Είναι η 100άρα βενζίνη ουσιαστικά καλύτερη η τρικ του μάρκετινγκ;

Κατοστάρα...πεταμένα λεφτά;

Βάζεις και εσύ ακριβή βενζίνη στην μοτοσυκλέτα νομίζοντας ότι κάνεις οικονομία και κερδίζεις δύναμη; Λάθος… και δες γιατί.

Η «κατοστάρα» ή premium βενζίνη, όπως αλλιώς λέγεται, μπορεί να φαίνεται ως κάτι καλύτερο για πολλούς αναβάτες και όχι μόνο, ως επιλογή στην αντλία. Όμως, υπάρχουν πολλοί παράγοντες που την καθιστούν υπερβολή για τις περισσότερες μοτοσυκλέτες που κυκλοφορούν! Και όμως, παρά αυτό το γεγονός, πολλοί αναβάτες πιστεύουν ότι βάζοντας τέτοια βενζίνη, κερδίζουν και σε οικονομία, και σε απόδοση. Κανένα από αυτά τα δύο δεν ισχύει!

Με τα ίδια λεφτά, απλά βάζεις λιγότερο καύσιμο

Αλήθεια, πόσοι από εμάς πηγαίνουμε στο πρατήριο και βάζουμε βενζίνη με το λίτρο και όχι με τα ευρώ; Σχεδόν κανένας. Αρα, με την διαφορά τιμής που οι δύο βενζίνες έχουν στην αντλία, βάζοντας την ακριβή 100άρα, απλά ξοδεύεις περισσότερα χρήματά. Με τις προ κορωνοϊού τιμές να φτάνουν το 1.60 για την απλή βενζίνη και το 1.90 για την 100άρα, μιλάμε ότι για συγκεκριμένο ποσόν, βάζεις περίπου 15% λιγότερη βενζίνη αν επιλέξεις την κατοστάρα. Και οι περισσότεροι ισχυρισμοί για «περισσότερο οικονομική οδήγηση» και «περισσότερα χιλιόμετρα» από την καλή βενζίνη είναι κατά κόρον υπερβολές. Σε καμία περίπτωση δεν θα δεις 15% μείωση κατανάλωσης, μόνο βάζοντας διαφορετικό καύσιμο!

Το πιθανότερο είναι ότι δεν κερδίζεις τίποτα σε δύναμη

Η συζήτηση σχετικά με το κατά πόσο συμμετέχει η βενζίνη στην ισχύ που παράγει ο κινητήρας μπορεί να γίνει τεράστια, δυσκατανόητη για τους περισσότερους αναβάτες. Με πολύ απλά λόγια, εμείς θα σας πούμε ότι τα οκτάνια δεν βελτιώνουν το πόσο καλή για την δύναμη είναι μια βενζίνη, αλλά πόσο δύσκολα αυταναφλέγεται. Αντίθετα, η ισχύ ενός καυσίμου εκφράζεται με την θερμογόνο δύναμη, μια παράμετρο που δεν διαφημίζεται. Αν μια βενζίνη έχει μικρό αριθμό οκτανίων, όταν συμπιεστεί μέσα στον κινητήρα πάνω από ένα σημείο, θα «βαρέσει πειράκια», μια κατάσταση επικίνδυνη για τον κινητήρα. Οι σημερινοί κινητήρες έχουν υψηλές συμπιέσεις σε σχέση με το παρελθόν, αλλά δεν απαιτούν όλοι την χρήση κατοστάρας βενζίνης για να λειτουργήσουν. Μόνο σε μοτοσυκλέτες που ξεπερνούν το 13:1 συμπίεση και λειτουργούν με εξεζητημένο προγραμματισμό τροφοδοσίας, μπορεί να χρειάζεται η 100άρα και ο κατασκευαστής αυτό θα το αναφέρει σαφώς. Και αυτό, όχι για να βγαίνει περισσότερη ισχύς, αλλά για να εξασφαλιστεί ότι το μοτέρ θα λειτουργεί σωστά σε όλες του τις πτυχές. Τώρα, οι περισσότερες καθημερινές μοτοσυκλέτες και ακόμα περισσότερο τα scooters και τα παπιά, δεν κερδίζουν καθόλου σε ισχύ με την 100άρα. Μην ξεχνάμε ότι η ισχύς ενός κινητήρα εξαρτάται άμεσα από την σχέση συμπίεσής του –η οποία δεν θα αλλάξει, ότι καύσιμο και να του βάλουμε.

