Όσες… δικαιολογίες και αν σκαρφιστούν οι αναβάτες με δυνατές εξατμίσεις, για να εξηγήσουν την επιλογή τους, η αλήθεια μάλλον κρύβεται σε έναν βασικό ψυχολογικό παράγοντα: Την ανάγκη έκφρασης αρρενωπότητας.
Γιατί μας αρέσει ο δυνατός ήχος της εξάτμισης στις μοτοσυκλέτες;
Ο ήχος των μοτοσυκλετών αποτελεί στοιχείο-φετίχ στους κύκλους των αναβατών και αδιαμφισβήτητα είναι κομμάτι της όλης «εμπειρίας μοτοσυκλέτας». Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι υπάρχει τόση μεγάλη ζήτηση για aftermarket εξατμίσεις μοτοσυκλετών, ενώ πολλοί αναβάτες κυριολεκτικά αγοράζουν εξάτμιση, πριν αγοράσουν κράνος.
Η συζήτηση για τους λόγους, πίσω από αυτή την τάση, μπορεί να φτάσει αρκετά μακριά. Γιατί γουστάρουμε τόσο πολύ το «braap»; Πολλοί θα επικαλεστούν επιχειρήματα όπως «οι δυνατές εξατμίσεις σώζουν ζωές», όμως είναι πολύ πιθανόν ότι η αλήθεια βρίσκεται στην ψυχολογία.
Δεν είναι μυστικό ότι η μοτοσυκλέτα είναι ένα παιχνίδι για μεγάλα αγόρια. Όταν μπαίνεις στην αγορά μοτοσυκλέτας, η λογική τελειώνει και το συναίσθημα κυριαρχεί. Σύμφωνα με έρευνες του εξωτερικού, που πραγματοποιήθηκαν σε κύκλους οδηγών βελτιωμένων αυτοκινήτων, οι δυνατές εξατμίσεις έχουν όλα τα χαρακτηριστικά, μιας έκφρασης αρρενωπότητας.
Τα συναισθήματα που συνδέονται με αυτή την εμπειρία μπορεί να είναι ποικίλα. Προσέλκυση της προσοχής και κατάληψη του «χώρου», που προσφέρουν αίσθηση ισχύος και κυριαρχίας. Τρόπος για να ξεχωρίσεις από την μάζα, που συνδέεται άμεσα με την αίσθηση της προσωπικής αξίας. Η πρόκληση αντιδράσεων και επιδράσεων στους γύρω, με τον ήχο μις δυνατής εξάτμισης, που συνδέεται άμεσα με την αίσθηση της ισχύος. Όλα, χαρακτηριστικά επίδειξης του «ανδρισμού», μια τακτική η οποία, όπως η πραγματικότητα δείχνει, δεν πέθανε ποτέ. Με μία φράση: «Είμαι εδώ, πρέπει να μου δώσεις σημασία».
Προκαλεί συνδέσεις με αγωνιστικές μοτοσυκλέτες
Πέρα από τις «πρωτογενείς», θα μπορούσε να πει κανείς, επιδράσεις των δυνατών ήχων μοτοσυκλέτας στους ανθρώπους, υπάρχει και ακόμα ένας παράγοντας: Οι δυνατές εξατμίσεις έχουν συνδεθεί, στο μυαλό των πολλών, με τα αγωνιστικά οχήματα. Αρα και με τον κόσμο της ταχύτητας, του ρίσκου, της αδρεναλίνης και της νίκης. Φτάνουμε δηλαδή πάλι, σε εκφράσεις συναισθημάτων κυριαρχίας και αξίας, τόσο στο πρώτο όσο και στο τρίτο πρόσωπο. Για να μην αναφερθούμε στο γεγονός ότι, είναι πολύ ευκολότερο και φθηνότερο, να κάνεις μια μοτοσυκλέτα να ακούγεται σαν μια αγωνιστική, παρά να την κάνεις να συμπεριφέρεται σαν μία.
Η ηχορύπανση είναι πραγματικότητα αλλά η ψυχολογία αδιαφορεί
Το ότι οι υπερβολικά δυνατές παράνομες εξατμίσεις, προκαλούν βλάβες στην ακοή των αναβατών αλλά και συμβάλλουν στο πρόβλημα της ηχορύπανσης και της δημόσιας ενόχλησης, είναι πασίγνωστο. Μάλιστα, θα έλεγε κανείς, τον τελευταίο καιρό έχει γίνει ακόμα και χειρότερο, χάρη στην εισβολή των social media στην ζωή μας, που εκτόξευσαν τις τάσεις επίδειξης και αυτοπροβολής. Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι όλα έχουν και ένα όριο: Και σε εμάς αρέσει ο ήχος της μοτοσυκλέτας, φυσικά και είναι κομμάτι της όλης εμπειρίας, αλλά όταν φτάνουμε στο σημείο να βλάπτουμε εαυτόν και άλλους, μάλλον πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε τις προτεραιότητες μας!