Το VFR 1200F το ξέρετε. Το έχετε δει. Ίσως και να το έχετε οδηγήσει. Στην έκδοση DCT, το μεγάλο VFR αποκτά για πρώτη φορά στην ιστορία της μοτοσικλέτας, σύστημα διπλού συμπλέκτη. Λέει αντίο σε μανέτα και λεβιέ, αντικαθιστώντας τα με κουμπιά, χαράζοντας πρώτο ένα διαφορετικό μονοπάτι προς το μέλλον.
«Δεν έχετε βαρεθεί ακόμα το συμπλέκτη σας; Δεν κουράστηκαν οι πήχεις και οι καρποί σας; Δεν έχετε απηυδήσει από τα σημάδια που αφήνει ο λεβιές των ταχυτήτων πάνω στα blue suede παπούτσια σας; Μήπως ο συνεπιβάτης διαμαρτύρεται συνεχώς για τις άγαρμπες αλλαγές που κάνετε, στέλνοντας κάθε φορά το κράνος του να τσουγκρίσει το δικό σας, εν είδει εθίμου του Πάσχα; Αν έχετε απαντήσει ναι σε κάποια από τα παραπάνω, το VFR 1200 DCT θα σας ενθουσιάσει».
Αφαιρώντας… προσθέτεις!
Ο παραπάνω πρόλογος θα μπορούσε να αποτελεί μια υποθετική διαφήμιση για το νέο VFR, στο οποίο έχει αφαιρεθεί το κλασικό σύστημα συμπλέκτη για να τοποθετηθεί το νέο σύστημα DCT. Πρόκειται για την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, ένα σύστημα που προέρχεται από το χώρο του αυτοκινήτου και που για πρώτη φορά τοποθετείται σε δίκυκλο παραγωγής. Είναι ένα… εναλλακτικό σύστημα αυτόματης μετάδοσης, που ουσιαστικά συνδέει δύο manual συμπλέκτες, καταλήγοντας σε κάτι διαφορετικό.
Το πρώτο πράγμα που προσέχεις στο VFR 1200 DCT καθώς το χαζεύεις, είναι αυτά που λείπουν. Λείπει η μανέτα του συμπλέκτη, λείπει και ο λεβιές των ταχυτήτων. Ναι, είναι ξεχωριστή μοτοσικλέτα και το φωνάζει. Στο μυαλό έρχεται το Honda DN-01 (με διαφορετικού τύπου αυτόματη μετάδοση, που όμως κατέληγε σε παρόμοια χειριστήρια με κουμπιά, καταργώντας επίσης μανέτα και λεβιέ), αλλά και το Aprilia Mana. Τρεις προσπάθειες για να χαραχτεί ένα μέλλον, στο οποίο τα κουμπιά θα παίζουν κυρίαρχο ρόλο στον έλεγχο του κιβωτίου.
Κουμπιά, πολλά κουμπιά!
Η παρουσίαση του νέου VFR 1200 DCT έγινε κοντά στην ακαδημία της Honda, μερικά χιλιόμετρα έξω από τη Φρανκφούρτη, σε ένα ονειρικό τοπίο, πνιγμένο στη φύση και στο πράσινο. Μόλις καθίσα στη σέλα, γύρισα το κλειδί στο διακόπτη και ανέβασα το σταντ, άρχισε ο τρόμος! Αδυνατούσα να καταλάβω αυτόματα τι πρέπει να κάνω για να χειριστώ αυτή τη μοτοσικλέτα. Ευτυχώς, ένα ευσπλαχνικό μέλος της τεχνικής ομάδας της Honda, με πλησιάζει χαμογελώντας. «Θέλεις βοήθεια;» με ρωτάει, και εγώ γνέφω με ευγνωμοσύνη, τεντώνοντας τα αυτιά μου, όπως ένα παιδί ακούει προσεκτικά τον πατέρα του πριν πατήσει για πρώτη φορά το πετάλι στο ποδήλατο του. «Πιέζεις τη μίζα και ο κινητήρας παίρνει μπροστά, με το κιβώτιο να βρίσκει αυτόματα νεκρά. Κατόπιν ρίξε μια ματιά στο πίσω μέρος (όπως το κοιτάς από τη θέση του αναβάτη) του δεξιού γκριπ. Εκεί βρίσκεται ένα κουμπί, με τον τίτλο «AT/MT», για Automatic Transmission και για Manual Transmission. Επέλεξε εσύ αυτή που θέλεις.
