Ο απαράβατος κανόνας σε αυτή την περίπτωση, είναι να κινηθούμε αυστηρά σε αυτά που ορίζει ο κατασκευαστής και μόνο ο κατασκευαστής! «Πειράματα» με αλλαγή διαστάσεων και «παιχνίδι» με τα χαρακτηριστικά των ελαστικών, απαγορεύονται δια ροπάλου! Άλλωστε ΠΟΤΕ δεν έχει επιτύχει κανείς βελτίωση στην συμπεριφορά της μοτοσικλέτας του, κάνοντας «του κεφαλιού του». Νομοτελειακά, τα πράγματα γίνονται ΠΑΝΤΑ χειρότερα και αυτό έχει μια πολύ λογική βάση: Αν δεν ξέρει ο κατασκευαστής, ο δημιουργός της μοτοσικλέτας, με τα R & D τμήματα του, τις ατελείωτες δοκιμές σε πίστα και δρόμο και τις πολυμελείς ομάδες τεχνικού προσωπικού ποιος θα ξέρει; Ο «κολλητός» μας ο Μπάμπης, που άκουσε από τον τριτοξάδερφο του μπατζανάκη του, ότι «το τάδε –εντελώς ασύμβατο- λάστιχο…σπέρνει»; Ας είμαστε σοβαροί κύριοι!
Οι αριθμοί και οι ενδείξεις στο πλάι των ελαστικών μας μπορεί να δείχνουν μυστηριώδεις, αλλά είναι εξαιρετικά απλές και ξεκάθαρες ενδείξεις άπαξ και μάθουμε να τα διαβάζουμε. Ας πάρουμε ένα τυπικό παράδειγμα: 120/70 ZR17. Οι πρώτοι δύο αριθμοί είναι το πλάτος του ελαστικού σε mm και ο δεύτερος το ύψος, που ορίζεται ως ποσοστό του πλάτους. Το γράμμα που ακολουθεί είναι ο δείκτης ταχύτητας, στην περίπτωσή μας Ζ = άνω των 250 km, η μοναδική διάταξη χωρίς άνω όριο, και μετά ο τύπος του ελαστικού. Το R σημαίνει ότι το ελαστικό είναι τεχνολογίας Radial. Ακολουθείται από τη διάσταση της ζάντας της μοτοσυκλέτας, στην περίπτωσή μας 17 ιντσών.Τα αρχικά DOT σημαίνουν ότι το ελαστικό είναι εγκεκριμένο για χρήση δρόμου, ενώ τα τέσσερα τελευταία ψηφία των αριθμών που ακολουθούν μας δίνουν την ημερομηνία κατασκευής. Τα δύο πρώτα την εβδομάδα και τα τελευταία δύο το έτος. Έτσι, το DOT-1616 μας λέει ότι το ελαστικό κατασκευάστηκε την 16η εβδομάδα του 2016.
Από εκεί και έπειτα υπάρχει βέβαια ένα περιθώριο επιλογής που καθορίζεται βάση της χρήσης που κάνουμε στην μοτοσικλέτα μας. Χονδρικά, δυο είναι τα χαρακτηριστικά που καθορίζουν ένα ελαστικό. Πρόσφυση (μαλακή γόμα) και αντοχή στην φθορά (σκληρή γόμα). Επί παραδείγματι, μια βαριά touring μοτοσικλέτα που διανύει δεκάδες χιλιάδες χιλίομετρα τον χρόνο, θα «τελειώσει» ένα ελαστικό με μαλακή γόμα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Χρειάζεται λοιπόν πιο σκληρή γόμα, την οποία λόγο βάρους θα φέρνει σε θερμοκρασία λειτουργίας γρήγορα και η οποία επίσης θα αντέξει αρκετά. Το λάστιχο αυτό σε μια ελαφριά μοτοσικλέτα πόλης είναι εντελώς ακατάλληλο όμως! Ναι, η αντοχή στην φθορά θα είναι ακόμα μεγαλύτερη αλλά ποτέ το ελαστικό δεν θα έρχεται σε σωστή θερμοκρασία λειτουργίας, με αποτέλεσμα η πρόσφυση να είναι μειωμένη. Σε αυτή την περίπτωση θέλουμε λάστιχο με μαλακή σχετικά γόμα, που να ζεσταίνεται γρήγορα ακόμα και μέσα στην πόλη. Φυσικά υπάρχουν και «ενδιάμεσες» καταστάσεις, όπως και «δίγομα» ελαστικά που φέρουν σκληρότερη γόμα στο κέντρο τους, για αντίσταση στην φθορά και πιο μαλακή στις άκρες τους, για πρόσφυση υπό κλίση. Καταλαβαίνουμε βέβαια ότι δεν μπορεί κάποιος να έχει πλήρη επίγνωση των χαρακτηριστικών για όλα τα ελαστικά της αγοράς, οπότε σε ένα εξειδικευμένο κατάστημα με καταρτισμένο προσωπικό μπορούν να σας καθοδηγήσουν σε σωστή επιλογή αν τους εξηγήσετε πως και που οδηγείτε την μοτοσικλέτα σας.
Μια περίπτωση όπου αξίζει να τοποθετηθεί ελαστικό διαφορετικής φύσης, είναι στις On-Off μοτοσικλέτες, αν και εφ όσων αυτές πρόκειται να οδηγηθούν πολύ στο χώμα. Υπάρχουν «τρακτερωτά» ελαστικά για όλες τις διαστάσεις τροχών των σύγχρονων On-Off, τα οποία μεταμορφώνουν προς το πολύ καλύτερο τις μοτοσικλέτες τις συγκεκριμένης κατηγορίας στο off-road πεδίο. Γίνονται βέβαια απαραίτητα πολλές παραχωρήσεις στην άσφαλτο, όπου η σταθερότητα, η ποιότητα κύλισης και το κράτημα αναπόφευκτα χάνουν πολύ, οπότε θα πρέπει κάποιος που θα προχωρήσει σε μια κίνηση σαν αυτή, να τα λάβει σοβαρά υπόψη ως συνισταμένες.