Ανεξέλεγκτα φώτα ή ανεγκέφαλοι οδηγοί;

Ανεξέλεγκτα φώτα ή ανεγκέφαλοι οδηγοί;

Σίγουρα θα έχεις συναντήσει οχήματα με φώτα που φέγγουν στο «γάμο του Καραγκιόζη» και σε έχουν τυφλώσει με αποτέλεσμα να κινδυνεύει η σωματική σου ακεραιότητα. Πώς όμως κυκλοφορούν τέτοια οχήματα στο δρόμο και γιατί δεν τα ελέγχει κανείς;

Φώτα που φωτίζουν τα αστέρια

Μια από τις πολλές μάστιγες που «πλήττει» τους ελληνικούς δρόμους είναι τα οχήματα, των οποίων τα φώτα φέγγουν αλλοπρόσαλλα και κουραστικά έντονα, σε γωνίες που το μόνο που δεν φωτίζουν είναι ο δρόμος. Μάλιστα πολλές φορές η δέσμη των φώτων χτυπάει κατευθείαν στα μάτια του αναβάτη, βάζοντας σε κίνδυνο την ίδια του τη ζωή, αφού για κάμποσα δευτερόλεπτα πηγαίνει στα «τυφλά».

Πρόβλημα οι «αναβαθμίσεις» των προβολέων

Το εν λόγω φαινόμενο συνήθως παρατηρείται σε οχήματα παλαιότερης τεχνολογίας ή «πειραγμένα». Οι οδηγοί των 2 αυτών κατηγοριών για να «αναβαθμίσουν» τους προβολείς τους, τοποθετούν kit Xenon ή συστήματα LED, πολλές φορές και μόνοι τους, χωρίς όμως να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες ρυθμίσματος. Επίσης οι περισσότεροι από αυτούς κρατούν τα παλιά κάτοπτρα, τα οποία είναι μελετημένα και κατασκευασμένα για κλασσικές λάμπες αλογόνου και δεν μπορούν να «διαχειριστούν» τις ισχυρότερες δέσμες που απελευθερώνονται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να φέγγουν όπου να ναι. Βέβαια το συγκεκριμένο πρόβλημα συναντιέται και σε εργοστασιακές εφαρμογές, όπου πολλοί ιδιοκτήτες αλλάζουν μόνοι τους τις λάμπες, αλλά στη συνέχεια δεν ρυθμίζουν την κλίση.

Δεν είναι ξεκάθαρος ο Κ.Ο.Κ. όσο αφορά την κλίση της δέσμης των φώτων

Τώρα θα πείτε: «Μα καλά δεν μπορεί κάποιος να τους ελέγξει και να τους αναγκάσει να διορθώσουν το πρόβλημα;» Εδώ υπάρχει ένα κενό στο νόμο. Ο Κ.Ο.Κ αναφέρει ότι τα φώτα πορείας πρέπει να φωτίζουν τουλάχιστον 40 μέτρα μπροστά και τα διασταύρωσης τουλάχιστον 100 μέτρα, αλλά είναι αρκετό γενικός όσο αφορά την κλίση που πρέπει να έχουν. Αυτό κάνει δύσκολο σε πρώτη φάση το έργο της Τροχαίας, η οποία δύσκολα θα μπορέσει να κρίνει αν τα φώτα κάποιου είναι αρρύθμιστα, ειδικά αν έχουν αρκετή ένταση. Όμως αν οι τροχονόμοι έχουν αμφιβολίες μπορούν να παραπέμψουν τον οδηγό στο ΚΤΕΟ, όπου εκεί τα πράγματα είναι πιο ελεγχόμενα.

Το KTEO μπορεί να ρίξει φως στο πρόβλημα

Όλα τα ΚΤΕΟ διαθέτουν φωτόμετρο, το οποίο εξετάζει την ένταση, την κλίση και το χρώμα των φώτων. Συγκεκριμένα η ένταση θα πρέπει να είναι πάνω από 3.750 καντέλες και κάτω από 90.000 καντέλες για τα φώτα διασταύρωση και πάνω από 20.000 καντέλες και κάτω από 150.000 καντέλες για τα φώτα πορείας. Έπειτα μετράται η απόκλιση της εκπεμπόμενης από το όχημα φωτεινής δέσμης, κατά τον κατακόρυφο άξονα, σε σχέση με την κλίση που αναγράφει στα φανάρια ο κατασκευαστής και στη συνέχεια η οριζόντια απόκλιση κατά τον οριζόντιο άξονα, δηλαδή κατά πόσο πηγαίνει δεξιά ή αριστερά το φως. Αν βρεθεί κάποιο παράπτωμα, το όχημα κόβεται και πρέπει να διορθωθεί το πρόβλημα ώστε να περάσει τον επανέλεγχο. Ακόμα όμως και ο ιδιοκτήτης να έχει προσέξει τα πάντα στην διαδικασία αναβάθμισης και να έχει προβεί σε όλες τις ενέργειες, ώστε το αποτέλεσμα να είναι άρτιο, δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι κακοτεχνίες του οδοστρώματος ξερυθμίζουν τους προβολείς ή λόγω μπαγκαζιών και επιπλέον βάρους το όχημα έχει «κάτσει» πίσω, με αποτέλεσμα να φέγγει ψηλότερο από το κανονικό. Εσύ τι πιστεύεις υπάρχει λύση στο συγκεκριμένο πρόβλημα;  

Αρρύθμιστα φώτα, αυτή η μάστιγα !
Κίνδυνος-θάνατος για τους αναβάτες
Παλιότερα και πειραγμένα οχήματα οι κύριοι υπαίτιοι!
Μόνο το ΚΤΕΟ μπορεί να βρει το πρόβλημα!
Εσύ ποια πιστεύεις ότι είναι η λύση στο συγκεκριμένο πρόβλημα;