Τα πιο καλοπουλημένα Adventure R 1250 GS και Multistrada V4 διαθέτουν υπερσύγχρονα ηλεκτρονικά βοηθήματα, κινητήρες με τεχνολογίες αιχμής και εξοπλισμό για να νιώσεις σαν το σπίτι σου. Ποια από τις δύο διαλέγεις;
Τα τελευταία χρόνια, η κατηγορία των μεγάλων Adventure μοτοσυκλετών εξοπλίζεται συνεχώς με όλα τα νέα τεχνολογικά στολίδια και ο ανταγωνισμός έχει χτυπήσει κόκκινο. Δύο άρτια εξοπλισμένα μοντέλα που αποτελούν την κορωνίδα της μεγάλης κατηγορίας adventure BMW R 1250 GS και Ducati Multistrada V4, βρίσκονται στην πιο ώριμη φάση τους. Όποιο από τα δύο και αν επιλέξεις, θα απολαύσεις εξοπλισμό, πολυτέλεια, γκάζια και οδική συμπεριφορά υψηλότατου επιπέδου.
Τα πιο ποθητά Adventure της αγοράς! Κάνουν τα πάντα, βόλτα ταξίδια, άσφαλτο χώμα Εξελιγμένα ηλεκτρονικά και υπερπλήρης εξοπλισμός Τα πιο καλοπουλημένα μοντέλα BMW και Ducati Ποιο από τα δύο είναι ο βασιλιάς της κατηγορίας;
Η BMW αποφάσισε να μην προχωρήσει σε σχεδιαστικές αλλαγές, ώστε να μην αλλοιώσει την χαρακτηριστική ταυτότητα του GS. Έτσι έχουμε τη γνώριμη εικόνα πολυτέλειας με το μπροστινό ασύμμετρο φανάρι, σήμα κατατεθέν των GS, να ενσωματώνει φώτα ημέρας DRL. Το περίβλημα της εισαγωγής αέρα και τα πλευρικά διακοσμητικά του ρεζερβουάρ έχουν σχεδιαστεί εκ νέου. Η Multistrada είναι πλέον πιο σύγχρονη και επιθετική, αφού η αισθητική επήρεια από το Panigale είναι κάτι παραπάνω από εμφανής. Το εμπρός μέρος είναι γνώριμο από τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας Ducati, βλέπε Panigale και Streetfighter, με τους μακρόστενους προβολείς να υπερτονίζονται από τις DRL βλεφαρίδες στο επάνω μέρος τους. Ολόκληρος ο φωτισμός είναι τύπου LED, με εξέχων χαρακτηριστικό τα cornering lights που φωτίζουν το εσωτερικό της στροφής όταν η μοτοσυκλέτα βρίσκεται υπό κλίση.
Το GS διακρίνεται για την άνεση που προσφέρει στον αναβάτη και τον συνεπιβάτη του. Ο κατάλογος εξοπλισμού είναι πληρέστερος από ποτέ, με τον οδηγό να απολαμβάνει τη ζεστή θαλπωρή του GS. Υψηλή η προσφερόμενη εργονομία με φαρδύ τιμόνι , άπλετο χώρο για τα πόδια, θερμαινόμενα γκριπ, και μια άψογη σέλα, το ύψος της οποία βρίσκεται στα 850 χιλιοστά από το έδαφος, ενώ μπορεί να ρυθμιστεί και στα 870 χιλιοστά. Με το BMW Motorrad Connectivity, η TFT οθόνη των 6,5 ιντσών αλληλοεπιδρά μέσω Bluetooth σύνδεσης με το κινητό και το σύστημα ενδοεπικοινωνίας του κράνους σου. Η διαχείριση της μουσικής και των τηλεφωνικών κλήσεων γίνεται ακούραστα χωρίς να αποσπαστείς από την οδήγηση. Με το κατέβασμα της κατάλληλης εφαρμογής από το Android Store ή το AppStore, η οθόνη μετατρέπεται και σε βολική συσκευή πλοήγησης με βέλη, κατάλληλη για καθημερινή χρήση. Ο αναβάτης της Multistrada έχει στη διάθεση του μια φαρδιά σέλα, με μπόλικο αφρώδες υλικό η οποία ρυθμίζεται σε δύο θέσεις στα 840-860 χιλιοστάαπόστασης από