Οι… αυτόχθονες του κέντρου βλέπουν τις μέρες να περνούν με διαφορετικούς ρυθμούς, πιο γρήγορους και έντονους, αλλά ποτέ δεν αγχώνονται ή μένουν πίσω. Το ίδιο κάνει και το Xenter 125 της Yamaha, το οποίο σχεδιάστηκε και… πήρε πνοή για τις δύσκολες ημέρες στο κέντρο της μεγαλούπολης.
Και, όπως οι μόνιμοι κάτοικοι του κέντρου, το Xenter 125 έχει στο αίμα του τους ρυθμούς αυτούς. Αυτό, όμως, δεν είναι αρκετό. Γιατί οι ρυθμοί στο κέντρο γίνονται όλο και πιο απαιτητικοί και απαιτούνται νέες δεξιότητες και υψηλότερα όρια αντοχής. Το μικρόσωμο scooter της Yamaha, όμως, προσαρμόζεται σε αυτά τα δεδομένα – έχει γεννηθεί κάτοικος κέντρου και έχει γίνει ακόμη καλύτερο, αποδεικνύοντας ότι δεν αρκεί απλά μια… χρυσή συνταγή.
Αν αρκούσε αυτή η χρυσή συνταγή, τα πράγματα θα ήταν απλά. Κάθε scooter με μεγάλους τροχούς και μικρές διαστάσεις θα αποτελούσε το καλύτερο μεταφορικό μέσο μέσα σε συνθήκες που, ας το παραδεχτούμε, δεν είναι για όλους. Τα πράγματα, όμως, δεν είναι έτσι. Σε αυτή τη χρυσή συνταγή θα πρέπει να προσθέσει κανείς και άλλα στοιχεία, όπως η σπιρτάδα και ο χαρακτήρας που απαιτείται για την επιβίωση σε τέτοιες συνθήκες. Και το Yamaha Xenter 125 αποδεικνύει ότι διαθέτει και χτίζει αυτά τα στοιχεία, χωρίς πολύ κόπο, μιας και αποτελεί και αυτό ένα κομμάτι του πολύβουου κέντρου. Με μια μικρή διαφορά: το γκρίζο και το ομοιογενές που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στις πολυσύχναστες γειτονιές του κέντρου των μεγαλουπόλεων δεν του ταιριάζει. Προτιμά το φρέσκο και πολύχρωμο, χαρακτηριστικό που δανείστηκε από τις γειτονιές των προαστίων.
Αισθητική: Γωνία κομψότητας και φρεσκάδας
Όσο κοιτάω αυτό το scooter, τόσο πιο πολύ μου αρέσει! Έχω την εντύπωση πως οι σχεδιαστές της Yamaha έχουν ξεπεράσει αυτή τη φορά τον εαυτό τους, παραδίδοντας ένα scooter που διατηρεί τις κομψές γραμμές της κατηγορίας, χωρίς, όμως, αυτές να λειτουργούν εις βάρος της μοναδικότητάς του. Συνολικά, πρόκειται για ένα όμορφο και νεανικό scooter (οι αναβάτες και αναβάτριες νεαρής ηλικίας είναι, άλλωστε, το βασικό κοινό του) που διαφοροποιείται αισθητικά από τον ανταγωνισμό, χωρίς, όμως, να καταφεύγει σε σχεδιαστικές υπερβολές που ξενίζουν το μάτι.
Το αγαπημένο μου σημείο είναι η μάσκα. Ελαφρώς διογκωμένη, τραβά το βλέμμα εκεί που οι σχεδιαστές ήθελαν να δώσουν τον μεγαλύτερο όγκο. Σε αυτό συμβάλλουν και οι επίσης διογκωμένοι προβολείς, το σχήμα των οποίων έχει θέσει τις γραμμές για το σχεδιασμό των πλαστικών που τους περικλείουν. Πιο ψηλά, στο τιμόνι, η μαύρη κοντή ζελατίνα δεν εξυπηρετεί κανέναν πρακτικό σκοπό, επιτελεί με μεγάλη επιτυχία, όμως, το σχεδιαστικό όραμα των Ιαπώνων, χαρίζοντας sport χαρακτηριστικά στο scooter. Το τελευταίο, όμως, επιτυγχάνεται κυρίως χάρη στην ουρά. Η λύση της monoshock ανάρτησης, εκεί που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε δύο αμορτισέρ, φέρνει την ουρά στον… αέρα, δίνοντας μια sport εικόνα στο Xenter.
