Ποια ήταν η πασίγνωστη «φλορέτα» που ακούγεται σε κάθε συζήτηση σχετικά με ιστορικές μοτοσυκλέτες; Γνωρίστε την και μάθετε γιατί ήταν τόσο πετυχημένη!
Αν τυχόν βρεθείτε σε μία συνάντηση μοτοσυκλετών, ειδικά αν στην παρέα υπάρχουν και αναβάτες παλαιότερης γενιάς, δεν υπάρχει περίπτωση να μην ακουστεί έστω και μια φορά, η λέξη «φλορέτα». Ποια είναι λοιπόν η μηχανή αυτή; Πρόκειται για την Kreidler Florett, μια γερμανική μοτοσυκλέτα η οποία υπήρξε από τις πιο επιτυχημένες μοτοσυκλέτες σε όλη την Ευρώπη τις δεκαετίες του 50 και του 60. Ποια λοιπόν είναι η ιστορία της Florett και γιατί πέτυχε τόσο;
Σχεδιασμένη για τις απαιτήσεις της εποχής
Μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, η ανάγκη για φθηνά μεταφορικά μέσα ήταν αυξημένη. Τα αυτοκίνητα ήταν μια πολυτέλεια για λίγους και οι περισσότεροι θα στρέφονταν στο δίκυκλο, το οποίο έπρεπε να είναι αξιόπιστο και φθηνό. Η Γερμανία είχε την τεχνογνωσία καθώς ήδη ήταν μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες στη μοτοσυκλέτα, ενώ η κατασκευαστική της αριστεία ουδέποτε επιδεχόταν αμφισβήτησης. Έτσι, το 1949 ο Alfred Kreidler, γιος του βιομήχανου Anton Kreidler, αποφάσισε ότι οι επιχειρήσεις του πατέρα του χρειάζονταν και άλλο προσανατολισμό, πέρα από την κατασκευή ηλεκτρικών και τηλεγραφικών καλωδίων. Ακούγοντας την ανάγκη του κόσμου, ο Alfred επιμελήθηκε την κατασκευή μιας δίχρονης μοτοσυκλέτας 50 κυβικών. Λεγόταν Κ50, απέδιδε 2,2 ίππους και παρουσιάστηκε το 1951, εκκινώντας τον θρύλο της Kreidler.
H «φλορέτα» και η απόλυτη επιτυχία
Η πρώτη Florett έκανε την εμφάνισή της το 1957, με τον κωδικό Κ 54. Έφερε δίχρονο κινητήρα φυσικά στα 50 κυβικά, με απόδοση 3,6 ίππων στην πρώτη γενιά του και περιλάμβανε ακόμα και πετάλια, καθιστώντας την μοτοποδήλατο και όχι μοτοσυκλέτα. Στην πορεία, η μικρή φλορέτα απέκτησε μέχρι και 6.2 ίππους ισχύος και το 1967 παρουσιάστηκε και το σημαντικά εξελιγμένο μοντέλο Florett RS. Κάτι μοναδικό που είχε η Florett για την εποχή, ξεπερνώντας όλους τους ανταγωνιστές της, ήταν το μοντέρνου τύπου κιβώτιο ταχυτήτων με φουρκέτες και κόμπλερ, μια διάταξη που χρησιμοποιείται και σήμερα σε κάποιες μοτοσυκλέτες. Χάρη στον κυβισμό της, η Florett μπορούσε να εξαιρεθεί από την φορολόγηση και να οδηγηθεί από αναβάτες ηλικίας ακόμη και 16 ετών. Η επιτυχία της ήταν πραγματικά… άνευ προηγουμένου: Το 1959, η μία στις 3 μοτοσυκλέτες που κυκλοφορούσε στην Γερμανία ήταν Kreidler.
H Florett RS και τα «πειραγμένα» τερατάκια
Η «φλορέτα» προκάλεσε φρενίτιδα στους κύκλους των φίλων της τροποποίησης από τα πρώτα της χρόνια. Καθώς οι πρώτοι αδύναμοι κινητήρες δεν επέτρεπαν στο δίκυκλο να ξεπερνάει τα 45-50 χιλιόμετρα την ώρα, πολλοί «ψάχτηκαν» τοποθετώντας τον πολύ ισχυρότερο κινητήρα της Florett TM –μιας τουριστικής έκδοσης της μοτοσυκλέτας- στις μικρές εκδόσεις… κρύβοντάς τον κάτω από τον αγωγό της αερόψυξης! Με αυτό το -εννοείται παράνομο- κόλπο, μια φλορέτα μπορούσε να αγγίξει ακόμα και τα 90 χιλιόμετρα την ώρα, ενώ ο αναβάτης δεν χρειαζόταν να πληρώσει και την πολύ ακριβότερη ασφάλεια που απαιτούσε το μεγαλύτερο μοντέλο… Καθώς όμως ο καιρός περνούσε, η Kreidler παρουσίασε την Florett RS ΤΟ 1967. Επρόκειτο για μια σημαντικά καλύτερη μοτοσυκλέτα –πλέον κέρδισε αυτό τον τύπο, αφού απαλλάχθηκε από τα πεντάλ- ενώ ο έντονος ανταγωνισμός από τις Hercules και Zundapp οδήγησε τις 3 εταιρείες σε μια «συμφωνία κυρίων» που περιόριζε την ισχύ των 50ριών τους στους 6,25 ίππους. Και η RS είχε άπειρες δυνατότητες βελτίωσης, καθώς υπήρχαν αγωνιστικά κιτάκια που ανέβαζαν την ισχύ του μοτέρ μέχρι τους 15 ίππους! Όχι και άσχημα για 50ρι…
Η διάδοση στην Ελλάδα
Η Ελλάδα αποτέλεσε μια από τις μεγάλες αγορές, όσον αφορά τα δίκυκλα και η Florett δημιούργησε τον δικό της κύκλο θαυμαστών. Ήταν όμορφη, σχετικά γρήγορη και άρεσε στους νέους της εποχής. Θεωρούταν μάλιστα και μαγνήτης για τα βλέμματα, αφού γενικότερα στην Ελλάδα της δεκαετίας του 1960 το να οδηγείς μια μοτοσυκλέτα ήταν «δήλωση» από μόνη της: ξεχώριζες εξ ορισμού από το πλήθος. Παροιμιώδης αποδείχθηκε και η αξιοπιστία της, αφού πολλά κομμάτια του μοντέλου λειτουργούν ακόμα σε πολλές γωνίες της Ελλάδος. Η «φλορέτα» ήταν εργαλείο δουλειάς, μεταφορικό μέσο και όχημα αναψυχής, σε έναν πετυχημένο συνδυασμό. Είχε την συνταγή της επιτυχίας για τον Έλληνα αναβάτη, ο οποίος την αγάπησε και την ανέδειξε σε κοινωνικό φαινόμενο, αλλά και σε μια μοτοσυκλέτα ιστορικά τεράστιας αξίας για τη χώρα που συζητιέται ακόμα.
Μαζι με τη Vespa,τα Sachs και τα Zundapp ηταν μια ανεπαναληπτη τετραδα στα προσιτα και μικρα δικυκλα,το ενα...θρυλικοτερο απο το αλλο!