Με επιδόσεις βενζινοκίνητου scooter και αυτονομία που εξαφανίζει το άγχος το Lipo της E-FUN υπόσχεται να κάνει τις μετακινήσεις σου πιο οικονομικές από ποτέ.
Τιμή: Από 2.390 ευρώ (τιμή scooter δοκιμής: 4.199 ευρώ)
-: Βάρος μπαταρίας, αν χρειαστεί να αφαιρεθεί για φόρτιση
Οι εποχές που τα ηλεκτρικά scooter είχαν μικρή τελική και περιορισμένη αυτονομία έχουν περάσει ανεπιστρεπτί και αυτό είναι είναι κάτι που μας επιβεβαιώνουν οι τελευταίες δοκιμές και το Lipo δεν αποτελεί εξαίρεση. Η πρώτη μας επαφή με την εταιρεία είχε γίνει με το Tiger, ένα GT scooter με διευρυμένο πεδίο χρήσης και επιδόσεις αντίστοιχες με βενζινοκίνητα μοντέλα 150 – 200 κυβικών. Το Lipo από την άλλη πλευρά υπόσχεται να μειώσει σημαντικά το κόστος των μετακινήσεών σου χωρίς να χρειαστεί να θυσιαστούν οι επιδόσεις. Ας το γνωρίσουμε καλύτερα.
Προκειμένου να αντιληφθείς ότι έχεις να κάνεις με ηλεκτρικό scooter θα πρέπει το μάτι σου να πέσει στον πίσω τροχό ή στο σήμα “electric” που υπάρχει στα πλαϊνά του πίσω μέρους. Η σχεδίαση και οι διαστάσεις του Lipo είναι αντίστοιχες με ένα scooter βενζίνης με ότι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο άνεσης και παρουσίας στον δρόμο. Ο σχεδιασμός του είναι σύγχρονος και καταφέρνει να συνδυάζει ιδανικά την ήπια εμφάνιση με τις σπορ πινελιές, στοιχεία που το κάνουν να αρέσει σε ένα ευρύτερο κοινό, που δεν θέλει κραυγαλέα εμφάνιση. Στο εμπρός μέρος κυριαρχεί ο τριπλός προβολέας, ενώ στο πίσω μέρος το φωτιστικό σώμα με το διάφανο κρύσταλλο φιλοξενεί το στοπ και τα φλας. Θα θέλαμε τα φωτιστικά σώματα και τα φλας να είναι τεχνολογίας LED για μικρότερη κατανάλωση ρεύματος και πιο μοντέρνα εμφάνιση. Όμορφη λεπτομέρεια είναι οι αεραγωγοί στο πλάι της ποδιάς.
Με την απουσία θορύβου από τον κινητήρα, η καλή συναρμογή και το σωστό φινίρισμα είναι μονόδρομος, αφού σε διαφορετική περίπτωση ο παραμικρός τριγμός θα γινόταν άμεσα αντιληπτός, κάτι τέτοιο όμως δεν συμβαίνει με το Lipo, αφού επικρατεί ησυχία ακόμα κι όταν πέσεις σε μεγάλη λακκούβα. Θα θέλαμε το μαύρο πλαστικό πάνω από τον εμπρός προβολέα να ήταν βαμμένο ώστε να μην κινδυνεύει από “θάμπωμα” σε βάθος χρόνου.
Η σέλα είναι ευρύχωρη και άνετη για αναβάτη και συνεπιβάτη
Η θέση οδήγησης είναι απόλυτα φυσιολογική με γόνατα και αγκώνες να λυγίζουν σε ξεκούραστες γωνίες, ενώ το πάτωμα σου επιτρέπει να απλώσεις τα πόδια σου. Ακόμα και αναβάτες μεγαλύτερου αναστήματος δεν θα νιώσουν στριμωγμένοι πάνω στο Lipo, ενώ το πλούσιο αφρώδες της σέλας σε κρατά ξεκούραστο ακόμα κι αν αποφασίσεις να εξαντλήσεις την αυτονομία χωρίς στάση. Ο συνεπιβάτης απολαμβάνει άνεση αντίστοιχου επιπέδου από τη σέλα, ενώ έχει στη διάθεσή του αρκετό χώρο, ώστε να μην είναι “αγκαλιά” με τον οδηγό, αναδιπλούμενα μαρσπιέ και μεγάλες χειρολαβές.
