Δοκιμή: Honda CBR500R
Τo νέο CBR500R είναι μια εξαιρετική μοτοσικλέτα για αναβάτες με δίπλωμα οδήγησης Α2 αλλά και για όλους εκείνους που ψάχνουν για ένα προσιτό και καθημερινό μοντέλο με διευρυμένες δυνατότητες.
Με το CBR500, το πρώτο εκ των τριών νέων CB που μοιράζονται πλαίσιο, περιφερειακά και κινητήρα, η ιαπωνική εταιρεία δίνει λύσεις σε τρία πολύ σημαντικά επίπεδα που αφορούν στις επιλογές των μοτοσικλετιστών, στις μέρες μας.
Καταρχήν, το CBR σχεδιάστηκε από την αρχή για να μπορεί να οδηγηθεί από αναβάτες με δίπλωμα οδήγησης Α2 και αυτό σημαίνει πως, οι συγκεκριμένοι, έχουν άλλον ένα πολύ καλό λόγο, όπως θα διαβάσετε παρακάτω, για να μπουν στο μαγικό κόσμο της μοτοσικλέτας, χωρίς να περάσουν πρώτα από τα scooter.
Το δεύτερο επίπεδο αφορά στην τιμή της μοτοσικλέτας που μπορεί να συγκριθεί άνετα με αυτές των μεσαίου κυβισμού scooter. Στα ίδια χρήματα πάνω-κάτω, μπορεί πλέον να αγοράσει κάποιος μια μοτοσικλέτα 500 κ.εκ. η οποία έχει επιπλέον χαμηλό κόστος χρήσης και συντήρησης.
Το τρίτο είναι φυσικά το γεγονός ότι, το νέο CBR500R δεν είναι απλά ένα μοντέλο για να κάνει κάποιος τα πρώτα του βήματα στα πολλά κυβικά. Τις αδιαμφισβήτητες αρετές του θα τις εκτιμήσουν και οι εμπειρότεροι αναβάτες, αφού στη σέλα του θα βρουν ένα ολοκληρωμένο μοντέλο που θα τους ικανοποιήσει, τόσο στην καθημερινότητά, όσο και στο ταξίδι αλλά και στη σβέλτη-σπορ οδήγηση.
Αυτό το τελευταίο, μην το πάρετε ελαφρά, το CBR500R μπορεί να ικανοποιήσει ή όπως το θέτουν καλύτερα οι Βρετανοί “It delivers on its promise”. Κάνει αυτό που υπόσχεται δηλαδή και μάλιστα με τον πλέον φιλικό τρόπο. Αρκετά όμως με τα εισαγωγικά. Πάμε να το γνωρίσουμε καλύτερα.
Να ζηλέψω ποιον;
Μπορεί να είναι 500 κυβικά εκατοστά (471 για την ακρίβεια) και να κοστίζει 6.600 ευρώ, ωστόσο, δύσκολα θα βρεθεί κανείς να προσάψει κάτι στο CBR500R, όσον αφορά στην ποιότητα κατασκευής του. Η λευκή βαφή σε πλαστικά και μεταλλικά μέρη κυμαίνεται σε πολύ υψηλά επίπεδα, η συναρμογή τους είναι επίσης άψογη, δεν τρίζει τίποτα ούτε σε μικρές ούτε σε μεγάλες λακκούβες και ο αναβάτης λαμβάνει συνεχώς την αίσθηση γεροδεμένης κατασκευής που θα «δουλεύει ρολόι» για πολλά-πολλά χρόνια.
Στην έκδοση της δοκιμής με τα κλασικά χρώματα της Honda, το μόνο ίσως που μπορεί να εγείρει κάποιες ενστάσεις είναι τα αβερνίκωτα αυτοκόλλητα του φέρινγκ, κάτι που ίσως συντομεύσει τη διάρκεια ζωής τους. Το CBR500R διατίθεται και στο εξίσου εντυπωσιακό κατά την άποψή μου μαύρο χρώμα, χωρίς αυτοκόλλητα.
Όσο για τη σχεδίαση του, τι να πει κανείς; Σε αυτά τα κυβικά, δεν νομίζω να υπάρχει άλλη μοτοσικλέτα που να εμπνέει τόσο σεβασμό στον περίγυρο. Η «μετάγγιση» γραμμών από τo προηγούμενο CBR600RR, θεωρείται πετυχημένη, εδώ βέβαια σε μια λίγο πιο σοβαρή και ταυτόχρονα πιο διαχρονική εκτέλεση. Δείχνει όσο σπορ χρειάζεται, χωρίς παράλληλα να μπορεί να το χαρακτηρίσει κανείς ακραίο.
