Έρχεται ο νέος ΚΟΚ που θα επιτρέπει ―επιτέλους― τη διήθηση
|
Διήθηση ναι, αλλά υπό (πολλές) προϋποθέσεις
Μέχρι και πέντε χρόνια χωρίς δίπλωμα για οδήγηση χωρίς κράνος
Επιτέλους νόμιμη και η κάθετη στάθμευση δικύκλων
Κατηγορίες παραβάσεων με ποινές από πρόστιμα έως φυλάκιση
Διήθηση ναι, αλλά υπό (πολλές) προϋποθέσεις
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας εισάγει τη δυνατότητα διήθησης για μοτοσυκλέτες και δίκυκλα, μια πρακτική που επιτρέπει την κίνησή τους ανάμεσα στα αυτοκίνητα σε συνθήκες μποτιλιαρίσματος. Αν και η συγκεκριμένη ρύθμιση θεωρείται πρωτοποριακή για τα ελληνικά δεδομένα, συνοδεύεται από αυστηρούς κανόνες για την αποφυγή επικίνδυνων συμπεριφορών. Η διήθηση θα επιτρέπεται μόνο όταν τα αυτοκίνητα είναι εντελώς ακινητοποιημένα ή κινούνται με πολύ χαμηλή ταχύτητα, και υπό τον περιορισμό τα δίκυκλα να μην υπερβαίνουν τα 25 χλμ/ώρα. Παράλληλα, απαγορεύονται αυστηρά οι ακανόνιστοι ελιγμοί τύπου «ζιγκ-ζαγκ», με ποινές να επιβάλλονται σε οδηγούς που παραβιάζουν τη διάταξη.
Μέχρι και πέντε χρόνια χωρίς δίπλωμα για οδήγηση χωρίς κράνος
Ο νέος ΚΟΚ δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ασφάλεια των μοτοσυκλετιστών, με αυστηροποίηση των ποινών για τη μη χρήση κράνους. Οι παραβάτες θα τιμωρούνται με χρηματικά πρόστιμα και αφαίρεση της άδειας οδήγησης, που μπορεί να φτάσει έως και τα πέντε χρόνια σε περιπτώσεις υποτροπής. Η ρύθμιση αυτή στοχεύει στην εξάλειψη του φαινομένου της οδήγησης χωρίς κράνος, το οποίο παραμένει βασική αιτία σοβαρών τραυματισμών και θανάτων. Επίσης, η νέα διάταξη επιτρέπει στα δίκυκλα να προχωρούν μπροστά στα φανάρια, γεγονός που βελτιώνει τη ροή της κυκλοφορίας και μειώνει τον κίνδυνο ατυχημάτων.
Επιτέλους νόμιμη και η κάθετη στάθμευση δικύκλων
Αλλαγές εισάγονται και στον τρόπο στάθμευσης των δικύκλων, καθώς πλέον επιτρέπεται η κάθετη στάθμευση στην άκρη του οδοστρώματος, διευκολύνοντας την εξοικονόμηση θέσεων για αυτοκίνητα και μοτοσυκλέτες ―κάτι που οι μοτοσυκλετιστές κάναμε χρόνια τώρα και ενίοτε τιμωρούμασταν για αυτό. Επιπλέον, το σύστημα βεβαίωσης παραβάσεων εκσυγχρονίζεται, με ηλεκτρονική καταγραφή μέσω καμερών και αυτόματη ενημέρωση των παραβατών μέσω SMS και της πλατφόρμας MyGov. Οι παραβάτες θα λαμβάνουν άμεσα τα πρόστιμά τους, τα οποία θα καταχωρούνται στις οφειλές του TAXISnet εάν δεν εξοφληθούν εμπρόθεσμα. Αποδέκτες της παράβασης θα είναι πια σχεδόν αποκλειστικά οι οδηγοί (ή οι ιδιοκτήτες, αν οι πρώτοι δεν είναι παρόντες) και τα οχήματα δεν θα «τιμωρούνται» με αφαίρεση πινακίδων.
Κατηγορίες παραβάσεων με ποινές από μικρά πρόστιμα έως φυλάκιση
Ο νέος ΚΟΚ κατηγοριοποιεί τις παραβάσεις σε τρεις κατηγορίες, ανάλογα με την επικινδυνότητά τους: χαμηλή, μεσαία και υψηλή. Στις παραβάσεις χαμηλής επικινδυνότητας προβλέπονται ήπια πρόστιμα, ενώ στις μεσαίας επικινδυνότητας οι ποινές περιλαμβάνουν υψηλότερα πρόστιμα και αφαίρεση της άδειας οδήγησης για περιορισμένο διάστημα. Στις σοβαρές παραβάσεις, όπως η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα και η αντικοινωνική οδική συμπεριφορά, οι ποινές γίνονται ιδιαίτερα αυστηρές, φτάνοντας έως και ποινικές διώξεις και πολυετείς φυλακίσεις. Οι νέοι κανονισμοί στοχεύουν στην αυστηρή τήρηση της οδικής ασφάλειας, ενώ δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, στα οποία πρωταγωνιστούν οι δικυκλιστές.