Η Yamaha YZF-R1 του 1997.

Yamaha R1 1998: Όταν τα superbikes έγιναν «χιλιάρια»

Το πιο «ωμό» και ακραίο superbike της ιστορίας; Η πρώτη γενιά της Yamaha R1 άλλαξε εκ βάθρων τα superbikes, καθιερώνοντας τα 1.000 κυβικά και όντας ίσως το καλύτερο της εποχής.

YAMAHA: NΜΑΧ με δώρο 200 ευρώ Αξεσουάρ

Έχοντας αναφερθεί παλαιότερα στο Honda CBR900RR Fireblade και στο τεράστιο κληροδότημά του, στο παρόν άρθρο θα ασχοληθούμε με την R1, την μοτοσυκλέτα που συνέχισε την εξέλιξη από εκεί που την άφησε το Fireblade. To μακρινό πλέον 1997, 24 ολόκληρα χρόνια πίσω, ο κουρνιαχτός από την βόμβα του Fireblade δεν είχε ακόμα κατακαθήσει. Όλοι αντέγραφαν την compact φιλοσοφία που είχε εισάγει το Honda στο χώρο, με τους Ιάπωνες να ασχολούνται πλέον πολύ σοβαρά με το στήσιμο των μοτοσυκλετών τους, υιοθετώντας μια ολιστική προσέγγιση στην σχεδίαση και εξέλιξη των κορυφαίων sport μοτοσυκλετών. 

Kοινοποίησε το »

 
Η Suzuki είχε μόλις τοποθετηθεί στην κατηγορία με το GSX-R 750 και η Kawasaki συνέχιζε χρονιά με την χρονιά την εξέλιξη του ZX-9R, που παρουσιάστηκε το 1994. Όλες τους αναμφίβολα, πολύ καλές μοτοσυκλέτες. Μόνο μία εκ των τεσσάρων ιαπωνικών εταιρειών δεν είχε ακόμα "μιλήσει" και όλοι περίμεναν εναγωνίως για το πότε θα το πράξει! 
 
Η Yamaha φάνηκε πως περίμενε να φανερώσουν πρώτα όλοι οι υπόλοιποι τα χαρτιά τους και μετά να ρίξει στο τραπέζι την δική της πρόταση, που από ότι φαίνεται ετοίμαζε από καιρό. Γνωρίζοντας ότι θα κλέψει την παράσταση, επέλεξε να αφήσει τους υπόλοιπους να "δεσμευτούν" στα δικά τους concept και να εκμεταλλευτεί το πλεονέκτημα του αιφνιδιασμού, χωρίς να τους αφήσει περιθώρια για μια άμεση απάντηση. 
 
Κανείς δεν περίμενε από τα "τρία διαπασών" αυτό που έγινε, κανείς δεν πίστευε ότι μόλις 5 χρόνια μετά το 1992, μια εταιρεία θα κατάφερνε να επαναλάβει τον εκκωφαντικό κρότο μιας ρηξικέλευθης παρουσίασης, όπως αυτής του Fireblade. Το YZF-R1 έσκασε σαν βόμβα πολλαπλάσιας ισχύος σε σχέση με το Honda! Αν το Fireblade ήταν ένα εξελικτικό βήμα που χρησιμοποιούσε συμβατική τεχνολογία, το R1 ήταν ένα άλμα που έσπασε τα δεσμά της οριζόντιας σκέψης και της γραμμικής εξέλιξης, δείχνοντας σε όλους πως δεν πρέπει να βάζουν όρια, πήχεις και στεγανά. 
 
Τολμηρές αλλαγές όπως το κιβώτιο που έγινε πιο compact από ποτέ, μικρό μεταξόνιο με μακρύ ψαλίδι σε συνδυασμό με "ξυραφένια" γεωμετρία, ήταν μερικά από τα στοιχεία που συνέθεταν ένα εκρηκτικό μίγμα, το οποίο πέρα από το ελαφρύ και το μαζεμένο διαστασιακά, δεν περιοριζόταν στην ισχύ, στέλνοντας τον πήχη της διαχειρίσιμης ιπποδύναμης ψηλότερα από ποτέ!

Η ισχύς του 20βάλβιδου κινητήρα ανερχόταν στoυς 149 ίππους, με το βάρος της R1 άνευ υγρών μόλις στα 177 κιλά. Η μοτοσυκλέτα ήταν πραγματικά ένα... αγρίμι, καθώς παρά την προσεκτική σχεδίαση της Yamaha για επιμήκυνση του ψαλιδιού για την αύξηση της σταθερότητας της, οι μικρές διαστάσεις και το πολύ μικρό της βάρος (ειδικά για την εποχή) την έκαναν πολύ απαιτητική σε οδηγικό επίπεδο και δημιούργησαν την φήμη μιας δύστροπης μοτοσυκλέτας. Η R1 ήταν μία superbike που απευθυνόταν σε πολύ έμπειρους αναβάτες -και αυτό δεν ήταν καθόλου κακό. Όσοι μπορούσαν να την κουμαντάρουν, απολάμβαναν τις αρετές που την έχουν κάνει εξαιρετικά ποθητή ακόμα και σήμερα!  Αύξησε την ισχύ της Yamaha R1 με φίλτρο DNA, το πρώτο ελληνικό προϊόν που χρησιμοποιήθηκε σε μαζική παραγωγή μοτοσυκλέτα. 
 
Τo YZF-R1 άφησε τους πάντες με το στόμα ανοικτό και μας κατέστησε σαφές ότι μπορούμε να περιμένουμε πλέον τα πάντα από τους Ιάπωνες τα επόμενα χρόνια, πράγμα που επαληθεύτηκε ουκ ολίγες φορές! 

Kοινοποίησε το »

  • Μαύρος

    Νομίζω πως παρουσιάστηκε το 98. Εγώ τότε είχα ένα CBR600F3 και μία μέρα πριν οδηγήσω το R1 είχα πάρει για βόλτα ένα Fireblade του 96. Δεν θα ξεχάσω ποτέ το πως ένιωσα και μόνο που κάθισα πάνω στο Yamaha και έσκυψα στα κλιπον με τα πόδια τελείως λυγισμένα στα μαρσπιέ. Μιλάμε για την απόλυτη καύλα. Διαστάσεις, ομορφιά, θέση οδήγησης, όλα έμοιαζαν από άλλο κόσμο σε σχέση με τις υπόλοιπες σπορ μοτοσυκλετες της εποχής...

      4