Το Beta RR 450 έχει δυνατό design που σε κερδίζει από την αρχή. Δεν είναι όμως μόνο η εμφάνιση που σε κερδίζει, αλλά και η συμπεριφορά της μοτοσικλέτας, που όσο
την οδηγείς, συνειδητοποιείς ότι πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο πακέτο.
Η ιταλική Beta δεν είναι καινούργια στο χώρο. Με χρόνια εμπειρίας (κατασκεύασε την πρώτη μοτοσικλέτα το 1948) και μεγάλη αγωνιστική εμπλοκή στο παγκόσμιο στερέωμα, συνεχίζει μια σταθερή πορεία, με μεγάλη απήχηση στην Ευρώπη για τις enduro και τις trial μοτοσικλέτες της. Τα τελευταία τέσσερα με πέντε χρόνια, η Beta, ενώ είχε τη δυνατότητα να παράγει δικούς της κινητήρες, προμηθευόταν έτοιμους από την ΚΤΜ, σε τρεις κυβισμούς: 400, 450 και 525 κ.εκ.
Τον τελευταίο χρόνο, η ιταλική εταιρεία πήρε την απόφαση και σταμάτησε να προμηθεύεται κινητήρες από την ανταγωνίστρια ΚΤΜ. Κατασκεύασε και εξέλιξε enduro κινητήρες δικής της παραγωγής σε κυβισμούς 400, 450 και 520 κ.εκ. Στην εξέλιξη αυτών βοήθησαν δύο μηχανικοί που εργάζονταν στην αυστριακή ΚΤΜ και «πήραν μεταγραφή» στη
Beta. Μετέφεραν όλη την τεχνογνωσία τους και εξέλιξαν αξιόπιστους και δυνατούς κινητήρες για την ιταλική εταιρεία.
Η Beta κατεβάζει πέντε αναβάτες στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Enduro, στις κατηγορίες Ε2, Ε3 και EJ, με manager τον έμπειρο εντουρά Jarno Boano. Στη χώρα μας, στη σύντομη πορεία που είχε στο παρελθόν η Beta, κατέχει μία δεύτερη θέση σε πρωτάθλημα, όταν το 2005 ο Αδάμος Πράσσος συμμετείχε με ένα Beta RR 450. Η ιταλική Beta αντιπροσωπεύεται πλέον στη χώρα μας από την εταιρεία The Fuoristrada Co και στελεχώνεται από γνωστούς εντουράδες, λάτρεις του αθλήματος και της μοτοσικλέτας γενικότερα, ενώ από τα πρώτα της βήματα έχει κάνει αισθητή την παρουσία της στους αγώνες. Πλαίσιο, αναρτήσεις, φρένα:
Με γνώμονα την άνεση Το Βeta RR 450 ακολουθεί την πετυχημένη για enduro συνταγή, ατσάλινου ημιπεριμετρικού πλαισίου, με πιρούνι της
Marzocchi και αμορτισέρ της
Sachs με μοχλισμό. Το πλαίσιο είναι όσο στιβαρό χρειάζεται και διατηρεί σταθερή τη μοτοσικλέτα σε μεγάλες ταχύτητες. Λόγω γεωμετρίας, αλλάζει εύκολα κατεύθυνση και ειδικά σε δύσκολα περάσματα, αισθάνεται ιδιαίτερα άνετα. Στο κάτω μέρος διαθέτει μια αλουμινένια ποδιά, η οποία κρατάει πέτρες και βράχια μακριά από το μοτέρ. Οι αναρτήσεις είναι μαλακές και προοδευτικές σε λειτουργία. Δεν μας προβλημάτισαν σε καμία περίπτωση καθ´όλη τη διάρκεια της δοκιμής, ενώ παράλληλα μας ενέπνευσαν εμπιστοσύνη να οδηγήσουμε γρήγορα σε enduro διαδρομές και πιστάκια προπόνησης. Σε μεγαλύτερα άλματα, το πιρούνι θα τερματίσει, αλλά είναι ιδανικά στημένο για enduro χρήση, χωρίς να κουράζει τα χέρια του αναβάτη.
Τα φρένα είναι της Νissin, με δισκόπλακες σχήματος wave. Το εμπρός έχει πολύ καλή αίσθηση στο φρενάρισμα και αρκεί ένα δάχτυλο για να φρενάρει τα κιλά του Beta. Καλή η εικόνα και για το πίσω φρένο, που μπλοκάρει τον τροχό μόνο αν το θελήσει ο αναβάτης για απότομες αλλαγές κατεύθυνσης. Οδηγικά: Καλή αίσθηση Η θέση οδήγησης τοποθετεί τον αναβάτη σε ουδέτερη στάση, με καλές γωνίες σε πόδια και με τα χέρια στα χειριστήρια. Ειδικά στα γόνατα, επιτρέπει να γραπώσει εύκολα τη μοτοσικλέτα, χάρη στη σωστή σχεδίαση του ρεζερβουάρ. Η μίζα εκκινεί στο πρώτο πάτημα το μονοκύλινδρο και το μοτέρ κρατάει σταθερά ρελαντί. Ο θόρυβος της εξάτμισης είναι μπάσος, χωρίς όμως να είναι έντονος. Περνά τις προδιαγραφές θορύβου για αγώνες enduro, ενώ όπως έρχεται από το εργοστάσιο, είναι «κομμένο» από δύναμη, διαθέτει καταλύτη στο λαιμό της εξάτμισης και πληροί τις προδιαγραφές Euro 3. Φυσικά, όπως κάθε εντουράς που σέβεται τον εαυτό του, έτσι και ο εδώ εντουράς αντιπρόσωπος κατήργησε τον καταλύτη και η μοτοσικλέτα ανέπνευσε.
