Η Honda, με τη μοναδική της «μαεστρία» στη κατασκευή φιλικών μοτοσικλετών, αντικατέστησε το περσινό CBF 1000 με το ολοκαίνουργιο μοντέλο του 2010. Δύσκολη η αποστολή της μοτοσικλέτας, αφού θα έπρεπε να ξεπεράσει την απόλυτα ολοκληρωμένη προκάτοχο της, σε όλους τους τομείς. Τα καταφέρνει άραγε;
(+)Φρένα, φιλική συμπεριφορά, ολοκληρωμένο (-)Τριγμοί στα όργανα από συντονισμούς
Μόνο θετική ήταν η αντίδραση μου στο άκουσμα του ότι θα ήμουν ο τυχερός που θα αναλάμβανε τη δοκιμή του νέου CBF 1000, γρήγορα όμως συνειδητοποίησα ότι το έργο μου ήταν δύσκολο. Γιατί σε αυτή τη κατηγορία μοτοσικλετών, θα πρέπει να έχεις σχεδόν όλα τα αισθητήρια όργανα σου σε εγρήγορση προκειμένου να αντιληφθείς τις αλλαγές. Πέρα από την σχεδίαση που είναι άμεσα αντιληπτή ως νέα, η συνολική απόδοση και η οδική συμπεριφορά πρέπει να μπουν στο «μικροσκόπιο». Στις περισσότερες των περιπτώσεων λοιπόν, εδώ ξεκινά μία πρόταση που λέει ότι οι διαφορές έγιναν αμέσως αισθητές με το που έκατσα στη σέλα της μοτοσικλέτας, αλλά τελικά με το νέο CBF 1000 ήταν περισσότερο περίπλοκα τα πράγματα. Βρισκόμουν στο τέλος του μονοπατιού με το κωδικό όνομα CBF 1000 2010 και έπρεπε να το ιχνηλατήσω ώστε να φτάσω στην αρχή του. Η Honda όμως είχε φροντίσει να καμουφλάρει καλά το δρόμο που διέσχισε στις αλλαγές του νέου sport touring της, να βάλει γρίφους για τη συνέχειά του, να σβήσει τα σημάδια, σκεπάζοντας με ένα μανδύα μυστηρίου τις όποιες ουσιαστικές αλλαγές έκανε στο CBF 1000. Ακόμα και στο press kit του μοντέλου, ο άλλοτε γλαφυρός «λόγος» που ακολουθεί η Honda ώστε να αναλύει κάθε νέο μοντέλο για το CBF 1000, ήταν μεστός και σύντομος.
Ένας γολγοθάς αλλαγών
Ο γολγοθάς μου με το CBF 1000 ξεκίνησε νωρίς, στην πρώτη μας και κιόλας επαφή. Πάνω στη σέλα του, τα πάντα δείχνουν γνώριμα, είναι όλα εκεί που πρέπει και όπως τα είχες αφήσει την τελευταία φορά που βρέθηκες στην ίδια θέση, στο μοντέλο του 2009. Αυτή η Honda είναι ικανή να σε τρελάνει, τι και αν το ρεζερβουάρ του νέου CBF έχει αλλάξει σχήμα μεγαλώνοντας και τη χωρητικότητά του που δέχεται ένα επιπλέον λίτρο καυσίμου (20 συνολικά λίτρα από 19), η αίσθηση της θέσης οδήγησης είναι ίδια. Το φιλικό καλωσόρισμα λοιπόν παραμένει, ενώ στην υπηρεσία του οδηγού τάσσεται ένας νέος, σύγχρονος και καλαίσθητος πίνακας οργάνων, όμοιος με του VFR και σαφώς με πιο τουριστικό προσανατολισμό και ενδείξεις σε σχέση με το παρελθόν. Ξεκινώντας από τις αισθητικές αλλαγές, έχουμε να κάνουμε με ένα εκ των βάθρων νέο CBF 1000. Το ξεπερασμένο πλέον και καλοκάγαθο look του προγενέστερου μοντέλου μπαίνει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας, με το νέο σχήμα να εκπέμπει μια γλυκιά επιθετικότητα. Η μάσκα της μοτοσικλέτας είναι εμφανώς επηρεασμένη από το ανατρεπτικό για την εποχή του CBR 600RR του 2004. Το «αλεπουδίσιο» βλέμμα που δημιουργούν τα φωτιστικά σώματα, ταιριάζει γάντι στο πονηρό νέο CBF, μαγνητίζοντας τους πάντες. Εξίσου ανανεωμένο και εντυπωσιακό είναι και το πίσω μέρος της μοτοσικλέτας. Ουρά που διαμορφώνεται με παγωμένες γωνίες και διακοσμείται άριστα με το πίσω φωτιστικό σώμα led, όμοιο με το προγενέστερο CBR 1000RR.
