Δοκιμάζουμε: Yamaha Delight
Με μικρές διαστάσεις και ανάλογους τροχούς το D elight είναι ένα απίστευτα ελαφρύ scooter, οικονομικό σε αγορά και κατανάλωση, και αδιανόητα ευέλικτο στο μποτιλιάρισμα.
+: Design, ευελιξία, ευκολία
-: Δεν ενδείκνυται για μεγαλόσωμους αναβάτες
Τιμή: 1.990 ευρώ
Χρώματα: Λευκό, μαύρο, μπρονζέ
Χαιρόμαστε να βλέπουμε τη Yamaha να συνεχίζει την παρουσίαση νέων μοντέλων. Έτσι, μετά από το XMAX 400, και από το MT-09, τώρα έχουμε… κοντά μας το νέο σκουτεράκι Delight (απόλαυση). Πρόκειται για μια οικονομική πρόταση από τους Ιάπωνες, που στόχο έχει τα μποτιλιαρισμένα αστικά κέντρα της οικονομικά δοκιμαζόμενης Ευρώπης. Και από ότι είδαμε στη δοκιμή μας, η αστική σαΐτα της Yamaha χτυπάει κέντρο, λύνοντας τα χέρια στον / στην αστικό / αστική αναβάτη, έχοντας ως επιπρόσθετο bonus το ιδιαίτερο, κλασικό στιλ.
Αισθητική/Ποιότητα: Καλαίσθητο, κλασικό, τσαχπίνικο
Κλασικό, φινετσάτο, με καλαίσθητη μικρή δόση από χρώμιο (στεφάνι προβολέα και μάσκα), που το κολακεύει. Το Magnetic Bronze χρώμα που… φοράει το μοντέλο της δοκιμής είναι ίσως το πιο όμορφο από τα τρία, με το λευκό και το μαύρο να αποτελούν τις σίγουρες λύσεις. Παρόλα αυτά, χρειάζεται να το χτυπήσει ο ήλιος, και να το δεις από τη σωστή γωνία, για να αποκαλυφθεί σε όλο της το μεγαλείο η πέρλα του χρώματος. Ο σχεδιασμός του Delight παραπέμπει ευθέως στον ρομαντισμό και στο στιλ των κλασικών scooter, και τα καταφέρνει περίφημα, αφού χαίρεσαι να το βλέπεις. Η ποιότητα των πλαστικών και των μεταλλικών μερών, αλλά και η συναρμογή τους είναι κορυφαία. Ας δούμε μερικές λεπτομέρειες. Αν αφήσεις τη σέλα να πέσει με τη δύναμη της βαρύτητας, εκείνη κουμπώνει στη βάση της με ένα ικανοποιητικό κλικ. Τίποτα δεν τρίζει. Τίποτα δεν δείχνει παράταιρο. Τα «κρύσταλλα» των φλας είναι διάφανα, όπως διάφανο είναι και το κρύσταλλο του πολυεδρικού προβολέα. Το τιμόνι έχει χαριτωμένα αντίβαρα στις άκρες του. Τα όργανα έχουν όμορφο κρεμ χρώμα. Μικρή αισθητική ένσταση στο δεξί χειριστήριο, αφού εκεί βρίσκεται μόνο το -μικρό- κουμπί της μίζας, και από πάνω του υπάρχει μια μεγάλη άδεια επιφάνεια. Τα εύσημα όμως αξίζουν στη Yamaha, για το σχεδιασμό του… κλειδιού του Delight. Βλέπετε, το κλειδί του μικρού και χαριτωμένου αυτού scooter είναι… μεγάλο και εντυπωσιακό, δίνοντας έξτρα πόντους στο status του αναβάτη, όταν το πετάει πάνω στο τραπέζι της καφετέριας.
