Η Zero πατεντάρει την αίσθηση του συμπλέκτη σε ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες
Σκοπός η προσθήκη ενός πρόσθετου παράγοντα ελέγχου
Ρύθμιση της ροπής και της ανάκτησης ενέργειας με τον λεβιέ
Προσομοίωση και στο απότομο "πέταγμα" του συμπλέκτη με στιγμιαία έκρηξη ροπής
Σε αντίστοιχη ιδέα δουλεύει ήδη η Kymco
Σκοπός η προσθήκη ενός πρόσθετου παράγοντα ελέγχου
Πρόσφατα εμφανίστηκε κατάθεση διπλώματος ευρεσιτεχνίας από την Zero Motorcycles, που απεικόνιζε έναν λεβιέ που προσομοιώνει συμπλέκτη σε ηλεκτρικές μοτοσυκλέτες. Με την χρήση του "ψευτο-συμπλέκτη" ο αναβάτης μπορεί να μετριάσει την ροπή αλλά και την ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση ώστε να επιτευχθεί η αίσθηση χειρισμού του συμπλέκτη που έχουν οι παραδοσιακές μοτοσυκλέτες με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Παρόλο που η ιδέα αυτή μπορεί να φαίνεται σε κάποιους ως μία προσπάθεια ευχαρίστησης των μοτοσυκλετιστών που δεν ασπάζονται την ιδεολογία της ηλεκτροκίνησης, στην πραγματικότητα είναι κάτι πολύ περισσότερο από αυτό. Εξάλλου γνωρίζουμε πως και στις θερμικές μοτοσυκλέτες ο συμπλέκτης δεν αποτελεί απλά έναν διακόπτη που απλά συμπλέκει ή αποσυμπλέκει την μετάδοση με τον πίσω τροχό και σε αυτό επιδιώκει και η Zero με τον ψευτο-συμπλέκτη της. Είναι ένα εργαλείο τελειοποίησης της οδήγησης αφού προσθέτει μία έξτρα "διάσταση" ελέγχου.
Ρύθμιση της ροπής και της ανάκτησης ενέργειας με τον λεβιέ
Είτε ελέγχεις την ροπή κατά την εκκίνηση από στάση, είτε δουλεύεις αρμονικά τον συμπλέκτη κατά το κατέβασμα ταχυτήτων για να πετύχεις το επιθυμητό επίπεδο φρένου κινητήρα, ο λεβιές αυτός είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την εμπειρία της οδήγησης και η απουσία του γίνεται ιδιαίτερα αισθητή κατά τη μετάβαση σε μία ηλεκτρική μοτοσυκλέτα. Έτσι, η Zero θέλει με την πατέντα της να προσομοιώσει τον έλεγχο που προσφέρει στον αναβάτη ο συμπλέκτης, με την χρήση του συστήματος ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση αλλά και της ροπής του ηλεκτροκινητήρα, παρέχοντας το ίδιο αυτό οικείο συναίσθημα. Όσον αφορά την αίσθηση του συμπλέκτη στο δίπλωμα αναφέρεται: "Για να μιμείται τον παραδοσιακό συμπλέκτη η κινηματική σχέση μεταξύ του λεβιέ, του αισθητήρα περιστροφής και του γκαζιού μπορούν να ρυθμιστούν έτσι ώστε να μπορεί ο αναβάτης να νιώσει μία απότομη, ξαφνική αύξηση της επιβράδυνσης "τραβώντας" τον λεβιέ, ακολουθούμενης από μία κατάσταση θεωρητικής αποσύμπλεξης (σαν να έχει νεκρά) όταν ο αναβάτης φέρνει τον λεβιέ στην πλήρη διαδρομή του από την αρχική του θέση. Καθώς ο αναβάτης μειώνει την πίεση στον λεβιέ του αριστερού χεριού εκείνος επανέρχεται στην αρχική του θέση μέσω ενός ελατηρίου. Με την μείωση της ροπής που μεταδίδεται στον πίσω τροχό ο λεβιές του αριστερού χεριού μιμείται την λειτουργία, την αίσθηση του συμπλέκτη μεταδόσεων με πολλαπλές σχέσεις όπως αυτών που τροφοδοτούνται από κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »
Προσομοίωση και στο απότομο "πέταγμα" του συμπλέκτη με στιγμιαία έκρηξη ροπής
Δεν χρησιμοποιούμε όμως τον συμπλέκτη αποκλειστικά για να μειώσουμε την ροπή που φτάνει στον πίσω τροχό. Πολλές φορές μας βοηθά να έχουμε πρόσβαση σε υψηλότερες στροφές του κινητήρα, όπου αυτός αποδίδει υψηλότερη ισχύ όπως για παράδειγμα στην χρήση του συμπλέκτη για το σήκωμα του εμπρός τροχού... Η Zero έχει επίσης αναγνωρίσει την ανάγκη αυτή και έχει προγραμματίσει τον ψευτο-συμπλέκτη της ώστε να λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο, μέσω της παρακολούθησης της θέσης του και της ταχύτητας με την οποία αυτή αλλάζει. Στο δίπλωμα αναφέρεται: "Για παράδειγμα η απότομη απελευθέρωση του λεβιέ του αριστερού χεριού από την θέση πλήρους συμπλοκής του, μπορεί να προσφέρει στον αναβάτη μία απότομη "έκρηξη" ροπής από τον κινητήρα που ξεπερνά την ροπή που θα μεταδιδόταν χωρίς την χρήση του με βάση την θέση του γκαζιού, προσομοιώνοντας την αίσθηση του "πετάγματος" του συμπλέκτη μίας μετάδοσης πολλαπλών σχέσεων".
Σε αντίστοιχη ιδέα δουλεύει ήδη η Kymco
Με την ίδια λογική λειτουργεί και η ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση με την χρήση του ψευτο-συμπλέκτη. Αυτή μάλιστα είναι πολυεπίπεδη και ρυθμίζεται από διάφορους παράγοντες, αφού ένα απότομο πάτημα του λεβιέ για παράδειγμα μπορεί να υποδεικνύει πως ο αναβάτης επιζητά υψηλότερα επίπεδα πέδησης (σε φρένα πανικού π.χ.), ενώ με το σταδιακό τράβηγμά του η ανάκτηση ενέργειας και άρα η επιβράδυνση είναι λιγότερο δραστική. Η Kymco εξερευνά μία αντίστοιχη ιδέα με το ενδεχόμενο να προσθέσει στον ψευτο-συμπλέκτη της και την προσομοίωση ενός κιβωτίου ταχυτήτων που θα ελέγχεται από λεβιέδες αντίστοιχους με αυτούς των παραδοσιακών μοτοσυκλετών. Η Zero, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει την ιδέα αυτή (με τον δικό της τρόπο φυσικά), ενώ το αυτόματο κιβώτιο θα μπορούσε να λειτουργεί και χωρίς την χρήση του συμπλέκτη. Σε αυτή την πατέντα όμως δεν απεικονίζονται λεβιέδες για το αριστερό πόδι του αναβάτη, ο ψευτο-συμπλέκτης όμως φαίνεται να είναι τοποθετημένος σε μία Zero SR/F, κάτι που σημαίνει ότι είναι πολύ πιθανό να αποτελέσει και την πρώτη μοτοσυκλέτα που θα το αποκτήσει αν αυτό φτάσει στην παραγωγή.