Εσύ ξέρεις πότε να αλλάζεις ελαστικά;

Το σημαντικότερο και πιο νευραλγικό σημείο πάνω στις μοτοσυκλέτες είναι τα ελαστικά.

Οι μοτοσικλέτες ισορροπούν, φρενάρουν και στρίβουν, στηριζόμενες σε μερικά τετραγωνικά εκατοστά επιφάνειας ελαστικού. Η μικρή αυτή έκταση που αποτελεί τον συνδετικό κρίκο με την άσφαλτο, επιβάλλεται να διατηρεί τις ιδιότητές της, τις οποίες έδωσε ο κατασκευαστής.
 
Η αναβολή στην αντικατάσταση ελαστικών μπορεί να αποδειχθεί καταστροφική
 
Η λάθος τακτική είναι να περιμένουμε το  ελαστικό να μας προειδοποιήσει για την αντικατάστασή του. Όταν παρατηρούμε διαφορές στην πρόσφυση σε συνθήκες νορμάλ οδήγησης, ή όταν οι αποστάσεις φρεναρίσματος και γενικά η συμπεριφορά της μοτοσυκλέτα έχουν  αλλάξει προς το χειρότερο, είναι η ώρα για αλλαγή των ελαστικών. Ορισμένοι αναβάλουν την αντικατάσταση τους, νομίζοντας ότι είναι ασφαλείς, έχοντας στο μυαλό τους ότι θα πηγαίνουν πιο αργά μέχρι να βάλουν νέα ελαστικά. Αυτό που παραλείπουν είναι οι αστάθμητοι παράγοντες, που δεν περιμένουν εσένα και μπορεί να παρουσιαστούν ανά πάσα στιγμή. Κανείς δεν γνωρίζει πότε θα σου πεταχτεί κάποιος από το Στοπ, αν έχουν πέσει νερά πάνω στη στροφή, ή αν κάποιος πεζός διασχίσει αφηρημένος το δρόμο. Αν έχεις φθαρμένα ελαστικά οι συνέπειες μπορεί να είναι καταστροφικές. Το μισό μέτρο μεγαλύτερης απόστασης φρεναρίσματος ή  η οριακή πρόσφυση παίζουν τεράστιο ρόλο. Φροντίζουμε λοιπόν να αντικαταστήσουμε τα ελαστικά μας προτού πέσει η απόδοσή τους, καθιστώντας την μοτοσυκλέτα μας επικίνδυνη και εμάς έναν εν δυνάμει δημόσιο κίνδυνο. 
 