Σου λένε ότι έχει μέσα «βελτιωτικά πρόσθετα». Το ξέρεις;

Ας μιλήσουμε ωμά: Ο καθένας καθημερινός αναβάτης μοτοσυκλέτας, πρακτικά δεν γνωρίζει την σύνθεση του καυσίμου που βάζει στο δίκυκλό του. Οι περισσότερες 100άρες βενζίνες διαφημίζονται ότι περιέχουν «καθαριστικά» και «βελτιωτικά» πρόσθετα για ακόμα καλύτερα αποτελέσματα. Αρα, αν αυτό ισχύει, αγοράζεις ακόμα λιγότερο καθαρό καύσιμο από όσο εξηγήσαμε και παραπάνω. Πέρα από αυτό, πως μπορείς να είσαι σίγουρος ότι οι ισχυρισμοί ισχύουν, αν δεν τεστάρεις το καύσιμο στο εργαστήριο; Και όμως, είναι πολλοί οι αναβάτες και οι οδηγοί αυτοκινήτων, που πέφτουν σε αυτή την παγίδα, πιστεύοντας ότι θα καθαρίσει εσωτερικά ο κινητήρας τους… Πράγμα το οποίο για να το διαπιστώσεις αμετάκλητα, πρέπει να τον λύσεις στα εξ ων συνετέθη!

Εσύ ξέρεις τι βενζίνη χρησιμοποιεί η μοτοσυκλέτα σου;

Σας ακούμε ήδη να απαντάτε: «Έλα τώρα Moto Τρίτη, τι ερώτηση είναι αυτή;» Και όμως, έχει βάση. Συγκεκριμένα, έχετε διαβάσει το manual οδηγιών, στο σημείο που ο κατασκευαστής συνιστά τον τύπο καυσίμου που πρέπει να χρησιμοποιείται; Εκεί βρίσκεται και η «επίσημη απάντηση» στο τι καύσιμο πρέπει να χρησιμοποιείται στον κινητήρα της μοτό σας. Απλά, αν το εργοστάσιο δεν συνιστά κάτι άλλο, εκτός από την γνωστή μας 95άρα, τα καύσιμα που ξεπερνούν αυτό τον αριθμό οκτανίων είναι «περιττά» - όχι απαραίτητα πεταμένα λεφτά, αλλά ο κινητήρας μπορεί να δουλέψει και με τα απλά! 

Τι πιστεύετε εσείς; Η 100άρα είναι πραγματικά καλύτερη ή είναι ένα marketing trick; Ξέρετε τι βενζίνη συνιστά ο κατασκευαστής του δικύκλου σας; Στο πρατήριο, τι επιλέγετε;
 
 

  • ALEXMALEX

    Όσοι γνωρίζουν απο εκτεταμένες βελτιωσεις, γνωρίζουν οτι τα πρόσθετα (όπως τολουόλη) με αυξημένο αριθμό οκτανίων 110+ που χρησιμοποιονται στις αγωνιστικές βενζίνες μπορούν να ανεβάσουν και 10% την απόδοση στο δυναμόμετρο. Επίσης είναι γνωστό οτι η προανάφλεξη μειώνεται δραστικά, όσο αυξάνουν τα οκτάνια, ενώ τα πρόσθετα βοηθούν στο να συσωρευεται λιγότερο "κάπνα" στις εδρες, τις βαλβίδες και το συστημα τροφοδοσίας. Το θέμα λοιπόν δεν είναι κατα πόσον βοηθούν τα αυξημένα οκτάνια ή τα πρόσθετα, το θέμα είναι αν η βενζίνη που πουλάνε για 100 οκτάνια είναι πράγματι τόσο και αν έχει τα πρόσθετα που βοηθούν να κρατηθούν καθαρά τα μπέκ και οι βαλβίδες. Η πείρα μας με το μηχανοκίνητο αθλητισμό μας έχει δείξει οτι εφόσον είναι τίμιο το βενζινάδικο και η εταιρεία, η βενζίνη 100 οκτανιων μειώνει ελάχιστα την καταναλωση (δε ξερω αν η μειωση αυτή συμφέρει με βάση τη διαφορά τιμής), αυξάνει περίπου 2-3 % την απόδοση, ειδικά σε υπερτροφοδοτούμενους κινητήρες που έχουν knock sensor και γενικά προκαλεί λιγότερες βλάβες στο σύστημα τροφοδοσίας. Σε συνεργεία βλέπουμε κινητήρες με πολύ περισσότερη "κάπνα" απο άλλους με ιδια χιλιομετρα που κάναν περιστασιακή χρήση 100αρας απο συγκεκριμένα βενζινάδικα. Τα συμπεράσματα δικά σας...

     
  • Μιχαλης

    Η 100 άρα είναι για να σώσεις το μοτέρ από την αυξημένη συμπίεση ώστε να μην έχεις ανάφλεξη σε λάθος χρόνο αν είναι βελτιωμένο και όχι για να πάρεις άλογα. Οπότε πεταμένα χρήματα δεν είναι. Πεταμένα είναι μόνο στις περιπτώσεις με μοτέρ καθημερινά .. Υπάρχουν βενζίνες επώνυμες με καθαριστικά και αντιτριβικά πρόσθετα.

