Το Aprilia Scarabeo 200 Dual Map εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 2009 και αποτέλεσε μια καινοτόμο λύση για την οικονομική μετακίνηση στην πόλη αλλά και έξω από αυτή. Κι αυτό γιατί με έναν απλό διακόπτη, ο αναβάτης είχε τη δυνατότητα να επιλέξει ανάμεσα σε δύο χαρτογραφήσεις: sport και eco.
Αισθητική
Η μάσκα μοιάζει πια πιο μεγάλη και κομψή, χάρη στην απόφαση της Aprilia να αντικαταστήσει την προηγούμενη μεγάλη γρίλια με μια πιο μικρή και διακριτική. Η συγκεκριμένη γρίλια διαθέτει και χρωμιωμένα μέρη που την καθιστούν πιο κλασική σε εμφάνιση, ενώ και τα γύρω πλαστικά της μάσκας χαρίζουν περισσότερο χώρο στις καμπύλες που διατρέχουν ολόκληρο το scooter. Πιο κλασικό έγινε και το τιμόνι που απαρνήθηκε τα ενσωματωμένα φλας, ενώ και οι χρωμιωμένοι καθρέφτες συμπληρώνουν το εικαστικό αποτέλεσμα που είχαν κατά νου οι Ιταλοί σχεδιαστές. Στην άλλη άκρη του scooter, στο τμήμα της ουράς, τα πράγματα είναι αρκετά διαφορετικά, αφού τα πλαστικά και το φωτιστικό σώμα σχεδιάστηκαν από την αρχή.
Άνεση/Χώροι
Και σε αυτόν τον τομέα – της άνεσης – διαπρέπει η νέα σέλα. Σχεδιασμένη έτσι, ώστε να αποτελείται από δύο κομμάτια, μοιάζει πιο πλούσια σε αφρώδες και δικαιώνει αυτή την εντύπωση από τη στιγμή που θα καθίσεις πάνω της. Αν και σχετικά φαρδιά για τα δεδομένα ενός scooter 200 κ.εκ., στενεύει αρκετά στο μπροστινό μέρος, ώστε να επιτρέψει το απρόσκοπτο πάτημα στην άσφαλτο και των χαμηλότερου αναστήματος αναβατών. Ωστόσο, το ύψος της ίσως δυσκολέψει κάποιους αναβάτες, καθώς, στα 810 χλστ., το Scarabeo έχει την ψηλότερη σέλα στην κατηγορία του. Οι ψηλότεροι, πάντως, δε θα εκτιμήσουν μόνο το ύψος της σέλας, αλλά και τον άφθονο χώρο που προσφέρει για τα πόδια το επίπεδο πάτωμα της ποδιάς. Η προστασία από τον αέρα, από την άλλη, μπορεί να χαρακτηριστεί ως βασική. Η μικρή ζελατίνα στο τιμόνι του Scarabeo κάνει καλή δουλειά στο να προστατεύει το θώρακα του αναβάτη, αλλά και ένα μέρος του κράνους, όμως κάποιες ριπές αέρα θα περάσουν στην κορυφή του κράνους, αλλά με μικρή ενόχληση.
Κινητήρας
Με το σύστημα επιλογής ανάμεσα στις δύο χαρτογραφήσεις του κινητήρα, τα υπόλοιπα τεχνικά χαρακτηριστικά του που θα πρωταγωνιστούσαν αν μιλούσαμε για κάποιο άλλο scooter, περνούν αναγκαστικά σε δεύτερη μοίρα. Ο μονοκύλινδρος και υγρόψυκτος κινητήρας με τις τέσσερις βαλβίδες και τις επιδόσεις των 19 ίππων στις 9.000 σ.α.λ. και των 1,7 kgm ροπής στις 7.000 σ.α.λ. ξεχωρίζει ανάμεσα στον ανταγωνισμό, κυρίως λόγω του ότι είναι ο μοναδικός στην κατηγορία που διαθέτει σύστημα επιλογής χαρτογράφησης.
Οι δύο επιλογές, Sport και Eco, παίζουν η καθεμιά το δικό της σημαντικό ρόλο. Η Sport έχει ως αποτέλεσμα την καλύτερη εκμετάλλευση του κινητήρα, με αμεσότερες αποκρίσεις του γκαζιού, γρηγορότερο ανέβασμα των στροφών και μεγαλύτερη προθυμία στο υψηλό φάσμα λειτουργίας. Η Eco φροντίζει για τη χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου, παραχωρώντας κάποια από τα πιο «κοφτερά» χαρακτηριστικά της λειτουργίας του κινητήρα. Αποτέλεσμα αυτού είναι όντως η μειωμένη κατανάλωση, την οποία στη δοκιμή μετρήσαμε κατά 0,7 λίτρα χαμηλότερη, σε σχέση με αυτή της επιλογής sport.
Φρένα/Αναρτήσεις
Το σύστημα αναρτήσεων, από την πλευρά του, αποτελείται από το υδραυλικό πιρούνι διαμέτρου 37 χλστ. και τα διπλά αμορτισέρ που διαθέτουν δυνατότητα ρύθμισης της προφόρτισης.
