Νέο σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων για το 1390 Super Duke
Νέο σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων για το 1390 Super Duke
Νέο σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων για το 1390 Super Duke
Νέο σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων για το 1390 Super Duke
  • Νέο σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων για το 1390 Super Duke
  • Νέο σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων για το 1390 Super Duke
  • Νέο σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων για το 1390 Super Duke
  • Νέο σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων για το 1390 Super Duke

Νέο σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων για το 1390 Super Duke

Ένα γυμνό θηρίο 190 ίππων
Τι είναι ο μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων
Μεταβλητό "άνοιγμα" βαλβίδων εισαγωγής
Αλλαγή προφίλ σε λιγότερο από 22 milliseconds

KTM: 390 DUKE 2024 Αποκτήστε το στο δίκτυο ΚΤΜ

Ένα γυμνό θηρίο 190 ίππων


Το τελευταίο βέλος στην φαρέτρα της ΚΤΜ, ένα HyperNaked 190 ίππων και θηριώδους ροπής 145 Nm από τον νέο δικύλινδρο LC8 κινητήρα 1350cc, χαρακτηρίζεται εκτός από ωμή δύναμη και από τελευταίας γενιάς τεχνολογίες όπως τον μεταβλητό χρονισμό των βαλβίδων εισαγωγής της. Με το σύστημα αυτό βελτιώνεται η ισχύς αλλά και η ροπή σε όλο το φάσμα των στροφών του κινητήρα, ενώ παράλληλα μειώνονται και οι εκπομπές ρύπων.  
 

Τι είναι ο μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων

Το σύστημα αυτό δεν είναι κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί, αφού παραδείγματα όπως το V-TEC της Honda χρησιμοποιούνται εδώ και δεκαετίες, ενώ πρόσφατα η Suzuki μετέφερε ένα παρόμοιο σύστημα από το MotoGP στους κινητήρες των GSX-R1000 παραγωγής. Υπάρχουν ακόμα και μοτοσυκλέτες 125 κυβικών που χρησιμοποιούν αυτή την τεχνολογία στον στόλο της Yamaha. Επιτρέπει ουσιαστικά στον κινητήρα, να ανοίγει περισσότερο τις βαλβίδες εισαγωγής μετά από κάποιες στροφές ώστε να γίνεται καλύτερη καύση και να βελτιώνεται η απόδοσή του. Παρόμοια συστήματα υπάρχουν και για τις βαλβίδες εξαγωγής και προσφέρουν πλεονεκτήματα που αφορούν κυρίως τις εκπομπές ρύπων.
 

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

Μεταβλητό άνοιγμα βαλβίδων εισαγωγής

Το σύστημα που τοποθετείται στον κινητήρα του Super Duke 1390, μεταβάλει την διάρκεια του χρόνου που η βαλβίδα της εισαγωγής είναι ανοιχτή αλλά και το "lift" το πόσο ανοίγει δηλαδή. Με μεγάλο άνοιγμα και διάρκεια, ο θάλαμος καύσης τροφοδοτείται με περισσότερο αέρα (οξυγόνο) και βενζίνη οπότε αποδίδει υψηλότερη ισχύ, ενώ πιο σύντομα και μικρότερα ανοίγματα των βαλβίδων ωφελούν την ροπή στις χαμηλές στροφές του κινητήρα, την μείωση εκπομπών ρύπων και την απόκριση του γκαζιού.
 

Αλλαγή προφίλ σε λιγότερο από 22 milliseconds

Το σύστημα αυτό διαθέτει έναν εκκεντροφόρο βαλβίδων εισαγωγής με ένα σφηνοειδή κεντρικό άξονα με τους "λοβούς" ( ευρέως γνωστούς και ως αμυγδαλάκια) να τοποθετούνται σε ένα κινούμενο χιτώνιο από πάνω του. Υπάρχουν δύο λοβοί για κάθε βαλβίδα, ένας "ήπιος" και ένας "επιθετικός" με λιγότερο και περισσότερο άνοιγμα και χρόνο ανοίγματος αντίστοιχα. Το ζήτημα είναι η εναλλαγή λειτουργίας από τον έναν στον άλλον λοβό να γίνεται απίστευτα γρήγορα και στην ακριβώς σωστή στιγμή ώστε να αποφευχθεί η σύγκρουση μεταξύ (ακριβών) γρήγορα κινούμενων εξαρτημάτων του κινητήρα. Η αλλαγή πρέπει να γίνεται με τις βαλβίδες εισαγωγής κλειστές ώστε να μην ασκείται πίεση μεταξύ αυτών και των λοβών. Για να το καταφέρει αυτό η KTM χρησιμοποιεί δύο ενεργοποιητές ηλεκτρομαγνητικής βαλβίδας και δύο σπειροειδή κανάλια που έχουν "κοπεί" πάνω στο κινούμενο χιτώνιο του εκκεντροφόρου. Με την ενεργοποίηση του ενός ηλεκτρομαγνήτη ένας πύρος εισέρχεται στο σπειρωτό κανάλι τραβώντας το χιτώνιο και ενεργοποιώντας τους "ήπιους" λοβούς του εκκεντροφόρου. Με χορήγηση ρεύματος 12V στον δεύτερο ηλεκτρομαγνήτη εισέρχεται ο δεύτερος πύρος στο άλλο σπειρωτό κανάλι σπρώχνοντας το χιτώνιο προς την αντίθετη κατεύθυνση και ενεργοποιώντας το πιο "αγωνιστικό" προφίλ του εκκεντροφόρου. Τα κανάλια είναι σχεδιασμένα να σπρώχνουν τους πύρους πίσω ύστερα από μία περιστροφή του εκκεντροφόρου κι έτσι δεν υπάρχει περίπτωση να ενεργοποιηθούν και οι δύο ηλεκτρομαγνήτες ταυτόχρονα. Οι ηλεκτρομαγνήτες, οι οποίοι μπορούν να πραγματοποιήσουν την εναλλαγή των πύρων σε κάτω από 22 milliseconds, είναι τοποθετημένοι σε μία μονάδα ονόματι: "double pin actuator" και η KTM την προμηθεύεται από την ETO Gruppe. Η κύρια διαφορά του συστήματος της ΚΤΜ με το ShiftCam της BMW είναι το σημείο που τοποθετείται ο ενεργοποιητής  και τα σπειρωτά κανάλια, με την BMW να τα τοποθετεί στην άκρη του εκκεντροφόρου ενώ την ΚΤΜ πάνω από την κεφαλή.