το έδαφος. Έχει θερμαινόμενη λειτουργία, όπως και οι χειρολαβές, και μπορεί να ρυθμιστεί ανεξάρτητα για το κομμάτι του συνοδηγού μέσω διακόπτη. Η Multistrada κατακτά μια παγκόσμια πρωτιά, της μοτοσυκλέτας με σύστημα ανίχνευσης με ραντάρ που επιτρέπει τη λειτουργία του Adaptive Cruise Control (ACC) και του Blind Spot Detection (BSD). Το σύστημα έχει παραχθεί σε συνεργασία με την Bosch και ελέγχει τα οχήματα που κινούνται μπροστά και πίσω από τη μοτοσυκλέτα. Παράλληλα η λειτουργία τυφλού σημείου χρησιμοποιεί το οπίσθιο ραντάρ για την παρακολούθηση οχημάτων που πλησιάζουν από πίσω, και φωτίζει μια λυχνία LED στον πίσω καθρέφτη ως προειδοποίηση. Η Ducati έχει επίσης προσθέσει έλεγχο σταθερότητας όταν είναι ενεργοποιημένο το adaptive cruise control. Μέσω του Ducati Connect, ο οδηγός μπορεί να συνδέσει το smartphone τουμε την έγχρωμη οθόνη των 6,5 ιντσών (5 ιντσών στη βασική έκδοση) και να έχει πρόσβαση στο τηλέφωνό του, στη μουσική του, ενώ μέσω της εφαρμογής Sygic GPS Navigation, έχει fullmap πλοήγηση στην TFT οθόνη του (βασικός εξοπλισμός στην έκδοση V4 S).
Η μεταμόσχευση καρδίας από το Panigale, έφερε στα σωθικά του Multistrada έναν πανίσχυρο V4 90 μοιρών, μικρότερο σε διαστάσεις αλλά και ελαφρύτερο κατά 1,2 κιλά -ζυγίζει 66,7 κιλά- από αυτόν του απερχόμενου μοντέλου. Ο V4 Granturismo έχει χωρητικότητα 1.158 κ.εκ. και αποδίδει 170 ίππους στις 10.500 σ.α.λ. με μέγιστη ροπή 12,75 kg-m. στις 8.750 σ.α.λ.. Σημαντική η επιμήκυνση των διαστημάτων μεταξύ των εργασιών συντήρησης, αφού η αλλαγή λαδιού προγραμματίζεται κάθε 15.000 χλμ. ενώ απαιτείται έλεγχος και ενδεχόμενη ρύθμιση βαλβίδων κάθε 60.000(!) χλμ., που αποτελεί ρεκόρ για μοτοσυκλέτα παραγωγής. Οι τέσσερις διαφορετικές χαρτογραφήσεις Sport, Touring, Urban, και Enduro ρυθμίζουν wheelie control (DWC), traction control (DTC), απόδοση κινητήρα, cornering ABS και ημι-ενεργητικές αναρτήσεις Skyhook (DSS), σε διάφορους συνδυασμούς για εύκολες και γρήγορες αλλαγές προσωπικότητας, ανάλογα την περίσταση. Ο στόχος των ανθρώπων της BMW για ένα δυνατότερο, οικονομικότερο και καθαρότερο κινητήρα, βρήκε απάντηση στην τεχνολογία ShiftCam. Ο δικύλινδρος υδρόψυκτος Boxer με τους δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής, αύξησε τη χωρητικότητα του από τα 1170 στα 1254 κυβικά εκατοστά, ενώ απέκτησε και μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων ShiftCam. Μιλώντας με την γλώσσα των αριθμών, η ιπποδύναμη αυξήθηκε κατά 11 ίππους, φτάνοντας τους 136 στις 7.750σ.α.λ, ενώ και η ροπή σκαρφάλωσε στα 14,6 kg-m στις 6.250σ.α.λ. Υπάρχουν τέσσερις διαφορετικές χαρτογραφήσεις, Rain, Road, Dynamic και Dynamic Pro, με την τελευταία να δίνει δυνατότητα πλήρους διαμόρφωσης για την απόκριση του γκαζιού, το φρένο του κινητήρα, τον έλεγχο του ABS και τον έλεγχο της πρόσφυσης.