Αριστο και καθημερινό
Για μια καθημερινή μοτοσικλέτα, η άνεση που προσφέρει είναι ίσως ο πιο σημαντικός τομέας, αν θέλει να έχει οποιαδήποτε ελπίδα επιτυχίας. Δεν περίμενα βέβαια «ημίμετρα» σε αυτό το σημείο από την Honda. Εξάλλου τα μοντέλα της φημίζονται για την αίσθηση «προσαρμογής» που αφήνουν στον εκάστοτε αναβάτη.
Το CBR500R δεν εκπλήρωσε απλά τις προσδοκίες μου, αλλά με εξέπληξε ευχάριστα σε ένα σημείο που δεν το περίμενα, όχι σε τέτοιο βαθμό τουλάχιστον. Η ιαπωνική εταιρεία έχει κάνει πραγματικά υποδειγματική δουλειά με τη σέλα, τόσο στη σχεδίαση, όσο και στα υλικά που έχει χρησιμοποιήσει. Είναι μεγάλη σε διαστάσεις, η επένδυσή της είναι αντιολισθητική και το ποιοτικό αφρώδες έχει ιδανική πυκνότητα που κρατά τα μαλακά μόρια ξεκούραστα…μέχρι να αδειάσει το ρεζερβουάρ.
Παράλληλα είναι χαμηλή σε ύψος, ενώ την άνεση ευνοεί και η γενικότερη εργονομία της θέσης οδήγησης. Τα κλιπόν είναι ψηλά με σωστό πλάτος και οι καρποί δεν πρόκειται να κουραστούν με χαμηλές ταχύτητες, μέσα στην κίνηση, άσχετα από τη διάρκεια που θα οδηγήσετε σε αυτό το περιβάλλον. Το μεγάλο κόψιμο του τιμονιού ευνοεί επίσης τους άνετους επιτόπιους ελιγμούς, όπως άλλωστε και το μικρό πλάτος της μοτοσικλέτας που συνδυάζεται με ανάλαφρη αίσθηση.
Αυτά είναι που το κάνουν μια εξαιρετική μοτοσικλέτα για καθημερινή μετακίνηση άσχετα από την εμπειρία και το σωματότυπο του αναβάτη. Καλή είναι η εικόνα που παρουσιάζει και η θέση του συνεπιβάτη, ο οποίος κάθεται άνετα έχοντας στη διάθεσή του και δύο σωστά τοποθετημένες χειρολαβές. Δεν χαρακτηρίζεται «τουριστική», αλλά για βόλτες και σύντομα ταξιδάκια τη δουλειά της θα την κάνει.
Λύσεις κλασικές που «δουλεύουν»
Για να κρατήσει το κόστος χαμηλά, η Honda υιοθέτησε παραδοσιακές λύσεις όσον αφορά στο πλαίσιο και στις αναρτήσεις του CBR500R. Οι σωλήνες διαμέτρου 35 χλστ. του πλαισίου είναι κατασκευασμένοι από ατσάλι, όπως και το ψαλίδι, ενώ για την εμπρόσθια ανάρτηση έχει χρησιμοποιηθεί ένα συμβατικό πιρούνι, που δε ρυθμίζεται, με διάμετρο καλαμιών στα 41 χλστ.
Ρυθμιζόμενη σε εννέα θέσεις είναι η προφόρτιση του πίσω αμορτισέρ που φέρει και μοχλικό. Για να διατηρηθεί το βάρος στα 194 ανακοινώσιμα κιλά-πλήρες υγρών-ο νέος κινητήρας αποτελεί φέρον τμήμα του πλαισίου και συνεισφέρει ενεργά στην ακαμψία του συνόλου. Οι κλασικές λύσεις συνεχίζονται και στα φρένα με ένα μεγάλο δίσκο 320 χλστ. μπροστά που συνδυάζεται με δαγκάνα δύο εμβόλων και ένα μικρότερο 240 χλστ. πίσω με μονοπίστονη δαγκάνα.Το σύστημα πέδησης ολοκληρώνεται από το ABS που λειτουργεί πολύ καλά και αφήνει τον αναβάτη να εκμεταλλευτεί την ισχύ των φρένων πριν επέμβει.
