Turbo σε ATV! Και γιατί όχι; Είπε κανείς ότι η υπερτροφοδότηση ανήκει αποκλειστικά και μόνο σε υπερ-μοτοσικλέτες, οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να ξεπερνάνε τη δεύτερη (ή και τρίτη) εκατοντάδα χιλιομέτρων; Όχι βέβαια! Ο κόσμος του turbo είναι ανοιχτός σε όλους τους κινητήρες και σε όλες τις…διαθέσεις!
Πώς ξεκινήσαμε
Ποιος και γιατί;
Ο Malvin Quinones, μηχανικός και επιχειρηματίας από το Puerto Rico, έχει μία εταιρία η οποία ειδικεύεται στα συστήματα υπερτροφοδότησης για βαρέα βιομηχανικά οχήματα, αυτοκίνητα και φορτηγά. Έχει όμως και μία κρυφή αγάπη και αυτή είναι τα ATV. Σκέφτηκε λοιπόν να τα συνδυάσει! Αφού είχε πλέον…βαρεθεί το δικό του στοκ Honda 400EX, σκέφτηκε να πειραματιστεί επάνω του και να δει μέχρι πού μπορεί να φτάσει. ¶λλωστε η περιοχή εκεί, εκτός του ότι είναι γνωστή για τις…υπερτροφοδοτούμενες κατασκευές, αποτελεί και κάτι σαν τον παράδεισο των τετράτροχων, καθώς στις αμέτρητες παραλίες και χωμάτινες φλαταδούρες της μαζεύονται κάθε Σαββατοκύριακο ATV, απ' όπου μπορεί να φανταστεί κανείς και… βγάζουν το άχτι τους!
Πώς γίνεται;
Ένα τούρμπο δεν αρκεί!
Το να τοποθετήσεις απλά μία τουρμπίνα της TEC (όπως στην περίπτωσή μας) σε ένα ATV δεν είναι τόσο απλή υπόθεση. Βέβαια έχεις το πλεονέκτημα του χώρου, αλλά από την άλλη υπάρχουν και ένα σωρό άλλα πράγματα που πρέπει να…βελτιώσεις. Για παράδειγμα, ο Malvin στράφηκε στην Arcangel (τοπική εταιρία), η οποία κατασκεύασε ένα "σπέσιαλ" σύστημα εξαγωγής με τελικό της HKS, ενώ ο ίδιος μαζί με τη βοήθεια της Racing Watercraft & ATV αναβάθμισαν το σύστημα τροφοδοσίας περνώντας σε ένα 39άρι καρμπιρατέρ και σε μία υψηλής πίεσης τρόμπα καυσίμου με ρυθμιστή πίεσης.
Επίσης τοποθετήθηκε φίλτρο αέρος υψηλής ροής πάλι από την HKS, ενώ από την ίδια εταιρεία ήρθε το intercooler, ο ρυθμιστής υπερπλήρωσης, το turbo-timer και ένα σωρό όργανα για το πάνελ. Στο δυναμόμετρο φάνηκε η διαφορά με την απόδοση να σκαρφαλώνει στα 48,2 άλογα έναντι 25 της στοκ έκδοσης!
Δεν ήταν αρκετό
¶μα έχεις το μικρόβιο…
Αφού λοιπόν έφτιαξε το Honda και…γλυκάθηκε, ο Malvin προχώρησε και σε ένα Yamaha Raptor έτσι για να υπάρχει λίγο...ποικιλία! Τοποθέτησε κατ' αρχήν μία Τ25 τουρμπίνα της Garrett, καθώς και ένα σύστημα εξαγωγής με τελικό της White Brothers.
Το σύστημα τροφοδοσίας φυσικά δεν θα μπορούσε να μείναι στη...νορμάλ κατάσταση και έτσι δέχθηκε και εδώ βελτιώσεις με δύο 33άρια καρμπιρατέρ από τη Mikuni και μία ηλεκτρική τρόμπα καυσίμου με ρυθμιστή, ενώ τα πιστόνια αντικαταστάθηκαν από δύο σφυρήλατα της JE.
Το αποτέλεσμα και εδώ, όπως και στο Honda, δικαίωσε τον ιδιοκτήτη, αφού στο δυναμόμετρο το Raptor ξεπέρασε σχεδόν στο…διπλάσιο την απόδοση της "νορμάλ" έκδοσης, φτάνοντας τους 72 ίππους!
Φωνάζει "Turbo" από παντού ενώ η όλη κατασκευή διακρίνεται από τις ασκήσεις…χωροταξίας και την ποιότητα συναρμολόγησης.
Ο Malvin απέδειξε ότι δεν χρειάζεται να έχεις...Hayabusa για να χαρείς τα πλεονεκτήματα της υπερτροφοδότησης.