5 μύθοι για τα λιπαντικά
Δες εδώ ποιά είναι τα πιο συνηθισμένα λάθη που κάνουμε σχετικά με τα λιπαντικά.
Είναι γνωστό το πόσο αναγκαίο είναι το λάδι για την καλή λειτουργία και τη μακροζωία του κινητήρα. Ο ρόλος του είναι να λιπαίνει τα κινούμενα μέρη, να προστατεύει από τη διάβρωση και τη σκουριά και να βοηθάει στη διατήρηση της θερμοκρασίας σε επιτρεπτά πλαίσια. Υπάρχουν όμως κάποιες αντιλήψεις γύρω από τα λιπαντικά που δεν είναι σωστές. Ας τις δούμε αναλυτικά.
Μύθος 1: Το «W» είναι το βάρος
Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζει κάποιος όταν αγοράζει λιπαντικά είναι το ιξώδες, που δείχνει το πόσο πηκτό ή αραιό είναι το λάδι. Στα μονότυπα λάδια συναντούμε την ένδειξη π.χ SAE 30. Αυτό σημαίνει ότι το συγκεκριμένο λάδι χρειάζεται περίπου 30 δευτερόλεπτα για να πάει από τη μια στην άλλη μεριά ενός ειδικού δοκιμαστικού σωλήνα, που καθορίζει τη ρευστότητα. Ορισμένες φορές, το νούμερο 30 αναφέρεται ως «βάρος» (weight) του λαδιού. Στα πολύτυπα λάδια έχουμε την ένδειξη π.χ SAE 10W-40, που μας δείχνει το πώς μεταβάλλεται το ιξώδες ανάλογα με τη θερμοκρασία. Το «W» προέρχεται από τη λέξη winter που σημαίνει χειμώνας και μας δείχνει ότι το συγκεκριμένο λάδι είναι κατάλληλο για χαμηλές θερμοκρασίες.
Μύθος 2: Όταν το λάδι γίνει σκούρο, χρειάζεται αλλαγή
Η αλήθεια είναι το λάδι σκουραίνει γιατί αυτό ακριβώς είναι σχεδιασμένο να κάνει. Περιέχει ειδικά πρόσθετα τα οποία συγκρατούν τη βρωμιά, ώστε αυτή να μη συσσωρεύεται στον κινητήρα. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο το χρώμα τους γίνεται πιο σκούρο, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι χάνουν τη λιπαντική τους ικανότητα. Σίγουρα υπάρχει περιορισμός στην ποσότητα των σωματιδίων που μπορεί να «αποθηκεύσει» το λάδι και κάποια στιγμή θα χρειαστεί αλλαγή, αλλά αυτό καθορίζεται από τον κατασκευαστή και όχι από το χρώμα του λαδιού.
Μύθος 3: Πρέπει να αλλάζεις λάδια κάθε 5.000 χιλιόμετρα
Τα σύγχρονα λάδια είναι υψηλής τεχνολογίας και έχουν σχεδιαστεί ιδικά ώστε να καλύπτουν πλήρως τις ανάγκες των κινητήρων. Μπορεί κάποιος έμπορος ή μηχανικός να προτείνει αλλαγή κάθε 5.000 χιλιόμετρα, ενώ δεν αποκλείεται το ίδιο να αναφέρει και το βιβλίο συντήρησης του κατασκευαστή. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μετά τα 5.000 χιλιόμετρα, το λάδι σταματά να είναι αποτελεσματικό. Αν η μοτοσυκλέτα οδηγείται μέσα στην πόλη με φυσιολογικούς ρυθμούς, ένα λιπαντικό μπορεί να «λειτουργεί» σωστά ακόμα και για 10.000 με 12.000 χιλιόμετρα. Σε κάθε περίπτωση πάντως είναι καλό να ακολουθούμε τις οδηγίες του κατασκευαστή.
Μύθος 4: Τα πρόσθετα στο λάδι βελτιώνουν την απόδοσή του
Αυτό είναι αλήθεια αλλά αυτά τα πρόσθετα υπάρχουν ήδη στα λιπαντικά όταν τα αγοράζεις. Όλα τα προϊόντα των γνωστών εταιρειών περιέχουν ήδη πρόσθετα που βελτιώνουν το εύρος των θερμοκρασιών στο οποίο μπορούν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά, αλλά και απορρυπαντικά πρόσθετα που κρατούν καθαρό τον κινητήρα. Επίσης, ειδικά συστατικά αποτρέπουν τη διάβρωση και προστατεύουν τα μεταλλικά μέρη από τη σκουριά. Με όλα αυτά τα πρόσθετα να βρίσκονται ήδη μέσα στο λάδι, το να βάλεις περισσότερα, μπορεί να αραιώσει αυτά που ήδη υπάρχουν και να μειώσει την αποτελεσματικότητά τους.
Μύθος 5: Τα συνθετικά λάδια μπορεί να προκαλέσουν διαρροές
Τη δεκαετία του `70 όταν τα συνθετικά λιπαντικά έκαναν την εμφάνισή τους, δεν τα πήγαιναν πολύ καλά με τις τσιμούχες και τις φλάντζες. Όμως από τότε οι εταιρείες κατασκευής λιπαντικών έχουν εξελίξει τα προϊόντα τους ώστε αυτά να μην προκαλούν συρρίκνωση στις φλάντζες. Αν όμως χρησιμοποιηθεί συνθετικό λάδι σε παλιότερο κινητήρα, μπορεί να καθαρίζει τα σωματίδια που έχουν σφραγίζει μικροσκοπικές ρωγμές σε κάποια φλάντζα και έτσι να εμφανιστεί κάποια διαρροή. Κάτι τέτοιο όμως δεν πρόκειται να συμβεί σε έναν σύγχρονο κινητήρα.