Κινητήρας: Φιλικότατος και οικονομικός
Ο νέος υγρόψυκτος κινητήρας του CBR500R φέρει δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής, τέσσερις βαλβίδες για κάθε ένα από τους δύο κυλίνδρους του και αντικραδασμικό άξονα για αυξημένα επίπεδα άνεσης. Στόχος των μηχανικών της Honda δεν ήταν τα απόλυτα νούμερα απόδοσης, αλλά η οικονομία σε καύσιμο, το χαμηλό κόστος συντήρησης και φυσικά τα 35KW (47 ίπποι) που είναι το όριο για διπλώματα κατηγορίας Α2.
Η παραγόμενη ισχύς επαρκεί πλήρως για καθημερινή μετακίνηση, για δικάβαλα χαλαρά ταξίδια με 120-140 χλμ. στο κοντέρ και δύναμη για προσπέραση, αλλά και για σβέλτη πρόοδο στις στροφές. Με περισσότερα, ούτως ή άλλως θα χρειαστείτε την ψηλότερη ζελατίνα από τα αξεσουάρ της Honda. Παράλληλα, ο τρόπος που αποδίδεται αυτή η ισχύς δεν πρόκειται να φοβίσει κανέναν και αυτό αποτελεί το σημαντικότερο προτέρημα του μοτέρ για το νέο αναβάτη που έκανε τη μετάβαση από τα 125 κ.εκ. ή πήγε απευθείας στο δίπλωμα Α2.
Τέλος, ο κινητήρας, αν και αποτελεί μέρος του πλαισίου, αποδεικνύεται και ιδιαίτερα πολιτισμένος, δεν παράγει ενοχλητικούς κραδασμούς ενώ η μέση κατανάλωσή του ανήλθε στα 4,5 λίτρα ανά 100 χλμ. Αυτή η τιμή είναι άμεσα συγκρίσιμη με scooter ίδιου ή μικρότερου κυβισμού, τη στιγμή που οι ανώτερες επιδόσεις του CBR500R απλά δεν συγκρίνονται με αυτά.
Στο δρόμο
Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο στον χαρακτήρα του CBR500R δεν είναι άλλο από τις ικανότητες του στο δρόμο και μάλιστα από το πώς συμπεριφέρεται υπό πίεση. Για αυτό έχω να πω τα εξής. Όποιος αναβάτης βρει τη μοτοσικλέτα της Honda, «λίγη» για τα…«κυβικά» του, τότε πραγματικά αγόρασε με λάθος κριτήρια. Αν κάποιος, επίσης, είναι τόσο καλός και δεν δώσει τα εύσημα στους Ιάπωνες που έφτιαξαν ένα τόσο καλοστημένο commuter σε αυτή την τιμή, τότε ή δεν ξέρει να κρίνει ή συγκρίνει με λάθος μοτοσικλέτες.
Το CBR500R είναι sport και όχι…Supersport και δεν πρέπει να συγκρίνεται με αυτές τις κορυφαίες, ακριβές και εξειδικευμένες μοτοσικλέτες για κανένα λόγο. Αμεσοι αντίπαλοί του είναι όλα τα μοντέλα της Α2 κατηγορίας διπλώματος και φυσικά όλα τα commuter. Απέναντι σε αυτά, όχι μόνο δε ζηλεύει, αλλά έχει να παραθέσει τα δικά του δυνατά σημεία, ειδικά στον τομέα της συμπεριφοράς.
Το 500άρι CBR είναι μια μοτοσικλέτα που θα χαρούν πραγματικά οι νέοι αναβάτες αλλά και όλοι εκείνοι που προχώρησαν στην αγορά του συνειδητοποιημένα.
Ο λόγος είναι η απόλυτη φιλικότητα που παρουσιάζει στις αντιδράσεις του. Η γραμμική απόδοση του κινητήρα σε αφήνει να συγκεντρωθείς στην οδήγηση χάρη και στον αψεγάδιαστο ψεκασμό και τη γλυκιά απόκριση που προσφέρει. Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και τα φρένα. Σε οριακό φρενάρισμα, από την τελική των 188 χλμ./ώρα, χρειάζονται λίγο περισσότερη δύναμη.