Κερασάκι στο κατάλευκο CBF 1000 αποτελεί η νέα ζελατίνα. Με ελάχιστα μεγαλύτερη μετωπική επιφάνεια και έξυπνη σχεδίαση που επιτρέπει τη ρύθμισή της σε τέσσερις θέσεις, δίχως τη χρήση εργαλείων, μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένα έξυπνο gadget πάνω στο νέο CBF. Το εξοικειωμένο μάτι θα εντοπίσει επίσης ότι στο καινούργιο μοντέλο τα διπλά τελικά έχουν δώσει τη θέση τους σε ένα μονό. Οι εξωτερικές διαστάσεις, αν και στα χαρτιά εμφανίζονται ελαφρά μεγαλύτερες από του προγενέστερου μοντέλου, καμουφλάρονται καλά πίσω από τη νέα κοφτερή σχεδίαση της μοτοσικλέτα, δίνοντας την εντύπωση ότι η νέα, εκτός από όμορφη, είναι και πιο λιτοδίαιτη…
Την επόμενη σημαντική αλλαγή που δέχθηκε το μοντέλο είναι εύκολο να μαντέψει κανείς και αφορά στο πλαίσιο. Έχοντας πλέον απομείνει η μοναδική τετρακύλινδρη (600-1000 κ.εκ.) μοτοσικλέτα στην γκάμα της Honda με ατσάλινο πλαίσιο, είχε έρθει η ώρα να το αντικαταστήσει με ένα σύγχρονο και ελαφρύτερο αλουμινένιο. Τα βασικά στοιχεία στη σχεδίαση μεταξύ των δύο πλαισίων, παλαιού-καινούργιου, ατσάλινου-αλουμινίου, δεν διαφέρουν. Μια κεντρική δοκός διασχίζει κάθετα το πάνω μέρος του κινητήρα που ανοίγει στο πίσω μέρος σε δύο πλάκες για να δημιουργηθούν τα pivot του ψαλιδιού. Οι πρώτες, άμεσες, θετικές επιρροές στη χρήση αλουμινένιου πλαισίου ήταν στο βάρος, το οποίο χαμήλωσε κατά 5 ολόκληρα κιλά (245 κιλά), πλησιάζοντας μάλιστα και την ιδανική κατανομή βάρους (50% εμπρός - 50% πίσω), μιας και πλέον τα συνολικά κιλά της μοτοσικλέτας μοιράζονται -120 κιλά εμπρός και 125 κιλά πίσω (120/130 στο μοντέλο του ’09). Το νέο πλαίσιο έφερε αλλαγές και στη γεωμετρία και συγκεκριμένα επηρέασε το μεταξόνιο που μεγάλωσε κατά 15 χιλ., φτάνοντας συνολικά τα 1.495 χιλ.
Στις λεπτομέρειες που εξιτάρουν, συγκαταλέγονται οι ανοδιωμένοι ρυθμιστές της προφόρτισης των ελατηρίων του πιρουνιού που για πρώτη φορά τοποθετήθηκαν στο μοντέλο. Αυτή αποτελεί και τη μοναδική αλλαγή που θα εντοπίσετε στο μπροστινό σύστημα δια γυμνού οφθαλμού, αν και η Honda έχει προχωρήσει ακόμα περισσότερο. Οι αλλαγές επεκτείνονται και στο εσωτερικό του τηλεσκοπικού πιρουνιού των 41 χιλ., που πλέον διαθέτει πιο γρήγορη συμπίεση και επαναφορά. Το σύστημα απόσβεσης ολοκληρώνεται με το δίχως αλλαγές πίσω αμορτισέρ, με ρύθμιση σε 7 θέσεις για την προφόρτιση του ελατηρίου.
