Έτσι φτιάχνεται ένα ελαστικό μοτοσυκλέτας
Τα ελαστικά είναι από τα σημαντικότερα εξαρτήματα μιας μοτοσυκλέτας. Πώς, όμως κατασκευάζονται αυτά τα μαύρα, λαστιχένια ντόνατς; Διάβασε εδώ και λύσε όλες σου τις απορίες.
Προετοιμασία
Τα κομμάτια του καουτσούκ ενώνονται προκειμένου να σχηματιστούν ρολά από τα οποία αργότερα θα προκύψει η γόμα και τα άλλα μέρη του ελαστικού. Στη συνέχεια, τα ρολά κόβονται σε μικρότερα τμήματα, ενώ υπολογιστές ελέγχουν ότι χρησιμοποιείται ο σωστός τύπος καουτσούκ ανάλογα με το ελαστικό για το οποίο προορίζεται. Επίσης, ελέγχεται το βάρος και το πλάτος αυτών των τμημάτων. Πέρα από το καουτσούκ προετοιμάζονται και οι υπόλοιπες πρώτες ύλες, όπως πολυεστέρας, αραμίδιο, kevlar, nylon κ.λ.π. τα οποία πλέκονται προκειμένου να σχηματιστούν φύλλα.
Κατασκευή
Η κατασκευή ενός ελαστικού περιλαμβάνει δυο στάδια: Αρχικά κατασκευάζεται ο σκελετός και στη συνέχεια τα ενισχυτικά λινά. Η συναρμολόγηση του σκελετού ξεκινάει από έναν περιστρεφόμενο κύλινδρο με ελαστικό κέντρο, που επιτρέπει τις άκρες του κυλίνδρου να ενωθούν. Ένα λεπτό στρώμα συνθετικού καουτσούκ απλώνεται στον κύλινδρο και πάνω του τοποθετείται ένα περίβλημα που περιέχει μια στρώση από λεπτά, παράλληλα νήματα για αντοχή. Η στρώση αυτή δεν επιτρέπει στο ελαστικό να παραμορφωθεί στις υψηλές ταχύτητες περιστροφής, αλλά είναι και αρκετά ελαστική, ώστε να απορροφά ανωμαλίες του δρόμου, όπως λακκούβες και σαμαράκια. Στη συνέχεια τοποθετούνται δυο στεφάνια από συρματόσχοινο ή kevlar και το περίβλημα διπλώνεται γύρω από αυτά. Τα στεφάνια πλέον είναι το σημείο που το ελαστικό «κλειδώνει» στη ζάντα. Πολλά στρώματα ακόμα, που μπορεί να είναι πάνω από 10, απλώνονται και ο σκελετός «φουσκώνεται» για να πάρει το κατάλληλο σχήμα. Έτσι ολοκληρώνεται το πρώτο στάδιο κατασκευής.
Το δεύτερο στάδιο ξεκινά με την τοποθέτηση ενισχυτικών νημάτων από αραμίδιο ή kevlar, τα οποία συμβάλουν στη αντοχή και τη διατήρηση του σχήματος του σκελετού. Τα νήματα στρώνονται με τέτοιο τρόπο, ώστε να σχηματίζονται τρίγωνα. Επιπλέον ενισχυτικά φύλλα τοποθετούνται πάνω από τις στρώσεις των νημάτων προσθέτοντας σταθερότητα και μηχανική αντοχή.
Βουλκανισμός
Ο βουλκανισμός είναι η χημική επεξεργασία του καουτσούκ με θείο κατά την οποία όλα τα υλικά από καουτσούκ «δένονται» με τα ενισχυτικά νήματα. Το ελαστικό τοποθετείται σε ένα καλούπι, όπου τυπώνονται οι διάφορες σημάνσεις και διαμορφώνεται το σχέδιο της χάραξης με τη βοήθεια καυτού νερού και ατμού. Η διαδικασία του βουλκανισμού είναι εντελώς αυτοματοποιημένη και γίνεται σε θερμοκρασίες μεταξύ 60 και 90 βαθμών Κελσίου, ενώ διαρκεί από 9 έως 15 λεπτά ανάλογα με το μέγεθος, το βάρος και τον τύπο του ελαστικού.