Ωστόσο, για όλες τις άλλες περιπτώσεις, επαρκούν απόλυτα προσφέροντας και την πολυπόθητη καλή αίσθηση που συνδυάζεται με γραμμικότητα. Το πλαίσιο επίσης δεν δείχνει να συγκινείται από τις πιέσεις που του ασκούνται και πληροφορεί σωστά για την πρόσφυση στο δρόμο, χάρη και στο set up των αναρτήσεων. Μπορεί η αντίδρασή τους να είναι λίγο κοφτή στις έντονες ανωμαλίες με μικρές ταχύτητες, αλλά όσο τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν, τόσο καλύτερα αποσβένουν, με αποτέλεσμα να προσφέρουν και απόλυτη σταθερότητα στην τελική της μοτοσικλέτας.
Όλα τα παραπάνω αφήνουν τον αναβάτη του CBR500R να «ξεσαλώσει» πραγματικά στη σέλα του και να αποκτήσει παράλληλα την αίσθηση ότι, του «πίνει το αίμα» (χωρίς να ισχύει απαραίτητα…), η μεγαλύτερη ικανοποίηση που μπορεί να νιώσει κάποιος οδηγώντας μια μοτοσικλέτα και ό,τι καλύτερο για να βελτιώσει την αυτοπεποίθησή του και να «προχωρήσει» ως αναβάτης.
Συμπέρασμα: Α στη τιμή, Α και στην απόδοση
Τα νέα διπλώματα Α2 ανάγουν αυτόματα το CBR500R σε ένα από τα κορυφαία μοντέλα για τη συγκεκριμένη μερίδα αναβατών, πολύ απλά γιατί δεν υπάρχει άλλη μοτοσικλέτα σε αυτή την τιμή που να συγκεντρώνει τόσα θετικά στοιχεία-ABS στον στάνταρ εξοπλισμό-και να τα συνδυάζει με χαμηλό κόστος χρήσης. Ακόμη όμως και αν δεν υπήρχαν τα νέα διπλώματα, το νέο Honda εξακολουθεί να είναι μια άκρως αξιόλογη επιλογή, για τους ίδιους ακριβώς λόγους, για όλους τους αναβάτες.
Αν, λοιπόν, η δική σας άδεια οδήγησης αναγράφει «Α2» ή απλά ψάχνετε για μια καινούρια, ολοκληρωμένη και προσιτή μοτοσικλέτα που να μην υπόκειται ούτε στο ψυχολογικό «φράγμα» των 250-300 κ.εκ., το νέο CBR500R, το μοναδικό καινούριο 500άρι της αγοράς, είναι σίγουρα ένα από τα μοντέλα που πρέπει να δείτε από κοντά, πριν πάρετε κάποια απόφαση.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κινητήρας 4T, 2Κ, Y/Ψ, 8β
Κυβισμός (κ.εκ.) 471
Διάμετρος x Διαδρομή (χλστ.) 67x66.8
Συμπίεση (:1) 10,7
Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 47 (35Kw)/8.500
Ροπή (kgm/σ.α.λ.) 4,4/7.000
Τροφοδοσία Ψεκασμός PGM-FI
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ
/ ρεζέρβας (λίτρα) 15,7
Καταν. (λτ/100χλμ) 4,5
Tελ. ταχ. χλμ/ώρα 188
Βάρος γεμάτο (kg) 194 / 192
Πλαίσιο-Αναρτήσεις-Φρένα
Τύπος Ατσάλινο σωληνωτό
Αναρτήσεις Ε Συμβατικό τηλεσκοπικό πιρούνι.
Διαδρομή (χλστ.) 41
Αναρτήσεις Π Μονό αμορτισέρ Pro-Link, ΠΕ
Φρένα Ε (χλστ.) Δ, 320, 2Ε, ABS
Φρένα Π (χλστ.) Δ, 240, 1Ε, ABS
Τροχοί-Ελαστικά
Ελαστικό Ε 120/70-17
Ελαστικό Π 160/60-17
Διαστάσεις
Μήκος (χλστ.) 2.075
Πλάτος (χλστ.) 740 / 780
Μεταξόνιο (χλστ.) 1.410
Ύψος σέλας (χλστ.) 785
Εξοπλισμός
ABS NAI
Μίζα NAI
Μανιβέλα OXI
Στροφόμετρο NAI
Κοντέρ NAI
Ένδειξη θερμοκρασίας OXI
Ένδειξη βενζίνης NAI
Μερικός χιλιομετρητής NAI
Φέρινγκ NAI
Ρυθμιζόμενες μανέτες OXI
Κεντρικό σταντ OXI
Πλάγιο σταντ NAI
Σχάρα OXI
Κλειδαριά κράνους OXI
Ρυθμιζόμενη εμπρόσθια ανάρτηση OXI
Ρυθμιζόμενη πίσω ανάρτηση NAI