Δυστυχώς, κάποια στιγμή θα χρειαστεί να ακινητοποιήσουμε «βίαια» τη μοτοσικλέτα μας για να αποφύγουμε τα χειρότερα. Πώς όμως θα αποφύγουμε τις άσχημες συνέπειες της απότομης ακινητοποίησης;
Οι απρόσεχτοι είναι αρκετοί στους ελληνικούς δρόμους και έτσι το φρενάρισμα πανικού προβάλλει ορισμένες φορές ως η μοναδική λύση. Ας είμαστε, λοιπόν, προετοιμασμένοι και σε ετοιμότητα για κάθε περίπτωση. Άλλωστε, μπορεί στις ευρωπαϊκές χώρες το φρενάρισμα πανικού να αποτελεί την εξαίρεση στον κανόνα, στις ελληνικές συνθήκες όμως είναι σύνηθες φαινόμενο. Αν σε αυτό προσθέσουμε και το κακό οδόστρωμα που δεν ευνοεί τις απότομες αντιδράσεις, τα πράγματα δυσκολεύουν ακόμη περισσότερο. Το καλύτερο, λοιπόν, που έχουμε να κάνουμε (δυστυχώς δεν υπάρχει μαγικό φίλτρο που να βελτιώνει τις οδηγικές ικανότητες των υπολοίπων χρηστών του οδοστρώματος), είναι να είμαστε προετοιμασμένοι και κατάλληλα εξασκημένοι.
1. Αν οι συνθήκες απαιτούν άμεση ακινητοποίηση της μοτοσικλέτας, χρησιμοποίησε και τα δύο φρένα. Βέβαια, αυτό είναι κάτι που γίνεται και ενστικτωδώς.
2. Κράτα το τιμόνι αρκετά σφιχτά, ώστε να αποφύγεις κατά το δυνατόν ανεπιθύμητα "σπασίματα" δεξιά-αριστερά.
3. Στόχος είναι το μπροστινό φρένο να πιεστεί στο όριό του, αλλά να μην μπλοκάρει. Βέβαια, η διαχωριστική γραμμή ορισμένες φορές είναι δυσδιάκριτη. Αν νιώσεις να μπλοκάρει το μπροστινό, άφησε τη μανέτα στιγμιαία και ξαναπάτησέ την.
4. Προσπάθησε να κρατήσεις τον κορμό σου σε όρθια θέση και τα πόδια σφιχτά στο "σώμα" της μοτοσικλέτας. Οι δυνάμεις που ασκούνται ωθούν το σώμα προς τα εμπρός, αλλά θα πρέπει να "αντισταθείς" ώστε να μην μετατοπιστεί το βάρος προς τα εμπρός, γιατί το έντο καραδοκεί…
5. Το πίσω φρένο είναι βέβαιο ότι σε φρενάρισμα πανικού θα μπλοκάρει. Με τον πίσω τροχό μπλοκαρισμένο μπορείς να κινηθείς αρκετά μέτρα και αν καταφέρεις να ελέγξεις τις πλαγιολισθήσεις, μπορείς να μειώσεις την απόσταση φρεναρίσματος. Ένα γκαράζ ή πάρκινγκ με καλή άσφαλτο είναι μια καλή λύση για προπόνηση. Εξασκήσου μόνος σου. Πρόκειται για ένα από τα βασικά μαθήματα οδήγησης που θα σου χρειαστεί στο δρόμο.
6.Το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών (ABS) μπορεί να αποβεί σωτήριο σε καταστάσεις πανικού, ειδικά σε αναβάτες με μειωμένη εμπειρία. Ωστόσο, αρκετοί είναι αυτοί που κάνουν το λάθος να αφήνουν στιγμιαία τα φρένα όταν ενεργοποιείται το σύστημα, κάτι που είχε νόημα σε παλιότερα μοντέλα. Στα καινούργια συστήματα όταν αισθανθείς το χαρακτηριστικό "κλότσημα" στο πεντάλ ή τη μανέτα του φρένου συνέχισε να ασκείς την ίδια πίεση. Καλό θα είναι να προπονηθείς στην αρχή για να εξοικειωθείς με τη λειτουργία του ABS.
7.Αν απαιτείται να επιβραδύνεις λίγο πριν ή κατά τη διάρκεια της στροφής, χρησιμοποίησε τα φρένα εξαιρετικά απαλά και προσπάθησε να μειώσεις ταχύτητα κατεβάζοντας σχέσεις στο κιβώτιο. Φυσικά, πρώτο μέλημα (ειδικά μέσα στη στροφή) είναι η αποφυγή του εμποδίου με ελιγμό και όχι η ακινητοποίηση πριν από αυτό.