Επιλέξαμε ένα μεγάλο, κλειστό από την κυκλοφορία χώρο (Parking στην συγκεκριμένη περίπτωση), στρωμένο με άσφαλτο. Για τις ανάγκες της δοκιμής, χρησιμοποιήσαμε μια Kawasaki Z800 με ABS, ένα μοντέλο με πολύ καλό σύστημα πέδησης και εξελιγμένη μονάδα αντιμπλοκαρίσματος.
Το σενάριο προέβλεπε φρένα πανικού, δηλαδή αυτό που λέμε «τσαρούχωμα» από δύο ταχύτητες κίνησης, 50 χλμ./ώρα και 100 χλμ./ώρα. Δυο κώνοι σηματοδοτούσαν την έναρξη του φρεναρίσματος, με την μοτοσικλέτα να κινείται πάντα σε ευθεία. Σε ότι αφορά στα ελαστικά, χρησιμοποιήσαμε ένα σετ φθαρμένων τα οποία είχαν περάσει το όριο αντικατάστασης τους και ένα ζευγάρι «δουλεμένων» ελαστικών σε πολύ καλή κατάσταση.
Οι βροχές της προηγούμενης ημέρας, μας έδωσαν την ευκαιρία να κάνουμε δύο δοκιμές, μια σε βρεγμένο οδόστρωμα και μια σε στεγνό, ενώ δοκιμάσαμε επίσης και διαφορετικές πιέσεις στα καλής κατάστασης ελαστικά, για να διαπιστώσουμε πόσο επηρεάζουν τις αποστάσεις φρεναρίσματος. Για κάθε μια από αυτές τις μετρήσεις έγιναν διαδοχικά φρεναρίσματα και βάση των αποστάσεων που μετρήθηκαν βγήκε ένας μέσο όρος. Αξίζει να επισημανθεί ότι οι μετρήσεις αυτές σε συνθήκες δρόμου θα είναι όλες μεγαλύτερες, γιατί στην δική μας περίπτωση, ήμασταν προετοιμασμένο για το φρενάρισμα στα σημάδια που είχαμε οριοθετήσει με κώνους.
Στο δρόμο, μεσολαβεί ένα διάστημα από την αντίληψη του εμποδίου μέχρι το πάτημα των φρένων και αυτός ο χρόνος αντίδρασης, ποικίλλει από αναβάτη σε αναβάτη, μερικοί μπορεί να αντιδράσουν στο δευτερόλεπτο και άλλοι σε δέκατα του δευτερολέπτου.
Ακόμα και μια αντίδραση της τάξεως των 3 δεκάτων του δευτερολέπτου (που είναι γρήγορη), σημαίνει ότι έχουν διανυθεί 8,3 μέτρα από την αντίληψη του εμποδίου μέχρι την έναρξη της πέδησης, αν κινείται κάποιος με 100 χλμ./ώρα!
Με βάση αυτό, τα αποτελέσματα που παρουσιάζουμε είναι μια ενδεικτικά και καταγεγραμμένα σε ελεγχόμενο περιβάλλον, με τον μικρότερο χρόνο αντίδρασης. σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να θεωρηθεί ότι επαληθεύονται στον δρόμο και σε πραγματικές συνθήκες, όπου οι αποστάσεις είναι σίγουρο θα μεγάλωναν –αναλογικά- κατά πολύ!
*Ευχαριστούμε πολύ το κατάστημα ελαστικών Moto Racer, που μας προμήθευσε τα ελαστικά που χρησιμοποιήθηκαν στην δοκιμή, καθώς και ανέλαβε τις αλλαγές αυτών.