Εργονομία/ Χώροι: Compact και ελαφρύ
Ας το ξεκαθαρίσουμε νωρίς. Αν είστε μεγαλόσωμος αναβάτης, με ύψος που ξεπερνάει το 1,80-1,90, και έχετε σκοπό να μεταφέρετε αναλόγως μεγαλόσωμο συνεπιβάτη, το Delight δεν είναι για εσάς. Οι μικρές διαστάσεις του scooter που -όπως σωστά αναφέρει και η Yamaha- είναι αντίστοιχες με ενός scooter 50κ.εκ. μεταφράζονται σε χώρους για δύο αναβάτες μικρού έως μεσαίου μεγέθους. Προσωπικά, με ύψος 1.70, όταν κάθισα στη σέλα, βρήκα πως τα πόδια μου δίπλωναν λίγο περισσότερο από το ιδανικό. Για να βρω την άνεση που έψαχνα, μετακινήθηκα λίγο πιο πίσω στη σέλα. Όταν τώρα μοιράστηκα τη σέλα με συνεπιβάτη ύψους 1.60, βρήκα πως οι χώροι του Delight ήταν μεν ακριβώς εκείνοι που χρειαζόμασταν για να μη νιώθουμε στριμωγμένοι, δίχως όμως να μας αφήνουν χώρο για να… απλωθούμε στη σέλα. Τουλάχιστον η σέλα είναι άνετη, με σωστό αφρώδες, και θα σας βολέψει ακόμα και για μεγάλες σχετικά αποστάσεις. Ένα μικρό scooter λοιπόν, που απευθύνεται σε αναβάτες με… λογικό ύψος. Κι όταν λέμε μικρό, εννοούμε ταυτόχρονα και ελαφρύ. Πόσο ελαφρύ; Στα 98 γεμάτα κιλά είναι πούπουλο! Και στρίβει πάνω σε ένα… νόμισμα. Ακτίνα στροφής; Μόλις 1,8 μέτρα, 200χλστ. μικρότερη από του… Neo’s 50! Δείξτε προσοχή μόνο στα πεζοδρόμια, γιατί στο ανέβασμα μπορεί να βρει η ποδιά. Συνεχίζουμε. Η χαμηλή σέλα των 755 χιλιοστών σημαίνει πως όλοι θα πατήσουν εύκολα στο έδαφος. Λίγη προσοχή τώρα θέλει η προέκταση του διπλού σταντ στο ξεκαβάλημα, για να μην πιάσει το παντελόνι του συνεπιβάτη. Από την άλλη, αυτή η προέκταση βοηθάει στο να ανεβαίνει πανεύκολα στο διπλό σταντ το Delight. Ο επίπεδος χώρος για τα πόδια του αναβάτη αφήνει (λίγο) χώρο για να βάλετε και κάποια τσάντα. Αν η τσάντα μάλιστα έχει χερούλια, θα την κρεμάσετε από τον γάντζο που υπάρχει στην ποδιά. Κάτω από τη σέλα υπάρχει ικανοποιητικός χώρος, που αρκεί για ένα jet κράνος και κάποια κλειδαριά -όχι όμως για ένα full-face κράνος. Για να αποκαλυφθεί ο συγκεκριμένος χώρος, ο αναβάτης ανοίγει τη σέλα από τον κεντρικό διακόπτη του scooter. Από τον ίδιο διακόπτη ανοίγει και την τάπα του ρεζερβουάρ, που βρίσκεται στην ποδιά, και διαθέτει μάλιστα και μεντεσέ. Ως έξτρα αντικλεπτικό μέτρο, η Yamaha έχει εξοπλίσει το Delight με ένα κουμπάκι που κλείνει την οπή του κεντρικού διακόπτη, οπή που ανοίγει με το πίσω μέρος του κλειδιού. Οι χώροι του μικρού scooter συμπληρώνονται από μια ανοικτή θήκη, κάτω από τον διακόπτη. Εκεί χωράει ένα μπουκάλι νερό, ένας καφές, ή κάτι ανάλογο. Τα όργανα του Delight είναι μεν όμορφα, είναι όμως όσο λιτά γίνεται, αφού δεν έχουν ούτε καν ρολόι. Αναλογικό κοντέρ, ολικός χιλιομετρητής, δείκτης βενζίνης, και 3 λυχνίες. Οι καθρέπτες τέλος είναι καλαίσθητοι, δεν είναι όμως λειτουργικοί, αφού λόγω μικρού στελέχους σε αυτούς βλέπεις κυρίως τα… χέρια σου.
