Το ότι το δεξί γκριπ, ελέγχει το γκάζι πρακτικά σε όλα τα δίκυκλα είναι κάτι που παίρνουμε ως δεδομένο, ξέρεις όμως γιατί επικράτησε;
Μοτοσυκλέτες με το γκάζι αριστερά; Κι όμως υπήρξαν!
Στα πρώτα χρόνια ύπαρξης της μοτοσυκλέτας, οι μηχανικοί κατασκεύαζαν οχήματα με τους τρόπους που μπορούσαν, αφού ουσιαστικά η μοτοσυκλέτα ήταν κάτι εντελώς νέο. Εξαιρώντας τον… βασικό κανόνα των δύο τροχών κι ενός κινητήρα, οι κατασκευαστές ακολουθούσαν διαφορετικούς δρόμους σε πάρα πολλά κομμάτια της παραγωγικής διαδικασίας, ένας από τους οποίους ήταν και η τακτοποίηση των μηχανικών μερών…
Το γκριπ του γκαζιού είναι το βασικότερο χειριστήριο σε μία μοτοσυκλέτα και η θέση του στην δεξιά πλευρά του τιμονιού, είναι σήμερα δεδομένη. Όμως, δεν ήταν πάντα έτσι, αφού πριν περίπου έναν αιώνα, υπήρξαν και μοτοσυκλέτες με το γκριπ του γκαζιού αριστερά! Ποιος ήταν ο λόγος;
Η απάντηση έγκειται, στο ότι τότε δεν υπήρχε τυποποίηση στην τοποθέτηση των χειριστηρίων σε μια μοτοσυκλέτα και οι κατασκευαστές έκαναν ο καθένας ό,τι ήθελε. Για παράδειγμα, αρκετές μοτοσυκλέτες της Indian είχαν το γκάζι στο αριστερό γκριπ, αφού στην αριστερή πλευρά βρισκόταν και το καρμπυρατέρ του κινητήρα, άρα και πιο κοντά στο χειριστήριο.
Στο δεξί γκριπ, οι πρώτες μοτοσυκλέτες είχαν… ρύθμιση του αβάνς!
Να σας το κάνουμε ακόμα πιο… μουρλό; Την στιγμή που παλιές μοτοσυκλέτες είχαν το γκάζι στα αριστερά, το δεξί γκριπ σε πολλές από αυτές χρησίμευε για να ρυθμίζει την προπορεία της ανάφλεξης, γνωστή και ως αβάνς! Την εποχή εκείνη, η αυτόματη ρύθμιση της ανάφλεξης ήταν άγνωστη λέξη για αρκετά ακόμα χρόνια. Συνεπώς, τα πάντα αναλάμβανε ο αναβάτης. Αξίζει να αναφέρουμε, κάπου εδώ, ότι λόγω της απουσίας τυποποίησης στην τοποθεσία των χειριστηρίων, όλα ήταν σε… όποια να ναι θέση: Συμπλέκτης στο πόδι, ταχύτητες με λεβιέ χειρός, φρένα αριστερά είτε δεξιά και… ούτω καθεξής!
Τα αγαθά της τυποποίησης – Έσωσαν ακόμα και ζωές
Γιατί λοιπόν το γκάζι κατέληξε να βρίσκεται στην πασίγνωστη θέση του δεξιού γκριπ; Οι λόγοι δεν είναι πολλοί και είναι απλοί. Αρχικά, η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων είναι δεξιόχειρες, και ο χειρισμός της πιο σημαντικής παραμέτρου της μοτοσυκλέτας με το «καλό» χέρι είναι μονόδρομος. Αυτό, ως συνέπεια, δημιουργεί βάση για τυποποίηση: Χάρη στην οποία, όλοι οι κατασκευαστές τελικά τοποθέτησαν το γκάζι στο δεξί γκριπ καθιστώντας όλες τις μοτοσυκλέτες οδηγήσιμες από όλους. Αυτή την εξέλιξη φυσικά ακολούθησαν και όλα τα βασικά χειριστήρια των μοτοσυκλετών, τελικά: Φρένα, ταχύτητες κ.ο.κ., φέρνοντας παράλληλα και σημαντικά οφέλη στην ασφάλεια. Φαντάσου να οδηγείς μια μοτοσυκλέτα για πρώτη φορά, να πρέπει να φρενάρεις και να πρέπει να σκεφτείς… πού είναι τα φρένα!
Υπήρξαν και μοτοσυκλέτες με το γκάζι αριστερά! Το ήξερες;
Το ότι το δεξί γκριπ, ελέγχει το γκάζι πρακτικά σε όλα τα δίκυκλα είναι κάτι που παίρνουμε ως δεδομένο, ξέρεις όμως γιατί επικράτησε;
Η απάντηση είναι πολύ πιο απλή από ότι νομίζεις!