Τέλος, ειδικής μνείας αξίζει και ο LCD πίνακας οργάνων, ο οποίος συμπληρώνει τον σχεδιασμό του scooter με μια φουτουριστική πινελιά.
Χώροι / Άνεση: Εντός των κανόνων δόμησης
Όπως είναι φυσικό, ένα μικρόσωμο scooter που έχει σχεδιαστεί για να κινείται σβέλτα μέσα στο κέντρο της πόλης δε μπορεί να προσφέρει άφθονους χώρους και υπερβολική άνεση, μιας και θα έχανε τα χαρακτηριστικά του γνωρίσματα. Έτσι και το Xenter έχει επικεντρώσει σε άλλους τομείς, χωρίς, όμως, να έχει αδικήσει αυτούς. Πάνω στη σέλα του, ο αναβάτη, ανεξαρτήτως ύψους, θα νιώσει άνετα. Χέρια και πόδια θα απλωθούν σε φυσιολογικές γωνίες και ο χώρος για τα πόδια στην επίπεδη ποδιά είναι ικανοποιητικός. Από τις επιστημονικές και ιδιαίτερα ακριβείς μετρήσεις της συντακτικής ομάδας του περιοδικού, προέκυψε ότι ένας αναβάτης με νούμερο παπουτσιού 46 θα έχει ένα μικρό περιθώριο να κουνήσει τα πόδια του εκεί, όσοι έχουν, όμως, μεγαλύτερα πόδια θα δυσκολευτούν. Επομένως, ίσως το Xenter 125 να μην είναι το καταλληλότερο scooter για έναν μπασκετμπολίστα…
Οι υπόλοιποι αναβάτες, όμως, δεν πρόκειται να παραπονεθούν. Θα κάτσουν άνετα πάνω στη σέλα του Xenter και, μόλις συνηθίσουν και την κατηφορική της κλίση, θα βολευτούν για τα καλά.
Και τα πράγματά τους; Εδώ τα πράγματα δυσκολεύουν. Κάτω από τη σέλα του Xenter θα χωρέσουν ελάχιστα μικροπράγματα (όπως και στο μικρό ντουλαπάκι στο τιμόνι) και στην ποδιά μια τσάντα απλά θα μειώσει περισσότερο το διαθέσιμο χώρο για τα πόδια. Η ελληνική αντιπροσωπεία της Yamaha, όμως, προέβλεψε για αυτό, εξοπλίζοντας το Xenter 125 (όπως και το 150) με ένα top case 39 λίτρων στον στάνταρ εξοπλισμό του, με αποτέλεσμα να μην τίθεται θέμα χώρων.
Κινητήρας: Το εξπρές του κέντρου
Ο κινητήρας με τον οποίο οι Ιάπωνες εξόπλισαν το Xenter 125 είναι ολοκαίνουργιος. Είναι υγρόψυκτος, μονοκύλινδρος και τετραβάλβιδος και έχει δεχθεί επεμβάσεις που μειώνουν τις τριβές κατά τη λειτουργία του. Τα βασικά χαρακτηριστικά του είναι δύο: το πρώτο έχει να κάνει με τη ζωντάνια και τις αποκρίσεις του. Οι 12,3 ίπποι στις 7.500 σ.α.λ. και τα 1,2 kgm ροπής στις 7.250 σ.α.λ. το καθιστούν ένα από τα ισχυρότερα της κατηγορίας, αλλά οι παραπάνω αριθμοί δεν είναι αυτό που θα λατρέψεις πάνω στο Xenter. Ο καλύτερος σύμμαχός σου στην πόλη θα είναι οι άμεσες (αλλά σε καμιά περίπτωση απότομες) αποκρίσεις του και το νεύρο που δεν πρόκειται να σε αφήσει παραπονεμένο. Το δεύτερο βασικό χαρακτηριστικό του κινητήρα είναι η οικονομία. Με κατανάλωση που δεν ξεπερνά τα 3,1 λίτρα ανά 100 χλμ., το Xenter 125 αποτελεί επίσης ένα από τα οικονομικότερα σε κατανάλωση scooter της κατηγορίας του.