 Επιλέγω τα κατάλληλα ελαστικά για την μοτοσυκλέτας μου

Οι αριθμοί και οι ενδείξεις στο πλάι των ελαστικών μας μπορεί να δείχνουν μυστηριώδεις, αλλά είναι εξαιρετικά απλές και ξεκάθαρες από την στιγμή που θα  μάθουμε να τα διαβάζουμε. Ας πάρουμε ένα τυπικό παράδειγμα: 120/70 ZR17. Οι πρώτοι δύο αριθμοί είναι το πλάτος του ελαστικού σε mm και ο δεύτερος το ύψος, που ορίζεται ως ποσοστό του πλάτους. Το γράμμα που ακολουθεί είναι ο δείκτης ταχύτητας, στην περίπτωσή μας Ζ = άνω των 250 km, η μοναδική διάταξη χωρίς άνω όριο, και μετά ο τύπος του ελαστικού. Το R σημαίνει ότι το ελαστικό είναι τεχνολογίας Radial. Ακολουθείται από τη διάσταση της ζάντας της μοτοσυκλέτας, στην περίπτωσή μας 17 ιντσών. Τα αρχικά DOT σημαίνουν ότι το ελαστικό είναι εγκεκριμένο για χρήση δρόμου, ενώ τα τέσσερα τελευταία ψηφία των αριθμών που ακολουθούν μας δίνουν την ημερομηνία κατασκευής. Τα δύο πρώτα την εβδομάδα και τα τελευταία δύο το έτος. Έτσι, το DOT-1616 μας λέει ότι το ελαστικό κατασκευάστηκε την 16η  εβδομάδα του 2016. Από εκεί και έπειτα υπάρχει βέβαια ένα περιθώριο επιλογής που καθορίζεται βάση της χρήσης που κάνουμε στην μοτοσικλέτα μας. Χονδρικά, δυο είναι τα χαρακτηριστικά που καθορίζουν ένα ελαστικό. Πρόσφυση (μαλακή γόμα) και αντοχή στην φθορά (σκληρή γόμα). Επί παραδείγματι, μια βαριά touring μοτοσικλέτα που διανύει δεκάδες χιλιάδες χιλίομετρα τον χρόνο, θα «τελειώσει» ένα ελαστικό με μαλακή γόμα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Χρειάζεται λοιπόν πιο σκληρή γόμα, την οποία λόγο βάρους θα φέρνει σε θερμοκρασία λειτουργίας γρήγορα και η οποία επίσης θα αντέξει αρκετά. Το λάστιχο αυτό σε μια ελαφριά μοτοσικλέτα πόλης είναι εντελώς ακατάλληλο όμως! Ναι, η αντοχή στην φθορά θα είναι ακόμα μεγαλύτερη αλλά ποτέ το ελαστικό δεν θα έρχεται σε σωστή θερμοκρασία λειτουργίας, με αποτέλεσμα η πρόσφυση να είναι μειωμένη. Σε αυτή την περίπτωση θέλουμε λάστιχο με μαλακή σχετικά γόμα, που να ζεσταίνεται γρήγορα ακόμα και μέσα στην πόλη. Φυσικά υπάρχουν και ενδιάμεσες καταστάσεις, όπως και δίγομα ελαστικά που φέρουν σκληρότερη γόμα στο κέντρο τους, για αντίσταση στην φθορά και πιο μαλακή στις άκρες τους, για πρόσφυση υπό κλίση. Μια περίπτωση όπου αξίζει να τοποθετηθεί ελαστικό διαφορετικής φύσης, είναι στις On-Off μοτοσικλέτες, αν και εφ όσων αυτές πρόκειται να οδηγηθούν πολύ στο χώμα.  Υπάρχουν τρακτερωτά ελαστικά για όλες τις διαστάσεις τροχών των σύγχρονων On-Off, τα οποία μεταμορφώνουν προς το πολύ καλύτερο τις μοτοσικλέτες της συγκεκριμένης κατηγορίας στο off-road πεδίο. Αυτό γίνεται με πολλές παραχωρήσεις στην άσφαλτο, όπου η σταθερότητα, η ποιότητα κύλισης και το κράτημα αναπόφευκτα χάνουν πολύ, οπότε θα πρέπει κάποιος που θα προχωρήσει σε μια κίνηση σαν αυτή, να τα λάβει σοβαρά υπόψη ως συνισταμένες.  
 
Η αντικατάσταση των ελαστικών είναι συνισταμένη συγκεκριμένων παραγόντων
 
Η ενδεδειγμένη κίνηση είναι να αντικαταστήσουμε τα ελαστικά, όταν έχουμε συμπληρώσει περίπου 15.000 χλμ. από την τελευταία αλλαγή. Χρονικά, το όριο αυτό μεταφράζεται σε ενάμιση με δύο χρόνια χρήσης. Επίσης, αν οι  αυλακώσεις της χάραξης, έχουν βάθος μικρότερου από 1 χιλιοστό. Αν τα ελαστικά μας εκτίθενται σε ήλιο και γενικά σε συνθήκες με πολύ σκόνη, χώματα ή οδηγούμε αποκλειστικά στην πόλη, ενδέχεται να κερώσουν, δημιουργώντας ένα σκληρό φιλμ (γυαλάδα) στην επιφάνεια τους. Αλλαγή και σε αυτή την περίπτωση. Αν έχουμε την ατυχία να μας σκάσει το λάστιχο δύο φορές συνίσταται αλλαγή. Ένα εσωτερικό μπάλωμα/κορδόνι το αντέχει ένα ελαστικό, στα δύο όμως, ειδικά αν αυτά είναι σε κοντινή μεταξύ τους απόσταση,.