Αμφότερες οι λειτουργίες των δύο αυτών συστημάτων (φρένων και αναρτήσεων) είναι ικανοποιητικές χωρίς να εντυπωσιάζουν – δεν είναι αυτός ο σκοπός τους, άλλωστε. Τα φρένα είναι φιλικά, λειτουργούν γραμμικά και ενισχύονται σε μεγάλο βαθμό από το σύστημα της συνδυασμένης πέδησης. Οι αναρτήσεις, από την άλλη, αποσβένουν σχετικά αποτελεσματικά και διατηρούν σταθερό το scooter (ειδικά σε ταχύτητες κοντά στην τελική), με τα παράπονα, όμως, να μη λείπουν, καθώς θα κοπανήσουν εύκολα σε κακό οδόστρωμα.
Οδηγώντας
Ένα από τα πιο εύκολα καθήκοντα πάνω στο Scarabeo 200 i.e. είναι να διαπιστώσεις τον ομογενή χαρακτήρα του scooter συνολικά, που σε καμιά περίπτωση δεν είναι σχεδιασμένο να κινηθεί σε sport ρυθμούς. Αυτό γίνεται εμφανές από μια πλειάδα στοιχείων. Από το σχεδιασμό του και μόνο θα διαπιστώσεις ότι αυτό το scooter διαφέρει από τα υπόλοιπα της κατηγορίας του, εκείνα που κλείνουν το μάτι σε πιο σπορτίφ σχεδίαση και συμπεριφορά. Το δεύτερο στοιχείο θα έρθει στην εκκίνηση, εκεί που ο κινητήρας θα ξεκινήσει μάλλον ράθυμα και θα αναγκαστεί να ξεπεράσει ένα κόμπιασμα στα πρώτα μέτρα, πριν μπει στην καλή περιοχή του, εκεί που οι στροφές θα ανέβουν πιο πρόθυμα.
Ένα ακόμη βασικό στοιχείο που θα σου κόψει τη διάθεση για σπορτίφ βόλτες είναι η ελαστικότητα του πλαισίου, αλλά και η ενδοτικότητα του πιρουνιού, που δε θα επιτρέψουν πίεση ή μεγάλες κλίσεις. Ειδικά μέσα στην πόλη και σε χαμηλές ταχύτητες, το τιμόνι θα δώσει μια βαριά αίσθηση και δύσκολα θα εμπιστευθείς το Scarabeo για γρήγορο σλάλομ ανάμεσα στα αυτοκίνητα.
Αν όμως δεν πιέσεις το ιταλικό scooter θα σε αποζημιώσει όπως αυτό ξέρει καλύτερα: με άνεση και καλή προστασία από τον αέρα, ευελιξία και φιλική συμπεριφορά που, ναι μεν δεν είναι δεκτική στην πίεση, αλλά κατορθώνει να σε βγάλει ασπροπρόσωπο μες στην πόλη και λίγο έξω από αυτή.
Sport Mode & Eco Mode
Όπως είναι φυσικό, η οδική συμπεριφορά του Scarabeo επηρεάζεται έως ένα σημείο, από την επιλογή χαρτογράφησης. Στην περίπτωση της Sport, το ιταλικό scooter είναι λίγο πιο νευρικό, δίνοντας την αίσθηση της κοντύτερης τελικής μετάδοσης. Μέσα στην πόλη, θα ξεκινήσει λίγο πιο άμεσα και ο κινητήρας θα αποκριθεί πιο γρήγορα σε κάθε άνοιγμα του γκαζιού. Αντίστοιχα, έξω από αυτή, θα παρουσιάσει μεγαλύτερη διάρκεια στις υψηλές στροφές. Στην περίπτωση της Eco, τα πράγματα αντιστρέφονται και το «νεύρο» του Scarabeo παραχωρεί τη θέση του σε έναν πιο οικολογικό χαρακτήρα που συνίσταται στην ελάχιστα πιο ράθυμη συμπεριφορά και τη μειωμένη κατανάλωση καυσίμου. Πρακτικά, οι διαφορές στη συμπεριφορά του Sport και του Eco Scarabeo δεν εντοπίζονται εύκολα και δεν υπάρχει τόσο μεγάλη διαφορά στη συμπεριφορά του – εκτός κι αν κρατάς το βλέμμα σου καρφωμένο στο δείκτη του καυσίμου.
Συμπέρασμα
Τα βασικά χαρακτηριστικά του δεν του χαρίζουν αντοχές κάτω από πίεση – αντίθετα επικεντρώνονται στην άνεση και στην πρακτικότητα του αναβάτη, καθώς και στην οικονομία. Τα τρία αυτά χαρακτηριστικά γίνονται συνεχώς σημαντικότερα στις μέρες μας και το Scarabeo είναι ικανό να τα προσφέρει απλόχερα, βασιζόμενο στα υψηλά επίπεδα άνεσης, στις μαζεμένες διαστάσεις του και, φυσικά, στη δυνατότητα επιλογής χαρτογράφησης του κινητήρα.
Η τιμή του, τέλος, στα 2.990 ευρώ (με 24μηνο επιδοτούμενο πρόγραμμα), το καθιστά ως ένα από τα οικονομικότερα της κατηγορίας του, ειδικά αν λάβουμε υπόψη μας την τεχνολογία που προσφέρει. Επιπλέον, με την προσφορά της Piaggio Hellas, το Scarabeo 200 i.e. κοστίζει μόλις 2.800 ευρώ μετρητοίς, γεγονός που το κάνει ακόμη πιο συμφέρον.