Φρένα: Κεντρική συνεργασία
Όσοι έχετε οδηγήσει έστω και μια φορά στο κέντρο μιας μεγάλης πόλης, γνωρίζετε καλά πως η ευελιξία και ο ζωντανός κινητήρας δεν έχουν σχεδόν καμιά αξία, χωρίς ένα ζευγάρι αποτελεσματικά φρένα. Αυτό, φυσικά, το γνωρίζουν και οι μηχανικοί της Yamaha, οι οποίοι φρόντισαν να εξοπλίσουν το Xenter με φρένα δυνατά και αποτελεσματικά. Ο μπροστινός δίσκος των 267 χλστ. και το πίσω ταμπούρο των 150 χλστ. θα αναλάβουν με επιτυχία να ακινητοποιήσουν σε κάθε περίπτωση το ελαφρύ scooter. Και τα δύο δε στερούνται δύναμης, αυτή, όμως, μεταφέρεται με τόσο προοδευτικό τρόπο στους τροχούς που δεν πρόκειται να τρομάξει αναβάτες ακόμη και μηδαμινής εμπειρίας.
Σημαντικό ρόλο στην πολύ καλή λειτουργία των φρένων παίζει και το σύστημα συνδυασμένης πέδησης της Yamaha. Χάρη σε αυτό, το φρενάρισμα (ακόμη κι αν πρόκειται για φρενάρισμα πανικού) είναι πιο ισορροπημένο και, παρά τη δύναμη των φρένων, τα ανεπιθύμητα μπλοκαρίσματα θα έρθουν σπάνια και σε ειδικές περιπτώσεις.
Αναρτήσεις: Σήμερα κυκλοφορούν τα μονά!
Ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά που ξεχωρίζουν το Yamaha Xenter από τον ανταγωνισμό κρύβεται επιμελώς στο κέντρο του scooter. Αναφέρομαι, φυσικά, στη monoshock ανάρτηση που αντικαθιστά το συνηθισμένο ζευγάρι αμορτισέρ που συναντάμε στα scooter. Το μονό αμορτισέρ του Xenter, λοιπόν, χρησιμεύει σε πολλά περισσότερα από το να χαρίζει την εικόνα μοτοσικλέτας στο πίσω μέρος του scooter. Τοποθετημένο κάθετα στο πλαίσιο, το αμορτισέρ βοηθά στη συγκέντρωση των μαζών στο κέντρο και, σε συνδυασμό με τον συνολικό σχεδιασμό του πλαισίου και του scooter φέρνει ακόμη πιο χαμηλά το κέντρο βάρους του Xenter. Η λειτουργία του θα θυμίσει αρκετές φορές μοτοσικλέτα, ειδικά στις απότομες εναλλαγές κατεύθυνσης, η απόσβεση των ανωμαλιών, όμως, είναι σχετικά σκληρή. Μιλάμε, όμως, για μια ενόχληση που θα γίνει κουραστική μόνο σε πιο ακραίες περιπτώσεις, όπως δικάβαλο και απότομες ανωμαλίες στο έδαφος. Οι πόντοι άνεσης που στερείται σε αυτή την περίπτωση το Xenter, όμως, επιστρέφονται στην οδική συμπεριφορά, η οποία δε διαφέρει και πολύ με αυτή μιας μικρού κυβισμού μοτοσικλέτας.
Λεπτομερώς
♦ Η σέλα του αναβάτη είναι αρκετά κατηφορική και ίσως ενοχλήσει σε δυνατό φρενάρισμα.
♦ Η απουσία του πλαϊνού σταντ είναι ένα σημαντικό μειονέκτημα για ένα scooter πόλης.
♦ Ο ανορθόδοξος σχεδιασμός του πίνακα οργάνων ίσως προκαλέσει αντανακλάσεις σε κάποιες περιπτώσεις.
♦ Το Xenter ικανοποιεί με την ισχυρή δέσμη φωτών, ακόμη κι όταν είναι αναμμένος ο ένας προβολέας (στη χαμηλή σκάλα).
♦ Ο πίνακας των οργάνων διαθέτει ενδείξεις που δε βλέπουμε συχνά σε τόσο μικρού κυβισμού scooter, όπως δύο μερικούς χιλιομετρητές, ρολόι και ένδειξη εξωτερικής θερμοκρασίας.
Οδηγώντας: Πολέμιος της αποκέντρωσης
Από τη στιγμή που οδήγησα το νέο Xenter 125 πραγματικά έχω σταματήσει να κατανοώ τους ανθρώπους που αποφεύγουν να κατεβαίνουν στο κέντρο για τις δουλειές τους. Τα βασικότερα προβλήματα που μπορούν να προκύψουν από την καθημερινή μετακίνηση στο κέντρο, το κυκλοφοριακό, οι καθυστερήσεις και το παρκάρισμα μοιάζουν με άγνωστες λέξεις για το Xenter.