Το Multistrada V4 ανοίγει νέο κεφάλαιο στο θέμα πλαισίου, αφού το παραδοσιακό χωροδικτύωμα έχει αντικατασταθεί από μια αλουμινένια monocoque κατασκευή-όπως και στο Panigale- 4 κιλά ελαφρύτερη, ενώ το υποπλαίσιο διατηρεί την παραδοσιακή σωληνοειδή του διάταξη. Το πιρούνι 50 χιλιοστών με διαδρομή 170 χιλιοστών και το πίσω αμορτισέρ με διαδρομή 180 χιλιοστών, αμφότερα της Marzocchi, έχουν ημι-ενεργετική λειτουργία και ελέγχονται εξολοκλήρου ηλεκτρονικά. H IMU επικοινωνεί συνεχώς με το σύστημα ελέγχου Ducati Skyhook Suspension (DSS) το οποίο ρυθμίζει αυτόματα το ύψος της μοτοσυκλέτας, σύμφωνα με το φορτίο που δέχεται. Στα φρένα, η Multistrada V4 S εξοπλίζεται με δίσκους 330 χιλιοστών και με πανίσχυρες τετραπίστονες ακτινικές δαγκάνες Brembo Μ50 Stylema μπροστά και ένα δίσκο 265 χιλιοστών με 2πίστονη πλευστή δαγκάνα της Brembo πίσω, καθώς και cornering ABS. Tο πλαίσιο γύρω από το οποίο δομείται το GS, είναι μια ατσάλινη κατασκευή δύο τμημάτων με τον κινητήρα ως φέρον στοιχείο της. Με το Dynamic ESA, η μοτοσυκλέτα αντιλαμβάνεται τις αλλαγές στον τρόπο οδήγησης και το οδόστρωμα και προσαρμόζει ανάλογα τις αναρτήσεις ανάλογα με το φορτίο που δέχεται, ώστε να επιτύχει τη βέλτιστη πρόσφυση και σταθερότητα σε όλες τις συνθήκες. Με βάση επιπρόσθετες παραμέτρους, ανιχνεύονται καταστάσεις οδήγησης όπως συμπίεση, επιτάχυνση και επιβράδυνση και αυτές ενσωματώνονται στην προσαρμογή των δυνάμεων απόσβεσης, τόσο στο οπίσθιο αμορτισέρ Paralever, όσο και στον έλεγχο του εμπρός τροχού με Telelever. Στον τομέα της πέδησης συναντάμε πλευστούς δίσκους 305 χιλιοστών, με τετραπίστονες δαγκάνες της Hayes μπροστά και δίσκο 276 χιλιοστών με δαγκάνα δύο εμβόλων πίσω. Το ABS Pro ρυθμίζει την ευαισθησία του ανάλογα με την κλίση της μοτοσυκλέτας και προσφέρει επιπρόσθετη ασφάλεια σε ολισθηρό οδόστρωμα, ή αν χρειαστεί να κάνετε απότομους ελιγμούς μέσα στη στροφή. Το σύστημα Dynamic Brake Control, μειώνει την ισχύς του κινητήρα όταν εντοπιστεί απότομο φρενάρισμα.
