Ποιοτική, ξεκούραστη οδήγηση, σε συνδυασμό με πολυτέλεια και ασφαλή μετακίνηση. Αυτά τα χαρακτηριστικά του R1200GS εξακολουθούν να υπάρχουν, με περισσότερη όμως δύναμη σε όλο το εύρος των στροφών του κινητήρα, χάριν στις αλλαγές που έχουν πραγματοποιηθεί στο boxer κινητήρα.
(+):Θέση οδήγησης, απόδοση κινητήρα, ABS, προστασία από τον αέρα.
(-):Πίσω ανάρτηση, διακόπτες (φλας κ.λπ.), τιμή αγοράς
Χρώματα: Alpine White, Magma Red, Ostra Grey, Sapphire Black
Τιμή έκδοσης: 14.150 ευρώ
Η BMW είναι γνωστή στο ευρύ κοινό κυρίως για τις μοτοσικλέτες τουρισμού. Τα τελευταία χρόνια έχει κάνει την επίθεσή της στη μοτοσικλετιστική βιομηχανία, διευρύνοντας τους ορίζοντές της με την παρουσίαση νέων μοντέλων: το καθαρόαιμο enduro G450X, το τουριστικό μεσαίου κυβισμού F800GS που αποτελεί το νεώτερο μέλος της οικογένειας GS, καθώς και το χιλιάρι supersport S1000RR που έχει κλέψει την παράσταση στα μεγάλα sport με την υπεραπόδοση και τη συμπεριφορά του. Και όπως ήταν φυσικό, δεν υπήρχε περίπτωση να αφήσει χωρίς βελτίωση το μεγάλο touring της σειράς GS, το R1200GS, μια πολύ δημοφιλή μοτοσικλέτα τόσο στη χώρα μας όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ο ανταγωνισμός στην κατηγορία κάνει μεγάλα βήματα προόδου, με την Yamaha να ξαναφέρνει στο προσκήνιο το Super Tenere και την ΚΤΜ να ανανεώνει το Adventure 990. Η BMW λοιπόν δεν έμεινε αμέτοχη, βελτιώνοντας την υπάρχουσα μοτοσικλέτα με γνώμονα την καλύτερη απόδοση του κινητήρα.
Πολλές οι φήμες που είχαν ακουστεί για το νέο BMW R1200GS. Η Βαυαροί φρόντισαν να επιβεβαιώσουν τις εικασίες στην έκθεση EICMA στο Μιλάνο, κάνοντας λόγο για τη νέα γενιά κινητήρων του R1200GS. Με «δωρητή οργάνων» το θηριώδες HP2, το R1200GS απέκτησε περισσότερη ροπή και δύναμη, κάτι που μεταφράζεται σε μεγαλύτερη απόλαυση για τον αναβάτη της μοτοσικλέτας.
Οδηγικά: Απολαυστικό!
Το R1200GS έχει σαφώς ασφάλτινο προσανατολισμό. Αυτό μαρτυρά το στήσιμο της μοτοσικλέτας με μικρές διαδρομές αναρτήσεων και πολιτισμένη λειτουργία. Άλλωστε, η BMW, για όσους έχουν χωμάτινες βλέψεις, διαθέτει το R1200GS Adventure με χωμάτινα ελαστικά, διαφορετική θέση οδήγησης, πιο ψηλή σέλα, προστατευτικά κάγκελα και άλλες ρυθμίσεις στις αναρτήσεις.
Ας δούμε όμως πώς τα καταφέρνει η μοτοσικλέτα της δοκιμής. Με την ευκαιρία του τριημέρου της Καθαρής Δευτέρας, το R1200GS έκανε μια μικρή βόλτα μέχρι την παραλία των Αγίων Αποστόλων, κοντά στον Ωρωπό. Μικρή από πλευράς απόστασης, αλλά πολύ όμορφη και ενδιαφέρουσα ως διαδρομή. Μέσω Καπανδριτίου, η διαδρομή ανηφορίζει με συνεχόμενες στροφές, ανοιχτές παρατεταμένες αλλά και σφιχτές, μέσα σε κατοικημένες περιοχές. Κατηφορίζει προς Κάλαμο στο ίδιο μοτίβο, για να καταλήξει στο κοσμοπολίτικο τα τελευταία χρόνια λιμανάκι των Αγίων Αποστόλων.
Με την πρώτη μιζιά, το GS «γουργουρίζει» στο ρελαντί, με έναν μπάσο ήχο να σε συνοδεύει. Στο άνοιγμα του γκαζιού με νεκρά στο κιβώτιο, αισθάνεσαι το χαρακτηριστικό τράβηγμα προς τα δεξιά του boxer κινητήρα.