Βασισμένο πρωτίστως στις μικρές του διαστάσεις, το scooter της Yamaha θα χωθεί παντού. Δε θα το σταματήσουν ακινητοποιημένα αυτοκίνητα ή μεγάλες ουρές στα φανάρια και σε κάθε περίπτωση θα χωρέσει να περάσει μπροστά. Στη ζούγκλα της κίνησης, θα αλλάξει πορεία με το παραμικρό και δε θα πει όχι σε… χειρουργικούς χειρισμούς, οι οποίοι γίνονται πολύ εύκολα, χάρη στα λιγοστά κιλά του και το χαμηλό κέντρο βάρους. Βασικό προσόν σε αυτή την περίπτωση είναι και το μεγάλο κόψιμο του τιμονιού, αλλά και το γεγονός ότι οι επιτόπιοι ελιγμοί γίνονται με τη σκέψη, χάρη στο μικρό βάρος του scooter.
Επιπλέον, ο κινητήρας θα αναλάβει να δώσει την απαραίτητη ζωντάνια, είτε στο φανάρι, εκεί που το Xenter θα ξεκινήσει άμεσα, είτε σε προσπεράσεις. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι σε καμιά προσπέραση μέσα στην πόλη δεν αναζήτησα μεγαλύτερη δύναμη ή αμεσότερη απόκριση από τον κινητήρα, παρόλο που πρόκειται για σύνολο 125 κ.εκ..
Ανάλογες εντυπώσεις αποκόμισα και από τα φρένα. Δεν αναζήτησα περισσότερη δύναμη από αυτά, παρά το γεγονός ότι το αρχικό δάγκωμα είναι μάλλον χλιαρό. Αυτό, όμως, δε με αποσχόλησε από τη στιγμή που η προοδευτικότητα των φρένων έφερνε άμεσα το επιθυμητό αποτέλεσμα, χωρίς ανεπιθύμητα μπλοκαρίσματα των τροχών.
Η εικόνα του, λοιπόν, μέσα στην πόλη είναι πολύ καλή. Δυστυχώς, όμως, δεν παραμένει εξίσου καλή και έξω από αυτή. Όταν ο δείκτης του ταχύμετρου αρχίσει να πλησιάζει την τελική των 105 χλμ./ώρα, ο μπροστινός τροχός θα παρουσιάσει αστάθειες και η σταθερή εικόνα του Xenter θα χαλάσει. Επιπλέον, η προστασία από τον αέρα είναι ανύπαρκτη, ωστόσο, αυτό δεν ενοχλεί τόσο στις ταχύτητες που αναπτύσσει.
Συμπέρασμα: Ρυθμίζει την κυκλοφορία του κέντρου
Το βασικό πεδίο δράσης, λοιπόν, του Xenter 125 είναι το κέντρο και το scooter της Yamaha το ξεκαθαρίζει αυτό από την πρώτη στιγμή. Δε σου υπόσχεται υψηλά επίπεδα άνεσης, μεγάλη τελική ταχύτητα, προστασία και σταθερότητα έξω από την πόλη, αλλά τεράστια ευκολία, ευελιξία, σταθερότητα και ασφάλεια μέσα στους πολυσύχναστους δρόμους της πόλης. Το χαμηλό του κέντρο βάρους, τα λίγα κιλά του και οι μικρές διαστάσεις φροντίζουν ώστε να έχεις τη δυνατότητα να το οδηγήσεις ανάμεσα σε κάθε εμπόδιο με ευελιξία, ο κινητήρας χαρίζει το απαραίτητο νεύρο (αλλά χωρίς να τρομάζει, σημείο πολύ βασικό για τους άπειρους αναβάτες) και φρένα και αναρτήσεις φροντίζουν για την ασφάλεια και σου δίνουν αίσθηση πως οδηγείς μια μικρή μοτοσικλέτα στην πόλη.
Η τιμή του, βέβαια, δεν ανήκει στις χαμηλότερες της κατηγορίας. Ωστόσο, ο εξοπλισμός του τη δικαιολογεί σε μεγάλο βαθμό. Μην ξεχνάτε ότι το Xenter διαθέτει monocross πίσω ανάρτηση, αλλά και ένα top case 39 λίτρων στον στάνταρ εξοπλισμό του, ανάμεσα στα αναμενόμενα από την κατηγορία οφέλη που προσφέρει.
Τιμή: 2.890 ευρώ
Χρώματα: Γαλάζιο, λευκό, μαύρο
+: Ευελιξία, ευκολία, νεύρο
-: Σκληρό πίσω αμορτισέρ, αστάθεια στα πολλά