Κινητήρας: Απλότητα και οικονομία
Στην καρδιά του ζουζουνιού της Yamaha, βρίσκουμε έναν απλό, αερόψυκτο, τετράχρονο μονοκύλινδρο κινητήρα με 2 βαλβίδες, κι έναν εκκεντροφόρο επικεφαλής. Η απλότητα του συμβάλει φυσικά στο τελικό χαμηλό κόστος του scooter, ενώ η αερόψυξη συνεισφέρει στο χαμηλό βάρος, και στο μικρότερο κόστος συντήρησης. Η τροφοδοσία γίνεται με ψεκασμό, χρησιμοποιώντας μάλιστα μια τεχνολογία που η Yamaha ονομάζει YMJET-FI (Yamaha Mixture Jet-Fuel Injection). Πρόκειται για ένα βοηθητικό αεραγωγό που παρέχει… «air assist», ή τουλάχιστον έτσι λέει η Yamaha, με αποτέλεσμα καλύτερη μίξη αέρα και καυσίμου, για μεγαλύτερη αποδοτικότητα καύσης. Με λίγα λόγια αυτό μεταφράζεται σε μικρότερη κατανάλωση, και σε εκπομπή λιγότερων ρύπων. Εμείς στο δρόμο, είδαμε κατανάλωση 2,9 λίτρων στα 100 χιλιόμετρα, ενώ με τέρμα γκάζι εκείνη ανέβηκε στα 3,1. Πολύ καλές επιδόσεις, ειδικά για την εποχή της κρίσης. Κι αν κινείστε αποκλειστικά στο κέντρο της πόλης, δίχως να βγαίνετε σε Εθνική Οδό, πιστεύουμε πως θα δείτε ακόμα χαμηλότερη κατανάλωση. Ο ήχος τώρα του κινητήρα θυμίζει λίγο… παπί, ενώ η ιπποδύναμη που αποδίδει είναι 7,1 ίπποι, νούμερο που δεν εντυπωσιάζει, αρκεί όμως για να σας κινήσει με ικανοποιητικούς ρυθμούς στην πόλη. Η ροπή των 0,8 κιλών αποδίδεται σε χαμηλές στροφές (5.500) και ζωντανεύει τις επιδόσεις του μικρού scooter.
Στο δρόμο: Γεννημένο για την πόλη
Ανεβαίνει και κατεβαίνει στο διπλό σταντ πανεύκολα. Η μίζα το φέρνει άμεσα και εύκολα σε λειτουργία, ανοίγεις το γκάζι και έφυγες. Από τα πρώτα κιόλας μέτρα εντύπωση προκαλεί η ανυπαρξία αδράνειας, από το μικρό βάρος του Delight. Αλλάζει ακαριαία κατεύθυνση, χώνεται και χωράει παντού, ενώ το τιμόνι του στρίβει πάρα πολύ, κάνοντας παιχνίδι τους επιτόπιους ελιγμούς. Ποδήλατο, και λίγα λέμε. Η επιτάχυνση είναι γραμμική, δεν θα τρομάξει κανένα, ενώ όσο απότομα κι αν ανοίξεις το γκάζι, ο πίσω τροχός δεν θα σπινάρει πουθενά. Αυτό δεν σημαίνει πως το Delight είναι αργό, το αντίθετο συμβαίνει! Στις αστικές συνθήκες ξεκινάει σβέλτα, και εκμηδενίζει αποστάσεις και χρόνους. Σίγουρα, αν θελήσετε να βγείτε σε Εθνική Οδό ή σε μεγάλες λεωφόρους, θα χρειαστεί να δείξετε λίγη προσοχή, αφού η τελική ταχύτητα των 95χλμ/ώρα μόλις που αρκεί για τέτοιους δρόμους. Σε κατηφόρα είδαμε έως και 105χλμ/ώρα, αλλά τα 110 δεν καταφέραμε να τα πιάσουμε. Όμως το scooter της Yamaha δεν φτιάχτηκε για χρήση σε αυτοκινητόδρομους. Πεδίο δράσης του είναι το κέντρο της πόλης, ενώ γίνεται ένα από τα ιδανικότερα οχήματα μετακίνησης όσο πυκνώνει η κυκλοφορία. Στο απόλυτο μποτιλιάρισμα δύσκολα θα βρει αντιπάλους, καθώς ελίσσεται σαν φίδι, και περνάει από κενά που δεν πιστεύεις πως θα χώραγε… άνθρωπος, φρενάρει δυνατά και αλλάζει κατεύθυνση πριν προλάβεις να πεις «στρίψε». Οι σφιχτές αναρτήσεις που φοράει του χαρίζουν πολύ καλό κράτημα, ενώ τα ελαστικά της Maxxis μπορεί