Η ικανοποιητικών διαστάσεων σχάρα στο πίσω μέρος αυξάνει κατακόρυφα την πρακτικότητα του scooter και επειδή βρίσκεται στην ίδια ευθεία με τη σέλα επιτρέπει το φόρτωμα μεγάλων αντικειμένων. Το πάτωμα δεν είναι επίπεδο, διαθέτει όμως ένα μικρό ντουλαπάκι που κλειδώνει. Προσοχή στο τι αποθηκεύετε εκεί καθώς δεν είναι αδιάβροχο. Κάτω από τη σέλα ο μεγαλύτερος χώρος καταλαμβάνεται από τη μπαταρία, αλλά περισσεύει αρκετός και μπορείς να βάλεις αδιάβροχα, γάντια ή τον φορτιστή. Στην ποδιά υπάρχει γάντζος από όπου μπορείς να κρεμάσεις κάποια σακούλα και το κεντρικό σταντ ολοκληρώνει το πακέτο εξοπλισμού του Lipo.
Η ευανάγνωστη οθόνη με τον μπλε φωτισμό σε ενημερώνει ανά πάσα στιγμή για την ταχύτητα και το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας, ενώ διαθέτει οδόμετρο και μια μπάρα που αυξομειώνεται ανάλογα με το επίπεδο ισχύος που παρέχει ο ηλεκτροκινητήρας.
Στο πάτωμα υπάρχει ένα μικρό ντουλαπάκι που κλειδώνει.
Ο ηλεκτροκινητήρας είμαι τοποθετημένος στο κέντρο του πίσω τροχού.
Το ηλεκτρικό μοτέρ είναι χωρίς αμφιβολία το πιο δυνατό χαρτί του Lipo. Στη διάθεσή μας είχαμε την πιο ισχυρή έκδοση με τον κινητήρα των 5000W, ενώ εκτός από αυτόν ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί να επιλέξει 2000W ή 4000W με το κόστος απόκτησης να μειώνεται σημαντικά. Ο συγκεκριμένος κινητήρας όπως διαπιστώσαμε χαρίζει στο scooter τελική 95 χιλιόμετρα την ώρα με τις άλλες δυο επιλογές να δίνουν 45 και 80 αντίστοιχα σύμφωνα με τα στοιχεία της E-FUN. Υπεύθυνη για την τροφοδοσία του κινητήρα με ρεύμα είναι μια αποσπώμενη μπαταρία λιθίου 72V με χωρητικότητα 52Ah. Αυτή δίνει αυτονομία κοντά στα 100 χιλιόμετρα, σε μεικτές συνθήκες που στην περίπτωσή μας περιελάμβαναν ανηφόρες, αυτοκινητόδρομο και δικάβαλες βόλτες. Η μπαταρία αυτή έχει την υπογραφή της CATL, μιας εταιρείας που ηγείται στην εξέλιξη και κατασκευή μπαταριών λιθίου για οχήματα. Η συγκεκριμένη εταιρεία προμηθεύει την Tesla και δίνει την μεγαλύτερη εγγύηση του κόσμου με 5 χρόνια ή 50.000 χιλιόμετρα. Για μια πλήρη φόρτιση θα χρειαστούν περίπου 7 ώρες από μια συμβατική οικιακή πρίζα.
Το Lipo δεν διαθέτει διαφορετικά modes λειτουργίας, όπως βλέπουμε συχνά σε άλλα ηλεκτρικά scooter αλλά η αλήθεια είναι πως δεν χρειάζονται αφού εμείς, αλλά και οι περισσότεροι αναβάτες έχουν μόνιμα επιλεγμένο το mode που δίνει τη μέγιστη δύναμη και τη μεγαλύτερη τελική. Ευχάριστη έκπληξη ήταν η ύπαρξη όπισθεν η οποία κάνει παιχνιδάκι το ξεπαρκάρισμα σε ανηφόρα ή δύσκολα σημεία.
Στον τομέα των φρένων έχουμε σύστημα συνδυασμένης πέδησης που σημαίνει ότι πατώντας το πίσω φρένο ενεργοποιείται όχι μόνο αυτό αλλά και ένα από τα 3 έμβολα της εμπρός δαγκάνας για πιο προοδευτικό φρενάρισμα. Μάλιστα κάθε φορά που πατάς φρένο ενεργοποιείται το σύστημα ανάκτησης ενέργειας που φορτίζει λίγο τη μπαταρία. To Lipo είναι “χτισμένο” γύρω από ένα ατσάλινο πλαίσιο που συνεργάζεται με τηλεσκοπικό πιρούνι και διπλά αμορτισέρ πίσω, ενώ τα ελαστικά διαστάσεων 90/90-12 προέρχονται από την Kenda.