Το R1200GS καταβρόχθισε άνετα τα λιγοστά χιλιόμετρα εθνικής ως τον Άγιο Στέφανο. Το μοτέρ από τις 5.000 σ.α.λ. και πάνω επιταχύνει δυνατά, με το κοντέρ να δείχνει αβίαστα 180-200 χλμ./ώρα. Με τέτοιες ταχύτητες, κινείται εύκολα, χωρίς να σου παρέχει την αίσθηση ότι πας τόσο γρήγορα. Η πολύ καλή κάλυψη της ζελατίνας συντελεί στο να κινείσαι αξιοπρεπώς με αυτές τις ταχύτητες. Το στήσιμο της μοτοσικλέτας παρέχει μεγάλη ασφάλεια, ενώ η θέση οδήγησης τοποθετεί σωστά το σώμα, με τον κορμό να έχει μικρή κλίση προς τα εμπρός. Το τιμόνι έχει καλές λαβές, όμως αυτό που ξενίζει στο GS είναι τα χειριστήρια, καθώς είναι... αλλόκοτα, με το σινιάλο στον αντίχειρα αντί για το δείκτη και την κόρνα να έχει πάρει τη θέση του διακόπτη των φλας, κάτι που σου αποσπά την προσοχή και απαιτεί μια κάποια εξοικείωση.
Ύστερα από λίγα χιλιόμετρα στον παράδρομο της εθνικής, ξεκίνησε το ενδιαφέρον κομμάτι της διαδρομής, με συνεχείς στροφές να εναλλάσσονται. Ο όγκος του GS δεν γίνεται αισθητός, κάνοντας παιχνίδι τις εναλλαγές κατεύθυνσης. Τα 12,2 kgm ροπής σπρώχνουν γλυκά τη μοτοσικλέτα στο άνοιγμα του γκαζιού. Το μπροστινό παραμένει καρφωμένο στην άσφαλτο και η μοτοσικλέτα ανταποκρίνεται εύκολα στις εντολές του αναβάτη. Παίρνει γενναίες κλίσεις και μαζεύει γρήγορα χιλιόμετρα.
Μέσα στην κίνηση της πόλης, το GS κινείται αξιοπρεπώς. Η πλούσια ροπή του επιτρέπει να οδηγείς μία ταχύτητα πάνω στο εξάρι κιβώτιο. Περνάει εύκολα ανάμεσα από τα αυτοκίνητα, παρά τον όγκο του, αν και θέλει να έχεις το νου σου στους κυλίνδρους που προεξέχουν. Με τέτοιο ρυθμό, η κατανάλωση κυμαίνεται σε χαμηλά επίπεδα, ενώ η αυτονομία αγγίζει τα 230 χλμ./ώρα.
Κινητήρας: Περισσότερη δύναμη
Ο κινητήρας παραμένει ο γνωστός boxer της BMW. Ωστόσο, για το νέο μοντέλο R1200GS έγιναν αρκετές βελτιώσεις. Η σημαντικότερη είναι η τοποθέτηση δύο εκκεντροφόρων (από έναν) σε κάθε κύλινδρο, μαζί με τις κεφαλές και τις ακτινικά τοποθετημένες βαλβίδες από το «High Performance» της εταιρείας HP2. Μέχρι πρότινος, η BMW διατηρούσε με το GS τον τίτλο της ισχυρότερης μοτοσικλέτας στην κατηγορία και ήθελε να κάνει την κίνησή της ώστε να εξασφαλίσει αυτή την πρωτιά. Αύξησε την ιπποδύναμη κατά 5% φτάνοντας τους 110 ίππους στο στρόφαλο, ενώ παράλληλα αυξήθηκε και η ροπή στα 12,2 kgm. Ο boxer κινητήρας ανεβάζει πλέον περισσότερες σ.α.λ. φτάνοντας τις 8.500 από τις 8.000. Η συμπίεση δεν αυξήθηκε, παραμένοντας στα 12:1, ενώ παρά το γεγονός ότι το HP2 φοράει δύο μπουζί σε κάθε κύλινδρο, το R1200GS, αν και απέκτησε τις κεφαλές του HP2, φορά ένα μπουζί σε κάθε κύλινδρο, όπως το παλαιότερο GS. Οι εκκεντροφόροι είναι τοποθετημένοι κατά μήκος του κυλίνδρου και παίρνουν κίνηση από μια καδένα συνδεδεμένη στον στρόφαλο, ενώ κάθε εκκεντροφόρος ανοιγοκλείνει μία βαλβίδα εισαγωγής και μία εξαγωγής.
