Τρίτος γύρος Moto GP στο Αustin
Η προϊστορία, ο καιρός, η πίστα και άλλες περιπέτειες…
• Κάποτε, για τον αγώνα του Austin, το ερώτημα ήταν ποιος αναβάτης θα καταταγεί δεύτερος, πίσω από τον Marc Marquez, δεδομένου ότι έχει στεφτεί νικητής στις επτά από τις εννέα διοργανώσεις του. Οι τραυματισμοί του πρώτου φετινού αγώνα στο Portimao θα στερήσουν του φιλοθεάμονος κοινού όχι μόνον την δική του παρουσία στην αμερικανική πίστα, αλλά και αυτήν του περσινού νικητή, του Enea Bastianini.• Η παρθενική νίκη του Marquez στο Austin το 2013 του χάρισε και τον τίτλο του νεαρότερου νικητή σε grandprix από καταβολής του θεσμού, εκθρονίζοντας το -έως τότε- φαινόμενο Freddie Spencer (ο οποίος, ειρήσθω εν παρόδω, επέβαλε -ως επικεφαλής των εφόρων της FIM- την περίφημη ποινή των δύο γύρων στον Ισπανό αναβάτη, στο Portimao, όταν «γκρέμισε» τον Oliveira στην Κ3).
• Απόντων των Marquez και Bastianini, η αγωνιστική προϊστορία του Αμερικανικού grand prix συνοψίζεται σε μια φράση. Ο τρίτος eve rνικητής της παρέας, ο Alex Rins (2019 με Suzuki) συμμετέχει πλέον με δορυφορική Honda, Yamaha και Ducati είχαν μερικά podiums, ενώ για Aprilia και KTM γίνεται συστηματικά η ζωή τους δύσκολη στην συγκεκριμένη πίστα (κυρίως λόγω χαμηλής απόδοσης στις κατατακτήριες). Από το 2022 έχουν αλλάξει πολλά, συνεπώς όλα τα ενδεχόμενα είναι «ανοιχτά».
• Το εάν η διοίκηση της πίστας ανταποκρίθηκε στις περσινές επισημάνσεις των αναβατών θα παίξει σημαντικό ρόλο στις εξελίξεις του αγωνιστικού σαββατοκύριακου. Σύμφωνα με δηλώσεις του Luca Marini δεν έχουν γίνει και πολλά. Στο μόνο που έχει δοθεί κάποια προσοχή είναι στην εξομάλυνση των bumps του ασφαλτοτάπητα. Η Κ10 έχει ελαφρώς βελτιωθεί, ενώ οι σχεδιαστικές ιδιομορφίες της πίστας αυξάνουν την ένταση της «συνήθους απρόβλεπτης» εξέλιξης ενός αγώνα. Πρόκειται για τη μοναδική πίστα που ο ταχύτερος γύρος της ξεπερνά τα δύο λεπτά (παρΆ όλο που -σε μήκος διαδρομής- δεν είναι η μακρύτερη), η Κ1 είναι των 60 km/hακολουθούμενη από μια σειρά «αργών» στροφών, ενώ, συνολικά, το πρώτο τμήμα της χάραξης (έως την φουρκέτα Κ11) είναι πραγματικά εξαντλητικό, δεδομένου ότι εναλλάσσονται οι δεξιές με τις αριστερές καμπές σε ρυθμό πυροβόλου, γεγονός που δοκιμάζει τις σωματικές αντοχές των αναβατών στα όριά τους. Το τελειωτικό χτύπημα δίνεται στην πίσω ευθεία των 350 km/h, η οποία βρίθει «μετακινούμενων» bumps (οφειλόμενα στα ασβεστολιθικά πετρώματα του υπεδάφους, τα οποία δημιουργήθηκαν πριν από περίπου εξήντα εκατομμύρια χρόνια κατά την διάρκεια της επονομαζόμενης ιστορικά Ύστερης Κρητιδικής περιόδου) που κυριολεκτικώς δεν επιτρέπουν στους αναβάτες να πάρουν ανάσα και τους αναγκάζει να λειτουργούν ως vaqueroσε rodeo.
• Τα προαναφερθέντα bumps, οι απανωτά επαναλαμβανόμενες δεξιές – αριστερές, τα οριακά φρένα και η απότομη ανηφόρα έως την Κ1 συνθέτουν «σενάριο τρόμου» για τους τεχνικούς των ομάδων, αφού το ιδανικό setupαγγίζει τα όρια του ανέφικτου. Πόσο μάλλον όταν έχει ρίξει και μια -από βραδύς- μπόρα.
Η πίστα απαιτεί τη μέγιστη ιπποδύναμη στον τροχό και τη μοτοσυκλέτα «μαλακή», ωστόσο στην πίσω ευθεία (με τα συγκεκριμένα προβλήματα)αυτή η μοτοσυκλέτα χορεύει καρσιλαμά στα όρια της πτώσης. Το πρόβλημα είναι γενικότερο και αναλόγως του κατασκευαστή τα συμπτώματα αυξομειώνονται.
• Η πίεση που υπόκειται ο Franco Morbidelli είναι σημαντική και από πολλές πλευρές, όπως ο ίδιος δήλωσε. Ο Lin Jarvis, σε συνέντευξή του στο επίσημο siteτου Moto GP υπήρξε σαφής (και «στεγνός» όπως συνηθίζει): θα πρέπει να επανακτήσει την αυτοπεποίθησή του και να ξαναβρεί την ταχύτητά του. Εάν το κατορθώσει κατά την διάρκεια του πρώτου ημίσεος της χρονιάς, τότε θα του προσφερθεί επέκταση του συμβολαίου του.
Αλλιώς, Razgatlioglu εν όψει, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα είναι («σώνει και καλά») η επιλογή των «μπλε». Μάλλον αλληθωρίζουν προς Jorge Martin μεριά (έντονα δυσαρεστημένο από την Ducati λόγω της μεταγραφής Bastianini στην εργοστασιακή ομάδα).
• Ο συγκεκριμένος αγώνας παρουσιάζει τόσες ιδιομορφίες ώστε οποιαδήποτε εξέλιξη να μοιάζει πιθανή. Το μόνο σίγουρο είναι ότι οι αγώνες Sprint παρέχουν τόνους πολύτιμης πληροφόρησης στα τεχνικά επιτελεία για τον αγώνα της Κυριακής.