Αν επέλεξες «αυτόματη» μετάδοση, τότε η επιλογή των σχέσεων θα γίνεται αυτόματα, χωρίς εσύ να απασχολείσαι με αλλαγές. Παρόλα αυτά, και στην «αυτόματη» μετάδοση έχεις δύο επιλογές ακόμη. Στο μπροστινό μέρος του δεξιού γκριπ έχουμε τις επιλογές D και S (ενιαίο κουμπί μαζί με το N της νεκράς). Στο D, η αλλαγή των σχέσεων γίνεται με γνώμονα τη μέγιστη οικονομία, ενώ στο S, με κριτήριο τη sport συμπεριφορά. Αν τώρα βαρέθηκες να αφήνεις το computer της μοτοσικλέτας να παίρνει όλες τις αποφάσεις για εσένα και θέλεις να αφήσεις και το… προσωπικό σου οδηγικό στίγμα, μπορείς να αλλάξεις τρόπο μετάδοσης, επιλέγοντας (και εν κινήσει) το MT. Αυτή σου η επιλογή ανοίγει το δρόμο για να ανεβάζεις και να κατεβάζεις ταχύτητες, με δύο επιπλέον κουμπιά που βρίσκονται στο αριστερό γκριπ. Για να ανεβάσεις ταχύτητες χρησιμοποιείς το (+( που βρίσκεται στην πίσω μεριά (ξανά, όπως το κοιτάς από την οπτική γωνία του αναβάτη) του αριστερού γκριπ. Για να κατεβάσεις χρησιμοποιείς το (-) που βρίσκεται στην εμπρός μεριά του αριστερού γκριπ. Κι όταν σταματήσεις, ακόμη και με ταχύτητα, μην ανησυχείς. Το VFR δεν πηγαίνει πουθενά. Πίεσε αν θέλεις και το κουμπί με την ένδειξη «N» και βρήκες και νεκρά. Κατάλαβες τώρα;».
Με λίγα λόγια
Τι είναι το σύστημα DCT (Dual Clutch Transmission) ή σύστημα διπλού συμπλέκτη; Πρόκειται για μια μορφή αυτόματης ή ημιαυτόματης μετάδοσης, η οποία χρησιμοποιεί δύο συμπλέκτες, έναν για τις μονές (1-3-5) και έναν για τις ζυγές (2-4-6) σχέσεις. Θα μπορούσε επίσης να περιγραφεί ως ένα σύστημα που αποτελείται από… δύο συστήματα manual μεταδόσεων, κομπλέ με δύο συμπλέκτες, που συμπεριφέρονται ως ενιαίο σύνολο! Συνήθως, οι διπλοί συμπλέκτες λειτουργούν με πλήρως αυτοματοποιημένο τρόπο (όπως στα scooter), ενώ αρκετοί από αυτούς (όπως ο συγκεκριμένος της Honda) επιτρέπουν στον αναβάτη να επιλέξει να αλλάζει εκείνος σχέσεις στο κιβώτιο. Σε ένα συμβατικό συμπλέκτη, ο αναβάτης για να αλλάξει ταχύτητα απομονώνει το κιβώτιο από τον κινητήρα, τραβώντας την αριστερή μανέτα, εμπλέκει τα γρανάζια της σχέσης που επιθυμεί με τη βοήθεια του ποδωστηρίου και μετά αποσυμπλέκει, συνδέοντας πάλι σταδιακά κιβώτιο με κινητήρα. Ο διπλός συμπλέκτης καταργεί την παραπάνω διαδικασία, αφού τα γρανάζια της επόμενης σχέσης που θα επιλέξει ο αναβάτης βρίσκονται ήδη εν κινήσει και η αλλαγή γίνεται ακαριαία, «στο φτερό», χωρίς να χρειαστεί η παύση της κίνησης, με τη γνωστή στιγμιαία καθυστέρηση και το τίναγμα του συμβατικού συμπλέκτη. Χαράς ευαγγέλια για τους συνεπιβάτες, οι οποίοι δεν θα κοπανήσουν ποτέ ξανά το κράνος τους στο κράνος του αναβάτη!
Περισσότερα για το VFR 1200 DCT μπορείτε να διαβάσετε στο τεύχος Νο13 του Moto Τρίτη, που θα κυκλοφορήσει στις 22/06 και στην ύλη του οποίο συμπεριλαμβάνεται το άρθρο για τη πρώτη οδηγική εμπειρία μας, με το νέο μοντέλο της Honda.