμοκρασίας | •
| Ένδειξη βενζίνης | •
| Μερικός χιλιομετρητής | •
| Σχάρα | x
| Ρυθμιζ. εμπρός ανάρτηση | •
| Ρυθμιζ. πίσω ανάρτηση | •
|
•: στάνταρ, x: δε διατίθεται
Βαθμολογία | 8,00
| Ενεργητική ασφάλεια | 9
| Οδική συμπεριφορά | 8
| Κινητήρας-Κιβώτιο | 8
| Φρένα | 7
| Ποιότητα κατασκευής | 9
| Άνεση | 7
| Κατανάλωση | 8
| Εξοπλισμός-Τιμή | 8
|
|
|
|
|
|
|
|