Το γκάζι είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενο, ώστε, αν το παρακάνεις σε επιτάχυνση, να κόβει την απόδοση και να σε επαναφέρει στην τάξη! Ένα έξυπνο «antispin», που δεν σε αφήνει να παρεκτραπείς για λόγους ασφαλείας. Όσοι θέλουν να «αποθρασυνθούν» μπορούν να απενεργοποιήσουν το «antispin» από το αντίστοιχο κουμπί στο αριστερό άκρο του τιμονιού. Η επιτάχυνση με κάθε σχέση στο κιβώτιο έχει την ίδια αίσθηση, το ίδιο τράβηγμα, καθώς η ανάφλεξη διαφοροποιείται από σχέση σε σχέση, δηλαδή είναι πιο «κομμένη» στις πρώτες σχέσεις και κανονική στις τελευταίες, δίνοντας την αίσθηση σταθερής επιτάχυνσης στο άνοιγμα του γκαζιού.
Εξάτμιση: Sound effect
Μια αλλαγή που δέχτηκε το R1200GS αφορά στον ήχο που παράγει το μονό τελικό της εξάτμισης. Χωρίς εξωτερικά ιδιαίτερες αλλαγές, «πειράχτηκε» εκ των έσω για καλύτερο ηχητικό αποτέλεσμα. Η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη πεταλούδα στο σύστημα της εξάτμισης ρυθμίστηκε με τέτοιο τρόπο ώστε σε κάθε άνοιγμα του γκαζιού να απελευθερώνει ένα πιο μπάσο «μουγκρητό» σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, ενώ διαχειρίζεται καλύτερα τα καυσαέρια για λιγότερους ρύπους.
Αναρτήσεις, φρένα: Χωρίς αλλαγές
Η πετυχημένη συνταγή που χρησιμοποιεί η BMW τα τελευταία χρόνια στο 1200, υπάρχει και στο νέο μοντέλο. Η μπροστινή ανάρτηση είναι σύστημα Telelever, ενώ η πίσω Paralever. Το σύνολο δίνει πολύ καλή πληροφόρηση για το πού πατάνε οι τροχοί και παρέχει αυξημένο αίσθημα ασφάλειας στον αναβάτη. Το μόνο ενοχλητικό στην οδήγηση είναι η συμπεριφορά της πίσω ανάρτησης, που σε απότομες ανωμαλίες δεν τις αποσβένει καλά και χτυπάει λίγο τη μέση του αναβάτη. Πάντως, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις λειτουργεί άψογα. Το εμπρός σύστημα Telelever κλέβει την παράσταση με την ομαλή λειτουργία του σε κάθε περίπτωση. Αισθάνεσαι τον τροχό καρφωμένο στις στροφές, με προοδευτική, σωστή λειτουργία.
Τα φρένα της BMW είναι συνδυασμένα, με ABS. Δηλαδή, πιέζοντας τη μανέτα του εμπρός φρένου, φρενάρει παράλληλα και το πίσω. Η αίσθηση κατά το φρενάρισμα είναι άψογη. Η δύναμη αρκεί για τις επιταχύνσεις και το βάρος της μοτοσικλέτας, χωρίς το φόβο να μπλοκάρουν οι τροχοί. Ακόμα και σε απότομο φρενάρισμα πανικού, το GS επιβραδύνει δυνατά χωρίς κανένα πρόβλημα.
Συμπέρασμα: Το ίδιο ποιοτικό, πιο γεμάτη απόδοση
Η ποιότητα κύλισης του R1200GS είναι κορυφαία. Μπορείς να διανύσεις αμέτρητα χιλιόμετρα στη σέλα του και να κατέβεις ξεκούραστος και φρέσκος, καθώς ενδείκνυται για πολύωρα ταξίδια. Η επιβλητική του παρουσία θα τραβά πάντα τα βλέμματα, ενώ η αξιοπιστία του είναι σε υψηλά επίπεδα. Η αναβάθμιση που δέχτηκε ο κινητήρας έδωσε κι άλλους πόντους στη μοτοσικλέτα, που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τον ανταγωνισμό. Φρένα και αναρτήσεις παραμένουν σε πολύ καλό επίπεδο, χωρίς αλλαγές, όντας προβλέψιμα και φιλικά σε συμπεριφορά. Αν σας αρέσει η φιλοσοφία και η πολιτισμένη λειτουργία του GS, δεν θα απογοητευθείτε από αυτό. Ίσα-ίσα, θα μπείτε στο τριπάκι να ταξιδέψετε, να εξερευνήσετε, να απολαύσετε οδήγηση!