Ο κινητήρας του CBF έχει ινδιάνικα γονίδια, μιας και προέρχεται από το CBR 1000RR. Φυσικά, οι μηχανικοί της Honda είχαν φροντίσει πριν τον «φορέσουν» στο CBF να εκπολιτίσουν το χαρακτήρα του και να ημερέψουν τα όποια ατίθασα γονίδιά του, ώστε η μοτοσικλέτα να μπορεί να κυκλοφορεί στα καλύτερα σαλόνια με αξιώσεις. Η ιπποδύναμη χαμήλωσε και η καμπύλη ροπής γέμισε όλο το φάσμα λειτουργίας του, δημιουργώντας φιλικό και προσιτό προφίλ. Για το 2010, η συμπίεση αυξήθηκε στα 11,2:1 από 11:1 επηρεάζοντας την απόδοση του κινητήρα. Το μέγιστο νούμερο ροπής εμφανίζεται, όπως και στο προγενέστερο μοντέλο, στις 6.500 σ.α.λ., αλλά είναι 9,6 kgm έναντι 9,3 kgm στο CBF 1000 του 2009. Ακόμα πιο αισιόδοξα είναι όμως τα συγκριτικά νούμερα, φετινού-περσινού, που αφορούν στην ιπποδύναμη. Το νέο CBF 1000 έσπασε το φράγμα των 100 ίππων, με τη μέγιστη ιπποδύναμη να αγγίζει τους 105,8 ίππους στις 9.000 σ.α.λ. (96,48 ίπποι /8.000 σ.α.λ. το μοντέλο του 2009). Οι τελευταίες αλλαγές που δέχθηκε ο κινητήρας αφορούν στο σασμάν, το οποίο μάκρυνε και στις 6 σχέσεις του.
Άλλο άρωμα, ίδια μυρωδιά
Μπορεί το CBF 1000 να άλλαξε εμφάνιση, να απέκτησε 9 επιπλέον ίππους και να έχασε 5 συνολικά κιλά, αλλά αυτό δεν επηρέασε στο ελάχιστο το χαρακτήρα του. Οι ομοιότητες, οδηγώντας τη μοτοσικλέτα, σε σχέση με το παλαιότερο μοντέλο, είναι συγκλονιστικά ίδιες. Θα χρειαστεί αρκετός χρόνος και προσεκτική μελέτη ώστε να αισθανθείς ότι επέδρασαν θετικά οι όποιες αλλαγές στο φετινό μοντέλο. Οι μηχανικοί της Honda φαντάζουν σαν ψυχολόγοι που αφού προχώρησαν σε ψυχογράφημα στο προηγούμενο μοντέλο, κατασκεύασαν το καινούργιο λειαίνοντας τις όποιες μικρές κορυφές -ένδειξη μικροεξάρσεων- εντόπισαν στο γράφημα Ο κινητήρας με τη γραμμική απόδοση παραμένει, ενώ οι επιπλέον ίπποι τιθασεύονται από το πιο μακρύ κιβώτιο, ώστε να μην κάνουν έντονη την παρουσία τους. Τα επιπλέον 15 χιλ. που μεγάλωσε το μεταξόνιο δείχνουν να μην επηρέασαν την ευελιξία της μοτοσικλέτας, ίσως έχοντας ως αντίκρισμα τα 5 λιγότερα κιλά. Διαφορετικά δεδομένα, αλλά ίδια αίσθηση, λοιπόν, αποδεικνύοντας ότι η Honda για άλλη μια φορά κατάφερε να βρει την τέλεια ισορροπία. Η αίσθηση που παρέχει η μοτοσικλέτα είναι ιδιαίτερα ελαφριά και η μόνη περίπτωση που θα φανερώσει μερικά από τα κιλά της είναι αν θα χρειαστεί να την σπρώξετε. Μέσα στην πόλη, η ακριβής ανταπόκριση του κινητήρα και η ελαστικότητά του θα φανούν πολύτιμες. Οι νέες ρυθμίσεις στο πιρούνι έχουν επιδράσει θετικά, με τις μεγαλύτερες διαφορές στη λειτουργία του σε σχέση με το περσινό μοντέλο να εντοπίζονται κυρίως στα πρώτα εκατοστά της διαδρομής του. Οι μικροανωμαλίες του δρόμου θα απορροφηθούν δίχως να κάνουν αισθητή την παρουσία τους στο τιμόνι, ενώ εξαιρετικά συμπεριφέρεται και κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος, παρέχοντας εμπιστοσύνη στον οδηγό.