      1
  • Νικοςς

    Όλοι οι κατασκευαστές γραφουν τα οκτανια για κάθε μηχανή ειναι περιττό έξοδο κατι άλλο .όσο Για Την 100αρα έρχεται από έξω δεν φτιάχνετε εδώ

     
  • Stef

    Η 100αρα η "ελληνική" δεν πλησιάζει ούτε την ,95 άρα πολλών κρατών εντός εκτός Ευρώπης γι'αυτό έχουν καταστραφεί πολλά μοτέρ γι'αυτό τα πυρακια είναι μόνιμα σε συμπιεσατα και όχι μονο.για πετρέλαιο καλύτερα μην μιλήσουμε θα κάψουμε τα μπεκ μας και θα μπούμε σε safe mode με βουλομενο dpf

      1
  • Sothrhs

    Τα πράγματα είναι πολύ απλά ο κάθε κατασκευαστής φρόντισε να ενημερώσει για τόν τύπο καυσίμου ο οποίος είναι συμβατός με της προδιαγραφές του κινητήρα μας οπότε στην καλύτερη περίπτωση απλά δεν κερδίζεις τίποτα επιλέγοντας να βάζεις καύσιμο με περισσότερα οκτάνια πέρα του ψυχολογικού θέματος γιατί απλά δεν έχει κατασκευαστεί με τέτοιες προδιαγραφές το μοτέρ τα περί οικονομίας και περισσότερων χιλιομέτρων απλά μπούρδες.ειναι σαν να δίνεται αναβολικά σε γάιδαρο περιμένοντας να γίνει ξαφνικά άλογο κούρσας.

      1
  • Theofrastos

    Kawasaki zr7s Καβάλα Θεσσαλονίκη 370 χιλιόμετρα πήγαιναν έλα. Εκανα τη διαδρομή με 95ρα και με 100αρα .4,8 λίτρα στα 100 χιλιομετρα με 95αρα 4,76 με 100αρα. Ουσιαστικά η ίδια κατανάλωση. Μονο που ή διάφορα στην τιμή ανα λίτρο καθιστά την 100 ακριβή επιλογή...με αμφίβολο όφελος για τον κινητηρα...

     
  • Kostas

    Έχω ένα σκούτερ και μια μοτοσυκλέτα Ένα xmax 250 και ένα vtr1000sp Όταν βάζω 100 στο σκούτερ βλέπω τεράστια διαφορά και στην δύναμη του μοτέρ αλλά και στην οικονομία στο καύσιμο Σε αντίθεση το 1000 πιστεύω ότι δουλεύει καλύτερα με την 95αρα

      1
  • BBB

    Αγαπητό ΜΟΤΟ ΤΡΙΤΗ, πολύ καλό άρθρο, μπράβο. Όλα αυτά μου έχουν περάσει από το μυαλό και αναρωτιέμαι τι ισχύει. Προσωπικά ακολουθώ τη μέθοδο να βάζω στη μοτό μου που αγαπώ την 100άρα "για να έχω το κεφάλι μου ήσυχο ότι βάζω καλή βενζίνη", ενώ στο αμάξι που δε με πολυνοιάζει βάζω απλή ή τη μεσαία. Αυτό που δε μπορώ να εξηγήσω είναι γιατί στο αμάξι όταν βαζω κάποιες φορές συνεχόμενα απλή αρχίζουν να βαράνε πυράκια όταν ανεβαίνω μια απότομη ανηφόρα, ενώ όταν για μια περίοδο βάζω συνεχόμενα τη μεσαία, τα πυράκια σταματάνε! το έχω δοκιμάσει πολλές φορές και το έχω τεστάρει ακόμα και στην ίδια ανηφόρα. Γίνεται να είναι σύμπτωση αν έχει γίνει πολλές φορές?

      1
  • Αρβανιτάκης Νίκος

    Ρε παιδιά δεν είναι όλες οι μοτό ίδιες, για παράδειγμα η δικιά μου κάτω από 98 οκτάνια μπαίνει σε low mode επίσημα από τον κατασκευαστή, αλλάζει ο ήχος του κινητήρα και πάει σέρνοντας , bmw k1300r , έχει 13,1 συμπίεση,βάζοντας 100αρα γυρνάει η μηχανή σε κανονικά επίπεδα , εάν θέλετε μπορώ να σας το δείξω από κοντά real time...

      2
  • VIN DIESEL

    Καλό θέμα για μηχανές και κινητήρες βενζίνης. Απορία δικιά μου,άραγε ισχύει το ίδιο και στο καύσιμο ντίζελ αυτοκινήτου;ΚΙ εκεί έχει κατηγορίες καυσιμου

     
  • Μυρος

    Παιδιά όταν σας προτείνουν 100. Πείτε οδηγός μεταφοράς καυσίμων. Δεν θα σάς το προτείνουν πότε ξανά όση διαφορά τιμής και αν έχουν οι 2 βενζίνες.

      6