Πολύ καλό αρχικό δάγκωμα από την τριπίστονη δαγκάνα.
Το πολύ καλό ζύγισμα του Lipo σε κάνει να ξεχνάς ότι στα σωθικά του κρύβει μια μεγάλων διαστάσεων και βαριά μπαταρία και αυτό γίνεται αντιληπτό μόλις το σηκώσεις από το πλαϊνό σταντ. Το μόνο που έχεις να κάνεις για να ξεκινήσεις είναι να γυρίσεις το κλειδί στον κεντρικό διακόπτη στη θέση “On” και η πράσινη ένδειξη “Ready” σε ειδοποιεί πως είσαι έτοιμος να ξεκινήσεις. Η απόκριση του γκαζιού είναι άμεση και ο αθόρυβος ηλεκτροκινητήρας εντυπωσιάζει με τη ροπή και τον τρόπο που επιταχύνει το scooter. Οι επιδόσεις του είναι αντίστοιχες με βενζινοκινητήρα 125 κυβικών και προσφέρει πολύ καλές επιταχύνσεις και ρεπρίζ που κάνουν παιχνιδάκι τις προσπεράσεις. H απόδοσή του με δυο άτομα στη σέλα δεν επηρεάζονται δραματικά, αφού ακόμα κι έτσι θα δεις σχεδόν 90 χιλιόμετρα στο κοντέρ στην ευθεία, ενώ η ροπή του θα σε ξελασπώσει σε ανηφόρες με μεγάλη κλίση.
Ένα ακόμα στοιχείο που μας εντυπωσίασε ήταν τα φρένα, αφού τέτοιο αρχικό δάγκωμα από το εμπρός φρένο δεν συναντάς συχνά σε scooter και μέρος τις ευθύνης για αυτό φέρει η δαγκάνα με τα 3 έμβολα. Το σύστημα συνδυασμένης πέδησης είναι σωστά ρυθμισμένο και δεν αντιλαμβάνεσαι τη λειτουργία του, ενώ σε δυνατό φρενάρισμα γίνεται ξεκάθαρη η δύναμη και η αποτελεσματικότητά τους. Σε πολύ καλό μήκος κύματος κυμαίνονται και οι αναρτήσεις που γίνουν ξεκάθαρη πληροφόρηση για το τι κάνουν οι τροχοί και φέρουν μερίδιο ευθύνης για την ωραία ποιότητα κύλισης του Lipo. Απορροφούν τις περισσότερες ανωμαλίες του δρόμου χωρίς ξερές αντιδράσεις που θα κούραζαν τον αναβάτη.
Ένα στοιχείο που μας προβλημάτισε λίγο ήταν το βάρος της μπαταρίας που κάνει κάπως δύσκολη την αφαίρεση της για φόρτιση εκτός του scooter και την τοποθέτησή της στη συνέχεια. Το θετικό πάντως είναι πως αν έχεις πρίζα στο γκαράζ σου, δεν χρειάζεται να την αφαιρέσεις, αφού μπορεί να φορτιστεί πάνω στο scooter.
Οι εποχές που ένα ηλεκτρικό scooter φάνταζε πιο πολύ σαν παιχνίδι παρά σαν ένα μέσο αστικής μετακίνησης που μπορεί να αντικαταστήσει τη μοτοσυκλέτα ή το αυτοκίνητό σου έχει περάσει πια. Το Lipo μπορεί να μετακινήσει εσένα και δεύτερο άτομο σβέλτα με άνεση και ασφάλεια προσφέροντας επιδόσεις 125αριού. Η τιμή της συγκεκριμένης έκδοσης μπορεί να μην είναι αμελητέα, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε το σημαντικά μειωμένο κόστος χρήσης σε βάθος χρόνου καθώς δεν επιβαρύνεσαι με τέλη κυκλοφορίας, η συντήρηση που απαιτεί περιορίζεται σε κάποια αναλώσιμα όπως τακάκια κι ελαστικά, ενώ το κόστος επαναφόρτισης είναι μικρό.