να μην είναι πολύ καλά για τη χώρα μας, προσφέρουν παρόλα αυτά ικανοποιητικό κράτημα στο στεγνό -στο βρεγμένο δεν τα δοκιμάσαμε. Όπως όλα τα δίκυκλα που προέρχονται από ασιατικές χώρες, έτσι και με το Delight, μια αντικατάσταση ελαστικών με ένα πιο μαλακό ζευγάρι θα απογειώσει την ασφάλεια σας. Το μπροστινό δισκόφρενο συνδυάζεται με ένα ταμπούρο στον πίσω τροχό. Και τα δύο παρέχουν μπόλικη δύναμη, και αρκετά καλή αίσθηση. Σε φρενάρισμα πανικού το μπροστινό θέλει λίγη παραπάνω προσοχή με το ελαστικό πρώτης τοποθέτησης, και με τον μικρό τροχό των 12 ιντσών. Γενικότερα, οι μικροί τροχοί αυξάνουν στο κατακόρυφο την ευελιξία, κόβουν όμως και ένα ποσοστό από την άνεση. Στην καθημερινή χρήση, το Delight θα κουβαλήσει όλα τα ψώνια του σούπερ μάρκετ, ενώ μεταφέρει αναβάτη και συνεπιβάτη παντού, με ελάχιστο κόστος, και πάντα με στιλ. Σημειώστε πως οι μικρές του διαστάσεις του δίνουν το επιπλέον πλεονέκτημα να μπορεί να παρκάρει και στον πιο στριμωγμένο χώρο, χωρώντας εύκολα ανάμεσα σε 2 άλλα σταθμευμένα δίκυκλα. Κι αν θέλεις να το χώσεις ακόμα καλύτερα, το… αρπάζεις και το σηκώνεις, τοποθετώντας το ακριβώς εκεί που θέλεις. Τα παράπονα ελάχιστα, με τους καθρέπτες που έχουν κοντό στέλεχος να είναι το… μεγαλύτερο.
Συμπέρασμα: Κάνει την αστική μετακίνηση απόλαυση
Τα μικρά scooter είναι η απόλυτη λύση για το κυκλοφοριακό πρόβλημα των σύγχρονων μεγαλουπόλεων, και το Delight αποδεικνύεται ένα από τα πιο δυνατά χαρτιά στη διάθεση του εξερευνητή του άστεως. Οικονομικό, απλό, ποιοτικό, με το βαρύ όνομα της Yamaha να εγγυάται την αξιοπιστία του στο χρόνο. Αν ζείτε και αναπνέετε στο κέντρο της πόλης, κι αν μέχρι σήμερα σας γέμιζε άγχος η μετακίνηση στο κέντρο, το Delight θα σας λύσει τα χέρια. Το αστικό… λουκούμι της Yamaha προσφέρει ταχύτατη, στιλάτη, άνετη και ανέξοδη μετακίνηση για όλους και για όλες, στέλνοντας τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στα αζήτητα.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κινητήρας 4T, 1Κ, Α/Ψ, 2β, 1EEK
Κυβισμός (κ.εκ.) 114
Διάμετρος x Διαδρομή (χλστ.) 50x57,9
Συμπίεση (:1) 9,3
Ισχύς (ίπποι/σ.α.λ.) 7,1/7.000
Ροπή (kgm/σ.α.λ.) 0,8/5.500
Τροφοδοσία ψεκασμός
Χωρητικότητα ρεζερβουάρ (λτ.) 4,4
Κατανάλωση (lt./100χλμ) 2,9
Τελική ταχύτητα (χλμ/ώρα) 95
Βάρος (kg) 98
Πλαίσιο-Αναρτήσεις-Φρένα
Τύπος Ατσάλινο σωληνωτό
Αναρτήσεις Ε Συμβατικό πιρούνι
Διαδρομή (χλστ.) 85
Αναρτήσεις Π Μονό αμορτισέρ
Διαδρομή 70
Φρένα Ε (χλστ.) Δ/180
Φρένα Π (χλστ.) Τ/130
Τροχοί-Ελαστικά
Ελαστικό Ε 90/90-12
Ελαστικό Π 90/90-12
Διαστάσεις
Μήκος (χλστ.) 1.835
Πλάτος (χλστ.) 685
Μεταξόνιο (χλστ.) 1.250
Ύψος σέλας (χλστ.) 755
Εξοπλισμός
ABS Χ
Μίζα Y
Μανιβέλα Χ
Στροφόμετρο Χ
Κοντέρ Y
Ένδειξη θερμοκρασίας Χ
Ένδειξη βενζίνης Y
Μερικός χιλιομετρητής Χ
Φέρινγκ Χ
Ρυθμιζόμενες μανέτες Χ
Κεντρικό σταντ Y
Πλάγιο σταντ Y
Σχάρα Y
Ρυθμιζόμενη εμπρόσθια ανάρτηση Χ
Ρυθμιζόμενη πίσω ανάρτηση Χ