Με τη ζελατίνα στη χαμηλότερη θέση θα μπορέσετε να κινηθείτε ακόμα και με 140 χλμ./ώρα, δίχως οι ριπές του αέρα να κάνουν έντονα αισθητή την παρουσία τους. Περνώντας τα σύνορα της πόλης, το CBF 1000 μεταλλάσσεται, όντας σε θέση να ανταποκριθεί εξαιρετικά και σε αυτά τα δεδομένα. Αν και πρόθυμα θα αλλάξει κατεύθυνση, κανείς εξωτερικός παράγοντας δεν θα καταφέρει να επηρεάσει τη σταθερότητά του. Το νέο πλαίσιο, εξίσου στιβαρό με εκείνο του παρελθόντος, θα ανταποκριθεί εξαιρετικά στις στροφές, χαρίζοντας αυτή την ουδέτερη συμπεριφορά που απαιτείται να έχουν μοτοσικλέτες της κατηγορίας του CBF. Μπορεί, λοιπόν, το νέο πλαίσιο να μην εμφανίζει χαρακτηριστικά λιγότερης ακαμψίας από το προγενέστερο, αλλά σίγουρα δείχνει «αφυέστερο» όταν η μοτοσικλέτα φτάσει στο όριο. Η ανταπόκριση και ο άμεσος τρόπος που θα «πνίξει» την όποια δύναμη, θα ταράξει την ισορροπία της μοτοσικλέτας και δικαιολογεί για επιπλέον λόγους, πέραν του μικρότερου βάρους, την επιλογή της Honda. Το CBF 1000 πλέον παραμένει ατάραχο ακόμα και σε καταστάσεις που υπό άλλες συνθήκες απειλούσαν να του «τσαλακώσουν» το ηθικό και να ασπρίσουν τα μαλλιά του οδηγού. Η νέα σχεδίαση του μπικίνι φέρινγκ με τα πλαϊνά τμήματά του που κατεβαίνουν χαμηλότερα, έχει ως αποτέλεσμα την καλύτερη προστασία στα πόδια του οδηγού, που πλέον στις μεγάλες ταχύτητες δεν έχουν την τάση να ανοίξουν. Αν και δεν αναφέρεται πουθενά, η θέση του συνεπιβάτη δείχνει να έχει αναθεωρηθεί, με το μεγάλο κενό ανάμεσα σε οδηγό και συνεπιβάτη να μην υφίσταται πλέον. Μεγάλη επίσης εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι ακόμα και με την ύπαρξη δεύτερου ατόμου, η συμπεριφορά της μοτοσικλέτας επηρεάζεται ελάχιστα.
Φρένα για φίλημα
Ο καλύτερος «μεζές» στο γεύμα με όνομα CBF 1000 είναι τα φρένα και αυτός είναι ο λόγος που τα αφήσαμε για το τέλος. Το σύστημα πέδησης απαρτίζεται από 2 δίσκους 296 χιλ. εμπρός και έναν πίσω με διάμετρο 240 χιλ. Το κύκλωμα των φρένων είναι συνεργαζόμενο, μιας και κάθε φορά που ενεργοποιείται το πίσω φρένο, ένα εκ των τριών εμβόλων σε κάθε δαγκάνα εμπρός, ενεργοποιείται, συμβάλλοντας στο ισορροπημένο φρενάρισμα της μοτοσικλέτας. Τέλος, η ύπαρξη ABS ολοκληρώνει τα χαρακτηριστικά του συστήματος C-ABS της Honda. Αν και η εταιρεία δεν αναφέρει κάποια αλλαγή στο σύστημα πέδησης του φετινού CBF 1000, η λειτουργία του είναι αισθητά διαφορετική και φιγουράρει στις ψηλότερες θέσεις μιας άτυπης λίστας αξιολόγησης τέτοιων συστημάτων. Αρκετά δυνατά, δίχως όμως να τρομάζουν και με το ABS να επεμβαίνει μόνο όταν είναι απολύτως απαραίτητο. Μάλιστα, το τελευταίο διαθέτει μικρό χρόνο αντίδρασης, με αποτέλεσμα τις περισσότερες φορές, ακόμα και ενεργοποιημένο, να μην γίνεται αισθητή η λειτουργία του. Σε μικρές ή μεγάλες ταχύτητες, σε γλιστερό και σε καλής ποιότητα δρόμο, η εμπιστοσύνη που σου εμπνέουν τα φρένα του CBF 1000 και η αποτελεσματικότητά τους είναι κορυφαίες.
Συμπέρασμα
Το CBF 1000, όπως και όλη η πολυάριθμη οικογένεια του μοντέλου, έχει χτιστεί κάτω από τη φιλοσοφία που προστάζει πολυχρηστικότητα και φιλική συμπεριφορά. Φέτος, η Honda, ανανεώνοντας τη ναυαρχίδα της γκάμας των CBF, δίχως να ξεφύγει από το δίπτυχο που έχει κάνει τόσο δημοφιλές το συγκεκριμένο μοντέλο, κατάφερε να «λειάνει» το χαρακτήρα της μοτοσικλέτας στις λεπτομέρειες. Τέλος, η νέα εμφάνιση επισφράγισε με τον καλύτερο τρόπο το μεταξένιο εγχείρημα της Honda…