Δεν ακούγεται κανένας θόρυβος από το μοτέρ ούτε γίνεται αισθητός κάποιος τριγμός, γεγονός που υποδηλώνει σωστή κατασκευή και προσεκτική συναρμογή. Χωρίς να βάζει «φωτιά στην άσφαλτο», το μοτέρ διαθέτει άφθονη ροπή, κάτι που κάνει εύκολη την οδήγηση.
Η απόκριση είναι άμεση και οι στροφές ανεβαίνουν ομαλά μέχρι τον κόφτη, βοηθώντας τα μέγιστα στο σκαρφάλωμα. Αρκεί ένα μικρό γύρισμα του δεξιού γκριπ και το Betaκι, υπάκουα, ανεβαίνει παντού, αποκαλύπτοντας τις trial καταβολές του.
Ο υδραυλικός συμπλέκτης της AJP αποδείχτηκε ακούραστος στα μονοπάτια, με ομαλή αποσύμπλεξη και καλή αίσθηση. Τα εύσημα παίρνει και το κιβώτιο ταχυτήτων. Έχει έξι σχέσεις, με τις τέσσερις πρώτες κοντά γραναζωμένες και τις υπόλοιπες μακρύτερες. Οι αλλαγές γίνονται απροβλημάτιστα, με μικρή παραφωνία την εύρεση νεκράς.
Εύκολο στα δύσκολα περάσματα το Beta RR 450.
Ντριφτάρει γλυκά σε «γενναίο» άνοιγμα του γκαζιού.
Ροπή, σταθερότητα και καλά φρένα, τα χαρακτηριστικά του Beta RR 450.
Εύκολη η πρόσβαση στο φίλτρο αέρα: ξεκουμπώνοντας το πλαϊνό καπάκι, ξεκουμπώνεται και το μεταλλικό έλασμα και αφαιρείται το φίλτρο.
«Κόσμημα» οι τιμονόπλακες του Beta. Κόκκινες ανοδιωμένες, πέρασαν στην παραγωγή το 2010, καθώς μέχρι το 2009 υπήρχαν μόνο στη Factory έκδοση.
Η αλουμινένια ποδιά ανήκει στο στάνταρ εξοπλισμό και είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για δύσκολα περάσματα από πέτρες που μπορεί να πληγώσουν το μοτέρ.
Έξυπνος ο σχεδιασμός της σέλας, που αφαιρείται με το πάτημα ενός κουμπιού. Το υποπλαίσιο είναι κατασκευασμένο από ανθεκτικό πλαστικό για εξοικονόμηση βάρους.
Πολύ καλό σε αίσθηση και δύναμη το φρένο. Η δαγκάνα είναι της Nissin και η δισκόπλακα της Braking.
Καινοτομίες και έξυπνες λύσεις
Προς όφελος του αναβάτη
Η Beta έχει χρησιμοποιήσει μερικές έξυπνες πατέντες στη μοτοσικλέτα. Για να βγει η σέλα, αρκεί το πάτημα ενός κουμπιού στο αριστερό πίσω άκρο της. Αφού βγει, αποκαλύπτει την μπαταρία, το φίλτρο αέρα κ.λπ.
Το υποπλαίσιο είναι κατασκευασμένο από ανθεκτικό συνθετικό πλαστικό, γλιτώνοντας μερικά γραμμάρια βάρους. Στον αριστερό σωλήνα του υπάρχει ειδική υποδοχή που κουμπώνει ένα πολύ χρήσιμο κλειδί για βίδες κ.λπ., ενώ πίσω από το αριστερό πλαστικό καπάκι έχουν προνοήσει για ένα μικρό χώρο ώστε να ασφαλίζει ένα μικρό τσαντάκι με εργαλεία.
Αυτό επιτρέπει στον αναβάτη να μην τα έχει στην τσάντα μέσης, ενώ έχει πολύ εύκολη πρόσβαση σε αυτά, καθώς αρκεί να αφαιρέσει το κουμπωτό καπάκι του φίλτρου για να τα χρησιμοποιήσει.
Συμπέρασμα
Κάνει όλα τα χατίρια
Γι´αυτό άλλωστε είναι κατασκευασμένο. Απολαυστικό στη βόλτα, δεν θα κουράσει τα χέρια του αναβάτη, αφού οι αναρτήσεις του αποσβένουν πολύ καλά τις ανωμαλίες. Ελίσσεται εύκολα στα μονοπάτια, σκαρφαλώνει ακούραστα και έχει καλά φρένα.
Σε αγωνιστική χρήση, μπορεί να είναι αποτελεσματικό. Οι πιο γρήγοροι ίσως χρειαστείτε λίγο ψάξιμο με τις αναρτήσεις γιατί είναι μαλακές, αν και το συνολικό πακέτο είναι ικανοποιητικό.
Εντουράδικη απόδοση από το μοτέρ, καλά φρένα και σταθερό στα πολλά χιλιόμετρα είναι τα κυριότερα προτερήματά του. Μπορεί και κοιτάζει στα ίσα τον ανταγωνισμό, τόσο σε τιμή αγοράς όσο και σε συμπεριφορά.