Η απίστευτη μελέτη που έχει κάνει η Ducati για τη θερμική προστασία του αναβάτη όταν ο κινητήρας βράζει μέσα στο μποτιλιάρισμα της πόλης είναι παροιμιώδης. Όμως, στον ανοιχτό δρόμο αντιλαμβάνεσαι την προσοχή που έχει δοθεί σε κάθε λεπτομέρεια σε όλα τα στάδια ανάπτυξης και εξέλιξης, για κορυφαία άνεση και ασφάλεια. Η αεροδυναμική κάλυψη αγγίζει το τέλειο με τις χούφτες, τα αεροδυναμικά βοηθήματα και τη ρυθμιζόμενη on the fly και με το ένα δάχτυλο ζελατίνα να μετατρέπουν τα ταξίδια σε ευχάριστη διαδικασία. Ο μπροστινός τροχός είναι πλέον 19 ιντσών, όμως το μικρότερο μεταξόνιο στα 1.567 χιλ. και η επιθετικότερη γεωμετρία, αντισταθμίζουν τυχόν μειονεκτήματα της μεγαλύτερης διαμέτρου. Στο άνοιγμα του γκαζιού ο V4 ανταποκρίνεται ακαριαία και προσφέρει επιδόσεις που ανήκουν σε κατηγορία sport κατασκευών. 170 ίπποι σε ένα ευέλικτο πλαίσιο με τα καλύτερα περιφερειακά και ηλεκτρονικά επιπέδου MotoGP είναι τα κατάλληλα συστατικά για γενναίες δόσεις απόλαυσης σε άσφαλτο και χώμα. Το GS συνεχίζει να αποτελεί ένα κατά συνθήκη καθημερινό όχημα, που δεν προβληματίζει παρά τον μεγάλο του όγκο. Το νέο μοντέλο είναι πιο δυνατό, πιο αγριεμένο και τερματίζει πιο εύκολα τις ψηφιακές ενδείξεις του πίνακα οργάνων. Η τροφοδοσία είναι εξαιρετική και η παροχή ισχύος γίνεται με τέτοιο τρόπο, που δεν υπάρχει περίπτωση να καταλάβεις την λειτουργία του μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων. Ο στόχος για το κλείσιμο της ψαλίδας της απόδοσης, συγκριτικά με τον ανταγωνισμό, επετεύχθη. Οι χρόνοι των επιταχύνσεων, ενδιάμεσων και από στάση, έχουν μειωθεί, ενώ η τελική ταχύτητα ξεπερνάει τα 230 χιλιόμετρα. Με το πλαίσιο βράχο και το εξαιρετικό πακέτο αναρτήσεων, φρένων και ηλεκτρονικών βοηθημάτων, μπορείς να εκμεταλλευτείς στο έπακρο την επιπλέον δύναμη του κινητήρα. Το GS σου εμπνέει τρομερή εμπιστοσύνη καθώς σου δίνει απίστευτο feedback σε τέτοιο βαθμό που μπορείς να κινείσαι σε γρήγορους ρυθμούς χωρίς να καταβάλεις μεγάλη προσπάθεια. Απολαμβάνεις κάθε χιλιόμετρο σε όποιο πεδίο χρήσης και αν το αναγκάσεις να εργαστεί.
Η Multistrada αποπνέει περισσότερο δυναμισμό. Εξοπλισμένη με έναν πανίσχυρο V4 κινητήρα, κορυφαίο πλαίσιο και κάθε ηλεκτρονικό βοήθημα που μπορεί να χρειαστείς, αποτελεί τον ζόρικο της παρέας, ο οποίος παρά την τουριστική του φύση, σε βάζει συνεχώς στην πρίζα να κυνηγάς ευθείες και στροφές, απαλείφοντας κάθε ίχνος ενδοιασμού, όσο υψηλές και αν είναι οι προσδοκίες σου. Το GS έχει διατηρήσει την ιδιαίτερη του ταυτότητα. Μια μοτοσυκλέτα περιπέτειας που καταπίνει χιλιόμετρα και καλύπτει αποστάσεις με χαρακτηριστική άνεση. Ο πλήρως ανανεωμένος κινητήρας με το μεταβλητό χρονισμό, απέκτησε μεγαλύτερη χωρητικότητα, με αποτέλεσμα το GS να είναι απολαυστικότερο και ακόμα πιο δυνατό. Μπορεί να μην έχει την σπορ φιλοσοφία της Multistrada, όμως ξεχωρίζει για την άνεση και την ευκολία που προσφέρει σε κάθε περιβάλλον χρήσης.